Reisverhaal «San Pedro de Atacama»

De wereldreis | Chili | 0 Reacties 09 Juli 2016 - Laatste Aanpassing 23 Juli 2016

Om vanuit Bolivia in Chili te geraken moesten we heel wat moeite doen of een heel eind omrijden, maar moeilijk gaat ook. Per jeep vertrokken we vanuit Uyuni. De tocht bracht ons voor een groot stuk opnieuw langs eerder bezochte plaatsen. Daarnaast brachten we nog een extra nacht door in een koud hotel en konden we niet wachten om naar het toch iets warme Chili te kunnen reizen.

Rond 5 uur ’s morgens zetten we de grensoversteek verder. We reden van de slaapplaats naar de grenspost, maar aangezien deze slechts opent tussen 9 uur en 10 uur was het nog even wachten. Uiteindelijk kregen we onze stempel om Bolivia te kunnen verlaten. Gelukkig waren we er vroeg, want na ons arriveerde de ene bus na de andere met lange wachtrijen met verkleumde toeristen tot gevolg. Aan de grens moesten we ten slotte overstappen op een bus en reden we ineens door tot aan San Pedro de Atacama. In het dorpje zelf kregen we een nieuwe stempel bij in het paspoort en werd onze bagage gecontroleerd. Van te voren was ons gezegd dat je geen eten, kruiden of cocabladeren mocht binnenbrengen in Chili. We gaven al onze etenswaren aan bij binnenkomst en ondervonden echter geen enkel probleem. Volgens ons waren de douaniers goed gezind die dag.

San Pedro de Atacama is een woestijnstadje en zou een van de droogste plekken op aarde zijn. Na bijna 2 weken tussen de 3.500 en 5.000 meter te hebben verbleven daalden we nog eens af naar een ‘normale’ hoogte van 2.500 meter. Onze eerste namiddag brachten we door met uitzoeken wat we de komende dagen zouden doen. Het woestijnachtige gebied biedt heel wat speciale landschappen en is gekend voor haar prachtige astronomietours.

De nacht die volgde begon het echter te regenen. Jawel dat lees je goed, een van de droogste plekken op aarde en de regen valt met bakken uit de lucht juist als wij er verblijven. De volgende ochtend hebben wij dus vooral uitgeslapen en wat rondgehangen, want fietsen of wandelen zat er niet in. De regen bracht weliswaar unieke en uitzonderlijke uitzichten met zich mee; al de bergen in de omgeving waren mooi bedekt met een goede laag sneeuw. Wonder bij wonder klaarde het in de late namiddag op en was het ’s avonds zelfs open hemel. Voor ons dus de ideale tijd voor een astronomietour. Met een groepje van 12 personen kregen we in de openlucht uitleg over het sterrenstelsel, de planeten en de levensfases van een ster. Daarna volgde het kijken naar sterren en planeten met verschillende telescopen. Prachtig om al deze schitterende hemellichamen te aanschouwen. En aangezien we aan de andere kant van de wereld en evenaar zitten, zagen we hier andere hemellichamen dan in Europa. Tussendoor kregen we een verwarmende Mielo, soort van chocomelk, met versnapering aangeboden.

Onze derde dag in Chili brachten we fietsend door. We reden naar de Valle de la Luna waar we prachtige ‘maanlandschappen’ tegenkwamen. Heel veel zand, rotsen en bergen met op de achtergrond besneeuwde bergtoppen vormden alweer een magisch moment op onze reis. Die ochtend kwamen we ook te weten dat we al drie dagen een uur in de toekomst leefden. Aan de grens in Bolivia was ons gezegd dat we onze klok een uur voorruit moesten draaien. Dat bleek dus niet waar te zijn J, alle hilariteit alom.

Fotoalbums van locatie «San Pedro de Atacama»

San Pedro de Atacama (18)