Reisverhaal «Ayutthaya»

ZO- Azië | Thailand | 0 Reacties 01 April 2013 - Laatste Aanpassing 01 April 2013

19 maart

Na het ontbijt waren Myrthe en Kasper al in de auto geklommen van onze gids van gisteren.Ze gingen weer meegaan naar het National Park om dieren te gaan zoeken:-)

In de voormiddag zijn we dan vertrokken richting treinstation.Want voor het laatste deel van onze reis geen bussen meer, maar de wel de trein.

Onze trein naar Ayuthaya was normaalgezien om 10u10 en precies een uur later was onze trein daar. De trein zat stampvol maar onmiddellijk maakten er al enkele mensen plaats om de kindjes en ik met kobe te laten zitten. En in mum van tijd kregen de kindjes al vanalles om te eten en drinken, fruit, donuts, frisdrank, enz...

Na 3 uur op de trein kwamen we dan eindelijk aan in Ayuthaya. Dan met de tuktuk richitng hotel en ons eerste gedachte van Ayuthaya was dat het wat weg had van Bagan in Myanmar.

Toen we toekwamen in ons guesthouse , het Tamarind guesthouse bleek dat weeral een fantastische keuze te zijn. Onze familiekamer had iets mee van een klein appartement. De slaapkamers waren in een mezzanine en de kindjes hadden zo hun eigen "kamertje" oftewel hun eigen boot volgens dat Myrthe en Kasper het noemen. En voor de televisie, met veel tekenfilmkanalen, 2 grote poefzakken , dus gastjes supercontent.

En als we ons guesthouse uitkomen zitten we onmiddellijk op de historische sites. Dus gemakkelijk als we de tempels willen bezoeken :-)

Terwijl dat de gastjes wat rusten, onze valiezen uitgepakt.

's Avond zijn we dan naar de nightmarket geweest hier een beetje verder in de straat.Verhongeren ga je zeker niet doen op de nightmarket want meer dan de helft bestond uit eetstalletjes.

20 maart

De eerste tempel die op het programma stond vandaag was de Wat Maha That. Simpel om er te geraken, gewoon de straat oversteken vanuit ons guesthouse en we waren er al. Aangezien dat we eindelijk al (teveel ) tempels gedaan hebben en dat het ook veel te warm was is het een vluchtig bezoekje geweest. Kobe dan nog maar laten rondkuipen en laten oefen om te lopen. En na een aantal valpartijen op zijn snoetje hadden we na een mum van tijd een zwart Kobeke. Zijn stappen begint al te beteren. Hij begint nu zelf al dikwijls een aantal stappen alleen te zetten. Dus wie weet begint hij toch nog alleen te stappen op reis ... :-)

Bij die tempel is er een Boeddhahoofd die precies in de boomwortels zit. En bij die boeddha stonden er natuurlijk 2 politieagenten.Kasper was natuurlijk helemaal in de ban van hen, en één van de politieagent was stapelzot van de 3 gastjes. Dus het duurde een heel eind voordat we er wegraakten.

Eénmaal we weg waren zijn we dan naar een shoppingmall geweest. Het was veel te warm om nog dingen te bezoeken en de airco in de shoppingmall deed ontzettend deugd.

In de shoppingmall zag Myrthe plots prinsessenschoentjes met hakjes liggen. Ik had het haar beloofd in het begin van de reis dat ze er mocht hebben op het einde van de reis. En nu het einde van de reis in zicht is was zij dat helemaal nog niet vergeten. Dus achteraf in het hotel hadden we een prinsesje rondlopen op hakjes :-)

s 'avonds dan nog eens richting nightmarket geweest. Ditmaal om de sushi te proeven. Vooral Kobe was er helemaal weg van.

Tijdens het douchen zagen we plots een zwart vlekje op Kasper zijn borstkast. En als we van dichter keken zagen we dat er een teek om hem zat. Vanwaar dat hij die had is ons een groot raadsel, vooral omdat hij continu met een T shirt rondloopt. Maar we hebben de teek helemaal kunnen verwijderen en Kasper vond het spannend dat er een beest hem aan het opeten was :-)

21maart

Na het ontbijt redelijk vroeg naar de Wat Racha Burana geweest. Die tempel ligt schuin tegenover ons guesthouse dus moesten we weeral niet ver stappen.

In het midden van het tempelcomplex staat een supergrote Chedi. Dit is een vroegere crypte en ondanks dat ze aan het restaureren zijn kon je toch binnengaan. Er liep een trap tot helemaal beneden en dan zag je heel wat muurschilderingen. Vooral het feit dat ze weer konden klauteren en klimmen waren Myrthe en Kasper dolcontent. Kasper begon dan nog te spelen met alle stenen die hij maar vond, en maakte zo dan zijn eigen tempelcomplex :-)

Na deze tempel gingen we richting voormalig koninklijk paleis. onderweg kregen we het een beetje te warm dat het tijd was om wat af te koelen. Ondanks dat het nog maar 9u30 's morgens was deed een ijsje eten ontzettend deugd. En na ons ijsje hadden we terug courage om door te stappen. Onderweg nog een gestopt aan de Wat Thammikarat. Terwijl dat we in de schaduw zaten de wachten terwijl Dries en Myrthe de tempel bezochten, vond Kasper in het vuilnis 3 supermooie doeken. Hij wou natuurlijk koste wat kost de doeken meenemen. En na zware onderhandeling met zoonlief is de mama dan toch gezwicht.

Uiteindelijk dan doorgestapt richting voormalig koninklijk paleis. Kindjes content dat ze weer naar boven konden klauteren op de chedi's. En na een vlugge ronde (want we zijn eigenlijk wel tempelmoe) nog richting Wat Phra Ram. Terwijl we de tempel aan het bezoeken waren vond Kasper daar een oud bouwplan. En ja , natuurlijk dat hij dat ook wou meenemen. En hij heeft het gans de tijd niet meer gelost, zijn bouwplan van de tempel :-)

Na onze tempelbezoeken was het dan al 13u dus tijd om ergens te gaan eten. We besloten dan maar om in het restaurantje vlak naast ons guesthouse te gaan eten. Zo moesten we na het eten niet meer verlopen.

In de namiddag zijn we dan gewoon in het guesthouse gebleven. Kindjes hebben met hun auto's zitten spelen en Kobe die werkt verder aan zijn stapkunsten.

22 maart

In Ayuthay liggen er nog enkele verder gelegen tempels. normaal gezien kun je die met een boot bezoeken maar we hadden de boot al eens gezien en het was niet echt ons ding.

Dus hebben we een tuktuk genomen voor enkele uren en zo eerst richting Wat Chaiwattanaram, de verst gelegen tempel geweest. Die had heel wat mee van de Angkor Wat tempel in Siem Reap. Na een vlug bezoek zijn we dan richting tempel geweest waar er een zittende boeddha was. Aangezien we al (te) veel boeddha's gezien hebben waren we daar weer vlug buiten om dan richting laatste tempel te gaan , de Wat Yai Chaimongkhon. Aangezien ik de tempels echt wel beu ben is Dries dan maar alleen met Myrthe en Kasper naar boven geweest.

Als afsluiter zijn we dan nog naar de floating market geweest. Leuk om er eens rond te wandelen maar dat was het ook.

' s Middags zijn we dan iets gaan eten langs de rivier. Naast ieder tafel stond er zo'n klein tafeltje op wieltje. Kobe had al vlug ontdekt dat hij er langsonder kon opkruipen. En Myrthe en Kasper hadden dan ook al vlug door hoe leuk het was om zo met Kobe rond te rijden in het restaurant. En hoe meer ze rondreden met dat karretje, hoe leuker Kobe het vond

Fotoalbums van locatie «Ayutthaya»