Reisverhaal «Myanmar: Tempel hoppen in Bagan»

Grote reis 2012-2013 | Myanmar | 0 Reacties 14 April 2013 - Laatste Aanpassing 14 April 2013

Woensdag 13/03/2013

Rond negen uur zaten we weer in het busje. We verlaten Kalaw en rijden naar Bagan. Het eerste deel van de rit is een afdaling in de heuvels dus veel bochten. We konden even op adem komen in het restaurant waar we in de heen reis hadden gegeten. Blijkbaar zijn er niet veel wegen in Myanmar dus moet je dikwijls dezelfde weg terug nemen om naar een andere plaats te gaan, zo ook vandaag. Onderweg zijn we gestopt aan Mount Popa, een merkwaardige berg (uitgedoofde vulkaan) met bovenop een tempel. Hier zijn we te voet naar boven gegaan. Het waren maar 770 treden met sommige wel heel smalle trapjes en we mochten weer geen schoenen dragen. Jammer dat de grond zo vuil is, er zijn wel een paar mannen die (tegen betaling van een fooi) de trappen proberen te onderhouden maar met apen die er rond lopen en mensen die op de grond spuwen lijkt het onbegonnen werk. Zeker ook omdat de apen vrij agressief zijn en vanalles uit de mensen hun handen rukken (oa drank). Het was alweer een warme dag dus het was zweten om boven te geraken. Gelukkig maken ze boven de trappen afdaken zodat je tenminste in de schaduw kan wandelen. De tempel op de berg is mooi van beneden uit maar boven op de berg stelt de tempel zelf niet zo veel voor.

Het werd al donker toen we weer verder reden. De volgende stop was aan een palmsuiker fabriekje. We kregen hier vlug in de schemer een demonstratie ( met zaklamp ) van hoe ze palmsuiker maken en hoe ze pindaolie produceren. Er was ook een alcoholstokerij achteraan. De man zei ons dat het illegaal is maar ze gaven de politie wat geld en dan was het toegelaten.

In het donker kwamen we aan in Bagan. Het zal morgen een verrassing zijn waar we terecht zijn gekomen.

Donderdag 14/03/2013

Omdat het hier zo warm is zullen we de volgende dagen vooral in de ochtend tempels bezoeken, ’s middags op de kamer verkoeling zoeken en dan rond vier uur weer op pad gaan. Om acht uur moesten we vandaag paraat staan . Het lukte ons om op tijd te zijn (incl. ontbijt!). Mister Win bracht ons van de ene pagode naar de andere. Rond één uur konden we eten en dan rusten in het hotel. Het werd te warm om s’middags ook nog rond te wandelen.

Om vier uur gingen we weer de baan op. Eerst nog een aantal pagode’s en dan konden we gaan zien naar de zonsondergang boven Bagan. We stopten aan een tempel die geleidelijk aan vol kwam van mensen die ook de zon wilden zien ondergaan.

Vrijdag 15/03/2013

Alweer een dag tempels bekijken in Bagan. Vooral de vier goudkleurige Boeddha’s van Ananda Pahto waren prachtig om te zien. S’avonds konden we weer een zonsondergang zien aan een andere tempel.

Dietze had al een aantal dagen last van een stijve nek (door opgezwollen klieren) en at zeer weinig tot soms niets en Dietze kennende, daar zit niet veel overschot aan dus geen reserve. Volgens Win kwam dat doordat hij de warmte niet goed kon kwijtraken en deze zich dus opstapelde in zijn lichaam. Toen hij daarbij nog koorts begon te maken hebben we toch maar een arts opgezocht.  Win bracht ons naar een kinderarts (bij de dame thuis) en Dietze werd onderzocht, kreeg antibiotica en pijnstillers voorgeschreven en drie minuten later waren we 30 dollar armer. Hopelijk gaat het snel weer wat beter met hem…

Zaterdag 16/03/2013

Vandaag konden we uitslapen. We hadden afgesproken met Mister Win tegen half tien. Hij was eerst Min Min Sue gaan halen in zijn dorp. Hij was twee dagen bij zijn vrouw en dochter kunnen blijven, nu dus terug werken.

We reden buiten Bagan deze keer. We moesten 22 mijl rijden alvorens we aan het Yokeshon Monastery (Youqson Kyaung) kwamen. We moesten wel 5$ inkom betalen per persoon ( de overheid). Het was een hele oude tempel waar veel oude stukken werden tentoongesteld. Het was het eerste goed onderhouden museum dat we tegenkwamen.

Het werd weer een warme dag, de trappen en grond rondom de tempel waren te warm om op normale wijze op blote voeten te lopen dus er werd heel wat afgehuppeld. Na ons bezoek kregen we aan een kraampje warme ongezoete groene thee en gebakken nootjes en chips. (warme thee is de beste drank tijdens de warmte zeggen ze hier)

We waren vroeg terug in het hotel en hadden ons middagmaal gehad in een lokaal restaurant. We kregen weer verschillende curry’s op tafel en konden van alles proeven. Bij de kinderen viel vooral de witte rijst in de smaak…

s'Avonds hadden we een reservatie gemaakt in een nabijgelegen hotel om te gaan eten en gelijk een poppenshow te kijken. Was erg mooi om te zien.

Fotoalbums van Myanmar

Myanmar: Monywa en Mandalay (108)

14 April 2013 | Grote reis 2012-2013 | Myanmar | Laatste Aanpassing 14 April 2013

• DSC 0424
  • DSC 0046
  • DSC 0007
  • DSC 0036

Myanmar: Tempel hoppen in Bagan (75)

13 April 2013 | Grote reis 2012-2013 | Myanmar | Laatste Aanpassing 13 April 2013

• DSC 0100
  • DSC 0324
  • DSC 0247
  • DSC 0091

Myanmar: Trekking Kalaw (28)

12 April 2013 | Grote reis 2012-2013 | Myanmar | Laatste Aanpassing 12 April 2013

• DSC 0080
  • DSC 0053
  • DSC 0026
  • DSC 0010

Myanmar: De vissers van Inle Lake (65)

• DSC 0257
  • DSC 0211
  • DSC 0018
  • DSC 0139

Myanmar: Kalaw en Pindaya (54)

• DSC 0309
  • DSC 0456
  • DSC 0441
  • DSC 0493

Myanmar: Mandalay,Mingun en Ava (76)

04 April 2013 | Grote reis 2012-2013 | Myanmar | Laatste Aanpassing 04 April 2013