Reisverhaal «Tulum»

De wereldreis | Mexico | 0 Reacties 08 Februari 2016 - Laatste Aanpassing 16 Februari 2016

Na onze eerste week massatoerisme in Mexico waren we klaar om kennis te maken met de rijke Mayacultuur. Vanuit Isla Cozumel trokken we per boot en colectivo naar Tulum en haar tempelcomplex.Om de hordes bussen voor te zijn, besloten we om de dag erop vroeg uit te veren te kruipen en stonden we om 8 uur ’s morgens aan de ingang van de site. En het was prachtig. Het complex ligt op een klif aan het strand van Tulum. Dit in combinatie van een opkomende zon en de rust van de vroege uurtjes, maakte het bezoek aan het tempelcomplex geweldig mooi. De site is echter niet ontzagwekkend groot en tegen half 10 hadden we alle tempels gezien. Op de terugweg naar de hostel moesten we per fiets legioenen toeristen doorkruisen voor we aan ons ontbijt konden beginnen.

Tulum biedt echter meer dan het tempelcomplex alleen. Het strand is er bedekt met even wit en korrelig zand als de stranden van Cancun. Maar in de plaats van grote hotels, is het strand bezaaid met mooie palmbomen waartussen enkele cabañas of tentenkampen vol van hippies gebouwd zijn. Hierdoor zie je waarlijk allerlei soorten mensen braden op het strand. Zelf hebben we er ook een namiddagje doorgebracht en we hebben er onze ogen opengetrokken.

Onze hosteluitbaatster had echter nog een idee voor ons in petto. Tulum wordt omgeven door het Sian Kaan nationaal park. Je kan dit park bezoeken via twee aparte ingangen. De meest gekende ingang is via het strand van Tulum en biedt de mogelijk om flamingo’s (en soms dolfijnen) te spotten. De inkom is er echter zeer hoog. De tweede ingang ligt ter hoogte van het dorpje Muyil. Wij kozen voor deze goedkopere ingang. Na goed onderhandelen van Koen konden we het park per boot betreden voor 900 pesos in plaats van de officiële 1200 pesos. En het was zeker de moeite waard. Met de boot trokken we over meren en door Maya’s gemaakte kanalen met turquoise water, langs savanne en mangrovebossen. We hebben er veel witte en grijze reigers gezien. Het was echt prachtig! Tulum was een hele belevenis.

Fotoalbums van locatie «Tulum»