Reisverhaal «Argentinië»

The Pan - American highway | Argentinië | 0 Reacties 30 Juli 2017 - Laatste Aanpassing 30 Juli 2017

Na het drukke verkeer liep de grens op zich zeer vlot. In nog geen halfuur tijd hadden we al onze papieren en mochten we Argentinië binnen. Onze eerste stop was al vlakbij de grens: Puente Del Inca. Dit is een natuurlijke brug die vroeger al door de Inca's gebruikt werd. Eromheen liggen er thermische baden en een oud hotel. Vroeger kon je de ruines van binnen bezoeken nu enkel nog vanop afstand. Volgende stop was dan Uspallata. We hadden daar toffe herinneringen aan dit stadje maar nu bleek dit een dode bedoening te zijn. We zijn dus ook niet gebleven en dan maar doorgereden naar Mendoza.. Daar overnachten we aan de YPF (meest gekende benzinepomp van Argentina) om de volgende dag Mendoza te bezoeken. Maar ook Mendoza is niet meer wat het geweest is (of komt het nu doordat het winter is, we weten het niet) en 's avonds rijden we nog een stukje door. Ook dan overnachten we weer aan de YPF.

Voordat we aankomen in Cordoba houden we nog halt in Alta Gracia. Daar is het huis waar Che Guevara opgroeide. Zeer interessant om te bezichtigen en ook is er zeer veel documentatie en info over zijn leven te vinden.

In Cordoba blijven we ongeveer een week hangen (en uitrusten) en kamperen we buiten de stad in mensen hun tuin . Daar kunnen we dan de bus nemen naar het centrum en zo bezoeken we de stad waar oa. de oudste kathedraal van Argentinie staat. Nu de grootste koude voorbij is gaan we met zijn allen naar de kapper. En in Cordoba ontdekken we het coolste kapsalon ooit, Rock & pelu!!! Dit zijn enkele rockers die een kapsalon openhouden met vele foto's en posters van rockers en natuurlijk met goeie muziek op de achtergrond. Daar ontmoeten we dan ook Dracu en zijn dochters. Het klikt onmiddellijk supergoed dat we de volgende dag samen met al de kinderen naar de zoo gaan in Cordoba. Gastjes zijn content dat ze weer vriendjes hebben en na de zoo gaan we dan ook nog eens naar het superpark. Dit is een soort kermis waar de attracties gans het jaar door staan. De volgende dag gaan we dan bij hen thuis op bezoek.

Na Cordoba rijden we in enkele dagen naar Buenos Aires waar we weer telkens overnachten aan de YPF. In Buenos Aires blijven we logeren bij Vero en Lu (die we ontmoet hebben toen we 13 jaar geleden in Argentinië waren). Aangezien Vero voorlopig niet werkt bezoekt ze de volgende dagen samen met ons Buenos Aires. Superhandig voor ons want zo hebben we onmiddellijk onze gids mee. In BA bezoeken we de kleurrijke wijk La Boca en natuurlijk mogen de dino's ook niet ontbreken. Daarom bezoeken we het natural science museum en daar zijn we wel enkele uren zoet. Vooral omdat Kasper en Kobe aan ieder skelet, steen of beestje een uitleg wil of ze zelf een uitleg geven (vooral Kobe dan). De volgende dag staat Technópolis op het programma. Technópolis in BA is gigantisch (!!!) groot en je kunt je er dagen bezig houden. Doordat dit een project is door de overheid is de toegang gratis en er is dan ook enorm veel volk (het is net wintervakantie hier voor de kinderen). Bij de meeste dingen staan er lange wachtrijen maar toch kunnen de kindjes nog veel doen. Enja ook hier hebben ze een gans wandelparcours tussen de dino's en nog andere dino activiteiten. 's Avonds hebben we in Technópolis nog afgesproken met Javier (inderdaad ook nog een vriend van vroeger). En de volgende dag gaan we dan ook bij Javier thuis gaan eten 's avonds. Superleuke avond en ook de kindjes zijn dolcontent dat ze weer speelkameraadjes hebben.Voor we het weten is het al in de vroege uurtjes als we terugkeren naar Vero haar huis. Nadat we de kindjes in bed hebben gestoken blijven we nog een heel eind op om te kletsen met Vero en Lu. En ja het word zo zeer vroeg in de ochtend. De ochtend (of liever al bijna middag) is dan ook zeer pijnlijk om op te staan om weer een stukje door te gaan.

Na Buenos Aires gaan we richting noordelijkste punt van Argentinië, nl. Parque Nacional de Iguazu oftewel de gekende watervallen van Iguazu. We rekenen 3 dagen uit om naar daar te rijden omdat we nog dingen onderweg willen bezichtigen.Maar al de dingen die we onderweg willen bezoeken zijn ontzettend duur (zoals de rest van Argentinië eigenlijk). Vb. Buitenlanders moeten een  hogere inkom betalen maar ook de kinderen betalen bij de meeste ingangen dezelfde prijs als de volwassene. Dus als je met 5 zijt loopt die prijs serieus op. Dus slaan we die parken over en zo staan we in 2 dagen al in Iguazu.

In Iguazu kunnen we voor het eerst in maanden terug 's avonds buiten zitten EN kunnen de kindjes weer eens genieten van een zwembad. Daarom besluiten we om een extra dag te relaxen en de dag erop naar de watervallen te gaan. Omdat het net wintervakantie is krioelt het van toeristen (ook al is het een weekdag). Het park is enorm groot maar om bv naar de Garganta del Diablo te gaan ben je vlugger te voet dan het treintje die ze inleggen. Maar ondanks het vele toerisme zijn de Iguazu watervallen prachtige. En het is dan ook al laat in de namiddag als we het park verlaten en de grens oversteken naar  Iguazu in Brazilië.

Met gemengde gevoelens verlaten we Argentinië. Want dit was vroeger één van onze favoriete landen maar nu is het (naar onze mening) een echte politiestaat geworden. De taxen zijn overal enorm hoog (in Argentinië tanken we de duurste diesel van tijdens gans onze reis). Als je geld wilt afhalen kost je dit ook enorm veel aan taksen en kun je maar een zeer klein bedrag per keer afhalen. En moet je ook al veel geluk hebben om een bankautomaat te vinden die nog geld heeft ( Zo zijn we in Cordoba  lang op zoek geweest achter een betaalautomaat die nog geld had ) Op vele plaatsen als je met VISA of MC wil betalen moet je als buitenlander 10 % tax betalen. En ook de lokale mensen gaan hun inkopen doen oftewel in Chile, Paraguay of Brazilië . Aan de grens is er grote controle voor de Argentijnen als ze Argentinië  terug binnen gaan.Want vele dingen zijn voor hen verboden om Argentinië binnen te brengen. En de politie en gendarmerie zijn overal te zien in Argentinië! De boetes zijn er zééééér hoog met onmiddelijk intrekking van het rijbewijs. En op de meeste plaatsen rijdt de politie en de gendarmes dan ook rond met spikslinternieuwe wagen...

Fotoalbums van Argentinië

Argentinië (52)

19 Juli 2017 | The Pan - American highway | Argentinië | Laatste Aanpassing 19 Juli 2017