Reisverhaal «Georgië»

Oost Europa en Centraal Azië | Georgië | 0 Reacties 16 Mei 2019 - Laatste Aanpassing 16 Mei 2019

De grensovergang van Azerbeidjan naar Georgië gaat supervlot. Net over de grens regelen we onze autoverzekering en stoppen we aan Lagodekhi National Park.

We kamperen aan het visitor centre en in de namiddag doen we een korte wandeling. Heel ver kunnen we niet gaan omwille van het slechte weer.

De dag erop klaart het weer wat op en doen we de Machi trail. Dit loopt naar een kerkje die in de bergen ligt, net aan de grens van Azerbeidjan.

Na Lagodekhi National park rijden we verder naar Vashlovani National park. Omdat dit park ook aan de grens ligt van Azerbeidjan moeten we eerst een vergunning regelen in het visitor center in Dedeplistkaro. Nadat we daar de nodige vergunningen papieren krijgen moeten we naar de borderpolice. We krijgen al vlug al de nodige stempels en we kunnen richting National park.

Eerst doen we het zuiden van het park , naar de Takhti Tepha mudvolcanoes. Deze zijn veel indrukwekkender dan degene die we bezochten in Azerbeidjan. Door de sterke wind kunnen we er niet blijven kamperen en rijden we langs de grens verder door de bergen. Regelmatig moeten we stoppen om onze vergunningen te tonen aan de borderpolice.

Uiteindelijk komen we aan op één van de official campsites van het park. Nog niet lang aangekomen op de camping begint het weer te overtrekken. ‘s Nachts krijgen we smeltende sneeuw en een ijskoude wind die tot de volgende avond blijft duren. Dus het blijft een dagje in de tent blijven om schoolwerk te doen.

Als we de ochtend erna willen vertrekken blijkt dit een hopeloze zaak te zijn. De eerste meters op de camping lukken maar de dirt roads zijn veranderd in modderpoelen waardoor het onmogelijk rijden is. We wachten tot de zon zijn werk doet en in de namiddag kunnen we dan eindelijk verder rijden.De volgende dagen bezichtigen we schitterende bergen, valleien en rivieren. Op sommige plekken is het nog ploeteren door de modder maar achteraf is dit national park één van de hoogtepunten op deze reis.

Vooraleer we naar Tbilisi, de hoofdstad, rijden bezoeken we nog David Gareja, een oud klooster. Het klooster is uitgehouwen uit de rotsen en is wel eens mooi om te zien.

In Tbilisi vinden we een hostel waar we onze auto dan een maand kunnen stockeren. Want we zijn de koude ietsje beu, waardoor we besloten hebben om wat zon te zoeken in Sri Lanka.

Terug van Sri Lanka zijn we blij dat we onze Toyo terugzien. Maar het is wel eventjes aanpassen terug aan de koude. De slippers die we aanhebben ruilen we vlug om in sokken en schoenen.

Vanuit Tbilisi rijden we richting Ananuri monastry tegen de grens van Rusland. Nadat we het klooster bezocht hebben rijden we weer terug landinwaarts. Want langs de kant van de weg staat er een kilometerslange file van vrachtwagens.Allemaal aan het wachten om Rusland binnen te gaan. Dus ietske te druk om daarrond te kamperen.

We rijden door tot Gori en vinden een toffe wildcampspot aan de rivier. Op weg ernaar toe komen we nog een Zwitser koppel tegen. Het klikt onmiddellijk en na samen te kamperen bezoeken we de dag erop nog samen Uplistsikhe. Dit is een oude cave town die we ze nog deels aan het opgraven zijn. Nadien nemen we afscheid van hen en gaan wij riching Gori. Daar bezoeken we nog het Stalinmuseum. Aangezien we merendeels niet kunnen lezen vinden we het niet echt de moeite.

Volgende stop die we doen is Chiatura.Dit is een stadje die zeer gekend is voor zijn cable cars die naar de omringende bergen gaan.Het stadje op zich is een echte oude vuile sovjet stad. Veel verlaten betonnen industrie gebouwen. En de cable cars die zijn ook nog van de sovjet stijl… Als je niet let op de roestigheid en op het gepiep is zo’n ritje in de cable cars best wel plezant. Bovenaan de berg had je dan schitterend zicht op de stad.

1 ritje op zo’n cable car was meer dan genoeg voor Myrthe. Dus zoeken we een campspot net buiten Koetasi.

Omdat de maandag alle parken gesloten zijn in Georgië rijden we de volgende dag op het gemak naar Okatse canyon. We konden wel kamperen op het terrein . Om de canyon te bezoeken moeten we wachten tot de volgende dag.

Om Okatse canyon te bezichtigen is er eerst een mooi wandelpad door het bos die je tot aan de brug brengt van de canyon. Om te canyon te bezichtigen hebben ze bovenaan een lange ijzeren brug aangebracht met op het einde een schitterende view in de canyon.

Na de Okatse canyon bezoeken we de Martvili canyon. Eerst varen we op een bootje in de canyon en het andere deel doen we te voet.

De dag erop besluiten we grotten te bezoeken . De eerste stop is Satiplia National Reserve. Hier vonden ze zeer veel verschillende dinovoetafdrukken terug. En is er ook een grot te bezichtigen. Helaas is door het slechte weer van de afgelopen week de grot ondergelopen. Dus kunnen we enkel dino dingen bezichtigen.Na Sataplia gaan we naar de Prometeus cave, die niet ondergelopen is. De grot is enkel te bezoeken met gids en is schitterend om te zien. De Ali Sadr cave in Iran was fantastisch maar deze kon er mee samen gaan. Een kilometerslang pad kun je volgen in de grot tot je aan de andere kant uitkomt. Een busje van het park brengt je dan weer naar de ingang.

Na de Prometeus cave gaan we naar Lentheki met de bedoeling om zo verder te rijden naar Mestia. Maar helaas de weg is nog afgesloten door de sneeuw.Dus we maken rechtsomkeer om zo dan naar Sairme te rijden. Sairme is een zeer klein dorp die gekend is voor zijn pillars, De wandeltocht willen we de volgende dag doen. En we kunnen kamperen in de wei van de boer. Waar we de ochtend erop vrolijk gewekt worden van de koeien rond de tent. Zo kunnen we redelijk vroeg beginnen aan onze tocht naar boven. Waar we een schitterend view hebben op de Sairme Pillars. Terwijl we boven zitten te genieten van het uitzicht begint het weer te overtrekken. In een sneltempo gaan we naar beneden en net voor het water begint te gieten bereiken we de auto.

Door het slechte weer kunnen we niets meer doen en besluiten we op het gemak door te rijden naar Borjomi National Park. Net ervoor vinden we op een bergpas een mooi bos om te kamperen. Zo kunnen we ‘s anderdaags vroeg al naar het visitor centre gaan.

Nadat we ons registreren (iets dat je in ieder National park van Georgië moet doen) gaan we naar de camping van het park. Door het slechte weer moeten we wachten tot de volgende dag om te wandelen.

De dag erop is het mooi helder weer en beginnen we aan een mooie maar pittige dagtocht.

In Tbilisi moeten we de toeter herstellen van de auto. Dit doet het niet meer en is hier echt wel onmisbaar. We bestelden het stuk net voor we naar Sri Lanka vertrokken en na meer dan een maand hebben ze het eindelijk binnen. De Toyota garage ligt net aan de rand van Tbilisi, vlakbij Mtskheta. Omdat we Mtskheta nog wilden bezoeken besluiten we om daar te logeren. Mtskheta is het bedevaartsoord van Georgië en we merken dit onmiddellijk als we de kathedraal bezoeken. Het krioelt er van het volk maar is wel prachtig vanbinnen. Rond het stadje zijn er nog verschillende monastries om te bezichtigen. Ideaal om het slechte weer te overbruggen.

Nadat Toyo herstelt is besluiten we om eerst naar Armenië te gaan.

Als we terugkomen uit Armenië nemen we de grens die meer in het westen ligt. Vlakbij de grens van Turkije. De grensovergang was in een mum van tijd gedaan waardoor we nog doorrijden tot in Aspindza.Daar kamperen we aan de oevers van rivier om ‘s anderdaags dan de Goderdzi pass over te steken.

We hebben geluk , ondanks de hoge sneeuw is de pas open. Het weer is helder waardoor we schitterend uitzicht hebben. Na de pas rijden we door tot Mtirala National Park.

Daar blijven we dan enkele dagen om te wandelen en genieten van mooie weer. We bekijken de weersvoorspelling en besluiten, vooraleer we naar Turkijke gaan, om nog naar Mestia te gaan. Dit is een stad die in de Caucasus ligt aan de grens van Rusland. Door het slechte weer nog geen kans gehad om er naartoe te gaan.

Rond Mestia vinden we enkele mooie kampeerspots. De enige wandeling die we er kunnen doen is naar de Chalaadi glaciar. Al de andere zijn nog niet toegankelijk vanwege de vele sneeuw.

Fotoalbums van Georgië

Georgië (67)

22 April 2019 | Oost Europa en Centraal Azië | Georgië | Laatste Aanpassing 22 April 2019