Reisverhaal «Khajuraho»

De wereldreis | Indië | 1 Reacties 25 Mei 2017 - Laatste Aanpassing 30 Mei 2017

We zijn aangekomen aan ons laatste land op wereldreis: India. Vanuit Nepal vlogen we met een aangename vlucht naar New Delhi. Drie weken resten ons nog om een klein deel van dit immense land te bezoeken. You love it or you hate is wat veel reizigers zeggen. Benieuwd wat het land voor ons in petto heeft… Na meer dan 1u aanschuiven bij de immigratiedienst voor ons visum konden we eindelijk de luchthaven verlaten. Nu, het was best amusant om de Chinezen te zien sukkelen met de vingerscans. We zouden die avond een nachttrein naar Khajuraho nemen en hoopten dat er in de buurt van het station een plek zou zijn om ons rustig te zetten tot de trein kwam. Vanaf de luchthaven namen we een moderne metro tot het centrum, van waaruit we verder wilden reizen. Door de enorm lange rijen aan mensen die een ticketje wilden kopen, zagen we er toch maar van af. We namen dan maar een autorickshaw verder voor een schappelijke prijs tot aan het station. Helaas was er amper iets in de buurt om rustig te zitten buiten een duurder café.

Het was even zoeken naar de juiste wagon en bijhorende zitplaats toen onze trein aankwam. Eens gevonden begon er een aangename rit met airco. Het is momenteel droog seizoen in India, wat met astronomische temperaturen (lees tot 47°C) gepaard gaat. Helaas konden we dit niet anders inplannen in onze hele wereldreis, maar gelukkig zijn we wel al wat temperaturen gewoon. De volgende ochtend kwamen we rond 7u30 aan in Khajuraho en werden we door een autorickshaw opgewacht om ons naar het hotel te brengen. Een goede douche en een goed ontbijt gaven ons weer voldoende energie om de omgeving te verkennen.

Khajuraho is vooral gekend/berucht door haar rijkelijk versierde tempels, die Unesco werelderfgoed zijn. Tussen 950 en 1050 werden er 85 exemplaren gebouwd. Vandaag schieten er daar nog slechts 25 van over, aangezien de rest werd vernietigd door invallende islamitische troepen van het Mogolrijk. Ze vonden de Hindoe tempels immers een plek van verderf. Door zijn afgelegen locatie zijn de overgebleven tempels gelukkig goed bewaard gebleven. De jungle heeft ze een tijd lang overgenomen, maar in 1838 kwamen ze terug onder de aandacht. Vandaag kan je de goed bewaarde en gerestaureerd tempels bezoeken. De Indo-Aryan architectuur is langs de buitenkant omgeven met banden van uitzonderlijk beeldhouwwerk. Het leven van een millennium geleden wordt afgebeeld inclusief goden, godinnen, strijders, muzikanten en echte en mythologische dieren. Centrale thema’s zijn echter vrouwen en seks, vandaar de naam de kamasutra tempels.

We bezochten op onze eerste dag de gratis tempels die nabij het oude dorp van Khajuraho liggen (de oostelijke tempelgroep). Dit oude dorp is trouwens eveneens de moeite waard om te bezoeken. Het bestaat uit witte huizen met een afstekende kleur blauw of paars. Het is ontzettend leuk om tussen deze huizen over kleine straatje te slenteren. Door de warmte was er niet veel volk te zien op straat, maar dat gaf juist een extra dimensie. Voor de stoep van veel huizen zagen we een beige uitgesmeerde kleur, want blijkbaar uitgesmeerde koeienstront is die voor goed geluk moet zorgen. We werden mee rondgeleid door twee 14-jarige jongens die graag hun Engels wilden oefenen, maar natuurlijk ook graag een beetje geld verdienen. Het is niet altijd even gemakkelijk om in India aan te voelen of mensen gewoon een praatje willen maken of dat ze een mooi praatje maken om veel geld te verdienen. Geslepen zijn ze hier wel. Nu ja, binnen een paar dagen zullen we hun kneepjes wel kennen.

De tweede dag bezochten we het betalende gedeelte (de westelijke groep). Door het laagseizoen was er amper volk te zien. Buiten twee andere buitenlandse toeristen en een handje vol Indische toeristen was er niemand. Opnieuw kregen we prachtige tempels te zien met soms hilarische taferelen. De foto’s spreken voor zich. De verbeelding laten we aan de lezer over. We aten ook voor de eerste keer Indisch in India en tot nu toe bevalt het ons zeer goed. Al kijken we wel goed uit waar we iets gaan eten of drinken. Onze eerste indrukken van India proberen we langzaamaan te verwerken. De geuren, het vele lawaai, de kleuren, de mensen die je alles willen verkopen, zotte toestanden waarbij er door ramen in de treinen wordt gekropen nog voordat de trein stilstaat,…. Het is in ieder geval een aparte wereld.

Fotoalbums van locatie «Khajuraho»

Khajuraho (60)

25 Mei 2017 | De wereldreis | Indië | Laatste Aanpassing 30 Mei 2017

• Khajuraho - Shantinath tempel
  • Khajuraho
  • Khajuraho - Javari tempel
  • Khajuraho - Vishvanath tempel

theysmans anna amai, amai wat een foto's!!! Foei Koen zo heb ik je niet opgevoed!!!!!!!!!! Geplaatst op 31 Mei 2017