Reisverhaal «Isla del Sol»

De wereldreis | Bolivië | 1 Reacties 21 Juni 2016 - Laatste Aanpassing 12 Juli 2016

Doordat het Titicacameer wordt gedeeld door Peru en Bolivia, leek het ons interessant om ook de Boliviaanse kant te bezoeken, met als topattractie Isla del Sol. Met een minibus reden we vanuit Puno tot aan een grensdorp en van daar namen we een mototaxi tot aan de grens. Na een stempel in ons paspoort en de goedkeuring dat we Peru mochten verlaten wandelden we 200 meter verder. We passeerden langs de douane in Bolivia en kregen er weer een nieuwe stempel bij. Restte ons slechts nog een rit tot aan de haven van Casablanca. We hadden nog net de tijd om wat geld (Bolivianos) af te halen, waarna we de boot opsprongen naar Isla del Sol. De reis nam in totaal 7 uur in beslag.

We meerden aan in Yumani, een dorpje dat behoorlijk stijl op en tegen een berg gebouwd ligt. Na heel wat gezwoeg en gezweet om met de rugzak naar boven te geraken, vonden we een hostel met een prachtig uitzicht. Ze hadden er nota bene ook nog eens als een van de weinigen wifi. De zonsondergang vanop ons balkon was in elk geval adembenemend, maar bracht ook heel wat koude met zich mee. Na een kleine speurtocht vonden we gelukkig een restaurantje dat toch een beetje verwarmd was en aten verwarmende quinoa soep en forel uit het meer. Vanwege de kou kropen we vroeg ons bed in, de enige plaats waar onze tenen er niet afvroren.

De volgende dag maakten we een rondwandeling op het eiland. De natuur is er zeer divers: het zuiden kent heel wat steile heuvels en het noorden wordt gekenmerkt door mooie stranden. De zon scheen volop waardoor het Titicacameer er prachtig blauw uitzag en de cordillera Real preikte trots op de achtergrond. Naast de natuur was er ook nog wat cultuur. Het eiland diende bij de Inca's als pelgrimsoord en bevat daardoor over enkele Incaruïnes en heilige stenen. We waren op het juiste tijdstip vertrokken om de dagtoeristen voor te zijn en moesten de wegen alleen delen met de lokale mensen.

's Avonds gingen we een spaghetti eten en de dochter (6 jaar) van de kokkin was bijna met onze gsm gaan lopen. Ze had volgens ons nog nooit een smartphone gezien, maar had al snel door hoe het werkte en vond het interessanter dan haar kapotte gameboy. Na nog een laatste koude nacht wandelden we de volgende ochtend naar de haven om terug richting vaste land te reizen. Het was een fijn bezoek.

Fotoalbums van locatie «Isla del Sol»