Reisverhaal «California – Joshua Tree NP, noordelijk randgebied»

Noord Amerika 1 | Verenigde Staten | 0 Reacties 02 Januari 2016 - Laatste Aanpassing 07 Februari 2016

Traject: 2 – 10 januari 2016

Traject: Yucca Valley – Joshua Tree NP: Black Rock Canyon – Oasis of Mara – Fortynine Palms Oasis – Indian Cove – Convington Flat – Eureka Peak

Yucca Valley is een rustig stadje aan de noordkant van het bekende Joshua Tree National Park. We slaan er onze etensvoorraden in, vooraleer het natuurgebied uitgebreid te gaan verkennen.

Joshua Tree National Park
Een van de bekende nationale parken in de US, is Joshua Tree. Gedeeltes van de Mojave en Colorado deserts, twee geologisch verschillende woestijngebieden, vormen het 800.000 acres = 323.755 Ha grote natuurgebied dat de naam kreeg van een boom, typisch voor deze omgeving. De Joshua Tree is een soort Yucca, met vele vertakkingen, die tot enkele meters hoog kan groeien en zich goed voelt in het woestijnlandschap. Hier groeien bovendien vele soorten cactussen en woestijnplanten, in kleine oases bieden groepjes palmbomen wat schaduw. Schitterende rotsformaties typeren het park en steken hoog boven de omgeving uit. Hoger gelegen plaatsen en bergtoppen bieden prachtige uitzichten op de imposante natuur met zijn bolle rotshopen en de omringende bergketens.

Drie soorten tarantula spinnen bewonen het nationale park, waaronder eentje die enkel in dit gebied te vinden is, de Joshua Tree tarantula. Ze leven lang, vrouwtjes gemiddeld 25 tot 30 jaar, mannetjes vaak niet langer dan 10 tot 12 jaar. Deze laatste richten zich vooral naar het zoeken van een vrouwtje, waarbij ze tot 80 kilometer kunnen reizen. De spinnen hebben 8 ogen, maar voor de jacht worden die niet gebruikt, hiervoor hebben ze een systeem van haartjes die hun ganse lichaam bedekken, waarmee ze vibraties opvangen. Ze leven vooral ’s nachts, wanneer ze jagen op insecten en kleine dieren. In oktober worden ze het vaakst opgemerkt, dan begint het mannetje aan zijn zoektocht naar een vrouwtje.

Verder zien we in het park vele vossen, hazen, konijntjes, houtratten en prachtige vogels. De woestijnschildpad die hier ook leeft, komen we jammer genoeg niet tegen tijdens ons verblijf.

Black Rock Canyon
Voor we echt het park intrekken, maken we een daguitstap naar de Black Rock Canyon Camping, die gelegen is op de grens van Joshua Tree NP. Kamperen doen we hier niet, al is de omgeving zeer uitnodigend.

Na een bezoek aan het ranger station ter plaatse, beslissen we de mooie Panorama Loop Trail te wandelen. Terwijl we langzaamaan door een kloof klimmen, worden we de ganse tijd omringd door prachtige Yucca bomen. De planten die we kennen van in onze woonkamer, groeien hier in de vrije natuur, enkele maatjes groter.

Na een poosje begint het pad steiler te klimmen, naar een hoogte van 1.565 meter. Hier hebben we een uitzicht rondom, op de immense woestijnvlakte omringd door gebergte. We zien onder andere de toppen van de 3.302 meter hoge San Jacinto Peak en de 3.506 meter hoge San Gorgonio Mountain. Beide zijn bedekt met een fijne laag sneeuw.

We overnachten buiten het park. In de woestijn rond Sunfair bevindt zich een BLM (Bureau of Land Management) gebied, dat vrij toegankelijk is om te kamperen. Zulke terreinen zijn er meer in de US, vooral hier in het zuiden. Toevallig doet zich op het moment hierover een probleem voor in de staat Oregon. Gewapende boeren bezetten er een kantoor van BLM, als protest tegen de vele door de overheid opgeëiste gronden, die als natuurgebied worden beschermd en opengesteld voor natuurliefhebbers die er mogen verblijven.

Op ons ‘kampeerterrein’ zijn geen wegen aangelegd, we volgen kilometers ver de sporen van andere voertuigen, naar een aantrekkelijk plekje. Alleen zijn we hier niet, doch de enkele andere campers staan ver weg, verspreid over de uitgestrekte vlakte. Het is zalig zo alleen te zijn met de natuur, zonder de geluiden van verkeer of andere kampeerders.

Oasis of Mara
Na een dag van gedwongen pauze, omwille van de regen, gaan we het gebied aan de noordelijke buitenrand van Joshua Tree NP verder verkennen.

Van ons slaapplaatsje, zien we enkele 4x4 voertuigen de omringende woestijn inrijden. Ze komen wat crossen op de gladde ondergrond. De regen trekt hier niet vlug de grond in, door een dikke kleilaag, vlak onder het losse zand. Bijgevolg ontstaat er een zeer dikke moddersmurrie, waarop ze naar hartenlust kunnen slippen en glijden, hun voertuigen tollen in het rond.

Zelf hebben we het daarop niet zo voorzien. Wanneer we de woestijn uitrijden, voelen we dat ons voertuig een goeie grip heeft op de bodem, dankzij het zware gewicht. Uit voorzichtigheid schakelen we toch eventjes 4x4 in, op een plaats waar de weg in een dikke modderstroom is veranderd.

Oasis of Mara is een kleine oase, die tot 1913 werd bewoond door indianenfamilies. De naam Mara betekent in hun taal ‘weinig water, veel gras’. Ze vonden hier alles wat nodig was om te overleven. Niet enkel water, maar ook klein wild, voedzame planten met fruit en groente, palmbomen waar ze gereedschappen konden van maken. Hun vee graasde op de omringende graslanden.

Meer en meer veehoeders en goudzoekers kwamen hen vervoegen, ze vestigden hier een handelspost. Toen in de jaren 1910 bovendien het klimaat zeer droog werd en bijgevolg de grond minder vruchtbaar, begonnen de indianen zich al snel terug te trekken in reservaten.

Omdat meer en meer mensen zich in het gebied vestigden, geraakte de natuurlijke watervoorraad snel uitgeput. In 1940 was er niets meer over. Het nationale park pompt op heden water naar de oase, zodat palmbomen en klein wild er kunnen overleven.

We maken een korte wandeling door de oase, doch wat we zien is niet echt bijzonder.

Fortynine Palms Oasis
Een volgende stopplaats is de Fortynine Palms Oasis, waar een wandelpad naartoe leidt. Het pad klimt tussen prachtige rotsformaties over een heuvel, waar we opeens een groepje palmbomen tussen de rotsen zien opduiken. We dalen af naar de mooie oase. Onderweg genieten we van uitzichten op de woestijnvallei.

Halverwege begint het opnieuw te regenen, gelukkig hebben we ons hierop voorzien. Doch de volgende wandeling op ons programma moeten we uitstellen. We keren dan maar terug naar onze slaapplaats, midden in de prachtige woestijnvlakte.

Indian Cove
Een andere bijzondere locatie aan de buitenrand van het Joshua Tree NP, is Indian Cove. We informeren ons bij de locale ranger, voor we naar het einde van de bijhorende camping rijden. De kampeerplaatsjes bevinden zich tussen de prachtige rotsformaties, zeer uitnodigend. Doch de camping is volgeboekt, het is vrijdag, begin van het weekend. Rotsklimmers hangen aan de steile wanden, oefenen hun favoriete sport uit.

Aan het einde van de camping parkeren we onze Manga en volgen het korte wandelpad. Doch al vlug smaakt dit naar meer en trekken we de vlakte in, naar de mooie grote rotspartijen wat verderop. Hier zien we onze eerste reusachtige konijnen met opvallend lange poten, we dachten dat het hazen waren. Hun grote oren lijken op die van een ezel (‘jack’ genoemd), waar ze dan ook werden naar vernoemd: Jackrabbit. Met deze oren zouden ze zich in de zomer kunnen afkoelen en wat schaduw maken. De kleinere konijntjes in het park noemt men Cottontails, omdat hun staart een pluizig bolletje lijkt.

Eureka Peak
Een 18 km lange, onverharde weg brengt ons helemaal boven op de 1.682 meter hoge Eureka Peak. Dit is niet de hoogste top uit het park, maar wel in zijn omgeving. We hebben dan ook een 360° adembenemend uitzicht. Dat de bergomgeving, met zijn hoge Joshua bomen en tropische woestijnbegroeiing, bedekt is met een laag verse sneeuw, vormt een schitterende bonus.

Het heeft de laatste dagen hard geregend, boven viel zelfs een dikke laag sneeuw. Dat maakt het bereiken van de bergtop niet zo evident. De weg met zijn diepe erosiegeulen, ligt er hogerop zeer modderig bij. Doch het laatste deel is de kers op de taart, sneeuw maakt de zeer smalle zandweg superglad. Gelukkig beschikken we over 4x4, die zijn werk doet. We rijden zonder enig probleem naar boven, al is het wel moeilijk om de tegenliggers te passeren op de smalle weg, niet meer dan een karrenspoor breed. Gelukkig zijn het er maar enkele. Met hun compacte, 4-wiel aangedreven voertuigen rijden ze maar al te graag de hoge wegkant in, tot ze zo scheef staan dat ze bijna kantelen.

Boven maken we een korte wandeling in de sneeuw, tot helemaal boven op het topje van de berg. We genieten van het uizicht, wat minder van de bar koude wind.

Zowat de helft van de wagens bereiken de parking niet, ze stranden waar de modder in sneeuw overgaat en het rijden voor hen te moeilijk wordt. Daar is een wegsplitsing, waar ze gelukkig nog kunnen terugdraaien.

Doch … wanneer we willen terugkeren, komt een man op ons af. Hij legt uit dat we niet kunnen passeren, want hij is op de weg vast gereden met zijn voertuig, een 2-wiel aandrijving. Hij wou de besneeuwde omgeving echt aan zijn kinderen tonen, probeerde tegen beter weten in verder naar boven te rijden. Liet de wagen achter toen het echt niet meer kon en kwam te voet naar boven. Terugkeren zal hij achteruit moeten doen over meerdere kilometers, draaien is niet mogelijk.
Op zijn telefoon toont hij ons een filmpje, genomen 2 dagen geleden, toen hij ’s ochtends samen met een vriend hiernaartoe kwam. Ze reden als eerst over de verse sneeuwlaag, 30 cm dik. Wel met het 4x4 voertuig van de andere man, grapt hij. We hebben tijd, zullen wachten tot deze mensen vertrekken, om ook de berg af te rijden.

OVERNACHTINGEN:
YUCCA VALLEY – WALMART
Coördinaten: 34.133788 – 116.383874
PRIJS: N.v.t.
COMMENTAAR:
Ruime parking aan grote Walmart met uitgebreid assortiment, waaronder verse voeding en bakkerij. Vrij rustig voor een Walmart parking. WIFI op de parking. Toiletten in de winkel.
Minpunten: Normale geluiden op de parking.

SUNFAIR – BLM (BUREAU OF LAND MANAGEMENT)
Coördinaten: 34.164871 – 116.228174
Gelegen aan het einde van Cascade Road, een zandweg van +/- 4 km die naar het BLM gebied leidt. Ook bereikbaar via Sunfair Road en Broadway, geasfalteerd tot aan de rand van het BML gebied. Deze laatste is aan te raden voor niet 4x4 voertuigen, tijdens of na een regenbui. De Cascade Road verandert dan gedeeltelijk in een gladde dikke modderstroom.
PRIJS: Gratis.
COMMENTAAR:
Groot woestijngebied, open voor vrije kampeerders. Er zijn geen voorzieningen. Zeer mooie locatie, met prachtig uitzicht over de uitgestrekte vlakte met de omringende bergen. Enkele kilometers verwijderd van de weg, te bereiken door simpelweg over de bestaande zandsporen van anderen te rijden. Er zijn enkele beperkingen, men mag bijvoorbeeld niet langer dan 14 dagen op zulk terrein verblijven.
Minpunten: Wanneer het regent, dringt het water niet diep in de bodem door, vanwege een kleilaag. Het vormt op vele plaatsen een dikke glibberige modderbrij.

JOSHUA TREE NP – BLACK ROCK CANYON CAMPGROUND
PRIJS: 20 USD per nacht
COMMENTAAR:
Mooie rustige camping aan de buitenrand van Joshua Tree NP, die deel uitmaakt van het park. Meerdere mooie wandelmogelijkheden in de omgeving. Toiletten en drinkwater voorzien. Reserveren is mogelijk. Zelf kamperen we hier niet.
Minpunten: Tijdens weekends (vrijdag – zaterdagnacht) vaak volgeboekt.

JOSHUA TREE NP – INDIAN COVE CAMPGROUND
Coördinaten: 34.085297 – 116.140338
PRIJS: 20 USD per nacht
COMMENTAAR:
Zeer mooie rustige camping aan de buitenrand van Joshua Tree NP, die deel uitmaakt van het park. Reserveren is mogelijk. Op vrijdag en zaterdag is deze vaak volgeboekt. De kampeerplaatsjes zijn verspreid tussen mooie rotsformaties. Rots klimmen is mogelijk. Wandelen kan, doch paden zijn niet beschikbaar, op een lus van 1 km na. Toiletten voorzien, geen water. Zelf kamperen we hier niet.
Minpunten: Tijdens weekends (vrijdag – zaterdagnacht) vaak volgeboekt.

SANI DUMP:
Black Rock Campground: Verzorgd dumpstation op de camping aan de buitenrand van het Joshua Tree NP, met drinkwatervoorziening.
Prijs: 5 USD.

GEREDEN TRAJECT:
Yucca Valley – Black Rock Canyon – Yucca Valley, 24 km.
29 Palms Highway, CA62 – Joshua Lane – San Marino Drive – Joshua Lane – 29 Palms Highway, CA62
Rustige wegen, mooie omgeving.

Yucca Valley – Sunfair, 35 km.
29 Palms Highway, CA62 - Cascade Road
Rustige weg, omringd door landelijke woongebieden en grote winkels.

Sunfair – Joshua Tree: Oasis of Mara – Joshua Tree: Fortynine Palms Oasis – Sunfair, 49 km.
Cascade Road – 29 Palms Highway, CA62 – National Park Drive – 29 Palms Highway, CA62 – Fortynine Palms Canyon Road – 29 Palms Highway, CA62 – Cascade Road
Rustige weg, omringd door landelijke woongebieden in een woestijnomgeving.

Sunfair – Indian Cove – Sunfair, 40 km.
Broadway – Sunfair Road – 29 Palms Highway, CA62 – Indian Cove Road – 29 Palms Highway, CA62 – Sunfair Road – Broadway
Zeer mooie rustige route door een mooie woestijnomgeving met landelijke woongebieden.

Sunfair – Joshua Tree NP Visitor Center – Black Rock Campground (dump) – Conventington Flats, Eureka Peak – Yucca Valley, 88 km.
Broadway – Sunfair Road – 29 Palms Highway, CA62 – Joshua Lane (Black Rock Campground) – Yucca Trail – La Contenta Road – Convington Flats Road (Eureka Peak) – La Contenta Road – 29 Palms Highway, CA62
La Contenta Road – Convington Flats Road naar Eureka Peak, onverharde weg, bij droog weer geschikt voor gewone voertuigen met hoge ophanging, tijdens of na regen/sneeuw is 4x4 noodzakelijk.

JOSHUA TREE NP
Joshua Tree is gelegen in een uitgestrekt woestijngebied. Geasfalteerde wegen lopen doorheen het park, tussen 3 verschillende ingangen, noord, west en zuid. Mooie wandelpaden zijn aangelegd overal in het park. Niet geasfalteerde zijwegen leiden naar bijzonder mooie plaatsen in het park. Deze zijn, op een uitzondering na, slechts geschikt voor 4x4 voertuigen met hoge ophanging, enkele ervan voor dergelijke voertuigen met korte wielbasis.
Er zijn echter ook een aantal mooie gebieden aan de noordrand van het park, die enkel bereikbaar zijn van buiten het park. Hier moet geen inkom worden betaald, de campings maken echter deel uit van het nationale park. Het zijn stuk voor stuk mooie locaties, die grote variatie te bieden hebben. Eveneens een bezoek waard. Deze hebben we beschreven in de bovenstaande tekst, het park zelf volgt.
WAT IS ER TE ZIEN:
Bergen en vlaktes.
De Joshua Tree (soort Yucca), palmbomen, allerhande woestijnplanten en cactussen.
Vogels, reptielen, tarantulas, kleine dieren en woestijnschildpadden.
Schitterende rotsformaties, mooie uitzichten op de weidse omgeving en omringende bergketens.
Bekend om zijn prachtige sterrenhemel boven de woestijn.
INKOM: 20 USD per voertuig.
Gratis voor wie een jaarpas heeft voor de nationale parken ‘Amerika the beautifull’ (80 USD per jaar).
ACCOMMODATIE: meerdere basis natuurcampings zijn beschikbaar, deze aan de buitenrand van het park kunnen gereserveerd worden, in het park geldt de regel: wie eerst is, heeft een plaatsje.
INFORMATIE: Bij de verschillende ranger stations aan de rand van het park is uitgebreide informatie te bekomen, alsook een plannetje en informatiekrant.
WANNEER TE BEZOEKEN: Het ganse jaar door mogelijk, doch in de zomer kan het uiterst warm (tot +/- 40 °C)worden. We zijn hier in januari, met temperaturen van 8 - 15 °C, ’s nachts rond het vriespunt. Zeer droog gebied, regen is hier een uitzondering, doch af en toe hebben we wat buien, in de omringende bergen sneeuwt het. Enkele dagen hebben we zeer veel wind. Augustus is de periode met de meeste kans op regen, met slechts een maandgemiddelde van 2,06 cm.
E-MAIL: jotr_info@nps.gov
TEL: +1 760-367-5500

JOSHUA TREE NP – BLACK ROCK CANYON
Aan de buitenrand van Joshua Tree NP bevindt zich de Black Rock Campground, van waaruit een aantal mooie wandelingen vertrekken. We wandelen er op aanraden van een ranger de Panorama Loop trail, die leidt naar een uitzicht van 360°. Volgen de lus in wijzers zin. Lengte: 10,5 km lang. Hoogteverschil: 335 meter. Duurtijd: we waren 2 ¾ u onderweg. Een zeer mooie wandeling die vertrekt achter het ranger station. Summiere kaartjes zijn ter beschikking.
Camping: 20 USD per nacht
PARKING:
Voor het ranger station gebouw, waar men moet inchecken voor de camping, informatie kan bekomen worden.
LOCATIE:
Aan de rand van Joshua NP, bereikbaar vanuit Yucca Valley.

JOSHUA TREE NP – OASIS OF MARA
Klein oasegebied met palmbomen, aan de rand van Joshua Tree NP. Stelt niet zoveel voor, na de andere mooie plaatsen met palmbomen oases die we reeds bezochten (zie vorig verhaal, Palm Springs). Korte wandeling, 800 m. Het Visitor Center hier kan informatie geven over het Joshua Tree NP, internet beschikbaar.
Aan het Visitor Center.
Coördinaten: 34.128890 – 116.037780
LOCATIE:
Aan de rand van het Joshua Tree NP, bij de noordelijke ingang. Te bereiken via 29 Palms Highway, CA62, afslag National Park Drive.

JOSHUA TREE NP – FORTYNINE PALMS OASIS
Zeer mooie wandeling. Het pad klimt over een heuvel, 91 meter hoogteverschil doorheen een gebied met bijzondere rotsformaties, daalt af naar een kleine oase met palmbomen. Prachtige uitzichten. Terugweg idem, 4,8 km (retour).
PARKING:
Aan het begin van de wandeling, op het einde van de Fortynine Palms Canyon Road.
Coördinaten: 34.119541 – 116.112155
LOCATIE:
Aan de rand van het Joshua Tree NP. Te bereiken via 29 Palms Highway, CA62, afslag Fortynine Palms Canyon Road.

JOSHUA TREE NP – INDIAN COVE
Aan de buitenrand van Joshua Tree NP, bevindt zich Indian Cove, een klein gebied met prachtige rotsformaties, waartussen een camping beschikbaar is. Rotsklimmers komen hier graag naartoe, al lijken de te beklimmen rotsen ons niet zeer hoog. Een korte wandeling (+/- 1 km luswandeling) is beschikbaar, doch we verlaten deze en wandelen gewoon doorheen de vlakte, dichterbij de rotsen die zich achter de camping bevinden.
PARKING:
Aan het einde van de camping is een kleine parkeerplaats.
Coördinaten: 34.085297 – 116.140338
LOCATIE:
Aan de rand van het Joshua Tree NP. Te bereiken via 29 Palms Highway, CA62, afslag Indian Cove Road.

JOSHUA TREE NP – CONVINGTON FLATS – EUREKA PEAK
Onverharde weg van +/- 18 km enkel, naar de top van de Eureka berg, op 1.682 meter hoogte. Van op de kleine parking aan het einde van de weg, is het 5 min. stappen naar de top, van waar men 360° uitzicht heeft op een adembenemende omgeving.
Een vertakking (rechtsaf) van de weg leidt naar het begin van een wandeling. We nemen deze weg niet, de omgeving ligt onder een laag sneeuw, het is zeer koud en er is enorm veel wind.
Onderweg staan voldoende aanduidingen.
DE WEG:
Normaal gezien zou deze zandweg door gewone voertuigen met hoge ophanging te rijden zijn. Door recente regen en sneeuwval is de weg in minder goede staat. Vooral hogerop is het glad door modder, verder een laag smeltende sneeuw. Hier hebben we onze 4x4 nodig, hebben geen enkel probleem. Voertuigen zonder 4x4 stranden onderweg en moeten terugkeren. Het laatste stuk van de weg is zeer smal, met verhoogde berm, we zien een wagen enkele kilometers achteruit terugkeren. Een hoge ophanging is aan te raden, omdat er vele diepe erosie geulen in het wegdek zitten, zowel in de rijrichting als dwars. Door de regen en het smeltwater van de sneeuw ontstaan hierin modderstromen en zijn die waarschijnlijk dieper op het moment dat wij er rijden.
PARKING:
Aan het einde van de weg is een kleine parking.
Coördinaten: 34.032505 – 116.350244
LOCATIE:
Midden in de natuur, aan het einde van de onverharde weg La Contenta Road – Convington Flats Road.

Fotoalbums van locatie «Yucca Valley (1)»

California – Joshua Tree NP, noordelijk randgebied (28)

02 Januari 2016 | Noord Amerika 1 | Verenigde Staten | Laatste Aanpassing 07 Februari 2016