Reisverhaal «Utah – Wire Pass »

Noord Amerika 2 | Verenigde Staten | 0 Reacties 22 Maart 2017 - Laatste Aanpassing 04 Juni 2017

22 – 23 maart 2017

Traject: Wire Pass – Catstair Canyon – Buckskin Mountain – Kanab

Wire Pass
Als alternatief voor de zeer toeristische (lees: dure) slot canyon Antelope Canyon, zullen we een stuk in de Wire Pass / Buckskin Gulch kloof wandelen. Dit is één van de langste zogenaamde slot canyons (def.: smalle, zeer hoge kloof, uitgesleten door een rivier) ter wereld.

Al vroeg worden we gewekt door een eerste Jeep die op de parking arriveert. 5.20 u, het is nog donker. Terwijl ze met zaklampen het informatiebord gaan bestuderen, laten de wandelaars naast onze Manga hun motor draaien …

Omdat ’s middags regen en onweer is voorspeld, vertrekken ook wij vroeg op wandeling. Eerst volgen we een droge rivierbedding, met wit zand. Het duurt een poosje, maar uiteindelijk komen we in de smalle rode rotskloof. Mooie lijnen tekenen de hoge wanden, die grillig golvende bewegingen maken. Hier en daar is de doorgang slechts schouderbreed, licht en schaduwen maken het tot een boeiend schouwspel.

Al vlug komen we aan een obstakel … de kloofbodem bevindt zich plots 3 meter lager. Afdalen … zien we niet zitten langs de loodrechte wand, zonder enig houvast. Is dit alles?

We keren op onze schreden terug, op zoek naar een alternatieve manier om toch dieper in de canyon te geraken. Juist buiten de kloof klauteren we over de steile schuine wand omhoog … in de hoop dat we ergens voorbij het niveauverschil kunnen afdalen.

Het lukt! Verder wordt de kloof nog smaller, hoger … en mooier.

Upper Catstair Canyon
Op een brochure in het Visitor Center, zagen we een bizarre foto. Opgestapelde auto’s in een canyon. Zij werden hier ooit geplaatst om erosie van de schuine wand tegen te houden. Dit willen we wel eens zien, dus stoppen we aan de Catstair Canyon. Een korte wandeling, met wat klauteren over rotsen, brengt ons naar de Detroit Rip Rap. Grappig!

Kanab, loterij voor The Wave
Opnieuw rijden we ’s ochtends vroeg naar Kanab, om onze kans nog eens te wagen bij de loterij voor The Wave. De parking is weer goed gevuld, het is pas 8.15 u. We beseffen dat we weinig hoop mogen hebben, maar zullen het toch nog een keertje proberen.

Tijdens het wachten informeren we ons naar de toestand van de weg, na de hevige regen van gisterenavond en deze nacht. Onze slaapplaats was alvast veranderd in één modderbrij, gelukkig niet al te ver in een onverharde zijweg. De ranger beaamt dat de House Valley Road er vandaag zeer modderglad bij ligt, vooral op de stukken waar de ondergrond van klei is. Dat hadden we al verwacht. Op het bord staat nu vermeld dat een 4x4 voertuig met hoge ophanging noodzakelijk is om de weg te kunnen rijden. Doch volgens haar droogt de weg snel, eenmaal de regen ophoudt …

Om negen uur stipt start de lotto … met 47 formulieren, voor in totaal 102 deelnemers. De spanning is te snijden in het kleine zaaltje. Zoals verwacht, valt ons bolletje niet in het korfje … Met slechts 4 formulieren zijn de 10 deelnemers gekend.

We beslissen niet langer hier in Kanab te blijven om nog meer pogingen te wagen. Er is nog zoveel te zien onderweg, dit voelt aan als verloren tijd. Nu we hier toch zijn, bezoeken we vlug een wasserette en de bibliotheek voor wat dringende zaken op het internet. Het zal weer een poosje duren voor we in een stadje zijn.

OVERNACHTINGEN:
BUCKSKIN MOUNTAIN – PARKING
Coördinaten: 37.071581 – 112.171858
PRIJS: N.v.t.
COMMENTAAR:
Parking aan het begin van een wandelpad, langs de onverharde weg naar Buckskin Mountain. Geen voorzieningen.
Minpunten: /

KANAB – PARKING AAN BEGIN VAN ZIJWEG US89
Coördinaten: 37.154823 – 112.573962
PRIJS: N.v.t.
COMMENTAAR:
Parking aan het begin van een onverharde zijweg van de US89, niet ver van Kanab. Banken en picknicktafels, verder geen voorzieningen.
Minpunten: Geluiden van de nabijgelegen weg, gelukkig ’s avonds en ‘s nachts niet al te druk.

GEREDEN TRAJECT:
Wire Pass – Catstair Canyon – Buckskin Mountain, 45 km
House Rock Valley Road – US89 – onverharde zijweg naar Buckskin Mountain
Vrij rustige en goede wegen, mooi traject. De weg naar Buckskin Mountain is onverhard, het kleine eindje dat we erin rijden ligt zeer goed.

Buckskin Mountain – Kanab, 60 km
Onverharde zijweg naar Buckskin Mountain – US89 – straten in Kanab – US89
Vrij rustige en goede wegen, mooi traject. De weg naar Buckskin Mountain is onverhard, het kleine eindje dat we erin rijden ligt er zeer modderig bij na hevige regen.

WIRE PASS
Schitterende wandeling door een slot canyon, smalle diepe kloof met rode rotswanden die in grillige vormen bochten.
Eerst gaat het pad door een droge rivierbedding, het duurt even voor de Wire Pass kloof wordt bereikt. Al vlug volgt een niveauverschil, +/- 3 meter, loodrechte wand te overbruggen. Een eindje terug (vóór de kloof ingang) kan men omhoog klauteren langs de schuine wand, over de rotsen (steenmannetjes) en weer afdalen in de kloof, om dit euvel te vermijden.
Verder volgt de samenloop van de Wire Pass en de Buckskin Gulch slot canyon. Hier slaan we rechtsaf. De smalle kloof loopt nog zeer ver door (met enkele iets bredere plaatsen tussendoor), op een bepaald moment staat ze onder water, +/- 1 meter.
Lengte: ? km (retour). Door zeer lange de kloof zelf wandelen wij 2 uren, voor we terugkeren.
INKOM: 6 USD pp. per dag. Te betalen op de parking.
INFORMATIE:
BLM Visitor Center te Kanab.
PARKING:
Aan het begin van de wandeling.
Coördinaten: 37.018977 – 112.025076

CATSTAIR UPPER CANYON – DETROIT RIP RAP
Korte wandeling door een droge rivierbedding, tot waar deze in een kloof overgaat. Om de helling te stabiliseren werden er ooit een aantal luxe auto’s in gestapeld, leuk om zien.
De Detroit Rip Rap bevindt zich juist naast / onder de US89, +/- 1 km voorbij de House Rock Valley Road, richting Page.
Coördinaten: 37.127427 – 111.964320
INKOM: Gratis.
INFORMATIE:
BLM Visitor Center te Kanab.
PARKING:
Zijweggetje vlakbij de Detroit Rip Rap.

Fotoalbums van locatie «Buckskin mountain»

Utah – Wire Pass (28)

22 Maart 2017 | Noord Amerika 2 | Verenigde Staten | Laatste Aanpassing 04 Juni 2017