Reisverhaal «Kuala Lumpur 26/01/11 tem 30/01/11»

Grote reis 2010-2011 | Maleisië | 1 Reacties 09 Februari 2011 - Laatste Aanpassing 10 Februari 2011

Woensdag,26/01/2011

We werden al vroeg gewekt door de Imam van de moskee hier net tegenover en van het bouwbedrijf achter ons. Verder vonden we dit hotel ideaal gelegen: vanuit het zwembad en vanop de kamers hadden we een prachtig zicht op de Petronas Towers (zo’n 100 meter wandelen) en het KLCC park met gigantische speeltuin en waterpartijtjes lag vlak voor de deur.

Na het ontbijt en even zwemmen zijn we onderaan de Petronas Towers naar Petrosains gegaan (soort technopolis). Dit is een wetenschappelijke doe-tentoonstelling waar de kinderen van alles konden uitproberen. Hier waren de jongens gemakkelijk drie uur zoet. Eindelijk hebben we een museum  gevonden voor kinderen. Ze hebben de ruimte ontdekt, de prehistorie, in een helikoptersimulator gezeten , een ritje gemaakt in een racewagen ,….en veel gepuzzeld. Zeer leerzaam allemaal.

Na het bezoek zijn we naar de supermarkt geweest en inkopen gaan doen voor het avondeten. Terug samen aan tafel eten en afzakken naar de zetel om samen televisie te kijken. Het lijkt zo wel een beetje op thuis.

Donderdag,27/01/2011

Vandaag weer op stap in Kuala Lumpur. Van aan de Petronas Towers zijn we eerst langs het toeristenbureau gewandeld voor een stadsplan. Het plannetje uit de Lonely Planet blijkt hier toch niet voldoende.

Met de monorail konden we naar een ander gedeelte van de stad rijden (Bukit Bintang) waar veel shoppingcentra zijn. We zochten de plaats op waar voornamelijk elektronica wordt verkocht omdat we een gps-toestelletje wilden kopen voor in onze huurwagen. We wisten niet dat er zoveel gadgets en uitbreidingen voor computers en gsm’s bestonden. Dit shoppingcenter was 5 verdiepingen hoog en er zijn alleen maar winkeltjes die electronica verkopen. Hoe hoger in het shopping center hoe goedkoper de gps werd aangeboden. We vonden uiteindelijk een toestelletje dat we ook nog in Australië en thuis kunnen gebruiken.

Buiten het center kregen we een ander beeld van K.L. de straten zijn nog wel proper maar hier en daar zien we ook armoede.

Vrijdag,28/01/2011

Rond elf uur werd onze auto geleverd voor de deur van het hotel. De wagen die we besteld hadden was niet meer vrij en daarom kregen we de luxe versie in de plaats. We kregen een grotere wagen (normaal 130MYR/dag duurder) voor dezelfde prijs en 1 dag gratis. We beslisten ook om nog 2 nachten langer te blijven in hetzelfde hotel, het bevalt ons hier wel.

Rond drie uur in de namiddag stapten we in de wagen op zoek naar vuurvliegjes. Maar eerst proberen om Kuala Lumpur buiten te rijden. Onze gps heeft dikwijls de weg moeten herbereken. Door de vele straten en bruggen was het moeilijk om meteen de juiste baan te vinden. Na nog een uurtje file rijden zaten we dan op de juiste weg richting Kuala Selangor.

Na zo’n 80 kilometer rijden kwamen we aan de Bukit Malawati, een heuvel met een vuurtoren op. Op zich niet zo bijzonder ware het niet dat hier een heleboel “Silverleaf monkeys” wonen. Deze apen zijn niet agressief en je kan ze met een gerust hart voederen. Ze komen zelfs op je schouder zitten om te eten. Het eigenaardige aan deze apensoort is dat het jong oranje van kleur is zolang ze melk drinken bij de moeder. Eens ze vaste voeding nemen krijgen ze de zilvergrijze kleur zoals de ouders. De jongens vonden het geweldig om zo dicht bij de apen te komen en lokten ze met groene boontjes waar deze aapjes zo gek op zijn. Eward was de enige die op een veilige afstond bleef staan, hij is het avontuur met de agressieve apen van Angkor Wat duidelijk nog niet vergeten.

We reden nadien verder naar het firefly park, nog zo’n 15 km verder. Doordat het was beginnen regenen informeerden we eerst of de boottochten die avond nog door gingen omdat bij regen en volle maan de vuurvliegjes niet goed zichtbaar zijn. Geen probleem, een uurtje later konden we echter pas ticketten kopen dus zijn we eerst maar iets gaan eten.

Rond 20 uur was het gelukkig gestopt met regenen en kochten we de ticketjes (15myr/volw en 8myr/kind) Er was bijna geen volk en we konden meteen instappen in de boot. Met een boot met elektromotor vaarden we de donkerte in. Langs de oevers zagen we de struiken oplichten door duizenden vuurvliegjes. Het leek wel knipperende kerstverlichting. Zo nu en dan lichtte de hemel ook nog eens op door een bliksemschicht in de verte, een prachtig schouwspel. We werden er helemaal stil van.

Na onze boottocht van een half uur zijn we aan onze terugtocht begonnen. Onderweg ,op een bochtige weg, was er op drie verschillende plaatsen een ongeluk gebeurd. Sommige mensen rijden hier veel te snel en halen gevaarlijk in met alle gevolgen vandien.

Rond 23 uur waren we (heelhuids) terug in het hotel.

Zaterdag,29/01/2011

Na het schoolwerk zijn we door het KLCC park gewandeld naar het Aquaria KLCC. Hier waren beverratten te zien en otters en na een aantal reptielen kwamen we aan de aquaria. We kregen een beeld van het onderwaterleven in het regenwoud met gigantische vissen. Een aquarium met een mangrove en dan de zee. Op verschillende plaatsen werden de vissen gevoederd en werd er uitleg gegeven. Het was wel mooi om te zien maar toch duur voor wat het was.

Zondag,30/01/2011

Vandaag inpakken, check out om twaalf uur. We konden onze bagage nog even in bewaring geven aan de balie en gingen voor de tweede maal naar Petrosains. De jongens krijgen er niet genoeg van. We waren alleen vergeten dat het vandaag zondag was en dat er dan veel meer volk is. Dus zijn we er sneller doorgewandeld en deden alleen de stukken die de jongens het leukste vonden. Na een tweetal uren waren we weer buiten.

Rond vier uur zaten we met al onze bagage in de auto en vertrokken we richting Melaka , zo’n  140km. onder Kuala Lumpur. Na een tweetal uur rijden waren we al in de stad, alleen moesten we nu het appartement nog zoeken. Het adres dat we via internet hadden genoteerd vonden we niet meteen , dus na een uurtje rondrijden (veel éénrichtings verkeer dus veel rondrijden) hebben we toch maar eens getelefoneerd en heeft de man aan de telefoon ons naar het juiste adres geloodst. Er was nergens een uithangbord of wegwijzer te zien, niet moeilijk dat we het niet vonden.

We huurden een appartementje in een woonblok. Hier hadden we weer een (primitieve) keuken, 2 slaapkamers, een woonkamer en 2 badkamertjes. En Zwembad. Dan nog vlug naar de Carrefour gereden om inkopen te doen en gaan slapen.

Fotoalbums van Maleisië

Thaipusam ( niet voor gevoelige kijkers ) (15)

28 Februari 2011 | Grote reis 2010-2011 | Maleisië | Laatste Aanpassing 28 Februari 2011

Pulau Pangkor (27)

27 Februari 2011 | Grote reis 2010-2011 | Maleisië | Laatste Aanpassing 27 Februari 2011

• Hornbill, vaak te vinden op het strand
  • Heerlijke tijgergarnalen

Penang (14)

25 Februari 2011 | Grote reis 2010-2011 | Maleisië | Laatste Aanpassing 25 Februari 2011

• Batu Ferringhi
  • Eindelijk aan het strand!

Cameron highlands (31)

17 Februari 2011 | Grote reis 2010-2011 | Maleisië | Laatste Aanpassing 17 Februari 2011

• De Rafflesia
  • Deze moet nog openkomen

Taman Negara (23)

12 Februari 2011 | Grote reis 2010-2011 | Maleisië | Laatste Aanpassing 12 Februari 2011

• Met dit bootje tot aan het regenwoud
  • Canopy walk
  • Wandelen tussen de woudreuzen

Melaka (22)

10 Februari 2011 | Grote reis 2010-2011 | Maleisië | Laatste Aanpassing 10 Februari 2011

• Een vrolijke fietsriksja
  • Oude brandweerwagen
  • Menara Taming Sari

Kuala Lumpur (29)

09 Februari 2011 | Grote reis 2010-2011 | Maleisië | Laatste Aanpassing 09 Februari 2011

• Aquaria KLCC
  • Petrosains

Jean Paul Peters het zal deugd gedaan hebben zo in de warmte terecht te komen... en dan is een duik in het water ook mooi meegenomen natuurlijk. Fijn te horen dat er toch ook interessante "musea" voor kinderen zijn... met allerlei "doe"-dingen! En zo enkele dagen in de schaduw van de petronias is toch weer wat anders dan in de schaduw van de Boerentoren in Antwerpen! Het contact met de andere families met kinderen zal voor jullie mannen ook wel welkom geweest zijn! Even niet alleen maar op mekaar aangewezen zijn! Ik vraag me af wat het voor hen betekent nergens een vaste vriendschap kunnen opbouwen..... hebben ze nog goed contact met de school vcan de thuisbasis? Misschien stel ik me meer vragen dan nodig... ik ben allicht een ouderwetse onderwijzer! Stel het wel en ik kijk alweer uit naar het vervolg! Jean Paul Geplaatst op 09 Februari 2011