Reisverhaal «Tasmanie»

Australië | 2 Reacties 23 Januari 2010 - Laatste Aanpassing 29 Januari 2010

Ik moet bekennen dat ik voor ik naar Australie kwam maar bitter weinig over Tasmanie wist. Hobart? Nog nooit van gehoord! Cradle Mountain? Nog nooit van gehoord! De Tasmaanse Duivel, die kende ik ja, door de vele dierendokterprogramma's uit Australie waar ik op zondagavond al eens graag naartoe zapte. Maar nu heb ik 10 dagen door Tasmanie gereist en is mijn kennis over dit kleine eiland toegenomen. Het eiland ligt rechts onder het vasteland Australie en is dus grondgebied Australie. Een vijfde van het eiland staat op de werelderfgoedlijst en door sommigen wordt het de mooiste staat van Australie genoemd.

Vele backpackers daarentegen omschrijven Tasmanie als een saai eiland. "Weinig te doen" en "geen feestjes" klinkt het steeds weer. En idd, voor een goed feestje moet je hier niet zijn.  Maar wel voor zoveel andere dingen. Juul (27, belg) en ik huurden een auto, kochten een tent, twee kampeerstoelen, een vignet voor de nationale parken en weg waren we om dit saaie eiland te verkennen. We begonnen onze tocht in Hobart, de meest zuidelijke en tegelijk grootste stad van Tasmanie. Hobart wordt ook wel het kleine Sydney genoemd, maar die vergelijking doet Hobart net iets te veel eer aan. Het was er wel zeer gezellig maar er is erg weinig te doen. De meest bekende activiteit is de zaterdagse Salamanca Market waar horden toeristen naartoe stromen. Maar dit soort marktjes vind je in Frankrijk elke dag van de week. Het stadje straalde wel iets gezellig en authentiek uit. Hetgeen je maar weinig vindt in de Australische steden. De meeste steden zijn hier zeer nieuw en de gemiddelde winkelstraat vind je telkens weer opnieuw. Hier had ik voor de eerste keer het gevoel dat ik in een zuiders italiaans dorpje rondwandelde wat echt wel leuk was.

Na hobart reden we richting Port Arthur. Port Arthur was een strafkolonie waar de Britten indertijd hun gevangenen dumpten en wordt omschreven als de meest medogenloze gevangenis van die tijd! We kampeerden aan het strand en deden een ochtendduik in de zee. Zalig gewoon! Kamperen is echt wel de manier om Tasmanie te doorkruisen. Je zit dan echt midden in de natuur en hoort en ruikt (dieren, bos, groen, zee) zoveel meer. Al was het wel een beetje koud. Elke nacht werd ik wel even gewekt door koude voeten en ook overdag was een trui meestal welkom.

De volgende stop was het Frecinet National Park met zijn bekende Wineglass bay. We keken er erg naar uit om onze eerste grote wandeling te doen maar helaas is er niets van gekomen. Alle wandelroutes waren voor twee dagen afgesloten wegens te warm en te veel wind waardoor het gevaar op bosbranden meer dan reeel was. Helaas, maar twee dagen wachten konden we ons niet veroorloven dus reden we langs de prachtige bay of fires (rode rotsen, blauwe zee, wit strand) richting Lauceston. Een stadje in het noorden waarover niet veel soeps te vertellen valt. Alleen het feit dat we in de nacht op de kamping een vreselijk gekrijs hoorden...achteraf bleek dat het de Tasmaanse duivel was! Helaas hebben we hem niet in het echt kunnen spotten (buiten een overreden exemplaar op de weg).

Cradle Mountain National Park was de volgende halte en meer dan de moeite. De wandeling van 4 uur was zwaar maar zo mooi. Onderweg zagen we een Echidna (soort egel met een buidel, het eet mieren met zijn lange tong) en dat was nog maar het begin van onze wildlife ervaring. Die nacht verbleven we in een hut in het nationale park omdat we Wildlife wilden zien. En of we er gezien hebben. De pademelons (kleine wallabi's wat kleine kangooroo's zijn: samengevat een pademelon heeft meer iets van een grote muis maar springt) huppelden vrolijk in het rond. De Possums (ik vond dat het op een eekhoorn met varkensneus leek) bedelden heel de tijd om eten en zijn totaal niet mensenschuw. En de Wombats lopen gewoon langs je of je een struik bent waar ze even lekker tegen kunnen aanliggen. Echt fantastisch om zoveel wilde dieren zo dicht te zien. Dit was zeker een van de toppers van de reis.

Lake Saint clair was ook de moeite, niet alleen omdat er een possum in onze auto kroop en alles overhoop haalde in zijn zoektocht naar eten, ook omdat we tot middernacht sterren hebben geteld aan het meer.

Mount Field national park was de volgende stop en is bekend om zijn mooie watervallen.  De wandeling was weer zeer mooi en zeer spannend want wat ruist er door het struikgewas en ligt te zonnen op het wandelpad.... een giftige tijgerslang!! En uiteraard zijn die in de periode dat ik naar Tasmanie ga extreem gevaarlijk en agressief omdat ze dan broedden. Er was ons dus aangeraden om wanneer je er een tegenkomt (maar dat gebeurt zelden hoor, zeiden ze ons nog) met de armen gekruist op de borst zachtjes achteruit te wandelen en terug te keren. We moesten nog maar 5 minuten wandelen en hadden er net 2,5 uur dalen op zitten (dat zouden we dus terug omhoog moeten)en ik moest zeeeeeer dringend k*kken. Geen haar op mijn hoofd dat er dus aan dacht om terug te keren. Nee, ik ging het risico nemen. Ondertussen was de slang al verhuisd naar de berm om daar nog wat lekker te kronkelen. IK weet dat het misschien een beetje gevaarlijk was, maar uiteindelijk zijn we er met een sprintje (nog nooit zo hard gelopen) en veel hardgeklop vanaf gekomen. Die avond zagen we op de campingplaats ook een Platypus wat je maar heel zelden ziet. Zelfs de Australiers vinden het fantastisch om zo een beest te zien. Een platypus is bij ons bekend als het vogelbekdier. Het heeft kenmerken van de vogels en reptielen maar is een zoogdier en leeft enkel in Australie! IK vond dat het een beetje op een molletje leek, maar dan met een snavel!

Daarna reden we nog even richting Mount Wellington, de berg aan de voet van Hobart en bezochten we Bruny Island. Een klein eilandje waar je naartoe reist met de ferry en waar je heel mooie stranden en kliffen ziet.

Tasmanie is dus allesbehalve saai. De natuur is er prachtig en het krioelt er van de dieren die je in Europa slechts in de zoo ziet. Ik zou het zeker iedereen aanraden!

Nu is het werken geblazen. Ik ben al volop op zoek en om de tijd naar een jobke op te vullen probeer ik nog enkele tenniswedstrijden op de Australian Open mee te pikken!!!

Fotoalbums van Australië

Fraser Island (12)

12 November 2009 | Australië | Laatste Aanpassing 11 November 2009

Brisbane (3)

02 November 2009 | Australië | Laatste Aanpassing 02 November 2009

wwoofen (5)

Walvissen en een duikboot! (5)

18 Oktober 2009 | Australië | Laatste Aanpassing 18 Oktober 2009

Blue Mountains (6)

beach (5)

aquarium and wildpark (4)

18 Oktober 2009 | Australië | Laatste Aanpassing 18 Oktober 2009

Sydney (2)

lien

lap, ik maak het zo snel mogelijk in orde!!

Geplaatst op 26 Januari 2010
Simon

Lien het hele verhaal staat er niet op. Net nu de spannende ontknoping kwam over je po*pen.