Reisverhaal «Over walvissen, zeehonden, meren en ijzige bergen!»

Nieuw Zeeland | 0 Reacties 01 Oktober 2007 - Laatste Aanpassing 14 Oktober 2007

Vanuit Wellington namen we de ferry naar Picton op het Zuidereiland. Onderweg passeerden we langs de Queen Charlotte Sound en dit leverde meteen mooie zichten op!
We besloten eerst de Oostkust af te rijden tot Kaikoura om walvissen te gaan spotten. Deze tocht langs de kust werd plots stresserend toen bleek dat we geen tankstation meer tegenkwamen en het rode lichtje al enkele tientallen kilometers aan het branden was! Tot overmaat van ramp ging het omhoog, werd het pikkedonker en begon het hard te regenen! We hebben nipt het eerste tankstation in Kaikoura gehaald. Gelukkig!
De volgende morgen stapten we de boot op op zoek naar 'sperm whales'. In Kaikoura is het mogelijk om 'sperm whales' uitzonderlijk dichtbij de kust te zien aangezien er een diepe canyon (1 tot 2 km diep) aanwezig is op enkele kilometers van deze kust. Deze 'sperm whales' halen immers op grote diepte hun voedsel zoals de reuzeninktvis (giant squid).
De zee was heel ruw en de boot ging dus heel hard op en neer waardoor er al gauw kotszakjes uitgedeeld werden. Ook wij voelden onze magen af en toe keren. Ondanks het weer hebben we toch 5 'sperm whales' gezien. Heel indrukwekkend om zo'n grote walvis van dichtbij zeewater te zien omhoogspuiten. Ook het "staartmoment" (moment wanneer de walvis terug onderduikt) was heel fascinerend om te zien!
In Kaikoura zijn er ook verschillende zeehondenkolonies aanwezig voor de kust. We zagen (en roken) deze kolonies van heel dichtbij want ze lagen zelfs op de parking tussen de struiken! Met een wandeling op de kliffen tussen de schapen en lammetjes sloten we deze geslaagde dag af.

In het Noordwesten van het Zuidereiland ligt het Abel Tasman Nationaal Park. Met een bootje lieten we ons afzetten aan Bark Bay en wandelden we te voet terug langs de coastal walkway tot Marahau. Onderweg passeerden we verschillende stranden en baaien en genoten we van de prachtige uitzichten. In het kustbos zagen we ook grote 'silver fern' varens (1 van de nationale symbolen van NZ).

Hierna trokken we door naar het Nelson Lakes Nationaal Park. We overnachtten aan het meer  om de volgende ochtend al vroeg te beginnen aan onze dagtrip rond het Lake Rotoiti. Die nacht was het ijzig koud geweest (gelukkig hebben we ons vuurtje om ons warm te houden) maar de volgende ochtend was het stralend weer! De St Arnoud Range Track bracht ons na een steile klim van 2.5 uur door de dichte bossen bovenaan de top van de 'parachute rocks' (1600 m). We genoten in het zonnetje van de prachtige uitzichten rondom ons.

We reden verder naar de Westkust richting Westport waar er een grote zeehondenkolonie aanwezig is. Terwijl we de zeehonden aan het bestuderen waren, zwom er een hele groep dolfijntjes voorbij!

Vanuit Westport reden we verder de mooie Westkust af (zou tot de top 10 van de mooiste wegen van de wereld behoren). Onderweg stopten we in Punakaika, bekend om de Pancakerocks (geerodeerde limestone rotsen die op dikke op elkaar gestapelde pannekoeken lijken) en Blowholes. Normaal gezien zie je uit de Blowholes zeewater opspatten bij hoog tij en winderig weer. Het tij zat mee maar het weer was te mooi ;-)

Verder langs de Westkust bevindt zich een van de topattracties van Nieuw-Zeeland nl. de Franz Josef en Fox Glaciers! In de late namiddag wierpen we vanuit verschillende uitzichtspunten een blik op de Franz Josef Glacier. Dichtbij zijn we niet geraakt want de weg naar de 'terminal' (einde van de gletsjer) was afgesloten. De volgende morgen begonnen we met een wandeling rond Lake Matheson met mooie zichten op de besneeuwde bergtoppen van Mount Cook (met een dikke 3600 meter de hoogste berg van NZ) en Mount Tasman. Hierna was de Fox Glacier aan de beurt. We konden tot op 80 m afstand van de terminal naderen! We keken er dus al naar uit om de volgende dag onder begeleiding deze gletsjer te beklimmen en te bewandelen.
Maar de weergoden waren ons ongunstig gezind. Heel de nacht (en ochtend) door bleef het heel hevig regenen waardoor de aangezwollen gletsjerrivier een deel van de toegangsweg en -brugje vernield had. Onze dagtocht werd dus logischerwijs afgelast. De kans was gering dat de volgende dag alles weer hersteld was, dus we besloten verder te reizen...
Had de tocht toch doorgegaan dan waren we te laat geweest! Hoe komt dit? Wel, in Nieuw-Zeeland kennen ze hier blijkbaar ook het zomeruur ('daylight saving' noemen ze dit hier) en wij waren hiervan niet op de hoogte... Gelukkig was de tocht dus afgelast, zo kregen we tenminste een refund ;-)

Onderweg naar Wanaka klaarde het weer op en konden we genieten van de mooie zichtjes op Lake Wanaka en Lake Hawea. Het weer is hier op het Zuidereiland heel wisselvallig. Het ene moment stortregent het, het andere moment is het stralend blauwe lucht. We profiteerden dus van de mooie momenten en wandelden de Mount Iron Track aan Lake Wanaka. Vanaf de "berg"top hadden we opnieuw een schitterend uitzicht over het meer. Wat verder stopten we even in de 'Wanaka beerworld' brouwerij om enkele plaatselijk gebrouwen biertjes mee te pikken!

Op dit moment zijn we in Queenstown beland. Om hier te geraken hebben we ipv "autosnelweg" SH6 de 'Crown range road' genomen. Dit baantje, nog mooier dan de westkust, bood ons fabuleuze verzichten over uitgestrekte landschappen en met-sneeuw-bedekte bergen! Niet moeilijk dat hier de meeste scenes voor de 'Lord of the Rings' films zijn opgenomen!
We bereiden momenteel onze laatste twee weekjes NZ voor (Te Anau, Milford Sound, Dunedin, ...). Meer hierover in een volgend verslagje!!

Fotoalbums van Nieuw Zeeland

Van Dunedin naar Auckland... (22)

14 Oktober 2007 | Nieuw Zeeland | Laatste Aanpassing 13 Oktober 2007

• Zonsopgang over Lake Tekapo!
  • Vanboven op Mt John, ...
  • De eerste try...

Het Fiord- en Southland! (25)

10 Oktober 2007 | Nieuw Zeeland | Laatste Aanpassing 10 Oktober 2007

• Eerst door het bos, ...
  • ... en hoge kliffen!
  • Dit is waarom ze het een 'scenic route' noemen!
  • There we go...

Langs de West Coast naar Queenstown... (22)

01 Oktober 2007 | Nieuw Zeeland | Laatste Aanpassing 01 Oktober 2007

• Matheson Lake met in de verte Mt Cook!
  • Van dichterbij...
  • Links is de weg naar beneden...
  • Queenstown!

Kennismaking met het Zuidereiland! (23)

01 Oktober 2007 | Nieuw Zeeland | Laatste Aanpassing 27 September 2007

• Daar is onze eerste sperm whale, volop het overtol
  • Eerst drie uur door de dichte bossen...
  • We've made it!

Northland (13)

21 September 2007 | Nieuw Zeeland | Laatste Aanpassing 21 September 2007

• Even piepen op 90 miles beach...
  • idem
  • Matai Bay!

Lake Taupo en Tongariro NP (21)

21 September 2007 | Nieuw Zeeland | Laatste Aanpassing 21 September 2007

• Dag 2 in het Tongariro NP, opweg naar de Tama lake
  • Lunch!
  • De klim naar het 'upper Tama Lake'!
  • Vandaag hebben we een beter zicht op Mt Doom!

Rotorua (17)

21 September 2007 | Nieuw Zeeland | Laatste Aanpassing 21 September 2007

• en spuitende gijsers, allemaal in Te Puia!
  • De krijgsdans of HAKA!
  • De Lady Knockx gijser!

Onze campervan! (4)

• The van by night...
  • Koken moet buiten gebeuren...
  • Onze van in het morgenlicht...