Reisverhaal «Paraguay »

Rondreis Zuid-Amerika | Paraguay | 0 Reacties 28 Mei 2017 - Laatste Aanpassing 28 Mei 2017

Paraguay

We steken de grens van Brazilië – Paraguay over in Ponta Porã. Het is wel gek, wanneer we de stad in rijden is aan de ene kant van de baan Paraguay en de andere kant Brazilië. We hebben dus even de baan overgestoken om te tanken in Paraguay zonder eigenlijk de grensdouane tegen te komen. Wanneer we onze OUT stempel van Brazilië hebben( die we zijn moeten gaan halen in de luchthaven 😜) rijden we terug naar de overkant van de baan en gaan in een oud, vervallen gebouw met 1 loket onze stempel IN halen voor Paraguay.

We zitten nu in het Oosten van Paraguay. We steken dit land door om naar Bolivië te gaan. We hebben gelezen dat veel reizigers dit land overslaan op hun route dus daarom doen wij het tegenovergestelde en ook uit nieuwsgierigheid. We bezoeken dan ook nog eens het gedeelte van Paraguay dat het minst bevolkt is.

Wanneer we dieper het land in rijden komen we bergen tegen. Ze rijzen uit in het groene landschap. We slapen in het Cerro corá NP. We zijn er helemaal alleen. Het park stelt niet veel voor, het wordt niet onderhouden maar het is gratis en een slaapplaats in de natuur. In het NP zie je geen één berg. Je kan ze alleen bewonderen langs de weg, ze liggen ook op privé- eigendom van boeren.

De volgende dag rijden we naar Conception, een stoffig stadje. Alleen de hoofdstraat is geasfalteerd, de andere banen bestaan uit verharde modder. Als het regent kan het hier zeer modderig zijn maar wij hebben geluk…het is prachtig weer maar zeer vochtig ( we zitten dan ook op de capricorn). Hier rijden ze ook nog met paard en kar door de straten. We rijden eens door de stad en kopen bij de locale bevolking broodringen. We rijden dan door naar onze slaapplaats die we gevonden hebben op onze I overlander app. Het is een weg langs de verharde modder, vol putten en spleten. We slapen in El Roble een hospedija waar je ook kunt kamperen. Het is bij een Duitser en bij toeval ook de man waar Tom Waes 10 dagen heeft gelogeerd voor zijn programma Reizen Waes in Paraguay. De plaats ligt minden in het groen en hij vangt gekwetste dieren op. Hij heeft ook nog de Tapir waar Tom Waes mee gezwommen heeft in zijn programma (2014). Wij relaxen heel de namiddag en ’ s avonds heeft zijn vrouw de plaatselijke vis Tilapia gebakken voor ons ( tegen betaling wel he 😀 maar het was super lekker).

De volgende morgen kopen we hun zelfgebakken brood en rijden we verder door richting Ruta Trans- Chaco ( de hoofdbaan richting Bolivia). Onderweg zien we nog een otter op de baan lopen en verschillende vogels die we ook gezien hebben in Pantanal. Hier in Paraguay zijn er weinig NP, het meeste land zijn eigendom van de boeren. Wel zijn de enkele NP van de overheid en niet zoals in Brazilië privé – eigendom maar ze zijn moeilijk bereikbaar ( zeker 4x4 voor nodig).

Wanneer we op de Trans- Chaco rijden, rijden we dwars door de Chaco, een ruw landschap met cactussen, wetlands en boab- bomen. In de Chaco wonen niet veel mensen. Toch vinden we hier diep in de Chaco The Mennonite Colonies. De eerste colonies werden in 1927 uitgenodigd om zich in Paraguay te vestigen. Ze mochten hun Duitse taal ( Plautdietsch = Duits dialect), hun geloof ( baptisme), enz… behouden in ruil voor het land te bewerken.

We slapen deze nacht aan Laguna Capitán bij een Mennoniet Het is een plaats aan het Laguna dat eigendom is van de Mennonieten. Er worden ook feesten, kampen georganiseerd maar je kan er ook kamperen. Wanneer we vragen of hij Engels spreekt zegt hij direct wij praten hier alleen maar Duits.

De volgende morgen bezoeken we Lomo Plata waar vroeger de eerste Mennonite Colonie zich heeft gesetteld. Spijtig genoeg is het vandaag 25 mei en is het ook een feestdag voor hun, alles is dus dicht. We rijden dan verder naar de volgende stad Filadelphia, ook een Mennonite Colonie. Het is wel gek om hier in Paraguay reclameborden te zien in het Duits en we luisteren op dit moment zelfs naar een Duitse radiozender. We rijden daar ook de stad door maar voor ons lijkt dit toch Zuid- Amerikaans en niet Duits. Je kan het wel aan de mensen zien, ze zijn blanker. Spijtig genoeg was hier ook alles dicht, de bekende coöperatieve supermarkten gaan we niet zien. We rijden dan door want verder is hier niet veel te beleven. We bezoeken dan in Fortin Toledo ( de weg er naartoe is een aardeweg) het project Taguá, een varken dat alleen leeft in de Chaco van Paraguay en waarvan ze alleen fossielen van gevonden hadden en dachten dat het uitgestorven was tot de ontdekking in 1970 van een levend exemplaar. Hier vinden we ook een herdenking en een bunker van de Chaco- oorlog tussen Paraguay en Bolivië in 1932- 1935.

Wanneer we terug op Ruta Trans – Chaco rijden veranderd opeens de afsfaltbaan in een baan vol putten, keien, aarde,… echt vreselijk!!! Over 200 km hebben we uren gereden. Nochtans staat in de Lonely Planet dat de Trans – Chaco een asfalt weg is tot in Bolivië. NIET dus 😟. We rijden rustig maar het is onmogelijk om niets te raken. Onze auto begint ook aan te geven dat we moeten stoppen omdat we olie verliezen. Maar Jimmy vult steeds bij en er is niets te zien. We rijden verder tot aan La Patria in een hospedija langs de baan. Het was gewoon een kamer maar er was airco. Het enige nadeel was dat de dikke kevers onder de deur kwamen naar het licht 😆. Maar er was geen mogelijkheid om te slapen in de auto.

De volgende ochtend regent het. We rijden nu richting grens en deze baan is wel asfalt, oef! Aan de grens moeten we veel geduld hebben. Ze controleren de plaatselijke bevolking die met de bus van Bolivië naar Paraguay reizen. Er zijn een paar vrouwen die verboden dingen bij hebben, blijkbaar cocaïne, dvd’s ..?? We weten het niet maar de politie was toch op zoek naar dingen die ze weggegooid hadden voor de grens. Aan de grens zijn we een Mennoniet van Filadelphia tegengekomen die terugkwam van een motorreis door Bolivië. Hij heeft ons wat geholpen met de papieren en waarschuwde ons voor de wegen in Bolivië. Hij zei dat we met onze wegen niet de baan konden doen naar Tarija omdat het geen asfalt is en omdat het gevaarlijk is met de aarde en de diepe afgronden. We zullen dus moeten rondrijden.

Wanneer we in Bolivië de grens oversteken en de militaire checkpoint passeren begint opeens onze auto te roken. We stoppen onmiddellijk. De militairen hebben ons nog geholpen maar de auto bleef roken. De baan in Paraguay heeft onze auto geen deugd gedaan. Weer een tegenslag 😟 en dan zitten we nu in Bolivië 😬.

Een Boliviaanse taxichauffeur die in de buurt was heeft ons met een touw getrokken naar de eerste stad Villamontes. De mechaniciens in Bolivië zijn niet de beste, ze hebben ook niet veel geld en materiaal dus aan wat kunnen we ons verwachten. We laten onze auto achter bij een mechanicien ( dat moeten we toch geloven want het is gewoon een werkplaats in een tuin).

We slapen in El Rancho, het enigs hotel waar we met creditkaart kunnen betalen. Het is niet zo een goedkoop hotel en dit omdat we Gringo’s zijn ( receptionist zelf gezegd).

De volgende dag krijgen we slecht nieuws. De turbo is stuk en in Bolivië kan je die stukken niet krijgen. We zullen met de garagist de stukken moeten gaan kopen in Argentinië ( we zitten maar 1 uur van de grens van Argentinië ) en het zal weer veel geld kosten. We zitten dus terug een week vast.

Na veel overleg met elkaar en met de locale mensen hier hebben we beslist dat het beter is om onze reis door Bolivië niet verder te zetten met deze auto. We denken dat onze auto deze autowegen( zand, keien, gravel,…) hier niet aan kan en we moeten hier dan ook nog eens de grote hoogtes trotseren… We riskeren dus niet nog eens in panne te vallen in de bergen. Volgende zaterdag rijden we hopelijk terug naar Argentinië en bezoeken het Noorden om daarna het Noorden van Chili te bezoeken. Wanneer we de auto verkocht hebben reizen we met het vliegtuig en de bus naar Peru.