Reisverhaal «Qeshm»

Oost Europa en Centraal Azië | Iran | 0 Reacties 23 Februari 2019 - Laatste Aanpassing 23 Februari 2019

Vooraleer we de ferry nemen naar Qeshm stoppen we nog in Bandar Abbas. Daar hebben we afgesproken met Behnaz. Bert liet bij haar zijn Lonely Planett achter zodat wij deze nog verder kunnen gebruiken tijdens onze trip door Iran.

Behnaz is een supertoffe die deeltijds in Bandar Abbas en Qeshm woont. Ze is duikinstructrice en we spreken af dat we elkaar opnieuw in Qeshm zullen ontmoeten.

Het is te laat om nog de ferry te nemen naar het eiland en we overnachten in het park in Bandar Abbas. Eindelijk ‘s avonds en ‘s nachts warme temperaturen omdat de stad zich aan de Perzische Golf bevindt.

Vooraleer we dan de ferry nemen naar Qeshm doen we nog een poging om aan diesel te geraken. In vele tankstations is de dieselvoorraad leef . En degene die nog diesel hebben vragen woekerprijzen aan ons. We besluiten om dan onze kans maar te wagen in Qeshm.

Vooraleer we de ferry op mogen moeten we nog wat papierwerk in orde maken en dan kunnen boot op. De oversteek duurt niet lang en we besluiten om eerst de west kant van het eiland te doen. Voor Kerstdag vinden we een schitterende plaats om te kamperen. Onderweg ontmoeten we Ehasan, een Iranese gast die te voet het eiland rondtrekt. Hij blijft bij ons kamperen en samen vieren we kerstdag met een groot kampvuur. De volgende dag vertrekt Ehsan vroeg om via de bergen naar de overkant van het eiland te gaan. Wij moeten terug want er is geen weg verder. We besluiten om naar de volledige westkant van het eiland te gaan. En daar vinden we een afgelegen strandje waar we blijven kamperen. Kinderen vinden in de struiken een oud vlot en amuseren zich er volop mee. Het warme weer doet deugd maar jammergenoeg kunnen Myrthe en ik er niet volop van genieten. Lichaam van een vrouw moet volledig bedekt zijn en ook de sluier moet op. Soms lapten we de regels aan onze laars maar nadat we één keer onverwachts bezoek kregen van enkel (onbeschofte) militairen waren we wat voorzichtiger.

Na enkele dagen keren we iets terug omdat we hebben afgesproken met Behnaz. Samen met haar en nog een Argentijns gezin gaan we met de paddleboards door de mangrovejungle.

Het paddlen gaat gepaard met de nodige valpartijen maar kids jeunen zich.Vooral met de jongens van het Argentijns gezin schieten ze zeer goed op en ‘s avonds blijven we dan ook slapen bij hun hostel. Jammergenoeg bevond dit hostel zich aan de moskee… en om 5 uur ‘s morgens wakker worden met luidkeels Allah Akhbar is niet echt plezant…

Omdat we ondertussen echt in dieselnood zitten besluiten we onze kans te wagen aan het tankstation. En we hebben geluk , er is nog diesel en na enkele minuten stopt er een vriendelijke chauffeur die ons diesel laat tanken met zijn kaart .

Van daaruit rijden we dan verder naar Dolphin Bay. Daar nemen we de boot om dolfijnen te spotten en om naar Hengam island te gaan. Een zeer drukke en toeristische bedoening maar wel plezant.

Na de boottocht rijden we door nog naar Qeshm, de grootste stad op het eiland. Net voor de stad bezoeken we nog Stars Valley maar echt veel is dit niet en we zijn vlug weer terug van de wandeling.

In Qeshm kunnen we kamperen aan het duikcentrum waar Behnaz werkt. We blijven er enkele dagen waar we ondertussen ook nieuwjaar vieren. Ons nieuwjaar want in Iran vieren ze pas nieuwjaar op 21 maart. Behnaz zorgt voor een feestje samen met haar ouders en vrienden. Het is een leuke bedoening maar het doet wel raar om om middernacht thee te drinken ipv cava.

Met nieuwjaar duiken we letterlijk het nieuwe jaar in. Samen met Behnaz en één van haar collega’s gaan we duiken. Een ervaring die voor herhaling vatbaar is. Vooral Kasper en Kobe waren dolenthousiast. Alleen had Kobe één groot probleem… onderwater kon hij niet praten, wat voor hem een zeer groot probleem was.

Na Qeshm rijden we terug naar de westkant van het eiland maar dan via de weg in het zuiden. We bezoeken een afgelegen zoutrivier. Aangezien er niemand in de buurt is profiteren we ervan om ons zwemgerief aan te doen. Door het hoge zoutgehalte in de rivier kunnen we rustig ronddobberen.

Na ons zoutbad bezoeken we verderop nog de saltcave. Het eerste deel van de saltcave kunnen we zo bezoeken voor het diepere deel moet je een gids hebben.

Laatste dagen van ons verblijf op het eiland brengen we door in Statue Valley totdat we opnieuw moeten gaan tanken. We gaan terug naar ons dieselstation waar we de vorige keer tankten maar de diesel is op. Wel frustrerend als je weet dat er overal op het eiland dieselsmokkelaars actief zijn. Ze tanken grote vaten diesel die ze dan in bootjes laden en naar Dubai smokkelen. Daar verkopen ze de diesel aan een grote meerprijs maar onder de prijs in Dubai. Zo hebben de mensen in Qeshm een mooie bijverdienste.

Ander tankstation is in Qeshm maar daar geraken we niet meer met onze diesel. Dus besluiten we om de ferry te nemen en het eiland te verlaten. Net vooraleer we het eiland verlaten is er nog een vriendelijke camionchauffeur die ons diesel geeft.

Fotoalbums van Iran

Noord west Iran (25)

23 Februari 2019 | Oost Europa en Centraal Azië | Iran | Laatste Aanpassing 23 Februari 2019

• DSC 7721
  • DSC 7589
  • DSC 7708
  • DSC 7499

Perzische golf - Busher (20)

• DSC 7372
  • DSC 7409
  • DSC 7336
  • DSC 7401

Qeshm (48)

02 Februari 2019 | Oost Europa en Centraal Azië | Iran | Laatste Aanpassing 02 Februari 2019

• saltcave
  • DSCN0358
  • DSCN1870
  • DSC 7102

Shiraz - Darab (24)

22 December 2018 | Oost Europa en Centraal Azië | Iran | Laatste Aanpassing 22 December 2018

• DSC 6747
  • DSC 6772
  • DSC 6610
  • DSC 6754

Pasargadae - Naqsh e Rustam - Persepolis (31)

• DSC 6419

• DSC 6261
  • DSC 6283

Kerman - Rayen -Bam (23)

21 December 2018 | Oost Europa en Centraal Azië | Iran | Laatste Aanpassing 21 December 2018

• DSC 5404
  • Meymand, een oud grotwoningen dorpje