Reisverhaal «Perzische golf - Busher - Noord west Iran»

Oost Europa en Centraal Azië | Iran | 0 Reacties 23 Februari 2019 - Laatste Aanpassing 23 Februari 2019

Eenmaal terug op het vaste land volgen we de Persian Gulf highway richting Busher. Onderweg zien we enorm vele olie en gas raffinaderijen. Met natuurlijk onderweg de nodige politiestops en controles…

Net voor Busher brengen we 2 dagen door aan de salt mountain Kuh e Namak Jashek. Dit is een enorme zoutberg en voor mij persoonlijk één van de mooiste geologische wonderen die ik ooit zag. De dag zelf wandelen we wat aan het begin van de berg en ontdekken de kinderen een zoutgrot met vleermuizen. De dag erop gaan we de berg op, een niet al te gemakkelijke onderneming. Door het zout bevat te berg enorm veel scherpe punten maar het is een fantastisch zicht.

Terug verder in de vallei ontdekken we verschillende kleurrijke canyons en een waterval.

In Busher blijven we meer dan een week plakken bij Farshid en Saeideh. We doen er inkopen, vieren er Myrthe haar verjaardag en verlengen ons visum. Dat laatste verloopt ditmaal veel moeizamer dan in Yazd. We hebben één geluk en dat is dat Saeideh meegaat met ons.De eerste dag krijgen we na lang wachten uiteindelijk te horen dat we de dag erop moeten terugkomen. Want de baas was er die dag niet en hij beslist over de verlenging. De dag erop ga ik alleen terug met Saeideh. Na een grondig ondervraging krijgen we onze formulieren om de betaling te gaan doen in de banken. Met betaalkaart kan Saeideh daar niet betalen voor ons dus we moeten de volledige bankprocedure doen. Eerst naar de ene bank voor de dossierkosten te betalen. Een halfuur werk want voor ieder dossier moet je apart betalen en al de formulieren zijn in het Farsi. Dus geluk van Saideh dat zij al het schrijfwerk kan doen… Wel een zeer frustrerend werk als je weet dat de dossier kosten 5000 rial pp bedragen (nog geen 5 cent). En dat allemaal x5…

Dan de volgende bank opnieuw hetzelfde liedje maar dan om onze visumkost te betalen.

Na anderhalfuur zijn we eindelijk terug in het visa extension gebouw. En dan is het tijd om al de formulieren in te vullen. Voor iedere persoon in het drievoud. En dit zowel in het Engels als het Farsi. En zo zijn Saeideh en ik weer een eindje zoet. Als het papierwerk dan eindelijk gedaan is volgt de volgende ondervraging. Nu wordt Saeideh apart genomen voor grondige ondervraging. In Iran is het verboden om gasten te huisvesten (zoals couchsurfing). En kun je grote problemen krijgen met de politie.We wisten dit al op voorhand en we hadden onze tekst al goed van te voren ingestudeerd…

Uiteindelijk kregen we goedkeuring voor onze visa extension… op één voorwaarde… Saeideh moest borg staan voor de volgende maand dat we Iran waren . Maw als wij iets verkeerd deden dan draaide zij ervoor op. Indien ze dat niet deed kregen wij onze extension niet.

Dan volgde het moment dat ze eindelijk begonnen onze aanvragen te verwerken. En dan valt plots het computersysteem uit. We krijgen te horen dat ik ‘s anderdaags terug moet komen om ze op te pikken want dat ze vandaag niet meer zullen werken. En dag 3 kon ik ‘s morgens eindelijk de paspoorten gaan oppikken. Ik dacht dat dit zonder problemen ging lukken maar ook dit was een illusie. Eerst was er de lange zoektocht achter onze dossiers . Toen ze eindelijk de dossiers hadden teruggevonden moest ik nog op ieder dossier mijn vingerafdruk plaatsen. En dan had ik eindelijk de visa extension in handen…

Nu we ons visum verlengd hadden konden we eindelijk richting noord westen gaan.

Eerste halte was Shustar . Daar is er eeuwenoud hydraulic water systeem beschermd door de Unesco. Veel konden we niet bezoeken want er was op dit moment net een zeer hevig onweer. We rijden dan maar door naar Susht. We gaan op zoek achter een kampeerplaats aan de rivier zodat we ‘s anderdaags de stad op het gemak kunnen bezoeken. Dit was een verkeerde idee want de dag erop was alles gesloten voor weeral één of andere islamitische feestdag.

Aangezien ze voor de volgende dagen sneeuw en zeer veel koude voorspellen in het noord westen besluiten we om de provincie Kurdistan over te slaan. Jammergenoeg want het was een regio die we zeker wilden doen.

Maar we nemen onderweg wel nog de grotten van Ali Sadr mee. Deze grotten zijn de toeristische trekpleister van Iran. In de zomermaanden komen er daar dagelijks 10 000 à 15000 bezoekers. Voordeel van de winter is dat er maar een 20 tal bezoekers per dag zijn.

Je moet een bootje nemen om de grotten binnen te gaan en dan verder in de grotten zijn er pontons waar je kunt uitstappen. We hebben al veel grotten bezocht maar deze waren toch wel de mooiste die we ooit bezochten.

In Ali Sadr gaan we op zoek achter een hotel want het is superkoud en ze voorspellen sneeuw voor de volgende dagen.

Na Ali Sadr rijden we onmiddellijk door naar Lahijan. De bergen rond Teheran skippen we ook vanwege het slechte weer en de koude. In Lahijan blijven we op een boerderij maar ook daar hebben we geen geluk met het weer. Gedurende 5 dagen regen en tussen de regenbuien door eens bij de dieren.

Ondanks de regen wou ik toch nog één ding zien en dit was Rudhkan castle. Dit ligt een eindje buiten Rasht en door het slechte weer is er geen kat te zien.

De auto laten we achter op de parking en dan beginnen we aan de steile klim naar boven.Want Rudkhan castle ligt bovenop de heuvel. Ondanks het slechte weer genieten we van de wandeling en het bezoeken van het fort.

Dan is het tijd om Iran te verlaten. We tanken nog voor de laatste keer aan 3cent/liter en gaan dan richting grens.

Daar is het een weg zoeken in het doolhof van camions en gebouwen om onze carnet de passage uit te stempelen. En als laatste dan nog om ons visum uit te stempelen. Vanaf dat we de uit stempel hadden konden Myrthe en ik niet vlug genoeg die hoofddoek afdoen. Eindelijk terug vrijheid!!!

Fotoalbums van Iran

Noord west Iran (25)

23 Februari 2019 | Oost Europa en Centraal Azië | Iran | Laatste Aanpassing 23 Februari 2019

• Hydraulic system  Shustar
  • En ja zelfs in de grotten zijn er teksten uit de K
  • DSC 7625
  • Rudhkan castle

Perzische golf - Busher (20)

• DSC 7209
  • DSC 7379
  • Bij Farshid en Saeideh in Busher
  • DSC 7398

Qeshm (48)

02 Februari 2019 | Oost Europa en Centraal Azië | Iran | Laatste Aanpassing 02 Februari 2019

• DSCN1879
  • DSC 7039
  • Drijven op de zoutrivier
  • Hengam island

Shiraz - Darab (24)

22 December 2018 | Oost Europa en Centraal Azië | Iran | Laatste Aanpassing 22 December 2018

• DSC 6754
  • DSC 6775
  • Zinat Al Molook
  • DSC 6610

Pasargadae - Naqsh e Rustam - Persepolis (31)

• DSC 6491

• DSC 5983
  • Wandeltocht naar de Shir Kuh

Kerman - Rayen -Bam (23)

21 December 2018 | Oost Europa en Centraal Azië | Iran | Laatste Aanpassing 21 December 2018