Reisverhaal «Pakse & 4000 islands»

ZO- Azië | Laos | 0 Reacties 18 Februari 2013 - Laatste Aanpassing 18 Februari 2013

zondag 3 februari

Veel te vroeg moeten opstaan deze morgen. Om5u10 de wekker gezet want om 6u45 vertrok onze bus al richting Pakse.

Myrthe was vlug wakker en vertrekkensklaar. Kobe die bleef doorslapen wanneer we hem uit zijn Deryantent haalden. En Kasper was met het verkeerde been opgestaan en dus zéééééér mopperachtig.

Om 6u was onze tuktuk daar al om ons naar het busstation te brengen. Onze bus richting

Pakse stond al klaar en we hadden geluk.Want onze bus was een slaapbus met bedden. Ideaal voor zo'n lange trip want kinderen 14u op een stoel laten zitten is niet echt ideaal.

Nu hadden we 2 bedden voor ons. Zo konden de kinderen rondkruipen en vooral Kobe genoot van de vrijheid. Hij zat geen minuut stil en vooral dat proberen rechtstaan in een rijdende bus is een echte uitdaging. Zet hem gewoon recht op de grond en hij begint onmiddellijk te kruipen. Maar op een bed of rijdende bus... dat is pas echt een uitdaging om alleen recht te kunnen staan :-)

Na enkele uren rijden waren de 3 gastjes al in een diepe slaap gevallen. Totdat de bus stopte om... inderdaad een noedelsoepje te eten :-)

Na het middag eten was een nog eventje rijden tot in Paksan. Content dat we er dan eindelijk waren want we hadden efkes echt genoeg van de kronkelende bergwegen.

Rond 14u was het dan tijd om verder te rijden richting Pakse. Myrthe en Kasper hebben dan een ganse tijd vooraan gezeten bij de chauffeur. Door het grote raam zagen ze veel en Kasper was altijd door het dolle heen wanneer de chauffeur toeterde. Myrthe heeft dan weer in bed gekropen om nog eens een (superlang) dutje te doen. En Kasper die had een speelkameraad gevonden aan het grote raam bovenaan in de bus. Slapen ging hij zeker niet doen want het was veel te spannend van al de dingen die hij langs de weg zag.

En Kobe bleef ondertussen zijn kunsten oefenen om te blijven rechtstaan in een rijdende bus. Totdat hij uiteindelijk als een blok in slaap viel van het vele oefenen.

Om 18u stopte de bus nogmaals voor het avondeten nu. Veel keuze was er niet. 10tallen kraampjes met allemaal hetzelfde. Fried chicken op een bamboestokje met sticky rice.

Op de bus dan ons "heerlijk" avondmaal opgegeten. Kobe is ondertussen hevige fan geworden van de sticky rice

Om 22u dan eindelijk aangekomen in Pakse! Dan nog onderhandelen over de tuktuk richting hotel. We hadden al op voorhand geboekt in het Athenahotel.Een poepchique hotel met een zwembad want onze kindjes hadden dit dubbel en dik verdiend!

maandag 4 februari

We hadden gehoopt om te kunnen uitslapen vandaag maar Kobe besliste daar anders over. Dan maar vroeg aan de ontbijttafel... en de gastjes hadden nog maar hun ontbijt binnen of ze zaten al in het zwembad.

Al was het nog maar 9u 's morgens het zwembad deed verschrikkelijk veel deugd!

Tegen de middag dan richting stad om te gaan eten. Het viel ons onmiddellijk op hoe weinig verkeer er was in Pakse. Al scheelde dit misschien aan al de werkzaamheden in de stad.

Veel is er niet te zien in Pakse. En na ons eten was het weer tijd om richting hotel te gaan om het zwembad in te duiken. En Myrthe en Kasper zijn er dan maar 's avonds uitgekomen :-)

dinsdag 5 februari

Normaal gezien zouden we van Pakse naar Champasak gaan en daar dan logeren. Maar we hoorden van iemand die ook in het hotel verbleef dat we beter met de brommer naar Champassak zouden gaan. Dus 's morgens zijn we gaan kijken voor een brommer en een beetje later konden we dan vertrekken. Eerst de wegenwerken in Pakse trotseren en dan de brug over de Mekong. Een beetje verder ligt er dan een tolweg tot in Champassak waar er (bijna) niets van autoverkeer was. Na een goed uur rijden waar we dan eindelijk aangekomen in de Wat Phou in Champassak. Dit is één van de indrukwekkenste Khmer ruines buiten Cambodja. Bij aaankomst eerst iets gedronken want het was ondertussen alweer snikheet. Dan met het VIP busje (busje voor de Chichi madamkes volgens de gastjes) richting de ruines (want het was veel te ver wandelen in de blakende zon). De eerste ruines waren ze volledig aan het restaureren. En dan was het met steile trappen naar boven. Van boven stond er dan nog een prachtige oude ruine en ook het uitzicht over de vallei was prachtig. Nadat de kindjes dan weer al hun gebedjes gezegd hadden voor Boeddha was het tijd om weer naar beneden te gaan.

Om terugweg zijn we in Champassak zelf gestopt om te eten. Een klein gezellig restaurantje met uitzicht op de Mekong, meer moest dat niet zijn :-)

Na ons ritje terug naar het hotel was het terug zwembadtijd! En weeral deed het verschrikkelijk deugd om inhet zwembad af te koelen.

woensdag 6 februari

Nu we de brommertjes toch nog een dag hadden besloten we om ook nog eens richting Bolavenplateau te gaan. De naam klinkt indrukwekkender dan dat het eigenlijk is. Eerst hebben we de Tad ee waterval bezocht om vervolgens dan nog door te rijden naar de Tad Fan waterval. Deze was eigenlijk de indrukwekkenste. 2 watervallen die 100m diep vallen. En bij het uizichtpunt enkele hangmatten en een restaurant, meer hadden we dus niet nodig.

Na daar gegeten te hebben was het weeral tijd om richting hotel te gaan, om het zwembad in te duiken!!!

donderdag 7 februari

Weer tijd om een stukje verder te reizen. In het zuiden van Laos wordt de Mekong een heel stuk breder en bevinden er zich daar een heleboel eilandjes (4000 islands). Don Khong (waar we naartoe zouden gaan) is niet alleen het grootste maar ook het rustigste eiland. De bedoeling was om te bus te nemen richting Ban hat Xai Khoung om dan de boot te nemen naar Don Khong.

Maar het bussysteem in Pakse is een beetje rampzalig. Eerst uitzoeken welke bus dat we moesten hebben. Dat was een kleine minibus die al volzat en waar we al veel gerochel hoorden. Niet echt leuk om tussen een hoop rochelende mensen te zitten. Dan hebben we een songthaew gevonden die ook dezelfde richting uitging. Een stuk goedkoper en ook compacter. Kindjes mochten vooraan zitten, Dries en ik (met kobe) langsachter tussen mensenmassa. Toen we dachten dat hij volzat vertrok hij dan eindelijk. En in het begin stopte hij nog om mensen op te pikken. Altijd als we dachten dat er nu echt geen mensen meer bij konden, stopte hij en stapte er nog iemand op.

Na een rit van 2 uur dan eindelijk aangekomen in Ban Hat Xai Khoung. Dan nog een kilometertje wandelen naar de steiger om de boot te nemen naar de overkant.

Eénmaal in de boot duurde het niet lang of onze Kasper zat alweer achter het roer. Stralend van trots dat hij een boot mocht besturen op de Mekong :-)

Na een kwartiertje varen waren we al aan de overkant. En dan kon de zoektocht beginnen naar een guesthouse. Uiteindelijk zijn we uitgekomen bij Sousabay guesthouse. Een superlieve mevrouw die zeer lief was tegen de kindjes, en aan de overkant een gezellig terras die uitkeek op de Mekong, meer moest dat niet zijn :-)

Vrijdag 8 februari

Om het eilandje te verkennen hebben we vandaag weer een brommer gehuurd. Zo konden we op het gemak gans het eiland afrijden. Net naast de Mekong liep een aardeweg dat we konden volgen. Af en toe eens stoppen in een dorpje om de dorst te lessen of om een Wat te bezoeken. Na enkele uren waren we dan rond het eiland. Net op tijd voordat de middagzon te fel werd.

Voor de rest van de namiddag niet meer veel gedaan. Nog wat rondkuieren in de straat en terraskes doen:-)

Kobe kon overal wat rondkruipen op de terrasjes dus hij was supercontent. Behalve wanneer hij plots naar een mierennest kroop om enkele mieren te pletten om weer op te eten. De mieren waren van deze keer rode mieren... en ze waren rapper dan hem. Vooraleer hij ze kon pletten om op te eten, waren zij hem al aan het opeten. En gans de terras zal het geweten hebben. Zij armpjes waren proper van de vele mierenbeten :-)

9 februari

Vandaag gingen we weer een beetje verder met de boot richting Don Det. Eerst een anderhalfuur varen tussen de vele eilandjes op de Mekong vooraleer we aankwamen in Don Det.

Van in de verte zagen we al toeristen die lagen de bakken op het piepkleine strandje/ aanlegsteiger. Don Det was een beetje een shock voor ons. Zeer veel toeristen, lawaai en vooral dronkelui. Er was wel nog iets leuk aan nl; bij aankomst op het eiland zagen de gastjes al vlug enkele aapjes in de boom. Supercontent dat ze waren:-)

Daarna besloten we al vlug te voet verder te gaan naar het volgende eiland Don Khon. Tussendoor wel nog gerust en gegeten op Don Det want de middagzon was zeer fel.

Dan de oude spoorwegbrug over en we zaten in Don Khon. Dan kon onze speurtocht beginnen naar een hotel. Want alles op het eiland zat vol (vanavond zijn we dan te weten gekomen dat het chinees nieuwjaar is vandaag).

Na 2 uur zoeken eindelijk een guesthouse gevonden waar er nog plaats was. Achteraf een zeer leuke plaats want degene die het openhield had enkele kindjes van Myrthe en Kasper's leeftijd. Dus terwijl we aan het uitpakken waren konden zij gans de tijd ravotten en met kokosnoten spelen die van de bomen waren gevallen. Ondertussen hadden we ook gemerkt dat Kobe zijn tuutje met zijn eendjeslap eraan kwijt was :-( Dan nogmaals de straat afgelopen maar nergens gevonden.

Het was dan tijd voor Kobe zijn middagdutje. Aangezien we hier 2 kamers hadden was het makkelijk om hem één kamer te slapen te leggen. Dus ik had hem in zijn buggy gelegd en ging nog vlug de babyfoon uit de andere kamer halen. Totdat de deur waar Kobe lag dichtviel achter mij door de wind. Ze was in het slot gevallen... en de sleutel lag nog in die kamer. Dan zijn we maar vlug te eigenares gaan zoeken , en change ze hebben hier dubbele sleutels van de kamers! En Kobe die had hem nergens iets van aangetrokken, hij lag nog steeds vrolijk te brabbelen in zijn buggy :-)

10 februari

Op Don Khon kan je 2 watervallen bezoeken nl. De Tat Somphamit of de Lhi Phi falls en de Khon Phapheng waterfalls. De eerst genoemden stonden ook het eerst op het programma. Met de tuktuk zijn we er dan heen gegaan ( VEEL te warm om te fietsen!) Prachtige watervallen die zeer uitgestrekt waren. Je kon er blijven naar kijken. Ook de kinderen bleven zoeken achter verborgen watervallen. En als je ten einde liep van het plaatsje kwam je bij een zandstrand terecht. Wel veel te warm om er te blijven dus hebben we dan maar richting Khon Phapeng watervallen geweest.

Eerst nog eens de dorst lessen op een terras en dan de brug over richitng waterval. Alléé dat was toch de bedoeling totdat Kasper zijn teenslipper verloor op de brug. Na wat speurwerk zagen we dat ze net niet in de rivier was gevallen maar op de rotsen ernaast. Via de mevrouw van het café kwamen we dan te weten dat we via een weggetje naar beneden konden. En inderdaad na een kwartiertje kwam Dries terug mét de teenslipper:-)

Eénmaal bij de waterval aangkomen zagen we weeral verschillende watervallen met zeer vele rotsen ertussen. Kasper, Kobe en ik zijn wat langs de kant blijven staan en Dries en Myrthe hebben een ganse tocht afgelegd op de rotsen tussen de verschillende watervallen.

Na afloop hebben ze dan nog allesdrie met de stenen in de rivier zitten spelen (zie filmpje).

In de namiddag ben ik dan nog eens met Kasper de weg teruggelopen naar Don Det. Om eventueel toch nog Kobe zijn tuutje terug te vinden. Maar behalve een slang hebben we niets gezien.

11 februari

Tijd om weer naar een ander land te gaan, Nl.Cambodia!

Fotoalbums van Laos

Pakse & 4000 islands (39)

13 Februari 2013 | ZO- Azië | Laos | Laatste Aanpassing 13 Februari 2013

• DSCN3919-1
  • DSCN3974-1
  • Champassak - What Phou
  • DSCN3881-1

Phonsavan (45)

04 Februari 2013 | ZO- Azië | Laos | Laatste Aanpassing 04 Februari 2013

• bommen aan het info toerist center
  • DSCN3778
  • DSCN3785
  • Het MAG infocentrum in Phonsovan

Noord Laos (27)

30 Januari 2013 | ZO- Azië | Laos | Laatste Aanpassing 30 Januari 2013

• DSCN3512
  • DSCN3613
  • Kobe samen met onze gids
  • DSCN3569

Luang Prabang (22)

27 Januari 2013 | ZO- Azië | Laos | Laatste Aanpassing 27 Januari 2013

• op de playground aan de kleuterschool
  • DSCN3364
  • DSCN3339
  • DSCN3343

Vientiane (12)

25 Januari 2013 | ZO- Azië | Laos | Laatste Aanpassing 25 Januari 2013

• DSCN3164
  • Aha hier zijn er boobies :-)