Reisverhaal «Hanoi»

Stapje in de wereld deel 2 | Vietnam | 0 Reacties 17 Juni 2018 - Laatste Aanpassing 02 September 2018

Hanoi

Onze eerste stop in Vietnam was direct de hoofdstad Hanoi.

Onze eerste dag deden we niet veel, maar merkten we vooral de drukte op. Geen goede eerste indruk... De volgende dag arriveerden enkele vrienden van Maite, Nikki en Thomas, in de vroege ochtend. Zij zouden de komende 3 weken met ons mee reizen. Na een lange vlucht vanuit België wil je even op je gemak zijn, dus veel stond er niet op de planning. We wandelden door enkele straten en picknickten in het stadspark. Nikki en Thomas hadden namelijk heerlijke dingen mee zoals kaas en saucisson vanuit België, mmmmhhh heerlijk. Tijdens de wandeling door het oude stadscentrum zagen we duidelijk de Franse invloed aangezien dit land tot de jaren 60 een Franse kolonie was.

Het bleek schoolvakantie te zijn en ook nog eens weekend. Heel wat Vietnamezen lopen dus 's avonds in het stadspark. Onze avondwandeling was een drukke, maar gezellige bedoening, kraampjes overal, groepjes die dansen en zingen, mensen die een pluim met gewichtjes naar elkaar trappen,... Nikki en Maïté genoten ervan om de lokale sfeer op te snuiven.

Tjidens de wandeling voelden we opeens een druppeltje regen vallen, maar we dachten dat het nog wel oké was. Nog geen 20 seconden later viel de regen met bakken uit de lucht. De oh zo drukke straten weren op enkele seconden tijd volledig ontruimd, precies of er een aanslag of dergelijke was. Best wel grappig om te zien, hoe iedereen snel naar een schuilplekje zocht. Nat waren we toch al, dus we gingen terug richting ons hotel, want het feest was over. Bovendien was het tijd om er twee slapen te leggen, want zij hadden nog een jetlag te verwerken.

De volgende dag hadden we een goed, gevulde agenda. We begonnen op tijd om in de voormiddag het mausoleum van Ho Chi Minh te bezoeken. Ho Chi Minh was de bevrijder van het Vietnamese rijk alsook de eerste president van het land. Een zeer belangrijke persoon dus voor de locals. Zijn gebalsemd lijk is zichtbaar in het Mausoleum. Aangezien hij altijd een heel eenvoudig en sobere levensstijl aanhield, was dit niet bepaald zijn laatste wens om zo begraven te worden, ma bon. Hordes Vietnamezen komen dagelijks van her en der om deze Vietnamese held te eren in zijn Mausoleum. Wij hadden vandaag helaas pech! Bij aankomst bleek het museum gesloten te zijn wegens “security” problemen. We vermoeden dat er gewoon te veel volk aanwezig was om de bewaking te kunnen garanderen. Het mausoleum konden we niet bezoeken en we moesten genoegen nemen met enkel een bezoekje aan het presidentieel domein. Hier zagen we o.a. Het huisje waar Ho Chi Minh leefde. Een zeer simpel, houten huisje met sobere inrichting dat in zwaar contrast stond met elke vorm van een staatswoning dat je u maar kan inbeelden.

Na dit bezoek wandelden we naar een pagoda en de tempel van de literatuur, wat een populaire plek bleek te zijn om je afstudeer foto te trekken in je afstudeer uniform met bijhorend hoedje. Onze volgende stop op de route was Hoa Lo gevangenis. Deze gevangenis werd destijds gebouwd door de Fransen om “politieke” gevangen niet enkel op te sluiten, maar ook hardhandig te martelen. Indertijd zouden er vele gevangenen ontsnapt zijn via de riolering dat op sommige plaatsen slechts 20cm breed was. Tijdens de vietnam oorlog deed deze gevangenis dienst om Amerikaanse gevechtspiloten in op te sluiten. De gevangenis kreeg de bijnaam “Hilton van Hanoi” omdat de gevangen zo goed behandeld werden. In de film voorstelling en verschillende uitleg borden werd deze mooie verbloeming ons opgedrongen. De propaganda boodschap was duidelijk: Vietnam was zeer goed voor zijn krijgsgevangen desondanks de horror dat de Amerikanen naar dit land brachten.

Nu we al een goeie 10km in de benen hadden, namen we een taxi richting het museum van de etnische minderheden. Hier werd in geuren en kleuren uitleg gegeven over de gewoontes van de verschillende stammen of groepen uit Vietnam. Er zijn enorm veel diverse groepen dus je kan je al inbeelden dat dit een heel lang museum bezoek kon worden. Na een tijdje werd de informatie ons allemaal wat te veel en sloegen we een groot stuk over. Buiten bezochten we wel nog de 1 op 1 replica's van enkele typische stammen hutjes alvorens terug koers te zetten richting ons hotel.

Na drie dagen waren we de drukte een beetje beu en lieten we Hanoi achter ons met als volgende bestemming Sapa om er te hiken door de bergen en enkele etnische minderheden te bezoeken. Samengevat, op naar wat Natuur en rust!

Groetjes

Geert en Maïté

Fotoalbums van locatie «Hanoi»

Hanoi (30)

15 Juni 2018 | Stapje in de wereld deel 2 | Vietnam | Laatste Aanpassing 01 September 2018