Reisverhaal «Ruteng en Wae Rebo»

De wereldreis | Indonesië | 0 Reacties 30 Oktober 2016 - Laatste Aanpassing 09 Januari 2017

Ruteng is een stadje wat meer in het binnenland van Flores, het is er aangenaam warm en het Indonesisch mineraalwater komt voor een deel van hier. Met de bus kwamen we er aan na ongeveer 4u rijden. Tijdens de rit geraakten we aan de praat met twee Duitse meisjes die uiteindelijk ook interesse kregen om de wandeltocht naar het typische dorp Wae Rebo te maken. Ons guesthouse in Ruteng was top en werd uitgebaat door een Indonesiër en Japanse. Heel vriendelijke mensen, lekker eten en best rustig op de moskee na. We maakten ons klaar voor onze tweedaagse wandeltocht naar Wae Rebo en namen nog een goede douche nu het nog kon.

De volgende ochtend stapten we, na een stevig en uitgebreid ontbijt,om 7u met vier in de auto om naar het vertrekpunt van de wandeling te rijden.Het duurde ongeveer 4u om er te geraken maar we reden door prachtige natuur waarvan een groot deel langs de kust. De weg werd slechter en slechter en de putten groter en groter. Op een gegeven moment dachten we echt dat de chauffeur de auto kapot reed. We moesten uitstappen en na nog drie pogingen kon de auto toch door enorme putten rijden. Om 11u begonnen we met wandelen en was de wandeling korter dan we dachten. Een goeie 5 kilometer wandelen met wat pittige klimmetjes, puffen en zweten. De natuur was prachtig onderweg, hoewel de wolken vaak in de weg hingen, en er waren niet veel andere wandelaars. We hadden en verplichte lokale gids mee die erg zijn best deed om wat uitleg te geven, maar het Engels was beperkt. Bij aankomst aan het dorp Wae Rebo moesten we ons bezoek eerst aankondigen met een lokale bel en was er een welkomstceremonie bij een van de ouderen uit het dorp. We gaven een donatie en kregen een heel welkomstwoord dat gelukkig wel in het Engels werd vertaald. Vanaf nu behoorden we tot hun familie en waren we welkom om rond te gaan waar we wilden in het dorp.

Wae Rebo bestaat uit een cirkerlvormig grasveld met daarop 7 hutten met een puntvormig dak. In elke hut wonen verschillende families uit verschillende stammen zodat ze samen moeten leven en er geen ruzie kan ontstaan. Wij sliepen en aten ook in zo een hut samen met nog 30 andere toeristen. Een matje op de grond, een kussen en een deken voor de kou meer was er niet nodig om de nacht door te komen. In de vrije tijd die we er hadden aanschouwden we het dagelijks leven. Ze doen hier echt nog alles zelf. Bloem maken van maniok om zo kroepoek te kunnen maken, het pellen van koffie, het weven van doeken, het bijbouwen van gebouwen, het slachten van de kippen,…. Met het invallen van de duisternis stelde zich een prachtige sterrenhemel aan ons ten toon, en tegen 21u30 deden we een poging om te slapen. Maar met een hele hoop snurkers was dit niet zo makkelijk. Daarenboven stonden die snurkers de volgende ochtend al zeer vroeg op zonder rekening te houden met andere gasten en zo was iedereen dus wakker. Dan maar opstaan en gaan genieten van het dorp dat wakker wordt in de zon.

Rond 8u gingen we terug op pad en begon de terugtocht met nadien weer een lange autorit. We sloten de dag nog af met een stop bij de spiderricefields. Het is een grote vlakte met daarop cirkelvormige rijstvelden. Een rijstveld wordt opgedeeld naargelang de familiegroottes waardoor een mooie afbeelding ontstaat in de vorm van een spinnenweb. In de late namiddag waren we terug in Ruteng en was het tijd voor ontspanning, een lekker drankje en lekker eten. De avond sloten we af met de Duitse meiden bij ChaCha waarbij de kip in currykokossaus overheerlijk was. Op terugweg naar ons guesthouse pikten we nog wat optredens mee ter ere van de dag van de leerkracht.

De laatste dag in Ruteng brachten we de markt een bezoek, waar we werden achtervolgt door een toerisme studente die heel graag haar Engels wou oefenen. We kochten nog wat mango’s en vermeden het stinkende gedeelte met alle diereningewanden. We maakten er een rustige dag van waarbij we ’s avonds de heerlijkste zelfgemaakte tofu aten in het Spring Hill restaurant.

Fotoalbums van locatie «Ruteng»

Ruteng en Wae Rebo (26)

30 Oktober 2016 | De wereldreis | Indonesië | Laatste Aanpassing 09 Januari 2017

• Wae Rebo trek - Ook de kinderen helpen mee
  • Wae Rebo trek - Mooie paadjes
  • Ruteng - Starten met een goed ontbijt met roze bot
  • Wae Rebo trek - Ook Boris was erbij!