Reisverhaal «Dag 6 : Sandnes Stavanger»

Noorwegen | Noorwegen | 1 Reacties 19 Juli 2019 - Laatste Aanpassing 19 Juli 2019

Vandaag zijn we opgestaan om 07.00.  Een beetje vroeger dan anders, want we gaan wandelen naar de Preikestolen. We willen vroeg daar zijn, om nadien nog andere leuke plekjes te bezoeken.

Na een lekker ontbijtje, vertrekken we. Eerst 20 km met de wagen, 10 minuten met de ferry, en dan nog eens 20 km.  De weg verloopt best pittig, maar om 10.00 kunnen we vertrekken voor een wandeling van 2 uur over 4 km.  Er zijn wat waarschuwingen te lezen dat kinderen vanaf 10 jaar kunnen deelnemen en dat je stevige schoenen moet dragen!  We zijn niet alleen daar, midden in het bos.  Parkeergeld voor deze attractie 27,5 euro. Even duur als de parking op de Meir in Antwerpen. Hier voor 4 uur, in antwerpen voor een dag en nacht. Yep de Noren kennen hun prijzen!

De wandeling start met een mooi bospad, de eerste hellingen verlopen vlot.  We gaan binnen het uur op het plekje zijn met een prachtig uitzicht op het Lysefjorden, als het zo verder gaat!  Maar het reliëf verandert, heel veel trappen, soms met erg grote treden. We klimmen over rotsblokken, smalle paadjes, er zijn veel meertjes, ...  Echt prachtig!  Het tempo zakt enorm. Nu en dan stoppen we om te genieten van de vergezichten (en om te rusten).  Elke detail wordt belangrijk om te bezien (en om langer te kunnen rusten🤔😜).  We zijn er niet alleen.  Het is er druk van zowel mensen die naar boven gaan, als van mensen die reeds terugkeren.  We horen alle mogelijke talen spreken, mensen nemen foto’s (om te rusten).  Ondertussen valt er soms wat regen, maar de temperatuur blijft rond de 18 graden steken.  Toch zweten we enorm.  De tocht is echt vermoeidend, moeilijk en soms zelfs gevaarlijk.   Maar alles went, ook diepe afgronden!

De laatste 200 m zijn extreem. Het padjes is bezaaid met rotsblokken en is erg smal, er zijn zowel heengaande als terugkerende mensen en iedereen (ik zeker) wil  langs de rotswand lopen want de afgrond is 600 m diep.

Op het plateau aangekomen is het prachtig, maar winderig.  Op een vlak van 25x25 meter vertoeven tientallen mensen. De echte waaghalzen gaan tot het uiterste randje, 600 m boven het fjord en springen dan hoog omhoog.  Alles voor een foto!  Oh ja, na het randje is er niets. Het gaat er 600 m kaarsrecht naar beneden! Marleen en ik blijven op een 5 tal meter van de afgrond.  De foto van Marleen zittend op het plateau, is niet omdat Marleen effe wou rusten!

Het waait er fel, het is net zo druk als op de Meir en wij keren terug!

De afdaling verloopt zeer moeilijk.  Mijn knieën doen pijn en voor Marleen is het zeer moeilijk, maar we houden vol en keren rustig naar beneden.  Idd 2 uur heen en 2 uur terug!

Marleen aan Luc V. : ik weet wat je nu denkt.😤

Blij dat we in de auto zitten besluiten we om naar Stavanger te gaan.  Helaas de ferry is buitendienst. Dus keren we terug om met dezelfde ferry het fjord over te steken.  Onderweg stoppen we voor een hamburger met frietjes, die we opeten met lichte regenval op een dorpspleintje. @ motorteam, het was geen Burgerking of Quick, maar een snack van een echte Turkse Noor!

Stavanger is ontzettend gezellig, mooi haven met gekleurde gebouwen, originele witte vissershuisjes en een geweldig groot cruiseschip. Het schip, het derde grootste cruiseschip ter wereld (4500 passagiers, 1500 crew), toornt boven de stad uit. Tiental verdiepingen met hotelkamers dien de traditionele gebouwen verkleinen tot speelgoedhuisjes.

We dineren in het beste restaurant van de regio en eten is er voortreffelijk. Langs ons zit een Belgisch koppeltje.  Terwijl we wachten op het eten hebben we een leuke conversatie.

Na zo een vermoeiende dag vallen we al snel in een diepe slaap.

18 gr., regenachtig

12 km gewandeld, met heel wat hoogte meters.

Fotoalbums van locatie «Sankt Olavs gate»

Dag 8 : Haugesund (11)

20 Juli 2019 | Noorwegen | Noorwegen | Laatste Aanpassing 28 Juli 2019

• 1CCA3A63-26DF-4E83-8C1B-600FF6CC1C29
  • AA65E708-AFC8-47D6-AAD5-521C9D30D3FC
  • 221C275B-CEBC-47E3-B7B0-FCB863F0ABBD
  • 4F97FF88-7AFC-46A7-A797-8A225DF3B312

Dag 6 : Sandnes - Stavanger (145)

18 Juli 2019 | Noorwegen | Noorwegen | Laatste Aanpassing 19 Juli 2019

• 41AC3BD2-C945-42D2-9F10-21E5151E885F
  • 06178A78-ADEB-4C95-BD2A-6F08DA54A78E
  • 12846065-2B3E-4C72-8FE0-8F8CFF401B43
  • 993F3FA5-0ABF-401E-A912-ADE851E0529A

Maria Amai wat een prestatie! De preekstoel (Preikestolen) beklimmen! Jullie hebben wel goed weer gehad om de klim te doen! Well done! Geplaatst op 19 Juli 2019