Reisverhaal «Noord Laos»

ZO- Azië | Laos | 0 Reacties 30 Januari 2013 - Laatste Aanpassing 30 Januari 2013

donderdag 24 januari

Vroeg opgestaan vandaag want onze boot vertrok al om 8u. Eerst een stuk op de Mekong varen om dan de zijrivier te nemen, de Nam Ou. Een boottocht van 8u voor de boeg want het was voordurend stroomopwaarts varen. Het duurde natuurlijk niet lang of Kasper zat ook al achter het roer. Na enkele uren varen , net voor de splitsing hebben we eerst nog de grotten van Pak Ou bezocht. Dit is een grot waar er allemaal boeddhabeelden van Laos staan. Echt interessant was het niet. Ondertussen hadden we al mooi zicht om de mooie bergen van het karstgebergte.
Gans de tocht vaarden we tussen de bergen met vele kleine dorpjes langs de rivier. Die boottocht staat beschreven als één van de mooiste van Laos en we moeten toegeven, het was inderdaad prachtig.
Kobe die moesten we goed in de gaten houden. De boord was hoog genoeg dus dat was geen probleem. Wel het feit dat hij alles probeerde overboord te gooien. Uiteindelijk was het hem toch gelukt om één van Kasper zijn slippers overboord te gooien.Kobe dolcontent dat het hem toch gelukt was, Kasper iets minder content :-)
Na enkele uren varen dan nog eens gestopt langs een zandstrandje. Alledrie waren ze blij dat ze zich eens konden uitleven in het zand. Tegen dat we weer aan boord gingen hadden we 3 natte zandkindjes mee.
Rond 17u waren we dan in Nong Khiaw. Onmiddellijk stonden er daar al andere mensen die ons plaatsen op hun boot wilden verkopen om nog noordelijker te gaan.
Dus zijn we maar onmiddellijk doorgelopen op zoek naar een slaapplaats. Juist aan de rand van het "stadje" hebben we het Pha Xang resort gevonden. Eerst nog onderhandelen over de prijs, want hier in Laos proberen ze echt overal geld uit te slaan.
En ons dan nestelen in onze bungalow... met uitzicht op de Nam Ou rivier! Nog vlug een hapje gegeten en daarna bedtijd

Nong Khiaw
Toen we's morgens opstonden konden we onmiddellijk genieten van prachtig zicht op de rivier en het karstgebergte. Na een stevig ontbijt besloten we dan maar het stadje wat te verkennen.
Eerst moesten op zoek gaan naar een plaatselijke klusjeswinkel.Want er was weer iets kapot aan de buggy. Uiteindelijk een winkeltje gevonden waar ze veel boutjes en vijsjes verkochten dus Dries kon aan de slag voor operatie buggy,deel2 :-)
Nadat de buggy hersteld was zagen we wat verder een bordje met een pijltje staan om
grotten te gaan bezoeken. Achteraf bleek een heel mooie wandeling te zijn van ongeveer 5km met de nodige klim en klauterpartijen. De grot op zich was niet zeer speciaal maar de weg ernaar toe was prachtig. Toen op de terugweg langs een dorpje passeerde bood een jonge gast aan om ons met zijn bootje terug te brengen naar het stadje. Uiteindelijk heeft hij ons afgezet aan het zandstrandje van ons hotel.
We dachten dat de kindjes doodop gingen zijn maar ze hadden nog genoeg energie om in de rivier te spelen. Doordat het hier al een heel eind niet meer geregend heeft staat de rivier zeer laag. Dus ze hadden een mooi zandstrandje om te spelen en water... meer hadden ze niet nodig :-)
Een beetje later waren er enkele lokale kindjes die zich wasten in de rivier. natuurlijk zijn Myrthe en Kasper er onmiddellijk naartoe geweest om zich ook te wassen in de rivier. En om nog wat te ravotten met de kindjes in het water.
's Avonds zijn ze dan als een blok in slaap gevallen...
Zaterdag was het weer tijd om een beetje verder te gaan te gaan, richting Oudomxai. Want dat was het verste waar we zouden geraken aangezien er enkel een bus die richting uit reed. Toen kwamen er nog enkel backpackers toe en de meesten gingen net zoals wij naar Oudomxai met de bedoeling om dan verder te reizen naar Luang Namtha. Uiteindelijk de chauffeur van het busje kunnen overtuigen om ons naar Luang namtha te brengen. Zware lange rit, maar zo konden we alles in 1 dag doen, de korte pijn dus :-)
Na 7 uur rijden over zéééééééér hobbelige en slingerige bergwegen zijn we tegen 's avonds in Luang Namtha geraakt. Kinderen hadden de busreis fantastisch doorstaan. Dan nog een hotel zoeken, wat niet gemakkelijk was aangezien alles vol zat. Uiteindelijk nog iets gevonden, proper, spotgoedkoop én waar er speelkameraadjes waren voor de gastje... meer moest dat niet zijn.
Als beloning omdat de gastjes zo flink waren geweest, nog frietjes gaan eten. En ook bij Kobe gaan de frietjes al zeer goed binnen :-)

De zondag hebben we dan verschillende travel bureautjes gedaan om eens een trektocht te doen. Want we zitten vlakbij het Nam Ha nationaal park. Maar overal vroegen ze schrik veel geld of keken ze al raar dat we daar binnenkwamen met onze 3 kleine gastjes. Uiteindelijk besloten we dan maar om de volgende dag weer wat verder te reizen.Dus zijn we dan maar op zoek geweest achter bustickets. Toen we in het kantoortje kwamen waar we bustickets konden kopen, zagen we dat ze daar ook trektochten deden. Zij waren wel enthousiast dat we met 3 kindjes waren en zochten onmiddellijk naar een tocht die geschikt was om met hen te doen. Dus morgen konden we dan toch op jungletocht gaan in het Nam Ha national park!
De volgende ochtend dus vroeg opgestaan en na een stevig ontbijt konden we dan vertrekken.
Eerst een uurtje rijden met de tuktuk tot aan een dorpje die in het Nationaal park lag. Eerst met een kajak de rivier over en dan de jungle in. De eerst 2 uur was het echt naar boven klauteren. Met af en toe een stop om de kindjes op adem te laten komen. Maar ze hadden nog wel genoeg adem om te babbelen. Tijdens het stappen zei Kasper plots: " Mama dat is de hier de jungle é?" "Ja Kasper dat is inderrdaad de jungle"" En mama, is de jungle dan zijn voornaam en het oerwoud zijn achternaam?"
 Daarna vroegen ze telkens waarom ze geen dieren zagen in de jungle. Toen we zeiden dat ze daarvoor stil moesten zijn kregen we als antwoord" maar we zijn toch stil... we vragen alleen waarom er geen dieren zijn in de jungle...."
Om te eten hebben we dan een plekje gevonden om kampvuur te maken. Myrthe en Kasper moesten natuurlijk onmiddellijk helpen met het vuur. En de gids toonde hen hoe ze kampvuur moesten maken. Daarna leerden ze hoe je moest koken in de natuur. Eerst bamboe kappen om dan zo vleesbrochetten te maken. Bananenbladeren kuisen om deze dan als tafel te kunnen gebruiken, enz...
Het eten smaakte fantastisch. Ook Kobe bleef maar eten. Nadat hij dan eindelijk klaar was met eten konden we weer wat verder. Nu was het iets gemakkelijker voor de kindjes. Een heel eind vlak lopen en daarna de afdaling tot de rivier. Ondertussen gaf de gids nog veel uitleg over de bomen de planten. Hij toonde dan ook van welke takken je kan drinken als je ooit zonder water komt te zitten in de jungle. Natuurlijk dat de gastjes dat ook eens moesten proberen :-)
Na een tocht van 10km door de jungle waren we dan eindelijk bij de rivier. Daar konden de gastjes nog een beeje in het water spelen totdat we een boot vonden om ons naar de overkant te brengen. En dan terug met de Tuktuk naar Luang Namtha.

dinsdag 29 januari
Terug de bus op, richting Luang Prabang. Een busrit van 8u voor de boeg met opnieuw zéééér hobbelige wegen. Kindjes hebben de busrit weer goed doorstaan. En als beloning kregen ze 's avonds, in Luang Prabang, weer frietjes :-)

Fotoalbums van locatie «Luang Namtha»

Noord Laos (27)

30 Januari 2013 | ZO- Azië | Laos | Laatste Aanpassing 30 Januari 2013

• Kobe samen met onze gids
  • Op zoek naar de grot in het karstgebergte