Reisverhaal «Bhaktapur van 05/04/11 tem 11/04/11»

Grote reis 2010-2011 | Nepal | 0 Reacties 02 Mei 2011 - Laatste Aanpassing 02 Mei 2011

Dinsdag,05/04/2011

Rond half tien hebben we afscheid genomen van Sabine en Ram en vertrokken we weer richting Kathmandu. Na weer een rit van vijf uur over 200km. zijn we weer in de smog stad Kathmandu aanbeland. Ongelooflijk hoeveel luchtvervuiling hier toch in de lucht hangt, heel anders dan in Pokhara. Iedereen begint weer de hoesten en krijgt een verstropte neus.

We nemen weer een kamer bij Hotel Metropolitan Kantipur en halen onze bagage op. Wij kregen deze keer de vochtigste kamer van het hotel. Een muur was kletsnat maar er was ‘vakkundig’ een kastje voorgeplaatst om het te verbergen. De bezetting viel eraf en het stopcontact gaf kortsluiting zodra er elektriciteit beschikbaar was. Dan zaten we nog steeds met de noodverlichting aan….

Dit was de laatste avond samen met Hans, hij vertrekt morgen weer naar huis. We gaan nog iets eten en lopen nog verschillende winkeltjes in en uit op zoek naar de laatste souvenirs.

Woensdag,06/04/2011

Vandaag nog vlug een uitstapje naar Kirtipur gemaakt met Moeke,Vake en Hans. Hoe rustig is het hier toch, jammer dat de mooie authentieke huizen stilaan “gemoderniseerd” worden. Tegen 1 uur waren we terug want Hans zijn taxi stond klaar , hij vertrekt weer naar vrouw en kinderen. We zullen hem missen.

De namiddag werd benut om schoolwerk te maken.

Donderdag,07/04/2011

Nog een dagje Kathmandu, zoals gewoonlijk begonnen met een lekker ontbijtje bij onze favoriete bakker. Chocoladecroissants, broodjes met jakkaas en een banana lassi. Hmmm, heerlijk.

Vrijdag,08/04/2011

Deze ochtend vertrokken we naar Bhaktapur. Onze bagage voor 3 nachten in een rugzak gestoken en de rest in bewaring gegeven. Op straat twee taxi’s aangesproken en voor 700 nrp. brachten ze ons tot daar. Na een half uurtje rijden stonden we aan de ingang van Bhaktapur. Voor elke volwassene moesten we een toegangsticket kopen (1100nrp. enkele maanden geleden was dit maar 700 nrp, zou het jaar van het toerisme hier voor iets tussenzitten?) de kinderen mochten gelukkig gratis binnen.

Hier werden we aangesproken door een man die voor ons wel een hotelkamer wist en in de namiddag wou gidsen. Eerst naar het hotel en gaan eten. Rond twee uur werden we opgewacht door onze plaatselijke gids. Hij leidde ons langs kleine straatjes en gangetjes naar pleintjes ,tempels, paleizen en schitterende woningen. Wat is het hier mooi, er wordt duidelijk veel gerestaureerd zodat het hier nog jaren heerlijk vertoeven zal zijn. Ze willen zelfs in de nabije toekomst alle golfplaten weer vervangen door traditionele dakpannen, de walmuur weer opnieuw opbouwen en het centrum volledig verkeersvrij maken. Geen wonder dat veel toeristen deze plaats weten te vinden.

’s Avonds lekker gaan eten en de plaatselijke specialiteit Dahi uitgeprobeerd, een yoghurt die in aardewerken schaaltjes wordt opgediend, heerlijk!

Zaterdag,09/04/2011

In de voormiddag was er weer tijd voor schoolwerk op het dakterras. Nadien zijn we zelf op ontdekking gegaan door Bhaktapur. Op Pottery Square (Kumale) konden we zien hoe ze nog potten draaien op een door de hand aangedreven draaischijf (onze jongens mochten ook eens proberen), dan worden de potten gedroogd in de zon en gebakken in een oven vol stro, nog net zoals in de middeleeuwen. Het bakken duurt vier dagen en elke dag wordt weer een nieuwe oven opgestart.

Hier zagen we een twaalfjarige tweeling aan het werk. Na wat rondvragen bleek dat we deze tweeling 11 jaar geleden ook gezien hebben en toen samen met hun grootmoeder (die hier ook nog steeds aan het werk is en in al die jaren nog niets lijkt veranderd) hadden gefotografeerd . Ze wonen dus nog steeds op Pottery Square. We hebben hen beloofd dat we de foto’s van elf jaar geleden zullen opsturen.

Van hieruit verder naar Taumadhi Square. Hier konden we de afwerking zien van de grote kar die ze morgen gaan vertrekken ter ere van Bisket Jatra, het begin van het nieuwe jaar.

Ieder jaar ,voor deze festiviteiten, bouwen ze de kar weer op om ze dan met man en macht te vertrekken naar de andere pleinen.

Zondag,10/04/2011

In de voormiddag was het weer schoolwerk. Na de middag zijn we nog eens gaan kijken naar de grote kar op Taumadhi Square. We hebben hier ook gegeten op een dakterras en een tafel gereserveerd voor vanavond (het zal druk zijn doordat het festival vanavond op dit plein begint).

Rond half vijf zaten we weer in het restaurant, net op tijd, we moesten wel de achterdeur nemen want doordat het er nogal hevig aan toe kan gaan worden alle ramen en deuren rondom het plein en in de nabijgelegen straten volledig dichtgemaakt met platen. Er was ook veel politie in gevechtsuitrusting aanwezig.

Het plein stond stampvol met toeschouwers, ook de trappen van de Nyatapolatempel      zaten vol met volk. Met heel veel mankracht werd er dan getrokken aan beide zijden van de kar waar de goden Bhairav en Betal op vervoerd worden. Het leek wel op touwtrekken met in het midden de kar. De kar wiebelde van voor naar achter, ze zat precies niet vast ineen. De mannen manoeuvreerden de kar door de smalle straat naast ons en trokken ze richting Dattatrayaplein. ‘Onze’ kant had blijkbaar gewonnen. Tijdens het eten hoorden we de kar echter weer terug komen tot op het plein en verder door tot in een ander, nog smaller straatje richting pottery square. Blijkbaar was nu de andere ploeg aan de winnende hand. Uiteindelijk verdween ze toch weer terug richting Dattatraya en kwam ze niet meer terug.

Heel Indrukwekkend !

Maandag,11/04/2011

Toen we net wakker werden hoorden we al trompettergeschal op Durbar Square. Nieuwsgierig als de jongens zijn gingen ze met Dirk een kijkje nemen. Het leger was aan een ceremonie begonnen waarbij een waterbuffel en drie geiten ritueel geslacht gingen worden (om het jaar goed te beginnen). De jongens werden uitgenodigd om plaats te nemen op de eretribune maar pasten hiervoor. Toch maar liever wat op de achtergrond toekijken. Ze hadden eigenlijk meer oog voor de wapenuitrusting van de soldaten (incl. khukuri !).

Na ons ontbijt zijn we gaan zien of de kar op het plein was geraakt. Onderweg zagen we de kar in het midden van een straat staan. Eens dichterbij bleek dat er een groot houten wiel was afgebroken en dat de kar een grote klap heeft gekregen. Aiai. Dat zou ongeluk betekenen voor het komende jaar. Er werden al reserve onderdelen aangevoerd om de kar te herstellen.  Rond twaalf uur waren we weer in het hotel.  Uitchecken en terug naar Kathmandu omdat moeke en vake morgen ook weer terug naar huis vertrekken.

Toen we buiten stonden werden we weer aangesproken door een jongeman die vroeg of we een taxi nodig hadden. Voor 900 Nrp bracht deze ons met een erg mini mini busje naar ons andere hotel. Aangekomen in Kantipur hotel hoorden we zeggen dat er vandaag weer een festival is in de stad. Er word dan ook een kar getrokken maar deze zou nog groter zijn dan die in Bhaktapur. We besloten om enkel te gaan kijken naar de kar op Kings Way van waaruit ze zou ’s avonds zou vertrekken. Blijkbaar werden deze karren vroeger gebruikt om te gaan vechten. In de toren zaten dan schutters verscholen en konden in alle richtingen schieten.

Van hier gingen we met een fietsriksja richting Durbar Square. Daar zagen we veel mensen staan aan het huis van Kumari, de levende godin. Blijkbaar zou ze net naar buiten komen.(konden we dit ook eens zien).

Even wat uitleg: Kumari zou een incarnatie van de godin Taleju zijn en zij wordt op drie à vierjarige leeftijd gekozen uit een heel precieze kaste. Ze moet een zuiver lichaam hebben en een horoscoop die overeenkomt met een aantal specifieke criteria. Al haar wensen worden ingewilligd maar ze komt slechts buiten voor een aantal religieuze plechtigheden. Ze mag geen voet op de grond zetten buiten het Kumari huis anders zou de wereld vergaan. Ze mag zich ook absoluut niet bezeren want bloedverlies betekent voor haar het einde van haar heiligheid. Haar carrière eindigt dus ten laatste bij het bereiken van haar vrouwelijke volwassenheid. Ze zal later ook nooit huwen want er wordt gezegd dat haar echtgenoot zal sterven binnen de eerste maanden van hun huwelijk.

De huidige Kumari is momenteel zes jaar en haar gezicht is uitdrukkingsloos, zij mag dan ook geen emoties tonen. Ze werd buiten gedragen en in een  stoel geplaatst die gedragen wordt door acht mannen. Onder muzikale begeleiding werd ze over het plein weggedragen.

Op weg naar Thamel moesten we langs Asan Square omdat er in alle straten verkeerschaos heerste door de festiviteiten . Hier was ondertussen de kar toegekomen en er was heel veel volk. We moesten ons erdoor wringen dus kinderen stevig beetgenomen en de tassen goed vastgeklemd. Eens we erdoor waren merkte Vake dat zijn portefeuille kwijt was ( gestolen). Bankkaarten en geld kwijt. Niet zo’n prettige manier om je laatste avond mee af te sluiten. Vlug naar het hotel gelopen om cardstop te bellen en dan naar het Tourist Police kantoor opzoek gegaan om aangifte te doen. Blijkbaar is het hoofdkantoor aan de andere kant van Ratna Park, ver weg van het toeristische gedeelte van Kathmandu. Dan maar met een taxi er heen. Hier konden we aangifte doen maar ze moesten ook een kopie van de reispas hebben en ze hebben zelf geen kopieertoestel! Morgen dan nog maar eens terug komen met een kopie.

Fotoalbums van Nepal

01 Mei 2011 | Grote reis 2010-2011 | Nepal | Laatste Aanpassing 01 Mei 2011

• Klooster
  • Het voormalige Koninklijk paleis

Op bezoek bij ons sponsorkindje (23)

14 April 2011 | Grote reis 2010-2011 | Nepal | Laatste Aanpassing 14 April 2011

• Allemaal samen
  • Alisha's school

Trekking door de Himalaya, het dak van de wereld (88)

10 April 2011 | Grote reis 2010-2011 | Nepal | Laatste Aanpassing 10 April 2011

• Sherpa's

Chitwan national park (25)

09 April 2011 | Grote reis 2010-2011 | Nepal | Laatste Aanpassing 09 April 2011

Kathmandu en omstreken (65)

06 April 2011 | Grote reis 2010-2011 | Nepal | Laatste Aanpassing 07 April 2011

• Patan
  • Swayambunath

Happy Holi (waterfestival Kathmandu) (24)

29 Maart 2011 | Grote reis 2010-2011 | Nepal | Laatste Aanpassing 29 Maart 2011

• Wie staat er nu in de belangstelling?