Reisverhaal «Haines road in Alaska»

Noord Amerika 1 | Verenigde Staten | 0 Reacties 20 Juni 2015 - Laatste Aanpassing 05 Juli 2015

Traject: 20 –21 juni 2015

Skagway – Haines State ferry terminal – Chilkoot Lake – Haines – Pleasant Camp

We vertrekken vanuit Skagway naar Haines met de ferry en varen door de prachtige Taiya fjord. Terwijl we rustig verder drijven, bewonderen we het gebergte rondom ons, met zijn sneeuwvlekken en gletsjers. Er zijn niet veel opvarenden, juni is nog geen hoogseizoen hier. Jammer van de vele laaghangende wolken.

Tot onze verwondering leggen we aan op een plaats waar enkel een klein gebouw staat, aan het einde van een eenvoudige steiger. De staatsferry terminal is een eind van het centrum van Haines gelegen, aan een rustige weg. In plaats van naar het stadscentrum te rijden, nemen we de tegenovergestelde richting, die naar het Chilkoot meer leidt. We volgen een prachtig melkblauwe rivier, met grote rotsblokken erin verspreid. Wat is de omgeving hier mooi.

Aan het einde van de weg komen we bij het meer, met aan de rand een camping. Andere plaatsjes om te overnachten hebben we onderweg niet gezien, dit wordt onze eerste betalende overnachting sinds we aan onze rondreis begonnen. We installeren ons op een geschikt plaatsje in het bos en lezen de vele waarschuwingen voor beren. Daar zijn we ondertussen reeds aan gewend. Het is nog vroeg, we maken een wandeling naar het meer en volgen de rivier een eindje. Bij een houten raster dat de ganse rivier kruist, blijven we even staan. Deze barrière is opgezet voor een project, waarbij men het aantal zalmen telt die dagelijks passeren.

’s Ochtends vertrekken we naar Haines, onderweg stoppen we regelmatig om de prachtige omgeving te bewonderen. Jammer weerom van de bewolking, waardoor de besneeuwde bergtoppen, met hier en daar een gletsjer, niet volledig te zien zijn.

In tegenstelling tot Skagway, gaat de geschiedenis van Haines zeer ver terug. Men spreekt van 11.000 jaren geleden, toen de Tlingit indianen zich hier kwamen vestigen. In 1741 kwam hier een Russisch schip aan, naar aanleiding waarvan men een handel opzette met Spanje, Engeland, Rusland en Amerika. Vanaf 1890 kwamen missionarissen zich hier vestigen, bouwden scholen en brachten hun Christelijk geloof aan bij de oude bevolking met hun animistische cultuur. Om de grens van Alaska te beveiligen, werd in 1901 beslist hier een legerpost te vestigen. Twee jaar later werd Fort William H. Seward gebouwd, na een grensdispuut met Canada.

De grote wit geschilderde oude officierswoningen prijken nog steeds rondom een groot hellend grasplein. Ze zijn mooi onderhouden en worden nu gebruikt voor andere doeleinden, zoals restaurants, hotels, …

Haines stelt als dorp niet echt veel voor (2.400 inwoners), maar is gelegen in een schitterende omgeving. Overal rondom kijkt men op hoge bergpieken, bedekt met sneeuw en gletsjers. Deze steken mooi af tegen de melkblauwe kleur van meren en rivieren die in de fjord uitmonden. Wie houdt van de natuur en buitensporten komt hier zeker niets tekort. De regio is bekend om zijn vele vogels en vooral de arenden die er in de herfst worden gespot, men telt er jaarlijks ongeveer 3.000. Meerdere zalmsoorten zwemmen de rivier op, een lekkernij voor de zwarte en grizzly beren die hier leven. In de fjord zijn walvissen en zeehonden te vinden. Wie wat sportiever is aangelegd kan mountainbiken of wandelen in het regenwoud en over bergkammen, kajakken en raften, …

Hier begint de veelbelovende Haines Road, aangelegd in 1943 door het US leger, die we helemaal zullen afrijden tot Haines Junction, waar deze op de Alaska highway uitkomt, hiervoor moeten we opnieuw de Canadese grens over. Onderweg zijn vele stops voorzien, om van de schitterende omgeving te genieten.

Wanneer we een zijweg inrijden naar Mosquito Lake, waar we opnieuw op een camping van de overheid zullen overnachten, is deze echter niet te vinden. We nemen een kijkje in de omgeving en keren terug jaar de highway. Met enkele stops aan de mooie Chilkat en Klehini rivieren, rijden we verder tot aan Delton Cache, waar we Alaska verlaten, om aan Pleasant Camp opnieuw Canada binnen te rijden.

OVERNACHTINGEN:
CHILKOOT LAKE – STATE PARK CAMPING
Coördinaten: 59.335101 – 135.566558
PRIJS: 15 CAD per nacht
E-MAIL: /
WEBSITE: /
TEL: /
COMMENTAAR:
Rustige camping aan de rand van het melkblauwe Chilkoot meer. De plaatsjes langs de oever van het meer zijn vlug ingenomen, we moeten er eentje in het bos kiezen. Propere, eenvoudige toiletten.
Minpunten: Veel muggen. Een aantal plaatsjes zijn niet horizontaal.

PLEASANT CAMP
De slaapplaats is gelegen iets voorbij de grensovergang, dus op Canadees grondgebied.
Coördinaten: 59.494637 – 136.440639
PRIJS: N.v.t.
E-MAIL: /
WEBSITE: /
TEL: /
COMMENTAAR:
Uiterst rustig plaatsje aan een bosweg, een klein eindje van de hoofdweg verwijderd. Zeer mooie omgeving, midden in het bos, waar we genieten van het concert van de vogels. Geen voorzieningen.
Minpunten: /

SANI DUMP:
Haines: bij het buitenrijden van het plaatsje via de Haines Highway, naast een benzinestations is een dumpstation van de gemeente gelegen, met drinkwatervoorziening.
Prijs: gratis.

GEREDEN TRAJECT:
Ferryboottocht door de Tayia fjord, Skagway – Haines
De ferry vaart rustig doorheen de lange Taiya fjord, met prachtige beelden op het gebergte eromheen, enkele gletsjers.
DUURTIJD: 1 uur varen
SCORE:
5/5
PRIJS: 31 USD pp.
Voor de camper betalen we 3,4 USD per voet lengte (tot 21 voet gelden vaste tarieven).
We kopen onze tickets ’s ochtends aan het kantoortje van de ferryterminal. In het hoogseizoen is het aan te raden deze op voorhand te reserveren (kan via het internet, let wel, enkel voor voertuigen tot 25 voet lengte).

Haines State ferryterminal – Chilkoot Lake, 10 km.
Ferry van Skagway, aan de ferry naar rechts de Lutak road oprijden, die de Chilkoot rivier volgt tot aan het meer.
Zeer mooie rustige route langs de oever van de prachtige melkblauwe Chilkoot rivier.

Chilkoot Lake – Haines – Mosquio Lake – Pleasant Camp, 100 km.
Haines Highway
Zeer mooie rustige route langs meren en rivieren, omringd door besneeuwde bergtoppen en gletsjers.

WANDELING AAN HET CHILKOOT MEER

Er is niet zoveel te wandelen in deze bijzonder mooie omgeving. We kunnen vanuit de camping tot aan de rand van het meer en volgen van daaruit een stukje van de autoweg langs de rivier, waarlangs we zijn gekomen.
INKOM: N.v.t.
PARKING:
Op de camping of juist voor de camping aan de rand van het meer.
ERNAARTOE EN TERUG:
Weg van de ferryterminal naar rechts, langs de rand van de Chilkoot rivier.

FORT WILLIAM H. SEWARDMooi bewaarde oude officierswoningen uit de jaren 1903, omheen een groot grasveld op een helling.
SCORE:
4/5
INKOM: Gratis.
PARKING:
In de straten in de buurt.
ERNAARTOE EN TERUG:
Vanuit Haines verder rijden langs de baai, aan het einde van de Front street en de Haines Highway, landinwaarts rijden, Totem street.

Fotoalbums van locatie «Chilkoot lake»

Haines road in Alaska (12)

20 Juni 2015 | Noord Amerika 1 | Verenigde Staten | Laatste Aanpassing 27 Juni 2015

• ferry van Skagway naar Haines door de Taiya fjord
  • Chilkoot lake
  • Fort W.H.Seward, traditionele kunst
  • Chilkoot rivier, project voor het tellen van de vi