Reisverhaal «Chanthaburi & Khao yai National park»

ZO- Azië | Thailand | 0 Reacties 21 Maart 2013 - Laatste Aanpassing 21 Maart 2013

12 maart

Tijd om terug richting Thailand te gaan. Onze bus vertrok om 8u dus weer vroeg opgestaan om de rugzakken te pakken om dan richting busstation te gaan. We waren net op tijd in het busstation maar wat bleek, bus was kapot. Achter een halfuur discusieren wisten ze wat er kapot was. Dan iemand die wegreed op zijn brommertje om vervangstukken te halen. Na een uur was hij dan eindelijk terug. De vervangstukken leken totaal niet op wat ze oorspronkelijk uit de bus hadden gehaald , maar daar gingen ze wel een oplossing voor vinden. En inderdaad achter nog eens een uur puzzelen kon de bus eindelijk vertrekken. Hij ruttelde wel een beetje dus hopelijk hield hij het vol tot aan de grensovergang.

Met 2u1/2 vertraging konden we dan eindelijk vertrekken richting grensovergang. Onderweg nog een vlugge stop om iets te eten en om 2U waren we dan eindelijk aan de grens. Iedereen moest de bus uit en ze begonnen al de valiezen uit te laden. Niemand wist waarom onze valiezen eraf moesten, totdat bleek dat we aan de thaise grenspost met minibussen verder moesten richting Trat.

Eerst onze stempel voor uit Cambodia te gaan. We waren een dag langer gebleven dan ons visum geldig was. Maar hij begon al naarstig alles af te stempelen aan het loket. Totdat hij aan het 3de paspoort bezig was, dan zag hij eindelijk dat ons visum maar geldig was tot gisteren. Dan naar politiebureel om het uit te leggen hoe het kwam. Normaal krijg je 30 dagen als je binnenkomt in Cambodia. Maar als we binnenkwamen hadden ze waarschijnlijk mistelt , en vergeten dat februari maar 28 dagen telt. Dus we hadden maar een visum voor 28 dagen gekregen. Ze gaven mij gelijk van het feit dat ze gemist hebben aan de grenspost toen we binnenkwamen. Maar gemist of niet, op het visum stond dat we op 11maart buiten moesten dus boete betalen.

Niets aan te doen... maar ik denk dat de flik achteraf spijt had van zijn beslissing. Want voor ieder paspoort moest hij een gans papier op stellen voor de boete. Dus dat betekende zeer veel schrijfwerk voor hem. En onder luid gezucht en gemopper kon ik achter een goed halfuur eindelijk het politiebureau verlaten.

Dan op naar de Thaise grens, weer een ganse hoop papierwerk. En dan stempel en we mochten Thailand binnen.

Minibus in en vertrekken richitng Trat. Via de chauffeur van de minibus hadden we al kunnen regelen dat we in Trat al een andere minibus konden hebben naar Chanthaburi.

En inderdaad éénmaal in Trat zette hij ons af aan het plaatselijk kantoortje voor bustickets en 10 minuten later stopte al een minibus om ons op te pikken richting Chanthaburi.

Tegen dat we daar aankwamen was het dan al 18u en dan moesten we nog met de taxi naar ons hotel dat 30 km buiten het stadje lag.

En eindelijk waren we dan toegekomen in het Fasaairesort. Een resort die aan eco-toerisme doet, en dat blijkt achteraf een zeer goeie keuze te zijn geweest. Zwembad, enkele grote koffers vol speelgoed voor de kinderen, zelf een nederlandstalig verhalenboek, een loopstoeltje voor Kobe,... de kinderen wisten niet met wat ze eerst moesten spelen :-)

13 maart

Rustdag vandaag, zodat de kindjes konden bekomen van de zware en lange busreis van gisteren.

Zwembad en de bakken speelgoed , meer hadden ze niet nodig vandaag.

14 maart

Vol enthousiasme hebben de kinderen opgestaan vanmorgen.Want vandaag stond het Oasis sea World op het programma. Eerst gaan kijken naar de dofijnenshow en dan zwemmen met de dolfijnen!

Eénmaal we er waren zaten Myrthe en Kasper vol ongeduld te wachten totdat de show ging beginnen.

En éénmaal die begonnen was kon hun enthousiasme niet meer op. Ook Kobe volgde de show onder grote belangstelling.

Na een halfuur was de show gedaan en was het tijd om met de dolfijnen te gaan zwemmen. Daarvoor moesten we eerst naar de andere kant van het park waar er ook een supergroot dolfijnenbad is. Ons eerst omkleden, douchen , reddingsvest aan en dan richiting dolfijnen. In het eerste bad konden we eerst met een roze dolfijn zwemmen. Kindjes deden het super maar Kasper was achter de eerste keer niet meer zo stout om mee te gaan. Zo'n dolfijn vastnemen om mee te zwemmen is inderdaad nog niet gemakkelijk voor zo'n klein manneke.

En in een ander bad konden we dan spelen met 2 Irrawady dolfijnenen.

Na een uur was het afgelopen. En als afscheid sproeiden de dolfijnen ons nog een goed nat. Ook Kobe die in zijn buggy zat moest eraan geloven. En leuk dat de kindjes dat vonden. Met veel moeite hebben we ze dan eindelijk meegekregen naar de kleedkamer.

Toen we weggingen uit het park hebben ze nog elk een dolfijnenknuffel gekregen, als vervanging voor de knuffel die ze al elk verloren hebben.

Bij aankomst in het hotel was het dan tijd voor het zwembad.

15 maart

Vannacht wakker geworden van Kasper die luidop aan het dromen was: " TUKTUK! No tuktuk? " en een beetje later terug " TUKTUK TUKTUK!" Fantastisch om te horen over wat ze dromen :-)

We hadden via het hotel een brommer kunnen regelen met een sidecar aan. Superhandig als je met 5 bent en vooral als je een buggy hebt. Kobe kon er mooi instaan met zijn buggy en nadat zijn buggy was vastgemaakt konden Myrthe en ik ernaast zitten. En Kasper die zat achter Dries. En onder veel belangstelling van het hotel reden we weg. Aangezien dit deel van Thailand echt niet toeristisch is was er geen kat op de weg.

Eerst richting aquarium aan de andere kant van de baai ( Kung Kraben). Dit moment is het net grote vakantie voor de Thaise schoolkinderen dus het stropte van groepen met kinderen in het aquarium.

Het aquarium kan je best vergelijken met het sealife center maar dan in het klein.

Kindjes zagen kleine Nemo'tjes en in de onderwatertunnel een reuzerog. Toen die reuzerog nog juist kaka deed in het water (en in een onderwatertunnel kan je dat dus zeer goed zien!) kwamen ze niet meer bij van het lachen :-)

Na het aquarium gingen we op zoek naar de mangroves. We wisten dat er ergens een pad liep doorheen mangroves maar het was nog uitzoeken waar dit pad lag. Want als je in delen van Thailand zit die niet toeristisch zijn dan staan ook al de borden in het thais.

Na het aantal keren te (proberen) te vragen langs de weg zijn we er uiteindelijk geraakt.

Door de mangrove loopt er een mooi pad om de mangrove te beschermen. Gans de wandeling heeft Myrthe op muizevoetjes geslopen om dieren te kunnen zoeken.En Kasper die probeerde om gans de tocht een beetje te zwijgen of toch stil te zijn. En ze hebben zo zeer veel dieren kunnen zien. Veel vogels en vooral superveel krabben, in alle grotes en kleuren.

Vooral Myrthe kreeg er maar niet genoeg van om op zoek te gaan achter dieren.

Na de mangroves zijn we vlug op zoek gegaan om iets te eten want het was al laat. Na wat rondrijden dan een leuk restaurantje gevonden aan de zee. En een groot podium waar de kinderen op konden spelen.

Na het eten besloten we dan om tussen de heuvels en door de bossen terug te keren. En we waren goed op weg toen we plotseling PSSSST hoorden. Platte band! Het moment dat we van de brommer stapten stopte er al iemand om te kijken wat er aan de hand was. Hij zag dat we platte band hadden en reed onmiddellijk naar zijn huis om gerief te halen om ons te helpen.

Nadat hij het wiel losgekregen had was hij weg met ons wiel om naar de dichtsbezijnde werrkplaats te gaan om het te laten herstellen.

Terwijl we stonden te wachten stond er al een grote groep kinderen van het dichtsbijzijnde dorp rond ons. En dat was de ideale manier om de kinderen te entertainen terwijl ze moesten wachten. Na een halfuurtje konden we dan eindelijk terug verder rijden .

Na het ritje nog een stop aan de 7/11 (de bekendste winkel van Thailand) voor een ijsje. Er juist naast was nog een marktje waar we ons fruit konden inslaan en dan tijd om terug te keren om dan de andere kant van de baai nog te doen.

We waren er net voor zonsondergang en zo nog een toertje gedaan langs de kustlijn. Wel wat heuvelachtig, en met zo'n brommer met een sidecar is dat niet echt handig. Uiteindelijk geraakten we niet meer naar boven en hebben Myrthe, Kasper en ik de brommer naar boven zitten duwen.

Na de zonsondergang terug naar ons hotel waar dat de kindjes al gauw in slaap vielen.

16 maart

Eerst een bus richting Korat vandaag, een busrit van 6uur. En in Thailand stoppen ze niet voor hun noedelsoepje. Dus 6u onafgebroken in de bus. Gelukkig konden de kindjes zich genoeg bezighouden zodat de tijd nog vlug voorbij ging.

In Korat hadden we dan geluk dat we vlug aansluiting hadden voor onze volgende bus richting Pak Chong. Na een kleine 2uur stonden we dan in Pak Chong; Dan vlug bellen naar het guesthouse zodat ze ons konden komen oppikken.

We verblijven ditmaal in het Greenleaf guesthouse. Want hun tours staat gekend als de beste om het Khao Yai National Park te bezoeken. Dus hopelijk is het ook zo :-)

17 maart

De bedoeling was om vanmorgen een beetje uit te slapen, maar ons Kobeke dacht daar anders over. Gelukkig hadden Myrthe en Kasper een speelkameraad,een canadees jongetje.

Myrthe heeft dan met het onderhoudspersoneel van het guesthouse helpen de kamers opkuisen, de tuin vegen,... de meisjes vonden het super dat Myrthe meehielp en Myrthe was ook zeer content dat ze mocht meehelpen.

Om 15u was het tijd om naar de batcaves te gaan. De eerste stop was aan een natuurlijke bron waar je kon zwemmen.Maar aangezien dat het weekend is zat het vol met Thiase mensen. En omdat er vanmorgen een hevig onweer was geweest, was het er zeer modderig.

Dus zijn we maar doorgereden naar en grot dat bij een tempel lag. Eerst afdalen tot in de grot en éénmaal dieper in de grot zat het er vol vliegjes die op het licht van onze zaklampen afkwamen. En bovenaan de grot zag je dan inderdaad dat het vol vleermuizen zat.

Daarna toonde onze gids ook een dier die een kruising was van een spin en een schorpioen (Blijkbaar speelt dat beest een rol in een Harry potter film). Die leeft vooral in de grotten en is ongevaarlijk. Maar toch een griezelig beest. Dappere Myrthe durfde natuurlijk dat beest eens vasthouden. En ze was nog trotser dat ze de enige was die durfde van de groep. En als iedereen in de groep nog eens zei dat ze zo'n dapper meid is was ze supertrots :-)

Daarna verder de grot in, waar we plots in een grote ruimte kwamen. Daar zag je al de boomwortels hangen van de bomen die bovenop de grot staan.

En voor we aan de uitgang kwamen toonde de gids nog een ander soort dier.Een speciale soort honderdpoot, die je wel voorzichtig mee moest zijn want bij bruuske bewegingen kunnen ze wel bijten.

En Myrthe wou natuurlijk ook dat beestje eens vasthouden. Toen de gids haar mooi toonde hoe ze het moest doen, deed ze het super. En natuurlijk straalde ze weer van trots en toen dat al de andere van de groep nog eens zeiden hoe dapper ze was, straalde ze nog meer.

Dan was het tijd om naar de batcave te gaan. Dat is een grot waar er meer dan 2 miljoen vleermuizen naar buiten vliegen bij valavond. Eerst zie je rond de openingen (er zijn er 2 waardoor de vleermuizen naar buiten vliegen) haviken rondvliegen die wachten tot de vleermuizen naar buiten vliegen.

En dan zie je plots grote zwermen vleermuizen naar buitenvliegen.En dit wel een halfuur aan een stuk. Fantastisch fenomeen om te zien!

Ook Kobe was helemaal in de ban van de vleermuizen die hij zag vliegen. Zien, zien, zien ... het was maar dat , dat nog uit zijn mondje kwam.En met zijn vingertje voordurend in de lucht wijzen.

Na een halfuur waren de meeste vleermuizen dan uitgevlogen.

18 maart

Deze nacht wakker geworden van Myrthe die luidop lag te dromen; "Ik wil vleermuizen zien!" en dan nog iets van " daar vleermuis". Zo wisten we onmiddellijk van wat ze aan het dromen was.

Dan vroeg opgestaan want om 8u vertrokken we al richting Khao Yai Nationaal Park.

Toen we op weg naar het park waren merkten we plots dat de auto opzij ging. op de weg was er juist een poes aangereden en ze was nog hevig aan het spartelen in haar doodstrijd. Kindjes hadden natuurlijk de poes zien liggen en waren er helemaal ondersteboven van. Vooral Kasper is er nog gans de dag mee bezig geweest van die poes die helemaal in bloed was.

Eénmaal aan de ingang van het nationaal park was het dan nog 15 km naar het visitor centre.Eerst nog een stop om onze speciale sokken aan te doen tegen de bloedzuigers. Ook de gastjes kregen een paar sokken om aan te doen.We moesten ze wel vastmaken aan hun broek anders vielen ze voordurend af:-) Onderweg stopte hij dan plots nog een keer omdat er Gibbons te zien waren.

Na het visitorcentre nog een jungletrekking gedaan van een aantal uren. En we hadden eindelijk veel dieren gezien. Gibbons, Slangen, schorpioenen, varaan, eekhoorn (de grootste eekhoornsoort in Thailand zelfs), hagedissen, herten, toekans, enz...

Na de jungletocht nog naar één van de vele watervallen geweest in het nationaal park. En op weg naar de waterval lag er daar in één van de bomen een prachtige slang te slapen. Het duurde wel een heel eind tegen dat de Myrthe de slang zag liggen, want een groene slang tussen de groene bladeren is niet zo makkelijk te zien :-)

's Avonds dan nog rondgereden om eventueel olifanten te zien. Maar het park is zodanig groot (2500km2) dat het niet makkelijk is om ze te zien.

Bij zonsondergang terug richting guesthouse.

En 's avonds kon Kasper de slaap maar niet vatten, hij was nog altijd helemaal ondersteboven van de poes die hij vanmorgen gezien had :-(

Fotoalbums van locatie «Chanthaburi»

Kung Kraben en omgeving (28)

21 Maart 2013 | ZO- Azië | Thailand | Laatste Aanpassing 21 Maart 2013

• DSCN5706-1
  • DSCN5724-1
  • één van de vele garnaalkwekerijen van de streek
  • DSCN5698-1

De dolfijnen in Leam Sing (18)