Reisverhaal «Cambodja deel 2: Battambang van 10/11 tot 12/11»

Grote reis 2010-2011 | Cambodja | 1 Reacties 28 November 2010 - Laatste Aanpassing 04 Februari 2011

Woensdag,10/11/2010

Vandaag vertrekken we naar Battambang. Na het ontbijt afrekenen en dan met twee tuk-tuks naar het busstation. We moesten aan het kantoor zijn om 10.00u voor de bus van 10.30u maar het werd kwart voor elf toen we de bus pas zagen. Eens we  vertrokken waren met een volle bus  stopte ze nog een paar keer om nog enkele mensen mee te nemen. (zaten wel in de middengang tussen de zetels). Onze busrit zou ongeveer 5 uur duren met onderweg 1 snelle plaspauze langs de kant van de weg (hierbij hebben de mannen duidelijk een voordeel) en even tijd om iets te eten. Wij hebben het, bij het zien van al dat “lekkers in bedenkelijke staat” wijslijk bij een pak koekjes gehouden. Onderweg konden we genieten van de karaoke versie van de cambodiaanse top 40 inclusief videoclips en Khmer ondertittels, joehoe!

Uiteindelijk kwamen we rond 15.30u toe in Battambang. Wat een drukte van tuk-tuk drivers die klanten willen lokken. We boekten de dag voordien twee hotelkamers via mail met vervoer tot aan het hotel. Hoe zoek je hier de juiste persoon tussenuit?. Gelukkig kwam er iemand naar ons die zelf begon over een reservatie via mail. Dit moest onze chauffeur zijn. Hij bracht ons met twee tuktuk’s naar het Hotel. Hier ingeschreven even douchen en dan even op verkenning in de stad. Dit is de tweede grootste stad van Cambodja,maar als je op het dak van het hotel staat zie je zo over de stad. We zijn s’avonds gaan eten bij een persoon die ook kookcursus geeft. Het is er wel klein (kan maar max 8man blijven eten) maar heel proper. Zo konden we eerst uittesten of we van zijn eten geen maag of darmklachten kregen. Dan kunnen we hier misschien een cursus volgen. Na het eten terug hotel en slapen.

Donderdag,11/11/2010

Vandaag hadden we een rondtrip geboekt bij mr. Sokah ,onze chauffeur van de tuk-tuk. Na ons ontbijt stond mr.Sokah al te wachten met zijn tuk-tuk. Onze rondrit zou beginnen met een bezoek aan Phnom Sampeu een tempel een 13 km. buiten de stad. Onderweg mochten de jongens een voor een eens vooraan zitten op de brommer. Dit vonden ze geweldig. Aan de voet van de tempel hadden we de keuze te voet naar boven(2 uur wandelen) of met een brommer naar boven. Voor ons was de keuze snel gemaakt : het werd de brommer (3 stuks ) Op weg naar boven ,over een steile betonweg, stopten we halfweg. Hier stond een tempel die vroeger gediend heeft als gevangenis  tijdens de Rode Khmer. Een beetje verder waren een aantal grotten die nog niet zolang te betreden waren. Als we met de brommer nog hoger reden kwamen we aan de top van de berg. Hier was ook nog een tempel te bezoeken waar een aantal apen aan het spelen waren rond een waterput. Weer geweldig voor de kinderen. De tempel (of tempeltjes) stelden niet veel voor. Het was een allegaartje van onafgewerkte en te restaureren bouwsels maar het uitzicht vanop de berg was prachtig. Dan verder naar de bamboetrein. De bevolking daar vond onze 4 jongens toch weer iets om mee te lachen en weer volgt dan de vraag of er geen dochter meer komt... Na het betalen van 15$ stapten we op ons gammele karretje. De motor werd gestart en de riem werd aangespannen met een stok en we vertrokken. We werden heen en weer geschokt op de sporen die  kronkelend voor ons uitliepen. Als er een tegenligger komt wordt 1 van de 2 wagentjes uiteen gehaald en wat verderop terug in elkaar gezet. Op het einde van de rit konden we iets drinken. In het dorp was ook een baksteen fabriek vrij te bezoeken . Deze baksteenovens (3 stuks ) werden gestookt met het kaf van de rijst. Artuur mocht op de terugweg plaats nemen naast de bestuurder en trots dat hij was!

Vrijdag,12/11/2010

Vandaag mochten de kinderen kiezen wat we gingen doen. Keuze 1/een bezoek aan een tempel en mini fabriekjes keuze 2/ nog eens de bamboetrein of 3/ een ossekarrentocht. En natuurlijk kozen onze jongens voor … de bamboetrein. (Uiteindelijk maar goed dat we hier nog eens van geprofiteerd hebben want binnen enkele maanden zou het gedaan zijn met de bamboetrein omdat een Australische maatschappij de spoorlijn weer in gebruik wil nemen voor een sneltrein. Spijtig want nu gebruikt de plaatselijke bevolking de spoorlijn nog voor eigen vervoer. Het is primitief maar snel.) Onderweg nog gesproken met een koppel dat in Willebroek woont en voor 3 maanden op reis is in Azïe. Wat is de wereld toch klein.

Rond 4.00h in de namiddag hadden we een kookcursus geboekt bij het kleine restaurantje. Wij met ons zessen en nog twee koppels. We deden eerst de inkopen op de lokale markt en begonnen dan in de kleine warme keuken aan onze kookcursus. Compleet met roze koksmuts en al. Na een paar uur konden we dan onze drie schotels  opeten. We maakten fried springrolls (loempia), fish amok ( vis met kokosmelk gestoomd in palmblad) en chicken curry met rijst (pikant maar erg lekker) Ondertussen konden de kinderen tussen het koken door spelen met de kinderen van de eigenaar en de buren.

Fotoalbums van Cambodja

Homestay chill en Otress beach (53)

23 Augustus 2017 | Cambodja en Thailand zomer 2017 | Cambodja | Laatste Aanpassing 28 Augustus 2017

• DSC 0099
  • DSC 0172
  • DSC 0066
  • DSC 0125

Markten en Pol Pot in Phnom Penh (40)

16 Augustus 2017 | Cambodja en Thailand zomer 2017 | Cambodja | Laatste Aanpassing 23 Augustus 2017

• DSC 0977 (2)
  • DSC 0925
  • DSC 0987
  • DSC 0938

Battambang (75)

12 Augustus 2017 | Cambodja en Thailand zomer 2017 | Cambodja | Laatste Aanpassing 16 Augustus 2017

• DSC 0474
  • DSC 0890
  • DSC 0777
  • DSC 0388

Boottocht Siem Reap-Battambang (69)

11 Augustus 2017 | Cambodja en Thailand zomer 2017 | Cambodja | Laatste Aanpassing 16 Augustus 2017

• DSC 0151
  • DSC 0102
  • DSC 0037
  • DSC 0301 (2)

Siem Reap deel 2 (70)

09 Augustus 2017 | Cambodja en Thailand zomer 2017 | Cambodja | Laatste Aanpassing 16 Augustus 2017

• DSC 0581
  • DSC 0954
  • DSC 0961
  • DSC 0555

Siem Reap deel 1 (38)

08 Augustus 2017 | Cambodja en Thailand zomer 2017 | Cambodja | Laatste Aanpassing 14 Augustus 2017

• DSC 0060
  • DSC 0223
  • DSC 0239
  • DSC 0074

Deel 5: Kep (58)

28 November 2010 | Grote reis 2010-2011 | Cambodja | Laatste Aanpassing 06 December 2010

• @ Yasmine valley

Deel 1: Phnom Penh (50)

• Skypen met de school
  • Er worden al eeuwen vliegers gemaakt in Cambodia.
  • Tuol sleng

Deel 4 Siem Reap (61)

17 November 2010 | Grote reis 2010-2011 | Cambodja | Laatste Aanpassing 06 December 2010

• Ta Prohm
  • gelukkig niet meer levend
  • Barend schuilt voor de regen

Deel 3 Boottocht Battambang-Siem Reap (23)

12 November 2010 | Grote reis 2010-2011 | Cambodja | Laatste Aanpassing 06 December 2010

• Boottocht Battambang-Siem Reap

Deel 2 Battambang (38)

11 November 2010 | Grote reis 2010-2011 | Cambodja | Laatste Aanpassing 06 December 2010

• Eerst inkopen doen op de lokale markt
  • Snoepjes uitdelen
  • De fish amok (erg lekker)

MaWeKaFlo

Wat een heerlijke verhalen, we wanen ons weer helemaal terug!! Bij de herinnering aan de bamboetrein krijgen onze meiden een grote glimlach en vliegen de verhalen in het rond. We blijven jullie verhalen volgen en voeden hiermee onze heimwee naar die mooie 6 maanden in Azië. Veel reisplezier! Groetjes, Wendy.