Reisverhaal «Cambodja deel 3: Siem Reap van 13/11 tot 18/11»

Grote reis 2010-2011 | Cambodja | 3 Reacties 29 November 2010 - Laatste Aanpassing 04 Februari 2011

Zaterdag,13/11/2010

Vandaag opgestaan om 5.45h want om 7h vertrekt de slowboat naar Siem Reap (18$ per persoon, kinderen halve prijs) Met een rustige snelheid lieten we het landschap passeren. Overal waren er vissers aan het vissen of waren vrouwen kleren aan het wassen. Het is prachtig om te zien hoe deze mensen op, rond en van het water leven. Deze boottocht zou 7 uren duren maar het heeft geen minuut verveeld. Veel huizen zijn gebouwd op een grote stapel bamboestokken. Zelfs de varkensstal drijft naast het huis. Kinderen van een jaar of 6-7 roeien zelf met de boot naar hun drijvende school.

Onze boot zat niet volledig vol zodat we eens konden wisselen van plaats en ook eens naar het bovendek konden. Hier had je een prachtig zicht maar werd je gebraden als een kip. Op het einde van de tocht vaar je zo’n 45 minuten over het Tonle Sap meer en dat is wat eentonig, gelukkig hadden de kinderen een “dikke meneer” gevonden (een nogal mollige duitser die goed verstond wat ze daarmee wilden zeggen) die hen die tijd heeft beziggehouden.

Hier in Siem Reap logeren we in  de Lotus Lodge en werden we gratis opgehaald van op de haven . Hier is ook een zwembad zodat de kinderen weer wat kunnen zwemmen. Het busje van het hotel brengt ons gratis naar de stad om 18.30pm of om 19.30pm en haalt ons ook weer op rond 9.00pm.  Artuur en Dietze hebben het avondeten gemist, zij waren aan tafel al in slaap gevallen. Het was dan ook  een vermoeiende dag ,vroeg opstaan ,7uur boot,zwemmen en dan eten in die warmte.

(Siem Reap is precies niet het Cambodja van de afgelopen dagen. Het is heel toeristisch en heel druk.)

Zondag,14/11/2011              35°C

Vandaag is het gebeurd!

Na een rustige nacht zijn we met z’n allen gaan ontbijten aan het zwembad. We gingen vandaag een dagje in het hotel blijven om de jongens hun schoolwerk  bij te werken. Eerst lezen en dan mochten ze verfrissing zoeken in het zwembad. Plots hoorden we Eward wenen en zagen hem  aan de kant van het zwembad staan met bloed over zijn  gezicht. Met een paar servetten op zijn hoofd liepen we met hem naar de kamer om het te verzorgen. Bijna al het personeel volgde ons, ze waren erg bezorgd maar liepen wel wat in de weg. Op de kamer probeerden we eerst de wonde op z’n voorhoofd te verzorgen met steristrips maar dit kwam niet goed. Dan toch maar naar het ziekenhuis. De eigenaar (een Nederlander) bracht ons naar een klein ziekenhuis in de stad. Resultaat: 2 hechtingen en 150$ armer (lang leve de reisverzekering!).

’s Avonds terug naar het centrum om te eten. Wat is het cambodiaanse eten toch heerlijk. De twee oudsten kozen voor een Khmer bbq en konden zelf hun stukjes vlees bakken aan tafel. De twee kleinste namen een mango sla maar hebben er niets van gegeten ze waren zo moe en vielen (weeral) aan tafel in slaap, wat is zo’n zwembad toch vermoeiend.

Dietze en Artuur springen nu zelf in het grote zwembad maar dan wel met een zwemvestje aan. Ze zwemmen het zwembad al over en beginnen de zwembeweging te maken.

Maandag,15/11/2010

Vandaag weer een rustige dag. Schoolwerk voor de twee oudsten (ze willen liever zwemmen dan leren).

De twee oudsten zijn lang wakker gebleven want vanavond komen Moeke en Vake om 11.20pm toe op de luchthaven van Siem Reap en zullen dan een goede maand met ons meereizen. We mochten met de eigenaar meerijden om hen op te halen.

Dinsdag,16/11/2010

Eindelijk konden we beginnen aan het hoogtepunt van Siem Reap: tempels bezoeken!

Na het ontbijt vertrokken we met een minibusje en deden het grote circuit. Eerst moet je een pasje kopen om de tempels binnen te mogen (pasje voor 3 dagen kost 40$ pp, kinderen onder de twaalf gratis) Onze chauffeur gaf een beetje uitleg tijdens het rijden . We bezochten voor de kenners: Preah Khan, Preah Neak Pean, Ta Som, Eastern Mebon, Pre Rup en Banteay Srei die zo’n 27 km verderop ligt.

Bij onze eerste stop zagen we plots een schorpioen lopen langs de stenen. Dit was even schrikken maar ook een goed moment om de kinderen even op enkele gevaren te wijzen.

Aan iedere tempel staan wel kinderen die je iets willen verkopen. Er waren een aantal kinderen van een jaar of 6 die in het Engels ,Frans, Duits , Nederlands en Spaans konden tellen tot 10. De prijs was altijd “one dollar”.

‘s Middags zijn we in een restaurantje gaan eten. Het eten was hier weer lekker maar wel een beetje pikant. De jongens hebben er goed van gegeten (behalve Dietze enkel wat rijst) maar wel veel gedronken om hun mond te blussen.

Na het eten reden we een 27 kilometer verder naar Banteay Srei. Deze tempel is heel fijn afgewerkt er zijn nog veel beelden en fijne sculpturen die intact zijn . Aan de achterkant van de tempel zat terug een groepje mensen muziek te spelen. Deze mensen zijn slachtoffer geweest van een landmijn en verdienen hun centen met muziek te spelen en  cd’s te verkopen.(hoewel men er veel energie in stopt om de landmijnen te ontruimen vallen er maandelijks nog 300 gewonden, heel vaak spelende kinderen).

Als dessert zijn we ’s avonds in een straatje een Belgische wafel gaan eten.

Woensdag,17/11/2010

Vandaag  met de fiets naar Angkor Wat.

Vanuit het hotel toch een klein uurtje fietsen. De twee kleinsten achterop en de twee oudsten zelf op de fiets. Binnen in Angkor Wat was het verschrikkelijk warm, er is bijna geen wind binnenin dit complex. Angkor Wat is het grootste, best bewaarde bouwwerk van Cambodja en staat dan ook afgebeeld op de Cambodjaanse nationale vlag. Men is er zelfs van overtuigd dat dit het grootste religieuze bouwwerk is ter wereld.

Het is in elk geval mooi om te zien. De kinderen vonden de achterzijde echter interessanter dan de voorzijde omdat hier apen zaten. We kochten wat verse ananas en mango (voor onszelf) en bananen voor de apen. We namen wat foto’s van de apen terwijl we ze bananen gaven, tot groot plezier van de kinderen . Hoe langer we er bleven staan hoe dichter de apen kwamen en hoe brutaler ze werden. De kinderen hun fruit was niet meer veilig. Een aap trok Artuur zijn stuk ananas uit zijn handen en Eward had de schrik echt te pakken toen een aap zijn tanden liet zien . Ook Dietze begon na een tijdje te huilen en was niet meer gerust. Met 2 bange en 2 huilende kinderen zijn we dan maar gevlucht…..

Donderdag,18/11/2010

Terug met de fiets op stap, deze keer deden we het kleine circuit (17km)

We bezochten Angkor Thom, Thommanon, Ta Keo en Ta Prohm. Vooral Ta Prohm was erg mooi, de natuur heeft er jaren vrij spel gehad en overal zijn er bomen op en tussen gegroeid.

Onderweg is Dietze jammer genoeg met zijn voetje tussen het achterwiel van de fiets geraakt. Ocharme onze kleine jongen, huilen dat hij heeft gedaan. Na een verband met koud water en ijs hebben we onze tocht dan toch kunnen voortzetten. Nu ik dit enkele dagen later schrijf is zijn voetje al een stuk beter maar hij heeft er toch 2 dagen niet op willen stappen… Dus een goede raad voor wie ooit nog met kinderen in Cambodja wil gaan fietsen: breng voetensteuntjes mee van thuis, hier zijn ze niet te vinden.

Morgen moeten we vroeg opstaan om de bus te nemen naar Phnom Penh om dan overmorgen door te reizen naar Kep.

Fotoalbums van Cambodja

Homestay chill en Otress beach (53)

23 Augustus 2017 | Cambodja en Thailand zomer 2017 | Cambodja | Laatste Aanpassing 28 Augustus 2017

• DSC 0017
  • DSC 0125
  • DSC 0037
  • DSC 0063

Markten en Pol Pot in Phnom Penh (40)

16 Augustus 2017 | Cambodja en Thailand zomer 2017 | Cambodja | Laatste Aanpassing 23 Augustus 2017

• DSC 0987
  • DSC 0155
  • DSC 0967
  • DSC 0938

Battambang (75)

12 Augustus 2017 | Cambodja en Thailand zomer 2017 | Cambodja | Laatste Aanpassing 16 Augustus 2017

• DSC 0569
  • DSC 0693
  • DSC 0494
  • DSC 0890

Boottocht Siem Reap-Battambang (69)

11 Augustus 2017 | Cambodja en Thailand zomer 2017 | Cambodja | Laatste Aanpassing 16 Augustus 2017

• DSC 0100
  • DSC 0092
  • DSC 0347
  • DSC 0313 (2)

Siem Reap deel 2 (70)

09 Augustus 2017 | Cambodja en Thailand zomer 2017 | Cambodja | Laatste Aanpassing 16 Augustus 2017

• DSC 0420
  • DSC 0419
  • DSC 0852
  • DSC 0621

Siem Reap deel 1 (38)

08 Augustus 2017 | Cambodja en Thailand zomer 2017 | Cambodja | Laatste Aanpassing 14 Augustus 2017

• DSC 0153
  • DSC 0122
  • DSC 0281
  • DSC 0141

Deel 5: Kep (58)

28 November 2010 | Grote reis 2010-2011 | Cambodja | Laatste Aanpassing 06 December 2010

• Zwemmen in de regen, heerlijk!

Deel 1: Phnom Penh (50)

• Tuol sleng
  • Huiswerk aan het zwembad
  • Russische markt Phnom Penh
  • Zo kan het ook natuurlijk.

Deel 4 Siem Reap (61)

17 November 2010 | Grote reis 2010-2011 | Cambodja | Laatste Aanpassing 06 December 2010

• Artuur wil er zo ook wel eentje thuis
  • schorpioen
  • Ta Som

Deel 3 Boottocht Battambang-Siem Reap (23)

12 November 2010 | Grote reis 2010-2011 | Cambodja | Laatste Aanpassing 06 December 2010

Deel 2 Battambang (38)

11 November 2010 | Grote reis 2010-2011 | Cambodja | Laatste Aanpassing 06 December 2010

• Met de bus naar Battambang
  • Op wandel
  • De chickencurry (beetje pikant)

Jean Paul

Hallo,

Het is er eindelijk van gekomen - Staf en ik zijn dus verdergereisd naar Koh Samui (1 week) en we hebben afgesloten met 3 dagen Bangkok.  Op 30 november teruggevlogen via Istanbul naar Izmir en ik ben nu al mijn 6de dag terug thuis (in Kusadasi / Turkije).

Toen we het nieuws volgden op 21 november waren we wel erg geschrokken en hoopten we dat jullie dan toch al in het zuiden aan de kust zouden zitten.  Wat een ramp op die brug met dat festival!

Hoe verloopt het nu verder - ik kijk uit naar volgende verslagen en hoop dat  ongelukken niet meer jullie deel zullen zijn (geen voetjes meer tussen de wielen, geen voorhoofd meer dat tegen de zwembadrand wil bumpen,.....).

In Belgie is het zo het schijnt erg koud, veel sneeuw en allerlei winterse ongemakken.  Hier kunnen we dagelijks genieten van 22 tot 24 graden, zonnig weer (in feite te warm voor de tijd van het jaar) en zelfs 's avonds wordt het niet te koud.... heb de kachel nog niet moeten aansteken!

Gisteren was het Sinterklaas, maar die heeft mij te groot bevonden, dus.... niets in mijn schoentje, alleen mijn steunzolen die er al eerder inzaten!  Gisteren ook begonnen met het geven van Turkse Les aan rijpere ex-pats hier... een aangepaste cursus aan het bevattingsvermogen van de doorsnee 60+.  Er zijn 19 geinteresseerden, een waar succes en ik moet zeggen dat ik enthoesiaste leerlingen heb!  Les geven aan volwassenen gaat me beter af dan het lesgeven aan kinderen.

Beste groeten aan jullie allemaal (alle 8) en uitkijkend naar een volgend verhaal / nieuwsbrief

Jean Paul

Geplaatst op 07 December 2010
MaWeKaFlo

Hallo beste mensen.

Wat een heerlijk herkenbare verhalen. Begin dit jaar hebben we ook de hele route Siem reap, Battambang Phnom Penh etc afgelegd met onze meiden. Veelal hebben we dezelfde dingen gedaan en beleefd ( kookcursus, Ankor wat, Slowboat, trip rondom battambang, bambootrain, sticky rice uit een bamboe, tuol sleng, etc…) Het is dan ook dubbel om het te lezen. Aan de ene kant jaloers omdat jullie daar nu mogen zijn en wij het al achter de rug hebben, aan de andere kant vol blijde herinneringen. Laos, Maleisie, vietnam, thailand, Singapore hebben we ook gedaan dus gaan we daar ook van genieten!!

Vriendelijke groeten uit Zeeland.

Marty, Wendy, Kathy en Floortje

www.MaWeKaFloInAzie.nl

Geplaatst op 01 December 2010
Jeanne en Jan

Leuk om jullie Aziatisch avontuur zo mee te kunnen volgen bij middel van de talrijke foto’s en boeiende verhalen. Terwijl  wij hier een eerste serieuze winterprik doormaken genieten jullie van de prachtige exotische cultuur en landschappen onder tropische temperaturen. Vooral voor de 4 jongens moet dit een wonderbaarlijke belevenis zijn met een overvloed aan indrukken, teveel soms om te verwerken. Wat moet  er  in die hoofdjes niet omgaan bij het zien van die bonte verscheidenheid aan mensen, de weelderige natuur met zijn variatie aan dieren en planten, al die tempels en die drukke marktjes met een overvloed aan goederen in alle geuren en kleuren – en ook veel lekkers natuurlijk – en die killing fields met al die doodskoppen? Toch lopen ze er ontspannen en gelukkig bij, verbroederen met hun leeftijdsgenootjes en genieten van al wat hen overkomt (afgezien van de blessure van Eward), de vriendschap van de mensen, de uitstappen met de tuf-tufs, enz. Hopelijk telt dit alles ook voor hun dappere ouders! Wij blijven het volgen en wensen jullie nog een fijne voortzetting van jullie reis toe. Vriendelijke groeten.