Reisverhaal «Palawan»

De wereldreis | Filipijnen | 0 Reacties 02 Februari 2017 - Laatste Aanpassing 09 Februari 2017

Palawan, het meest magische eiland van de Filipijnen, kon toch niet ontbreken op onze reis. Bedoeling was om van Siquijor per boot naar Dumaguette te varen en om vandaaruit via Manila naar Puerto Princessa te vliegen. Voor alle connecties hadden we meer dan genoeg tijd voorzien. Hoewel…

De dag voor ons vertrek hoorden we dat er nog maar 2 boten zouden uitvaren wegens een tyfoongevaar.Eentje om 6 uur ’s morgens vanuit de verst van ons verwijderde haven en eentje om 14 uur. We mochten dus om 3 uur opstaan om rond 5 uur aan te kunnen schuiven voor een ticketje voor de boot. Deze voer om 6.30 uur uiteindelijk uit en onderweg kregen we er nog een gratis dolfijnentour bij. Vanaf 9 uur was het wachten op onze vlucht aan de luchthaven van Dumaguette. Naarmate de uren verstreken werd steeds meer pijnlijk duidelijk dat we met een serieuze vertraging te kampen hadden en dat we onze verbindingsvlucht vanuit Manila naar Puerto Princessa konden vergeten. Eens in Manila begaven we ons als de bliksem naar de balie van Cebu Pacific Airlines om nieuwe tickets te regelen en te vragen voor een hotel. Het duurde in totaal 3 uur, maar uiteindelijk hadden we de nieuwe tickets voor de volgende dag in handen en werden we op kosten van de luchtvaartmaatschappij naar een luxehotel gebracht. Ontbijt, middageten en avondmaal waren allen inbegrepen en een warme regendouche was meer dan hemels na enkele maanden douchen met koud water. Tijdens onze reisonderbreking leerden we trouwens een Frans koppel en een Engelsman kennen die ongeveer in hetzelfde schuitje zaten, maar dan via een andere luchtvaartmaatschappij. We zouden met hen samen naar Palawan reizen en nog veel leuke momenten met hen beleven.Eind goed al goed, De dag erop vlogen we naar Puerto Princessa en om 18 uur kwamen we aan. Aangezien we de dag erop een tour in El Nido hadden geboekt, moesten we die dag nog een busje vinden voor een 6 uur durende rit. Gelukkig genoten onze vrienden gratis vervoer naar het noordelijke stadje en wij konden mee.

In totaal bleven we 3 dagen in El Nido. Dag 1 en dag 2 deden we respectievelijk boottour A en C. Hoewel zeer toeristisch, probeerde onze organisatie het tijdschema zo aan te passen dat we met onze groep redelijk alleen van de diverse spots konden genieten. En het was prachtig. De kalkstenen rotswanden tekenden mooi af tegen het witte zand en het blauwe water. We passeerden langs plekjes met namen als Secret Bay, Small Lagoon, Hidden Lagoon, et cetera. ’s Middags kregen we verse lunch geserveerd en de groep viel beide dagen zeer goed mee. Enkel het weer mocht wat beter. Af en toe volgde er eens een kleine regenbui en het was overwegend bewolkt, maar we mogen niet klagen. We beseffen dat we ons gelukkig mogen prijzen om dergelijke plekjes te zien. De laatste dag wilden we nog wat meer de onderwaterwereld verkennen. Jolijn ging snorkelen en Koen dook een drietal keren. Het is een mooie en unieke omgeving. El Nido is zeker een bezoekje waard.

Er restte ons nog 2 dagen in de Filipijnen en deze spendeerden we aan een bezoek aan de bekende ondergrondse rivier. Het is een van de nieuwe 7 natuurlijke wereldwonderen en staat geregistreerd als UNESCO erfgoed. En wat een pracht. Door de grot stroomt een 8 kilometer lange rivier, waarvan 4 kilometer bevaarbaar is. Daarnaast strekt er zich nog een 100 kilometerslang tunnelstelsel uit verspreid over verschillende niveaus. De ondergrondse rivier is gevormd door duizenden jaren aan sijpelend regenwater dat de poreuze kalkstenen laag druppel voor druppel wegschraapte, totdat een bron vrij kwam. Door de goede organisatie voelt de grot niet te druk aan en de gidsen moeten de boot met de groep doorheen de grot peddelen, enkel gebruikmakend van koplampen. Op deze wijze wil de organisatie zo weinig mogelijk het leven in de grot verstoren, waaronder de miljoenen vleermuizen en slangen.

We sloten de Filipijnen zeker en vast in stijl af en hoewel het regenweer als een rode draad doorheen ons verblijf liep, hebben we toch hard genoten van het land. We komen er zeker en vast nog eens terug om Malapascua en haar voshaaien te kunnen bezoeken. Echter, nu staan er avonturen in Vietnam op ons te wachten. We zijn benieuwd.

Fotoalbums van locatie «Puerto Princesa»

Palawan (49)

02 Februari 2017 | De wereldreis | Filipijnen | Laatste Aanpassing 09 Februari 2017