Reisverhaal «Siquijor»

De wereldreis | Filipijnen | 1 Reacties 26 Januari 2017 - Laatste Aanpassing 09 Februari 2017

Siquijor is een kleiner eiland ten zuiden van Bohol. We trokken er naartoe met een missie. In 3 dagen tijd wilden we de 70km aan omtrek van het eiland bedwingen. Een makkelijke klus, dat dachten we toch alleszins. De dag voor ons vertrek boekten we nog een kamer aan een guesthouse dicht bij het strand. Bij aankomst werd ons meteen gratis een upgrade naar een kamer op het strand aangeboden. Daar zeiden we natuurlijk geen nee tegen. Het was een prachtige omgeving en we genoten ten top.

Na de meest noodzakelijke spullen in onze kleine rugzakken te hebben gepropt, trokken we om 8 uur ’s morgens naar onze fietsleverancier. We zouden fietsen huren van een hotel/restaurant in de buurt. Er was echter alleen lokaal personeel te bespeuren. De Pool waar we de afspraak mee hadden gemaakt was nog niet aanwezig en de verantwoordelijke van de fietsen nergens te zien. Het was ook nog vroeg, meneer. Om 9 uur wilde ze toch eens bellen naar de Poolse manager. Kreeg het personeel te horen dat hij enkel verantwoordelijk is voor de mountainbikes, voor de andere fietsen moesten ze hun plan maar trekken. Om half 10 kregen we eindelijk 2 fietsen gepresenteerd. Het waren niet direct de fietsen waar we op gehoopt hadden. Nu ja, hoe moeilijk kon het zijn om dit klein eiland in 3 dagen tijd rond te fietsen.

Uiteindelijk bleek het eiland veel heuvelachtiger dan gedacht en er stond vaak een serieus windje. De ene heuvel volgde al snel de andere op. Bij momenten moesten we van onze oude stalen rossen afstappen en te voet verder gaan. Gelukkige moet alles wat naar boven gaat, ooit ook terug naar beneden komen. We hebben ons wel degelijk hard geamuseerd.

Eerste stop op dag 1 was de machtige eeuwenoude Baete boom. Onder deze boom ontspringt een bron en toeristen komen er graag naar toe voor een vis pedicure. Natuurlijk konden we het niet laten om dit zelf ook eens te proberen. De talrijke visjes eten gretig alle dode huidcellen op en geven je voeten achteraf een lekker zacht gevoel. Rond 12 uur was het echter weer tijd om verder te fietsen. Aan de Lazari Beach club aten we een sandwich, waarna we verder trapten naar de San Isidro Labrador kerk en bijhorend klooster. Het is een prachtig voorbeeld van Spaanse barokstijl in de Filipijnen. Het klooster was spijtig genoeg gesloten wegens herstellingswerken. Vanuit het dorpje maakten we nog een stevige klim naar de Cambugahay watervallen. Een laatste stevige inspanning kon er nog wel af in onze ogen. Achteraf bleek dat onze guesthouse iets verder terug lag dan gedacht en boven op een van de hogere heuvels was gevestigd. Op die laatste stevige klim hadden we niet gerekend en het was dan ook afzien. De vreugde was wel eens zo groot toen we aankwamen.

Na een goede nachtrust trokken we vol frisse moed verder. De eerste 5 kilometer gingen zalig naar beneden, maar erna volgde weer een heel heuvellandschap. In Lazie kochten we nog wat heerlijke zoete Filipijnse broodjes en cake in voor onze lunch. Eerste grotere stop was echter het Kagusuan strand. Bij aankomst was er slechts een ander persoon en een vieze hond. Het was een mooi wit strand ingesloten door rotsformaties. Zeer mooi om te zien. Het strand aan Princessa Bulakna resort viel dan weer tegen. Gelukkig was de speciaal ervoor gemaakte omweg niet voor niets geweest, want de rest van de omgeving was mooi. Uiteindelijk kwamen we terecht aan de Maria baai en vlakten de heuvels helemaal af. Een tijd lang konden we langs de zee en haar mangrovebossen fietsen. Wat een prachtig eiland. Uiteindelijk kwamen we aan onze eindbestemming in Larena aan en genoten we nog van een rustige namiddag.

Onze derde en laatste fietsdag brak aan. Met pannenkoeken achter de kiezen, kon het trapwerk opnieuw beginnen. We moesten nog 35 kilometer afleggen. We fietsten regelmatig langs de kust en de heuvels vielen opnieuw goed mee. Een paar tussenstops voor prachtige uitzichten konden er nog af, maar eigenlijk wilden we zo snel als mogelijk aankomen aan het hotel van onze allereerste dag op het eiland. Daarbij was de derde fietsdag natuurgewijs minder mooi. Om 12 uur ’s middags stonden we weer aan Baha bar om de fietsen in te leveren. Bij aankomst daar zagen we de 2 fietsen die eigenlijk voor ons bedoelt waren. We kunnen je verzekeren, deze zagen er subliem uit. Bleek trouwens dat we de fietsen ter versiering hadden meegekregen, maar gelukkig konden we dan ook op een korting rekenen. Om ons verblijf in Siquijor af te sluiten namen we nog een massage. Het werd er eentje zoals we nog nooit ervaren hadden en zeker de moeite. De vrouw masseerden de verkramping in de spieren er zo uit. Het waren in elk geval 3 mooie dagen.

Fotoalbums van locatie «Siquijor»

Siquijor (33)

26 Januari 2017 | De wereldreis | Filipijnen | Laatste Aanpassing 09 Februari 2017

• Siquijor - Kagusuan strand
  • Siquijor - Het bos in
  • Siquijor - Beate boom - 400 jaar oud
  • Siquijor - Naar beneden fietsen - prachtige uitzic

Solange Vandendriessche Dit is het eiland waar Liezyl opgegroeid is en waar we hun bruiloft gevierd hebben. Zeer mooi eiland en prima gedoken daar aangezien er nog geen massatoerisme is. Groetjes Solange Geplaatst op 04 Maart 2017