Reisverhaal «Taman Negara van 02/02/11 tem. 05/02/11»

Grote reis 2010-2011 | Maleisië | 0 Reacties 11 Februari 2011 - Laatste Aanpassing 13 Februari 2011

Woensdag,02/02/2011

Rond twaalf uur vertrokken we weer voor een lange rit. We reden richting Taman Negara. We hadden nog een huisje kunnen boeken in een resort dicht bij Jerantut maar pas vanaf morgen. Op goed geluk reden we er toch maar naar toe. Na 6 uur rijden kwamen we 190 km. verder aan in het resort. We informeerden aan de receptie en konden gelukkig hier al terecht. We verblijven nu in “Felda residenceTekam”een onderdeel (10 Ha) van een palmplantage (totaal 160 Ha). Hier is een groot zwembad met glijbaan en heel veel kleine huisjes.

s’Avonds zijn we naar de stad gereden om te gaan eten. We stopten aan een Chinees restaurant waar in de zaal ernaast een feest aan de gang was (oudejaarsavond?) Ze moesten iemand bellen om de menukaart te komen vertalen. We bestelden wat hij voorstelde en voor 60 myr (15€) hadden we lekker gegeten en gedronken.

Donderdag,03/02/2011

Vandaag vertrokken we rond tien uur richting Kuala Tahan. Na een rit van 1,5 uur langs kilometers palmplantages (mooi!) kwamen we daar aan. Hier moesten we onze wagen parkeren en te voet naar de overzet. Voor 1myr/pp konden we met een bootje de rivier over varen naar Taman Negara national park, het oudste regenwoud ter wereld.  Het is 4343 vierkante km groot, is 130 miljoen jaar oud en heeft alle ijstijden doorstaan. En wij mogen hier door wandelen! Er leven nog wilde olifanten, tijgers, luipaarden, neushoorns en vliegende eekhoorns, al is de kans zeer klein dat je deze dieren tegenkomt aan de rand van het woud (waar wij zullen blijven). Wel bestaat de kans dat we slangen, grote hagedissen, apen, reeën of zelfs tapirs zullen tegenkomen. Ogen openhouden dus (en mondjes toe best)

We kochten een toegangsticket en kregen een plannetje mee om richting canopy walk te gaan. Dit is een reeks hangbruggen (11) die tussen de bomen hangen waardoor je met je neus tussen de boomtoppen loopt. Er stonden wegwijzertjes met de afstand erop. 1,5 km.,dat viel mee. We begonnen aan onze wandeling en na een half uur stappen zagen we weer een wegwijzer met nog steeds 1,5km. Uiteindelijk was het dan toch een stuk verder.

Eindelijk aangekomen aan de canopy walk kochten we ticketjes en konden we beginnen aan onze wandeling tussen de bomen. Deze keer vlogen we niet zoals in Chiang Mai (jungle flight) maar konden we wandelen en rustig genieten van de woudreuzen.  “Genieten!?!” We hadden de pech dat een grote groep luidruchtige Jordaniërs achter ons kwam. Ze waren met de boot tot hier gekomen en waren maar aan het roepen en aan het zingen. En wij onze kinderen maar wijsmaken dat ze stil moesten zijn. Op het einde van onze hangbruggentocht besloten we dan maar om het nog eens te doen. Nu konden we iets meer genieten van de geluiden van het bos. Na deze tweede wandeling moesten we weer terug tot aan de overzet (toch 1,5 u wandelen) en kwamen we dan toch een grote hagedis tegen (goed gezien Dietze !). Rond zes uur waren we weer terug aan onze chalet zodat we nog een uur konden gaan afkoelen in het zwembad.

Vrijdag,04/02/2011

Deze voormiddag gingen we de palmplantage zelf bezoeken. We kregen te zien hoe een palmboom werd opgekweekt en hoe de vruchten (waar ze de palmolie van maken) geoogst worden. Iedere twee weken moeten ze de vruchten uit de bomen hakken. De bomen worden na 20 jaar uitgedaan en vervangen omdat ze anders te groot worden en de mannen er niet meer aankunnen. Doordat ratten en eekhoorns de vruchten ook lusten hebben ze een aantal jaren geleden zwarte slangen uitgezet om deze diertjes te vangen. Ze hadden geen rekening gehouden met het feit dat een slang niet zoveel eet, dus hebben ze nu uilen (zo’n 100-tal) uitgezet om de ratten en de slangen te vangen. De vruchten bestaan voor 40% uit ruwe palmolie en doordat palmolie nu veel geld opbrengt hebben ze alle rubberbomen die vroeger overal stonden nu vervangen door palmbomen .

Nadien zijn we nog naar een grot in de buurt gereden die niet zoveel voorstelde.

Na de middag (14.00h) wilden we gaan zwemmen. Dit mocht echter niet want het was vrijdag en dan is het vrijdaggebed voor de moslims en is het zwembad gesloten van 12 tot 15u. Na 3 uur mocht iedereen weer zwemmen dus het zwembad zat weer vol met geklede, gesluierde vrouwen en kinderen. Het zwemwater ziet ‘s avonds dan ook erg troebel.

Zaterdag,05/02/2011

Als ontbijtbuffet serveren ze hier altijd warm, pikant eten. Ik denk dat ze aan Barend zijn gezicht de eerste dag gezien hadden dat het hem niet aanstond dus vanaf toen kregen we elke ochtend een westers ontbijt aangeboden. Ze kwamen ons altijd vragen wat we wilden eten terwijl de andere bezoekers moesten eten wat de pot schafte. Vandaag kregen we franse toast, omelet en fruitsap. Alleen Dietze wou rijst eten, hij maakte er een speciaal ontbijt van. Hij belegde zijn toast met gekookte rijst en at dit met veel smaak op. De Maleisiërs moesten er eens hartelijk om lachen.

We pakten alles in na het ontbijt en gingen nog een uurtje genieten van het zwembad. Iets na twaalf uur vertrokken we weer. Deze keer richting Tanah Rata in de Cameron Highlands, volgens onze GPS een 200 km. rijden. We hebben uiteindelijk nog een familiekamer kunnen boeken in een (veel te duur) hotel, maar deze dagen hebben we niet veel keus.

Het bevalt ons wel, het rijden op de wegen hier. Regelmatig zien we wel een doodgereden slang of hagedis liggen op de rijweg maar het is er rustig rijden. Plots stuurde onze GPS ons een klein baantje in waar onze auto juist op paste. Het kronkelde en ging naar boven en naar beneden en na 8km. kwamen we weer op de grote baan terecht (kortste weg gevolgd). Rond half 5 zijn we aangekomen in het hotel, we kregen uiteindelijk een vochtige kamer en er was geen internet beschikbaar! Jammer dat we op voorhand betaald hadden. ‘s Avonds nog gaan eten in de stad en een daguitstap geboekt voor morgen met een 4x4.

Fotoalbums van Maleisië

Thaipusam ( niet voor gevoelige kijkers ) (15)

28 Februari 2011 | Grote reis 2010-2011 | Maleisië | Laatste Aanpassing 28 Februari 2011

Pulau Pangkor (27)

27 Februari 2011 | Grote reis 2010-2011 | Maleisië | Laatste Aanpassing 27 Februari 2011

• D
  • B
  • Heerlijke tijgergarnalen

Penang (14)

25 Februari 2011 | Grote reis 2010-2011 | Maleisië | Laatste Aanpassing 25 Februari 2011

• Met de ferry terug naar het vasteland
  • Op de ferry

Cameron highlands (31)

17 Februari 2011 | Grote reis 2010-2011 | Maleisië | Laatste Aanpassing 17 Februari 2011

• Leren mikken met de blaaspijp

Taman Negara (23)

12 Februari 2011 | Grote reis 2010-2011 | Maleisië | Laatste Aanpassing 12 Februari 2011

• Schilderen op het terras
  • Canopy walk
  • Wandelen tussen de woudreuzen

Melaka (22)

10 Februari 2011 | Grote reis 2010-2011 | Maleisië | Laatste Aanpassing 10 Februari 2011

• Chinatown
  • Steamboat: alles in de pot bouillon en eten maar..
  • Oud Nederlandsch opschrift

Kuala Lumpur (29)

09 Februari 2011 | Grote reis 2010-2011 | Maleisië | Laatste Aanpassing 09 Februari 2011

• Petrosains
  • Bellen blazen met een leeg rolletje toiletpapier,
  • KLCC park (Kuala Lumpur City Centre)