Reisverhaal «Wanaka»

De wereldreis | Nieuw Zeeland | 1 Reacties 06 September 2016 - Laatste Aanpassing 09 November 2016

Na een uitgeregende dag aan de Fox Glacier was de zon paraat voor een heel mooie rit richting Wanaka. De weg richting de Haast pas was tof, waarbij we af en toe stopten voor een korte wandeling (Blue pools, Cameron flat, Knights point, Dune lake walk aan Ship Creek,…). We gingen ook de weg af om uit te zoeken wat whitebait was. Whitebait is een mengeling van honderden kleine visjes die samen met een eiermengsel gebakken worden en met een muntsaus op brood worden geserveerd. Heel lekker! De Haast pas zelf waren we voorbij voor we het wisten en stelt op zichzelf niets voor. Daarna werd de weg alleen maar mooier, we zagen meer en meer besneeuwde bergtoppen en het meer van Wanaka en Hawea lagen helblauw te schitteren in de zon. Na heel wat foto pauzes kwamen we aan in het stadje zelf en genoten die avond van een Indische maaltijd.

Onze tweede dag in Wanaka was nog eens een wandeldag met de papa van Jolijn. Omdat we niet genoeg konden krijgen van gletsjers wilden we naar de Rob Roy gletsjer wandelen. De rit naar het beginpunt van de wandeling was er eentje om in te kaderen. Na een 20 minuten rijden veranderde de weg in een gravelroad met onderweg een 10-tal stroompjes die we door moesten rijden met de auto. Koen zat achter het sturen en testte de 4x4 knop maar al te graag uit. De wandeling zelf was makkelijk en na ongeveer 1,5 uur klimmen kwamen we uit aan het 1ste uitzichtpunt. Tussen de bomen door zagen we de gletsjer mooi liggen. Door lawine gevaar konden we niet naar het volgende uitzichtpunt wandelen en begonnen we aan de afdaling. Bij terugkomst in Wanaka pikten we de mama van Jolijn op en gingen wijn proeven bij het Rippon domein. De wijngaard ligt prachtig op een heuveltop aan het meer en heeft een mooi zicht op de omliggende besneeuwde bergtoppen. Na al dat proeven werd er nog een fles gekocht zodat Koen (die bob was) ’s avonds ook een glaasje kon drinken bij een goed stuk quiche. Na een mooie zonsondergang zat onze tijd er op in Wanaka.

Met Jan stopten we voor 1 nachtje in Wanaka waar we opnieuw wijn gingen proeven. Ditmaal moest niemand bob zijn, omdat we vlakbij overnachten. Desondanks sloegen we toch een fles wijn in ;). Hoewel we met Jan in de omgekeerde richting de rit aflegden dan met de ouders van Jolijn zijn we op een aantal plaatsen opnieuw gestopt. Bij Ship Creek maakten we ook de moeraswandeling. Het was prachtig om te zien hoe dicht bij de zee er een heel moerasgebied kan ontstaan. Het was een fijne en aangenaam wandeling, en zoals de meeste paden in Nieuw-Zeeland, voor iedereen toegankelijk. Eveneens stopten we met Jan aan Knights point voor een prachtig uitzicht over de enorme kliffen. Toen we onze auto parkeerden, stopte niemand minder dan Wim Opbrouck met gezin direct naast onze auto. Wat is de wereld toch klein. Met Jan verbleven we ook een nachtje in Haast vanwaar we de Jackson Bay route deden. Een prachtige kustweg zonder enige toerist met heel wat enkel richting bruggen. We maakten de Hapuka Estuary wandeling, over houten paadjes wandelden we langs moeras en door het bos en zagen een heleboel vogels. Bij het einde van de baai maakten we de Wharekai Te Kou wandeling door het bos en kwamen uit aan een mooi strandje. Wat een mooie omgeving.

theysmans ann wat zijn de foto's met de gletsjers prachtig, zeker die waar je doorheen kunt!! Ik denk dat het ook een mooie belevenis was toen jullie er met de helikopter over vlogen. spannend!!!! Geplaatst op 12 November 2016