Reisverhaal «New York State, Niagara Falls»

Noord Amerika 3 | Verenigde Staten | 0 Reacties 22 Maart 2018 - Laatste Aanpassing 13 Juli 2018

22 – 26 maart 2018

Traject: Ashtabula – Staatsgrens Ohio / Pennsylvania – Erie – Staatsgrens Pennsylvania / New York State – Niagara Falls – Newark – Watertown – Lake Placid – Adirondacks – Wilmington, Whiteface Mountain – Champlain – Grens USA, New York State / Canada, Quebec

Erie Meer
We volgen de zuidkant van het enorme Erie Meer in de richting van de Niagara watervallen. Hierbij doorkruisten we de meest noordelijke rand van de staat Pennsylvania, waarvan we de oostelijke regio, met de stad Philadelphia, eind 2017 hebben bezocht.
We rijden rondom de stad Erie, die aan de rand van het grote meer ligt. In de verte zien we het meer, dat grotendeels is bevroren. Een prachtig spektakel.

Verder komen we aan de staat New York. Ook deze hebben we bezocht eind 2017, op heenweg naar het zuiden. Zijnde het meest zuidoostelijke punt van de staat, met New York City.
Hier nemen we de ‘kust’-weg, om het bevroren meer wat beter te gaan bekijken. Jammer genoeg bevindt zich overal bewoning aan de rand van het meer, zodat we er niet vlug dichtbij kunnen. Zodra we een geschikte parkeerplaats vinden, aan een parkje, wandelen we naar het uizicht. De ijsmassa is indrukwekkend. Vooral de ijsschotsen die opgestapeld op het ijs liggen, een klein stukje van de oever verwijderd. Wellicht zijn deze op elkaar geschoven, onder druk van de stroming in het midden van het meer, waar dit niet is dichtgevroren.

Niagara Falls
In september 2017 bezochten we de Niagara Falls aan de Canadese kant. Daarbij beschreven we in detail de watervallen, wat we nu niet zullen herhalen.
Toen heerste er een zeer commerciële drukte en waren er veel toeristen op de wandelpromenade. Met de winterse vriestemperaturen van vandaag, ligt alles er verlaten bij. De meeste attracties zijn gesloten. Toch geeft dat een bijzondere sfeer, waar wij best van kunnen genieten.

Ook de watervallen tonen zich in een winters kleedje. Voor de basis bevindt zich een enorme witte berg, ijs dat wordt gevormd door bevriezing van het opspattende water. Het lijkt een sneeuwhoop.

Hier kan men naar de voet van de waterval afdalen, dit was het idee. We veronderstellen immers dat deze watervallen van beneden gezien, pas echt indrukwekkend zijn. Doch de trappen en paden liggen onder de ijsmassa. Andere keer misschien …

Toch zijn we blij hier in de winter te zijn langsgekomen, het ijs geeft de watervallen een extra dimensie. We wandelen naar alle uitzichten, tenminste deze die open zijn. Ook de paden dichterbij de waterkant liggen onder het ijs en zijn gesloten voor publiek. Jammer, doch wat we te zien krijgen, is bijzonder mooi. Ook de grote, felle regenboog in het opspattende water.

Eerst genieten we van het uitzicht met de drie watervallen samen, op het uitkijkplatform van de Observation Tower. Daarna volgen we het pad rondom Goat Island, dat gelegen is tussen de Amerikaanse watervallen en de Canadese Horseshoe Falls. Hierbij krijgen we de watervallen om beurten te bewonderen. Jammer genoeg kunnen we niet dicht genoeg bij de Horseshoe Falls komen, om deze goed te zien, het pad is ook hier afgesloten en ligt onder een dikke sneeuwlaag. Deze waterval, gelegen op Canadees grondgebied, is de breedste. Alsook de meest indrukwekkende.

Boodschappen onderweg
Voor we Niagara Falls verlaten, stoppen we nog even bij een ander complex met fabriekswinkels. Daar vinden we nog enkele aanvullingen op onze aankopen van eerder deze week. Hiermee hebben we als het aan ons ligt genoeg gewinkeld voor de rest van het jaar …

We rijden verder, in de richting van het Adirondacs gebergte. Om de tolweg te vermijden, kiezen we voor landelijke wegen. Het is aangenaam rustig rijden, tussen natuurgebieden, landbouwvelden en ingeslapen dorpen. Onderweg stoppen we bij een dumpstation voor onze afvalwaters. Doch, het drinkwaterkraantje is afgesloten voor de winter. Het vriest nog steeds. We zoeken verder, tot we bij een camperdealer aankomen die ons wil helpen. Daar is het water op de parking eveneens afgesloten, maar we mogen het atelier binnenrijden om onze watertank te vullen. Ook de propaanflessen kunnen we hier laten opvullen, zodat we er weer een poosje tegen kunnen.

In Newark overnachten we, stoppen daarna in Oswego om een wasserette op te zoeken, te Watertown vinden we opnieuw een rustige Walmart parking om te slapen. De koude blijft ons begeleiden, met temperaturen die nog amper boven het vriespunt geraken tijdens de dag.

Adirondacks
We volgen nu de zuidrand van het Ontariomeer. Maar blijven op een kleine afstand, zodat we het meer zelf niet te zien krijgen. In het plaatsje Lake Placid, rijden we weg van het meer. We nemen de mooie Olympic route, van noord naar zuid doorheen het Adirondacks natuurgebied. Via een heuvelachtig parcours, komen we stilaan in het gebergte aan. Onderweg rijden we de ganse tijd door bossen, passeren we langs kleine besneeuwde dorpjes, bevroren meren en rivieren. Het is een schitterende rit, we komen amper andere voertuigen tegen. Hier en daar zien we hertjes aan de wegkant. Wat moet het koud zijn voor die diertjes.

In deze regio vonden de Olympische Winterspelen plaats in 1932 en in 1980. Ons doel is Whiteface Mountain, een skigebied in de buurt van Wilmington. Dit is één van de grotere skigebieden in de regio, al kan het niet worden vergeleken met de skioorden die we kennen in de Franse Alpen.

Whiteface Mountain skigebied
Bij aankomst in het skigebied, gaan we eerst even kijken waar we onze skipassen kunnen kopen. Zo verliezen we morgenochtend geen tijd met zoeken. Het is een zonnige zondag, zo te zien een drukke skidag geweest. Vele auto’s rijden de parkings af, men staat zelfs aan de wegkant geparkeerd.

Na wat aarzelen, beslissen we achteraan op één van de parkings te overnachten, er staan nergens verbodsborden en ondertussen ligt de omgeving er verlaten bij.

’s Ochtends zijn we dus vroeg ter plaatse. We rijden wat dichter bij de liften, waar de parking nog bijna leeg is. Zo moeten we niet te ver stappen met onze skischoenen aan. Wanneer we onze ski’s uit Manga’s kelder halen, geraken we aan de praat met een dame uit Canada. Ze skiet hier regelmatig en vertelt dat de pistes een maand geleden bijna werden gesloten, omdat zo goed als alle sneeuw weggesmolten was na een warmtepiek. Toen begon het plots te sneeuwen, er viel voldoende sneeuw om de pistes opnieuw kwaliteit te bieden. Dat belooft.

Vlug kopen we onze dagpassen en nemen ons eerste liftje. Twee liften verder staan we helemaal boven, op 1.337 meter, het hoogste punt in dit gebied. Hier liggen de pistes inderdaad perfect. Doch naarmate de dag vordert, komt er wat lager op vele plaatsen ijs tevoorschijn. De sneeuwlaag is niet dik. De lagere helft van het skigebied wordt na de middag zacht, door de felle zon.

Dit is een zeer relaxed skioord, waar veel locale mensen komen, die steeds open staan voor een babbeltje op de liften. Ze vertellen ons dat het vandaag een drukke dag is. Toch moeten we nergens wachten om een skilift te nemen, kunnen we overal vlot doorskiën, op de uiterst rustige pistes. Dit kunnen we vergelijken met een rustige weekdag in december, in ons favoriete skioord Trois Vallées in Frankrijk.

20 skiliften later, na een schitterende dag van genieten op de latten, stoppen de liften met draaien. Op de valreep kunnen we nog een laatste lift meepikken …
Het is weerom een mooie dag geweest!

Even twijfelen we om nog een dag langer te blijven skiën, doch we hebben het gebied wel gezien. Groot is het niet, goed voor 1 dag.

Zo eindigt onze winter in de USA, we keren terug naar Canada.

OVERNACHTINGEN:
NIAGARA FALLS – WALMART PARKING
Coördinaten: 43.095422 – 78.978353
COMMENTAAR:
Vrij rustige, grote winkelparking, omringd door andere winkelcomplexen. We parkeren aan de rechter zijkant van de winkel, bij de pick-up zone, waar het zeer rustig is. WIFI op de parking en toiletten in de winkel.

NEWARK – WALMART PARKING
Coördinaten: 43.051179 – 77.058867
COMMENTAAR:
Rustige, grote winkelparking. We plaatsen ons voertuig op een parking aan de rechter zijkant van de winkel, waar het zeer rustig is. WIFI op de parking en toiletten in de winkel.

WATERTON – WALMART PARKING
Coördinaten: 43.976968 – 76.957671
COMMENTAAR:
Rustige, grote winkelparking. We plaatsen ons voertuig op een parking aan de rechter zijkant van de winkel, waar het uiterst rustig is. WIFI op de parking en toiletten in de winkel.

WILMINGTON –WHITE MOUNTAIN PARKING
Coördinaten: 44.360210 – 73.856798
COMMENTAAR:
Meest afgelegen, grote zandparking bovenaan bij de beginners pistes, aan Bear Den Lodge. We vragen aan de loketten van Bear Lodge of we hier mogen overnachten, de dame weet het niet. Doch ze zou niet weten wie ons hier zal wegzenden. Dus wagen we het erop. Het is nu stil seizoen, tijdens weekdagen zeer rustig. Er is geen sneeuwval verwacht, dus staan we niet in de weg voor sneeuwruimers. Geen voorzieningen. ’s Avonds en ’s nachts uiterst rustig.
Minpunten: Na de tweede overnachting, komt een buschauffeur zeggen dat op deze parking niet kan overnacht worden. Hij kwam ons niet eerder verwittigen, omdat de security er toch niet is. Maar de volgende nacht mogen we hier niet meer blijven. Hij verwijst ons naar een KOA camping wat verderop.

SANI DUMP:
North Tonawanda, Colton RV – camper dealer: Verzorgd dumpstation op de parking. Drinkwater niet beschikbaar in de winter.
Prijs: Gratis.
Coördinaten: 43.079790 – 78.873100

Lockport, Waste Water Treatment Plant – afvalwater verwerkingsstation: Mogelijkheid tot dumpen, voor 2 PM op weekdagen. Niet echt verzorgd. Voertuig moet op een vrij schuine en smalle oprit rijden, niet ideaal. Geen water beschikbaar.
Coördinaten: 43.184920 – 78.705150

Churchville, Meyers RV Superstores – camper dealer: Verzorgd dumpstation op de parking. Drinkwater niet beschikbaar in de winter.
Zeer vriendelijk, men laat ons in de workshop binnen rijden, om toch onze watertank te kunnen opvullen. Propaan is hier ook beschikbaar.
Prijs: Gratis.
Coördinaten: 43.094810 – 77.886600

GEREDEN TRAJECT:
Ashtabula – Staatsgrens Ohio / Pennsylvania – Erie – Staatsgrens Pennsylvania / New York State – Irving – Buffalo – Niagara Falls, 254 km
Tot aan de grens van New York State rijden we op de I90 autoweg, een zeer vlotte niet al te drukke Highway. In New York State wordt dit een tolweg, we verlaten deze vlak daarvoor, om op een parallelweg onze rit verder te zetten. Dat gaat minder snel, doch we kiezen verder voor een kustroute, waarbij we genieten van mooie uitzichten op Lake Erie. Op een aantal plaatsen is de weg sterk beschadigd, naar gewoonte in de USA.

Niagara Falls – North Tonawanda – Lockport – Churchville – Newark, 191 km
De I90 is een snelle manier om dit traject te rijden, maar is over het ganse traject tolweg.
We kiezen voor landelijke wegen, doen onderweg nog wat boodschappen, zoals afvalwater dumpen, propaan laten vullen, … De wegen zijn niet overal in even goede staat. Vooral in en rond Lockport liggen ze er zeer slecht bij. Aangenaam traject in een natuurlijke omgeving, met ingeslapen dorpjes.

Newark – Oswego –Waterton, 180 km
Tot een stuk voorbij Oswego volgen we landelijke wegen, om zo de I90 tolweg te vermijden. Deze zijn op vele plaatsen in slechte staat, door beschadigingen van het wegdek. Het gaat de ganse tijd op en neer, door een heuvelachtige omgeving. Verder rijden we de I81 op, die tolvrij is. Onmiddellijk gaat het een stuk vlugger vooruit.

Waterton – Lake Placid – Adirondacks – Wilmington, Whiteface Mountain, 220 km
Zeer mooie rit over landelijke wegen. Eenmaal we de Adirondacs inrijden, volgen we route 3 en 86, Olympic Scenic Byway. Prachtige heuvelachtige route. Op een aantal plaatsen nogal beschadigd wegdek. We hebben op voorhand geen informatie over de wegen, doch deze zijn allen sneeuwvrij en open. Onderweg komen we regelmatig kleine dorpjes tegen, we komen nergens op grote hoogte.

NIAGARA FALLS – STATE PARK
In tegenstelling tot de Canadese kant van de watervallen, zijn de activiteiten rondom de waterval hier gebundeld tot een state park. Dit voelt onmiddellijk minder commercieel aan. Doch het is winter, misschien is dat de reden, een aantal activiteiten zijn gesloten (o.a. de boot naar de voet van de watervallen). Mooi wandelpad langs de rand van de rivier, met prachtige uitzichten op de watervallen en de stroomversnellingen ervoor.
INKOM: Gratis.
De meeste activiteiten zijn te betalen.
Een Discovery Pass geeft toegang tot 5 attracties, 45 USD pp.
Informatie: www.niagarafallsStatePark.com/discovery-pass
INFORMATIE:
Visitor Center in het state park.
We krijgen een overzichtskaartje van het park, met de wandelpaden erop getekend.
Website: www.niagarafallsStatePark.com
Coördinaten: 43.084474 – 79.062055
ACCOMMODATIE:
Accommodatie is te vinden in de stad Niagara Falls, of in de gelijknamige Canadese stad aan de overkant van de watervallen. Een leuke locatie om te overnachten is het Canadese dorp Niagara-on-the-lake.
PARKING:
Langs de straatkant, vlakbij het park en de brug naar Goat Island, gratis.
Ideale uitvalsbasis, op wandelafstand van alle uitzichtpunten en attracties rondom de waterval, ook op Goat Island.
Coördinaten: 43.081981 – 79.061605
Op het Goat Island.
Coördinaten, gratis parkeerplaatsen: 43.079127 – 79.064798
Coördinaten, betalend parkeren: 43.080923 – 79.070750
Coördinaten, betalend parkeren voor bussen en RV’s: 43.079393 – 79.061410

FASHION OUTLETS – FABRIEKSWINKELCOMPLEX
Fabriekswinkelcomplex aan de rand van Niagara Falls, vergelijkbaar met Tanger Outlets dat we eerder bezochten. De prijzen zijn laag, doch de kortingen niet zo groot als bij Tanger Outlets. Andere merkenwinkels beschikbaar.
INKOM: Gratis.
Tel.: (716) 297-2022
Website: www.fashionoutletsniagara.com
PARKING:
Grote parking aan het complex.
Coördinaten: 43.097697 – 78.978347

WHITEFACE MOUNTAIN – SKIGEBIED
Een van de grotere skioorden in de regio.
We komen hier aan op een zonnige zondag, net na sluiting van de liften. Het is laagseizoen, toch zien we aan de gevulde parkings dat het enorm druk is geweest. Tijdens de week is het veel rustiger.
Doch de volgende dag vertellen locale skiërs ons dat het drukker is dan gisteren. En dat is nog steeds aangenaam rustig, zo zouden we altijd wel willen skiën. Nergens moeten we met anderen rekening houden, aan geen enkele lift moeten we wachten. Dit kennen we niet in de skioorden waar wij al kwamen in de Alpen.
Hoogste punt van het skigebied: 1.337 meter.
Aantal skiliften: 11.
Langste skipiste: 2.586 meter.
Skilift met grootste hoogteverschil: 741 meter.
Coördinaten: 44.353759 – 73.861893
INKOM:
Weekdagen buiten het hoogseizoen: 68 USD pp. voor een dagpas.
Weekends en hoogseizoen: 94 USD pp. per dag.
Dit skigebied is alle dagen open. De kleinere gebieden zijn enkel tijdens de weekends, vakantieperiodes en op feestdagen open.
INFORMATIE:
New York State – Winter Travel Guide, boekje met informatie over alle skioorden en andere winteractiviteiten.
Website: www.iloveny.com
Whiteface Mountain:
Tel.: 1-518-946-2223
PARKING:
Meerdere grote parkings, langs het weggetje dat via de centrale liften passeer aan Base Lodge, naar de beginners liften aan Bear Den Lodge.
Gratis, op een zeer kleine parking vlakbij de centrale liften na.

TIP: We parkeren helemaal op het einde van het weggetje, op de kleinere parking vlakbij het skigebiedje voor beginners. Van hieruit moeten we niet ver gaan met onze ski’s. Via het centrale liftje, kunnen we een verbindingspiste nemen naar de rest van het gebied.

Fotoalbums van locatie «Ashtabula»

New York State, Niagara Falls (13)

22 Maart 2018 | Noord Amerika 3 | Verenigde Staten | Laatste Aanpassing 13 Juli 2018