Reisverhaal «California – Lassen Volcanic NP en Shasta Dam»

Noord Amerika 1 | Verenigde Staten | 0 Reacties 19 Maart 2016 - Laatste Aanpassing 23 April 2016

Traject: 19 – 23 maart 2016

Traject: Susanville – Fredonyer Pass – Lassen Volcanic NP – Red Bluff – Shasta Dam – Bridge Bay – Weed, Deer Mountain

Aankomst in California
Vanuit Nevada rijden we opnieuw California binnen. Aan de staatsgrens is een controlepost, vooral op dieren en planten. Iedereen moet stoppen. Een man vraag of we planten of … bij ons hebben. Het tweede hebben we niet begrepen, dus we geven niet onmiddellijk ontkennend antwoord. Voor we de vraag kunnen stellen, krijgen we prompt te horen dat we mogen verder rijden. Blijkbaar had hij weinig zin in een controle.

Onderweg naar Lassen Volcanic NP
Het volgende nationale park dat we willen bezoeken, is weerom vrij hoog gelegen. Bijgevolg is het in de winter gedeeltelijk gesloten. We proberen reeds een poosje hierover meer informatie te bekomen in toerismekantoren, om te beoordelen of een bezoek de moeite loont op dit moment. Tevergeefs. Enkele dagen geleden bekeken we op het internet de website van het park, de weg die noord en zuid verbindt zou gesloten zijn, doch aan beide uitgangen is een visitor center bereikbaar. Of het zin heeft daarvoor een omweg maken, is ons nog steeds een raadsel.

We geven niet op. Nu we het park naderen, proberen we onderweg nog een ‘open’ toerismekantoor te vinden, zonder succes. Een man die ons voor een gesloten deur ziet staan, komt wat uitleg geven. Aan de zuidkant van het park zou een interessant visitor center zijn. Dit zullen we dan maar eerst bezoeken. Al is er nu misschien niet veel te doen, we kunnen ons alleszins informeren voor een volgende bezoek, in een beter seizoen.

Lassen Volcanic NP
’s Nachts bewonderen we de bijna volle maan, omringd door een gevulde sterrenhemel, doch vroeg in de ochtend komt een sterke wind opzetten. Al vlug maken de sterren plaats voor een dicht wolkendek … regen.

Toch rijden we het Lassen Volcanic National Park in, aan de zuidelijke kant. Dit gebied van vulkanen, met verschillende vorm en oorsprong, is in de zomer een wandelparadijs. Nu ligt het onder een dik pak sneeuw. Men komt hiernaartoe met toerski’s of sneeuwraketten, bij mooi weer is dat echt de moeite waard. Enkele kilometers verwijderd van het bezoekerscentrum is een mooi lavaveld te bewonderen … de dampende heetwater bronnetjes, borrelende plassen en modderpoelen moeten prachtig zijn tussen de sneeuw.

Al vlug rijden we tussen metershoge sneeuwmuren, gewoonweg prachtig. Ondertussen is de regen overgegaan in sneeuw, we bevinden ons dan ook op meer dan 2.000 meter hoogte. De lokethuisjes van het park, dragen een hoge sneeuwhoed … verwonderlijk dat ze niet bezwijken onder het gewicht. Iets verder wordt de weg versperd door een sneeuwwand. Pas in april wordt hier de sneeuw opgeruimd, dat duurt gemiddeld twee maanden. Tot dan moet men wachten om doorheen het park te kunnen rijden van noord naar zuid.

Hier bevindt zich het Kohm Yah-mah-nee visitor center, enkel de parking is sneeuwvrij. Het gebouw zelf zit volledig onder de sneeuw, een smal paadje tussen hoge sneeuwmuren leidt naar de inkom. Binnen krijgen we informatie over het park, een krantje en kaart. We bekijken de parkfilm over de vulkanen.

Vandaag staat op het programma een rangerwandeling met sneeuwraketten. Wanneer we interesse tonen, is de man onmiddellijk bereid ons mee op stap te nemen. Daar hebben we wel zin in, maar het gure weer houdt ons tegen. Stilletjes slaat hij waarschijnlijk een zucht van opluchting.

We zouden hier blijven overnachten op de parking, doch het weerbericht belooft niet veel goeds. De volgende twee dagen wordt zo’n 30 cm sneeuw verwacht. Daarna zal het pas beter worden. Het is echt wel mooi hierboven, doch drie dagen wachten om buiten te kunnen, met enkel uitzicht op hoge sneeuwwanden rondom … trekt ons echt niet aan.

Een groepje mannen komen met hun toerski’s en rugzakken aan op de parking, na een driedaagse tententocht. Rond middernacht begon het te regen, daarna sneeuw. Ze zijn helemaal doornat, ook hun materiaal in de rugzakken. Toch was het mooi … Dit doet ons onmiddellijk verlangen naar zulk avontuur, maar dan met sneeuwraketten en droog weer.

Op terugweg begint het harder te waaien, rukwinden trekken aan Manga. We dalen af naar Red Bluff, waar we op de Walmart parking zullen overnachten, gewiegd door de stormwind. En het verbetert er niet op, stortregen, onweer, … vroege aprilse grillen ?

Of we nog naar de noordelijke parkingang zullen rijden, die ietsje lager is gelegen, is te overwegen wanneer het weer zou beteren. Zonder uitzicht heeft dat geen zin. Doch in het California welcome center te Anderson wordt ons een omweg ernaartoe afgeraden, het ligt er niet anders bij dan de zuidelijke ingang, eerder slechter.

Zo eindigt ons avontuur in het Lassen Volcanic NP vlugger dan verwacht … we keren hier terug bij betere weersomstandigheden, dat is zeker.

Shasta Dam
We vervolgen onze weg naar het noorden via Redding naar het Shasta stuwmeer. Op dit grillig gevormde meer wonen velen in woonboten, tenminste dat is de informatie die we hierover vonden. Tijdens het zomerseizoen zijn er enkele te huur voor groepsuitstappen.

Aan de Shasta stuwdam bevindt zich een klein bezoekerscentrum, met als voornaamste activiteit het organiseren van geleide bezoeken in de dam. Dit willen we voor morgen houden, eerst gaan we op zoek naar de kleine basis camping bij de oever van de Sacramento Rivier, onderaan de stuwdam.

Hiervoor moeten we de stuwdam overrijden. Deze is afgesloten voor verkeer, doch wie naar de camping wil, wordt toegelaten. Aan de checkpost vraagt een sheriff ons rijbewijs en bekijkt de vervaldatum ervan. Dit is nieuw voor ons, we hebben voor ons vertrek nog vlug een nieuw rijbewijs aangevraagd, creditkaartmodel. Dit is inderdaad slechts 10 jaar geldig. Hierna vraagt hij de binnenkant van de camper te mogen zien … geen verstekelingen … we mogen de stuwdam op. De versperring wordt neergelaten, we mogen onderweg niet stoppen. De agent verontschuldigt zich nog voor het ongemak, ‘de veiligheid gaat voor alles, je ziet wel wat er in Brussel is gebeurd’.
Inderdaad, we hoorden deze ochtend tijdens een Skype gesprek met Marcs mama over het drama. Twee bomaanslagen vonden vandaag in onze hoofdstad plaats. Het heeft ons enorm aangegrepen, we hebben er nog niet veel over kunnen lezen, bij gebrek aan internet.
Aan het einde van de brede stuwdam moeten we opnieuw voorbij een veiligheidsagent, die ook een soortgelijke ijzeren wand in het wegdek laat wegzakken. Via een openstaande poort passeren we nog een omheining. Als we hier niet veilig zijn … hopelijk laat men ons hier nog uit vertrekken …

Chappie-Shasta Camping ligt er verlaten bij, op de grote 5th wheeler van de camphost na. We installeren ons en maken een wandelingetje, wat is het hier rustig en mooi. De host komt kennis maken, hij vertelt dat vandaag de veiligheidsmannen opdracht kregen zeer strikte controles te houden, na wat er in Brussel is gebeurd. Blijkbaar is men in de US toch ook wel alert voor een terreurdreiging. Ook op de radio wordt er voortdurend over gepraat, hoe zoiets kan worden vermeden. Zeer politiek gekleurd door de op handen zijnde presidentsverkiezingen.

Bezoek Shasta Stuwdam
’s Ochtends haasten we ons, om te kunnen deelnemen aan de eerste rondleiding in de stuwdam. Opnieuw moeten we dezelfde procedure ondergaan bij aankomst aan de stuwdam, nu voor de andere rijrichting. Een beetje overdreven, want aan deze kant zijn geen doorlopende wegen. Ze zijn kort en eindigen aan wandelpaden en de camping.

De rondleiding start midden op de stuwdam, waar we een controletoren binnen gaan. Met een lift worden we in enkele seconden van niveau 0 naar niveau - 12 gebracht, waarbij we 143 meter dalen, van 359 meter naar 216 meter hoogte (boven zeeniveau). We stappen uit op de begane grond, aan de droge kant van de dam.

Elk niveau is voorzien van lange gangen, over de ganse lengte van de stuwdam. Hierin bevinden zich meetinstrumenten, waarmee men opvolgt of er problemen ontstaan in het hart van de enorme betonmassa.

Wij gaan een andere gang in, die dwars door de stuwdam loopt, tot bij de waterkrachtcentrale. Daar komen we aan een enorme ruimte met 5 immense generatoren van 75.000 kW elk, aangedreven door het water. Aan de andere kant zien we hoe water uit de hoge schuine wand van de stuwdam loopt, dit is overtollig water en gecontroleerd doorsijpelen.

Men legt uit hoe bij de aanvang van de bouwwerken het treinspoor in de vallei werd omgeleid door een tunnel. Nadat de beide uiteinden van de dam af waren, moesten deze in het midden worden verbonden. De rivier werd tijdelijk omgeleid door de treintunnel … het spoor kreeg definitief een andere route. In de rotstunnel zien we nu een soort magazijn van onderdelen die tegen het vocht en de koude kunnen.

De bouw van de stuwdam verliep in de periode van 1937 – 1944. Hiervoor werden mannen aangetrokken die niet wensten deel te nemen aan WOII. Wie aan dit project meewerkte, kreeg onmiddellijk het statuut van oorlogsveteraan. Men werd bovendien goed betaald voor het zware werk, vooral het gieten van betonnen blokken die hoog werden opgestapeld tot een dam. Een procedé dat werd ontwikkeld om bij aardbevingen stabiliteit te garanderen, de blokken kunnen lichtjes verschuiven, zonder dat er breuken in de constructie ontstaan.

Deze stuwdam is de op één na grootste van de US, in volume. De grootste bevindt zich in Washington State. Opnieuw merken we dat men steeds een uitleg heeft om groter te zijn, zo ook bij de Sequoia’s, waar de bomen de grootste waren in volume, niet de hoogste. De hoogte van deze dam is 200 meter, hij is 1.213 meter lang, 1.048 meter breed. Voor de bouw werd 5.443.000 m³ beton gebruikt, wat overeenkomt met een gewicht van 15 miljoen ton. De kostprijs van dit project kwam op 121.000.000 USD. Het door de Stuwdam gevormde Shasta meer is 157,58 meter diep, wanneer het vol is. Zijn omtrek meet 587 kilometer.

Houseboats
Aan Bridge bay, op het Shasta Lake, liggen vele woonboten. Althans volgens onze informatie. Dit is de eigenlijke reden dat we het meer bezoeken. Doch het wordt een teleurstelling. De boten zien er allemaal hetzelfde uit, het lijken vierkante hutten op een vlot. Ze liggen er verlaten bij, worden vooral tijdens de zomer gebruikt, voor weekenduitstapjes.

We rijden verder naar het noorden, via de mooie route US97. Stilaan komen we opnieuw in het hooggebergte en bewonderen onderweg de dik besneeuwde Mount Shasta, met zijn speciale vorm. Als overnachtingplaats kiezen we voor een sneeuwcamping in het bos, Chuck Best Snowmobil Park Campground, die er verlaten bij ligt. Er ligt nog sneeuw, maar de kwaliteit is niet meer goed genoeg om er met sneeuwscooters overheen te rijden. We zijn helemaal alleen op de camping, wat is het rustig.

OVERNACHTINGEN:
FREDONYER PASS – PARKING
Coördinaten: 40.355548 – 120.872498
PRIJS: N.v.t.
COMMENTAAR:
Kleine parking met droge toilet. Deze wordt gebruikt voor wintersporters, met sneeuwmobiles, toerski’s, … Op onze APP met (gratis) overnachtingplaatsjes, vinden we de informatie dat we hier mogen overnachten. Doch het informatiebord ter plaatse is onduidelijk. Er hangt een vermelding ‘Day use parking’. Tevens hangen er instructies uit voor kampeerders. We gaan er vanuit dat het mag, er staat immers niet ‘Day use parking only’, zoals elders, waar niet mag overnacht worden. Deze parking ligt dicht bij de weg, die vrij rustig is, vooral ’s nachts.
Minpunten: Zichtbaar van op de weg.

RED BLUFF – WALMART PARKING
Coördinaten: 40.161743 – 122.230189
PRIJS: N.v.t.
COMMENTAAR:
Grote parking, gedeeld met andere winkels. We parkeren bij de andere kampers, ver weg van de winkels, in de buurt van de muur. Toiletten in de winkel. In het stadje zien we een bord, dat de opening van een nieuwe Walmart aankondigt, binnen twee weken (coördinaten: 40.161521 – 122.235788), we veronderstellen dat overnachten ook daar geen probleem zal zijn.

SHASTA DAM – CHAPPIE SHASTA OHV AREA
Coördinaten: 40.712584 – 122.434355
PRIJS: 10 USD per nacht
COMMENTAAR:
Zeer mooi gelegen, kleine natuurcamping. Druk tijdens het zomerseizoen en de weekends. Wij zijn de enige kampeerders, het is zalig rustig. Vlakke ruime plaatsen. Droge toilet, drinkwaterkraantje. Camphost, die een oogje in het zeil houdt.

DEER MOUNTAIN – CHUCK BEST SNOWMOBILE PARK CAMPGROUND
Coördinaten: 41.571057 – 122.130876
PRIJS: Gratis.
COMMENTAAR:
Zeer rustige basis camping, midden in het bos. Een asfaltweg leidt ernaartoe, 6 km van de doorgaande weg. Voorbij de camping is de weg gesloten, de sneeuw is er niet geruimd. Deze wordt gebruikt door sneeuwscooters. We zijn hier alleen, er ligt niet zoveel sneeuw meer, het winterseizoen is hier zowat voorbij. Droge toilet, vuilnisbakken.

SANI DUMP:
Safeway benzinestation - Anderson: Verzorgd dumpstation op de parking van het benzinestation, langs de straatkant, met drinkwatervoorziening.
Prijs: gratis.
Coördinaten: 40.452926 – 122.290057

GEREDEN TRAJECT:
Reno – Susanville – Fredonyer Pass, 158 km.
North Virginia Highway, NV430 – North South Freeway, US395 – Main Street, Hillcrest Road, CA36
Eerder rustige weg, door een mooie omgeving, met weidse uitzichten op meren en graslanden.

Fredonyer Pass – Lassen Volcanic NP – Red Bluff, 170 km.
CA36 – Lassen Park Road – CA36 – Antelope Road, CA36 – Main Street
Bergweg, die klimt in het Lassen park tot 2.047 m.h., nadien afdaalt naar 82 m.h.. Rustige route in een mooie omgeving, door dichte gevarieerde naaldwouden, langs heuvelachtige weides.

Red Bluff – Anderson – Redding – Shasta Dam, 89 km.
Main Street – Cascade Wonderland Highway, I5 – Lake Boulevard, CA299 / A18 – Shasta Dam Access Road – Coram Road
Vrij rustige route, iets drukker op de autostrade.

Shasta Dam – Bridge Bay – Weed / Deer Mountain, 152 km.
Lake Boulevard – Shasta Dam Boulevard – Cascade wonderland Highway, I5 – South Butte Street, US97 – zijweg naar Deer Mountain / Chuck Best Snowmobile Park
Rustige route, behalve het stuk op de I5, waar vrij veel vrachtwagens rijden. Mooie uitzichten op de besneeuwde Mount Shasta. De US97 klimt opnieuw naar grote hoogte.

LASSEN VOLCANIC NP
Uitgestrekt gebied met vulkanen van verschillende oorsprong en vorm.
Zeer geschikt voor natuurwandelingen, al dan niet meerdaagse wildernistochten. Tijdens het winterseizoen kan dit enkel met sneeuwschoenen of toerski’s. Sneeuwscooters zijn niet toegelaten.
WAT IS ER TE ZIEN:
Vlaktes met vulkanen en meren, actieve lavavelden, watervallen.
SCORE: ?/5
Door het slechte weer hebben we niet veel kunnen zien.
INKOM:
Winter, 1 december – 15 april: 10 USD per voertuig, tot 7 dagen geldig.
Zomer, 16 april – 30 november: 20 USD per voertuig, tot 7 dagen geldig.
Gratis voor wie een jaarpas heeft voor de nationale parken ‘Amerika the beautifull’ (80 USD per jaar).
ACCOMMODATIE:
Meerdere basis natuurcampings zijn beschikbaar, volgens het principe wie eerst komt heeft de beste plaats. Deze sluiten allemaal in de winter (niet bereikbaar).
Wildernis kamperen tijdens trektochten met tentje is mogelijk.
Kohm Yah-mah-nee visitor center: wintercamping in een voertuig op de parking, 10 USD per nacht.
INFORMATIE:
Kohm Yah-mah-nee Visitor Center.
Gelegen aan de zuidelijke ingang van het park.
Hier kan men informatie bekomen over het park, alsook een plannetje en informatiekrant.
Een film over het park wordt getoond, beelden over het ontstaan van de verschillende soorten vulkanen in het park (score: 3/5).
In het zomerseizoen worden hier voordrachten gegeven, alsook ranger activiteiten.
Tijdens de wintermaanden is dit beperkt tot wandelingen met sneeuwraketten tijdens het weekend (raketten worden door het visitor center ter beschikking gesteld, men vraagt een donatie van 1 USD voor het onderhoud).
Coördinaten: 40.437780 – 121.533830
WANNEER TE BEZOEKEN:
Het ganse jaar door mogelijk.
In de winter zeer beperkt, omdat de weg tussen de noordelijke en zuidelijke ingang bedolven is onder een dikke sneeuwlaag. Deze wordt pas geruimd vanaf begin april, duurt gemiddeld 2 maanden tot de weg opnieuw vrijgemaakt is en open voor verkeer.
Wandelmogelijkheden zijn dan beperkt, sneeuwraketten of toerski’s nodig. Enkele mooie plaatsen zijn op die manier bereikbaar, op enkele kilometer van het visitor center. Meerdaagse wintertochten, met kamperen in de sneeuw, zijn ook mogelijk.
Tijdens ons bezoek heerst een winterstorm, met zware regenval, sneeuw en onweer. Het is midden maart, 2° C rond de middag.
WEBSITE: www.nps.gov/lavo
E-MAIL: lavo_information@nps.gov
TEL: +1 530 595-4480

RED BLUFF – BIBLIOTHEEK
Interessant voor internet, werkt zelfs op de parking. Binnen vraagt men zich in te schrijven, met naam, datum en uur.
Coördinaten: 40.175473 – 122.237082
Aan de bibliotheek.

CALIFORNIA WELCOME CENTER – ANDERSON
Informatiekantoor over noord California. Vriendelijk onthaal en veel brochures.
Coördinaten: 40.432211 – 122.285857
Aan het toerismekantoor.
LOCATIE:
Naast de I5, in Anderson.

SHASTA DAM – GELEID BEZOEK AAN DE STUWDAM
Prachtige stuwdam aan zeer mooi, grillig gevormd meer. Dit wordt in de zomer veel gebruikt voor watersporten. Een geleid bezoek aan de stuwdam is zeker interessant, al vonden we de gids weinig enthousiast. Nadien bekeken we de film in het visitor center, een goede aanvulling.
We kwamen eigenlijk naar het meer om de woonboten te zien, deze liggen aan Bridge Bay. Dit vonden we teleurstellend, de boten liggen aangemeerd aan pontons, in de winter zijn ze verlaten.
Coördinaten Bridge Bay: 40.753237 – 122.323349
INKOM: Gratis.
Gaat dagelijks 4 maal door, behalve op belangrijke feestdagen: 9 AM – 11 AM – 1 PM – 3 PM
Men moet zich inschrijven 30 minuten op voorhand, daarna tot aan de tweede toren op de stuwdam wandelen. Daar vertrekt de rondleiding.
PARKING:
Aan het visitor center, naast de stuwdam.
Coördinaten: 40.713631 – 122.416889
LOCATIE:
Aan Shasta Lake.

Fotoalbums van locatie «Fredonyer Pass»

California – Lassen Volcanic NP en Shasta Dam (19)

19 Maart 2016 | Noord Amerika 1 | Verenigde Staten | Laatste Aanpassing 23 April 2016