Reisverhaal «Pasargadae - Naqsh e Rustam - Persepolis- Shiraz»

Oost Europa en Centraal Azië | Iran | 0 Reacties 23 Februari 2019 - Laatste Aanpassing 23 Februari 2019

Als we toekomen in Pasargadae is het al laat en we kamperen wat verderop aan de uitgedroogde rivierbedding. We steken onmiddellijk een kampvuur aan want het is er bitterkoud. Als we ‘s anderdaags opstaan is het nog – 10° en terwijl we ons warmen aan het kampvuur proberen we in beetjes alles op te ruimen.

Pasargadae ligt iets boven Shiraz en daar bevindt zich de graftombe van Cyrus de Grote en zijn voormalige paleizen.

Zeer impressionant om te zien en overal op de site staat er uitleg over de geschiedenis en gebouwen.

Na enkele uren zijn we daar rond en we besluiten op nog verder te rijden. Iets verder op, vlakbij Persepolis ligt Naqsh e Rostam.Daar bevinden zich de graftombes van Darius I, Xerxes I, Artaxerxes I en Darius I . Hun graftombes hebben het vorm van een kruis en zijn ingehouwen in de rotswand. Daarnaast zijn er ook nog 6 grote basreliëfs te zien.

Van daaruit rijden we nog naar Perepolis om daar te kamperen. Aangezien het nog geen sluitingstijd is en de toegangsprijs zeer laag is bezoeken we al een deel van Persepolis.

Persepolis werd geschicht door Darius I en zijn de paleizen van verschillende Perzische koningen.

Zéér indrukwekkend om te zien en met enkele uren komen we niet toe. We genieten nog van een schitterende zonsondergang bovenaan Persepolis , om dan ‘s anderdaags terug te komen.

Deze keer huren we ook een 3 D bril. Tijdens je bezoek op de site kun je op verschillende punten een beeld krijgen hoe het er vroeger uitzag door de 3 D bril. En dit is een grote aanrader om Persepolis zo op die manier te bezoeken. Alle 5 zijn we gefascineerd erdoor en het is weeral avond als we daar weggeraken…

We besluiten om toch nog door te rijden naar Shiraz zodat we ‘s anderdaags op het gemak te stad kunnen bezoeken.

In shiraz spreken we af met Kevin en Barbassa, een Iranees koppel die we hebben ontmoet in Persepolis. Samen met hen bezoeken we verschillende plaatsen in Shiraz en ze geven ons ook nodige uitleg.

Jammergenoeg moeten ze ‘s anderdaags zeer vroeg vertrekken en besluiten we om dan ‘s avonds laat nog de Holy Shrine te bezoeken. Zeer indrukwekkend maar Myrthe en ik moeten niet enkel een hoofddoek dragen , maar ook nog eens een laken rond ons te wikkelen.We krijgen dat daar, nadat we nartuurlijk eerst door de vrouweningang zijn gegaan. Eénmaal binnen in de Holy Shrine zien we de jongens terug.En die schieten natuurlijk in een lach als ze ons zien buitenkomen met dat laken. Na het bezoek vraag ik mij nog steeds af waarom sommige vrouwen dit vrijwillig willen dragen…

Na één dag in Shiraz hebben we het , weeral, gehad met drukte van de stad en we besluiten we om richting Perzische golf te rijden.

De weg naar Qeshm is te lang en onderweg stoppen we in Darab. Het is ook de 21ste december, de langste nacht van het jaar, en dit vieren ze zeer uitgebreid in Iran met Yalda night.

In Darab vinden we een tof hotel , de ideale plaats om Yalda night te vieren. We worden overstelpt met thee, zoetigheid, waterpijp en toffe Yalda muziek.

De bazin van het hotel ontpopt zich als babysit van de kinderen zodat Dries en ik kunnen genieten van alles.

Na een korte nachtrust gaan we ‘s anderdaags met een gast van het hotel naar Raghez valley.

Fotoalbums van Iran

Noord west Iran (25)

23 Februari 2019 | Oost Europa en Centraal Azië | Iran | Laatste Aanpassing 23 Februari 2019

• DSC 7634
  • Hydraulic system  Shustar
  • DSC 7589
  • Ali Sadr cave

Perzische golf - Busher (20)

• Salt mountain Kih e Namak Jashek
  • DSC 7332
  • DSC 7379
  • DSC 7251

Qeshm (48)

02 Februari 2019 | Oost Europa en Centraal Azië | Iran | Laatste Aanpassing 02 Februari 2019

• DSC 7184
  • dolfijnen spotten op weg naar Hengam Island
  • saltcave
  • DSC 7143

Shiraz - Darab (24)

22 December 2018 | Oost Europa en Centraal Azië | Iran | Laatste Aanpassing 22 December 2018

• Graftombe van Hafez, de Shakespeare van Iran
  • DSC 6742
  • DSC 6721
  • DSC 6754

Pasargadae - Naqsh e Rustam - Persepolis (31)

• DSC 6329

• Khajoo bridge
  • DSC 6261

Kerman - Rayen -Bam (23)

21 December 2018 | Oost Europa en Centraal Azië | Iran | Laatste Aanpassing 21 December 2018