Reisverhaal «Ecuador»

The Pan - American highway | Ecuador | 0 Reacties 19 Mei 2017 - Laatste Aanpassing 19 Mei 2017

In 5 minuten waren we uit Colombia en behalve de lange wachtrij ging de papierwinkel voor Ecuador zeer vlot. Paspoorten afstempelen,vlug onze TIP in orde maken en we konden weg. Want in  Ecuador heb je geen autoverzekering nodig. Op enkele uren rijden ligt Ibarra, een stadje aan de lagune.Daar verblijven we 2 nachten op een finca van een duits koppel ( en dus ook jammergenoeg zeer veel duitse overlanders). Ideaal om de was en wat schoolwerk te doen. Vooraleer we dan verder reisden zijn we in Ibarra op zoek gegaan achter nieuwe bergschoenen te voor Myrthe  . We waren al geruime tijd op zoek achter goeie schoenen en eindelijk hebben we er dus  gevonden. Na de zoektocht van de schoenen nog doorgereden naar Cayambe waar de evenaar loopt. Aan de evenaar is er een klein centrum waar je dan uitleg krijgt over het noordelijk en zuidelijk haflrond, de sterren enz. Zeer interessant om te horen en te zien . Daar vlakbij konden we kamperen op een finca; Ze hadden er ook kinderen dus al gauw waren de gastjes samen aan het voetballen. Maar dit was jammergenoeg van korte duur want het is dan beginnen water gieten en dit tot de dag erop :-( Na een lekker ontbijt bij de mensen thuis dan maar aangezet  in de gietende regen richting Cotopaxi NP

Dit is een Nationaal park rond de Cotopaxi vulkaan. Eerste dag enkel een wandeling rond de lagune, ideaal om te acclimatiseren aan de hoogte. Want de lagune ligt op 3400 meter hoogte. We hadden geluk dat het tijdens de wandeling eventjes opklaarde want 's avonds is het weeral water beginnen gieten en 's nachts kregen we ook nog smeltende sneeuw. Dus koud was het daar...

Toen Myrthe de volgende ochtend opstond voelde ze zich niet zo goed. Ze was mottig en last van hoofdpijn (door de hoogte) en dus besloten we om weer naar de ingang van het NP te gaan. Dit ligt een stuk lager dan de kampeerplaats en er is daar ook een hotel.Myrthe kon daar blijven in de warmte ( en ondertussen ook rotverwend worden van het personeel) terwijl wij naar de Cotopaxi vulkaan gingen. Onze auto achterlaten op de parking en dan te voet naar de eerste berghut van de vulkaan.Die lag op 4864 meter hoogte en in de sneeuw, dit tot grote vreugde van de kinderen. En als je je afvraagt of Kasper en Kobe geen last van de hoogte hadden. Dan kan ik jullie geruststellen. Ze hadden nog genoeg energie om te spelen in de sneeuw en om te babbelen. Na de tocht Myrthe terug gaan oppikken en dan verder gereden naar Laguna Quilotoa.

Laguna Quilota is een kratermeer van de Quilotoa vulkaan.Maar op weg naar de laguna begint het water te gieten en dit voor de rest van de avond. Voor we een plaats zochten om te kamperen gingen we eerst iets gaan eten. In het restaurantje van een hostal zagen we daar dat ze familiekamers hadden voor een spotprijsje incl avondmaal en ontbijt. Dus de keuze werd snel gemaakt en het werd dus een nachtje hostel. Eénmaal op de kamer zagen we dat we ook een houtstove hadden.Dus ideaal om alle kleren te drogen.

De dag erop scheen de zon en vertrokken we na een stevig onbijt richting de laguna. Langs de bergtoppen van de krater van de vulkaan ( en dus ook rond het meer) is er een trekking die je kunt doen. Een prachtige wandeling van meer dan 12 km . De eerste uren gingen redelijk goed maar daarna is het weer water beginnen gieten . Toen we terugkwamen aan het hostel besloten we om nog maar een nachtje bij te boeken om zo onze kleren en schoenen te kunnen drogen aan het haardvuur.

Maar zelf het hardvuur was niet genoeg om alles te drogen dus met nog deels natte schoenen vrtrokken richting Cuenca. Onderweg zagen we enkele ateliers waar ze tarpas maakten. Daar een nieuwe laten maken (want met de regen kunnen we die zeker goed gebruiken) en 's avonds konden we ze al gebruiken.Want bij aankomst in Cuenca was het al aan het regenen.

Volgende ochtend was het moedertjesdag in de gietende regen.Gelukkig is het dan opgeklaard en hebben we Cuenca bezocht en ook nog enkele oude inca ruines. En wat zagen we daar aan de inca ruines??? Een Belgian Waffle kraam!!!! Opengehouden door een bissegemnaar en dus konden we er niet anders dan een zeer lekkere wafel eten.

Volgende dagen nog wat Cuenca bezocht, schoolwerk doen en wat luieren...

Vanuit Cuenca was het dan tijd om richting grens van Peru te gaan. In Loja besloten we om via Podocarpus NP naar de grens te rijden. Maar helaas hebben we door de vele regen geen kans gehad om veel van het NP te zien. Wat wel zagen waren de vele landslides en we weten zeker dat de wegenwerkers van Ecuador de eerste maanden niet werkloos zullen zijn...

Door het slechte weer en de landslides gingen we de grens niet meer overgeraken en zijn we gestopt vlakbij ZUmba. Het dorpje net voor de grens van Peru. Gestopt aan een finca en het was er geen probleem om er te overnachten.

Fotoalbums van Ecuador

Ecuador (52)

19 Mei 2017 | The Pan - American highway | Ecuador | Laatste Aanpassing 19 Mei 2017

• En het laatste uur is het weer water beginnen giet
  • En het waren zeer lekkere wafels!!!!