Reisverhaal «Waitomo Caves»

Stapje in de wereld deel 2 | Nieuw Zeeland | 0 Reacties 09 Februari 2018 - Laatste Aanpassing 05 Mei 2018

Vrijdag 9 Februari, Hoogbezoek wordt verwacht! Vandaag zal Koen, de broer van Geert, landen in Auckland en de komende drie weken mee reizen doorheen Nieuw-Zeeland. Om de onderdompeling in het rondtrekken voor Koen nog authentieker te maken, zal hij vanaf nu ook zijn belevingen plaatsen op deze blog als gastauteur.

D-day!

Bah, een vlucht van een dikke 25uur wist mij naar het verre Nieuw-Zeeland te brengen. Langer moest het echt niet meer duren, want ik was onnoemelijk blij eindelijk terug twee voeten aan land te hebben. Het weer had wel wat beter gekund, maar het is in ieder geval warmer dan het Belgenlandje.

Mijn eerste dag zal eerder een vrij luie dag worden, want ik moet nog met de bus van Auckland naar Hamilton vooraleer ik mijn broer en Maïté zag. Mijn nieuwe thuis voor de komende weken, leeg ook geen ruime, moderne camper te zijn. Het werd mij al snel duidelijk dat het een iets andere soort van reis zou worden dan dat ik gewoon ben. Ik snakte naar een douche, hiervoor gingen we naar het dichtstbijzijnde zwembad. Niet om te zwemmen, maar enkel om te douchen want blijkbaar zijn hier aparte tarieven voor ... Vreemd! Maar dit is nog niet alles. Wanneer later bleek dat we enkel nog gebruik zullen maken van openbare toiletten die vaak geen verlichting hebben en soms gewoon een simplistisch composttoilet is, bleek de luxe wel HEEL ver weg te zijn. Het zal even wennen zijn om de innerlijke oermens in mij terug naar boven te laten komen. Langs de ander kant, het heeft ook soms zijn charmes als je van het wc komt en omringd bent door weiden vol met schapen.

Tegen 21u ging bij mij het licht al uit tijdens het spelletje Uno, de jetlag eist zijn tol...

10 februari – Dag 2

Na een redelijk goede nachtrust nuttigde ik mijn eerste ontbijt op een bankje omringd door weien en schuchtere schapen die net niet tot de tafel durfde komen. Vandaag zal eveneens mijn eerste actieve dag worden, want Geert en Maïté hebben een goed gevulde agenda voor mij opgesteld om het meeste uit mijn reis te halen. Vandaag gaan we grotten bezoeken waar we glowworms kunnen zien, één van de typerende Highlights die ik graag had gedaan in Nieuw-Zeeland.

We kozen voor het blackwater raften i.p.v. Een klassieke toer met een bootje door de grotten. Vandaag zal de regen ons niet storen, want we vertrekken in een wetsuit en veiligheidsharnas. Om het grottencomplex binnen te kunnen moesten we 27meter abseilend naar beneden. Geert en ik dachten lekker vlotjes naar beneden te gaan, maar we moesten zelf touw bijvoeren om een beetje sneller te kunnen gaan. Volgens mij hield de begeleidster boven een beetje de rem erop dat het niet te snel ging … Vervolgens baanden we ons een weg doorheen de rivier en kwamen we aan op een klein “strandje”. Hier moesten we onze hoofdlampen uit doen en naar boven kijken. Eenmaal we een beetje aan de duisternis gewend geraakte, verschenen er plots overal lichtgevende puntjes, precies een sterrenhemel, Fascinerend!

Na de uitleg vertrokken we voor het derde onderdeel van de toer. We namen plaats in onze opgeblazen binnenband en lieten ons in alle duisternis meesleuren door de rivier, vandaar de benaming black water raften ;). Met hier en daar een stroomversnellingkjes en een miniwatervalletje hoorde je sommige paniekkreetjes doorheen de grot galmen. Toch wel een leuke en unieke ervaring opgedaan.

Als slot opdracht moest je nog uit de grot geraken. Dit deden we door 27m omhoog te klauteren op een verticale rotswand. Van tijd tot tijd was het toch even stoppen om te kijken hoe je verder moest geraken. Het was toch anders dan een indoorklimmuur.

Na het black water raften, reden we richting onze nieuwe camping: een gratis kampplaats langs een meer waar blijkbaar gedurende dat weekend een wedstrijd barefoot-waterski gehouden werd.

21.30u en daar is de jetlag weer!