Reisverhaal «Laatste deel Myanmar: Monywa en Mandalay»

Grote reis 2012-2013 | Myanmar | 0 Reacties 14 April 2013 - Laatste Aanpassing 14 April 2013

Zondag 17/03/2013

We verlaten Bagan en rijden naar Monywa. Na de oneindig vele tempels en pagode’s verlaten we deze streek. Alweer moeten we een heel stuk dezelfde weg nemen zoals we gekomen zijn. We stoppen aan een plaatselijke pottenbakkerij en in een dorpje waar ze wierookstokjes maken. De kinderen mogen ook eens proberen en dat gaat verbazingwekkend goed. We worden al snel omsingeld door nieuwsgierige kindjes die met ons hand in hand het hele dorp rondwandelen. Nadien besloot Lieve om voor die kindjes een drankje te kopen. Twintig drankjes werden gekocht in een verderop gelegen winkeltje en uitgedeeld maar de kinderen bleven maar komen en het was onduidelijk wie er al eentje had gekregen en wie niet. Dan nog eens twintig drankjes gekocht maar toen we begonnen uitdelen leek het wel een mierennest, van alle kanten kwamen kinderen, allemaal met hun handjes omhoog. Dan maar de zak doorgegeven aan Min Min Sue en hij heeft dat gelukkig verder afgehandeld.

Dan verder naar Monywa. Onderweg zagen we in de verte al een grote boeddha staan, de Bodhi Tataung. Daar komen we voor maar we namen eerst onze lunch in een plaatselijk restaurantje. De meeste schoteltjes stonden al klaar op tafel onder een vliegennet. Het eten smaakte ons niet echt en we hadden een sterk vermoeden dat de bordjes die niet leeg geraken weer bij de rest worden gedaan.

Na het eten reden we naar de reuzegrote staande Boeddha, (’s werelds grootste maar recent geopend in 2008). We konden binnenin gaan kijken. De eerste drie verdiepingen stonden vol met muurschilderingen over de hel. De taferelen waar heel bloederig. Na deze drie verdiepingen kwamen we aan de tweede stap van het leven ,namelijk de dieren. Dit waren maar twee verdiepingen. Verder konden we niet naar boven omdat ze nog aan het werken zijn . De bovenverdiepingen waren blijkbaar nog niet klaar. Voor de staande boeddha lag nog een gigantische liggende boeddha. Deze hebben we ook nog bezocht.

Na dit bezoek in de warmte reden we verder. Onderweg hielden we halt aan een andere tempel maar jammer genoeg was deze juist gesloten.Dan maar doorgereden naar het hotel.

Aangekomen in Monywa kregen we te horen dat het hotel volgeboekt was en dat er enkel nog de souvenirroom beschikbaar was.(Na even denken bedoelde hij de superior room).

Blijkbaar was hier supersnel internet maar de connectie was onderbroken dus dan maar weeral geen.

Maandag 18/03/2013

We vertrokken vanuit Monywa naar een plaats waar verschillende pagode’s zijn uitgehouwen uit rotsen, Hpo Win Daung. Er waren heel veel mooie boeddha beelden in de rotsen uitgehouwen, de moeite om eens te bezoeken, jammer dat er niet veel toeristen komen en dat er nog niets gerestaureerd werd. De temperatuur begon weer te stijgen dus tijd om op te stappen. Onderweg waren er een aantal bruggetjes afgesloten maar geen nood, het is droog seizoen dus rijden we door de droge rivierbedding.

Onderweg hielden we halt aan de rand van een grote kopermijn die door de overheid wordt open gehouden. Hiervoor zagen we allemaal kleine heuveltjes. Blijkbaar ontginnen de lokale mensen hier op primitieve manier brons. Ze graven de grond uit en leggen die op een heuvel. Gieten er water op en gieten er zuren bij. Het brons lost op en het water wordt weer opgevangen in een bak met metalen blikjes. Hier hecht het brons zich aan vast en het zuurwater laten ze gewoon weer weg lopen in de grond. Van primitief gesproken.

We waren weer aangekomen in Monywa en bezochten nog de Thanboddhay Paya, een wat kitscherige roze tempel vol maar dan ook volledig vol met boeddhabeeldjes. De jongens moesten er mee op de foto met een groepje jonge monniken. Zo serieus dat zij er op staan…

Dinsdag 19/03/2013

We reden vandaag weer naar Mandalay. We stopten natuurlijk vandaag ook nog aan een aantal tempels. Onderandere aan de Mahamuni Paya waar een boeddha beeld zit dat sinds 1900 bekleed wordt met goudblaadjes,. Enkel het gezicht wordt behouden dat elke achtend liefdevol wordt opgepoetst. Er zou ondertussen al een kleine 7000kg goud aanhangen.

Enkel mannen mochten tot aan de boeddha maar toen onze mannen (met rok!) klaarstonden om goud te gaan kleven was het net gesloten.Dan maar een foto genomen van aan de deur.

Woensdag 20/03/2013

Om negen uur stonden Win en Min Min Sue er om ons naar de luchthaven te brengen. Alvorens ons daar af te zetten reden we nog even langs een tempel (we hadden er nog niet genoeg gezien) maar deze tempel lag op de weg naar de luchthaven en was gekend om zijn slangen. Naast het boeddha beeld lagen er twee slangen te slapen en in de gangen rondom waren veel afbeeldingen van slangen te zien.

In de luchthaven was het tijd om afscheid te nemen van onze gids en chauffeur, zij hebben goed voor ons gezorgd en de kinderen vonden het fijn om met hen op stap te zijn. Eerst moest alle bagage door de scanner en dan inchecken. Gelukkig had Dirk nog snel zijn zakmes weggestoken in de bagage. Grenscontrole ook door en dan op zoek naar een wisselkantoor om onze laatste kyats om te wisselen. Blijkbaar zijn er geen wisselkantoortjes na de grenscontrole maar kan je wel geld wisselen in een winkeltje tegen een slechte wisselkoers. We hadden nog 70 000 kyats opzak en vonden het jammer om het zo te regelen. Uiteindelijk kon Dirk terug langs de grenscontrole en naar beneden in het luchthavengebouw om het geld te gaan om wisselen. Niemand controleerde zijn reispas nog of zijn bagage.

In het vliegtuig beseften we dat de controle hier alles behalve streng is. Laptop en drank mag in de handbagage blijven en zelfs moeke had nog een keukenmesje in haar rugzak.

Na anderhalf uur stonden we weer in Bangkok en met een minibusje reden we weer naar Prince Palace.

Nadat we onze bagage in de kamer hadden gezet vertrokken we weer naar MBK. Met de boot. Aangekomen op Siamsquare zagen we overal de Belgische vlag uithangen . Was dit nu voor ons of voor iets anders? (Blijkbaar was Prins Filip hier op bezoek.)

Nog vlug nieuwe sandalen gekocht voor Eward want die van hem hebben we niet meer terug gezien en dan weer naar het hotel om te gaan slapen.

Fotoalbums van Myanmar

Myanmar: Monywa en Mandalay (108)

14 April 2013 | Grote reis 2012-2013 | Myanmar | Laatste Aanpassing 14 April 2013

• DSC 0510
  • DSC 0460
  • DSC 0483
  • DSC 0114

Myanmar: Tempel hoppen in Bagan (75)

13 April 2013 | Grote reis 2012-2013 | Myanmar | Laatste Aanpassing 13 April 2013

• DSC 0242
  • DSC 0255
  • DSC 0293
  • DSC 0053

Myanmar: Trekking Kalaw (28)

12 April 2013 | Grote reis 2012-2013 | Myanmar | Laatste Aanpassing 12 April 2013

• DSC 0149
  • DSC 0139
  • DSC 0058
  • DSC 0096

Myanmar: De vissers van Inle Lake (65)

• DSC 0227
  • DSC 0168
  • DSC 0105
  • DSC 0215

Myanmar: Kalaw en Pindaya (54)

• DSC 0296
  • DSC 0413
  • DSC 0324
  • DSC 0372

Myanmar: Mandalay,Mingun en Ava (76)

04 April 2013 | Grote reis 2012-2013 | Myanmar | Laatste Aanpassing 04 April 2013