Reisverhaal «Chitwan national park van 26/03/11 tem 28/03/11»

Grote reis 2010-2011 | Nepal | 0 Reacties 09 April 2011 - Laatste Aanpassing 09 April 2011

Zaterdag,26/03/2011

Op weg naar Chitwan national park, 832 km² groot en sinds 1984 werelderfgoed voor zijn rijke fauna en flora, zoals de zeldzame Indische neushoorn en de Bengaalse tijger.

Vandaag vroeg opgestaan en ingepakt. Een deel van de bagage konden we achterlaten in het hotel. Rond acht uur vertrokken we met ons minibusje. Het werd een avontuurlijke rit, nadat we met moeite Kathmandu waren uitgereden volgde een combinatie van slecht wegdek, speciale inhaalmanoeuvres en veel vrachtwagens op de baan. Na vijf uren rijden met loeiharde muziek in het busje kwamen we eindelijk aan in het Jungle safari resort in Sauraha. Hier konden we meteen lunchen en na de lunch kregen we de planning te horen voor de komende dagen.

Ze hadden onze planning aangepast: omdat een wandeling door de jungle te gevaarlijk zou zijn met de kinderen hadden ze dit maar gewoon geschrapt. Na een beetje onderhandelen konden we dan i.p.v. de wandeling een jeep safari boeken (mits bijbetaling). Dit was veiliger voor de kinderen. We maakten nog een dorpswandeling waar de jongens canabis (groeit hier gewoon langs de weg) voerden aan de geitjes.

Rond zonsondergang kwamen we bij de rivier aan en hoorden we dat er een neushoorn gesignaleerd was die aan het baden was in de rivier. Dus wij ernaartoe. Prachtig, zo’n kolos op enkele meters afstand die zich niets aantrekt van alle aandacht die hij krijgt. Op z’n dooie gemakje stapte hij nadien terug de jungle in.

Na het avondmaal werden we nog getrakteerd op een traditionele dansvoorstelling.

Zondag,27/03/2011

Erg vroeg uit de veren, eerst ontbijten en dan om zeven uur al op stap. Na een kleine wandeling door het dorp staken we de rivier over in een uitgehakte boomstam en trokken we met een jeep het nationale park in. Tijdens onze jeep safari zagen we : o.a. bisons, maraboe’s, neushoorns, wilde zwijnen, pauwen, krokodillen, olifanten, gevlekte herten en een pootafdruk van een tijger (jammer genoeg geen tijger in levende lijve en ook de snotbeer was ons te slim af). In het midden van het park kregen we nog een lekke band. Gelukkig was dit juist aan een controle post. Blijkbaar had onze auto geen gereedschap bij en moest er geleend worden van een andere jeep.

Onze tocht door het park duurde 4 uren dus rond de middag waren we terug om te lunchen. Om drie uur volgde de volgende activiteit : een kanotocht op de Rapti  rivier. Het werd een spannende tocht:  met onze uitgehakte boomstam vaarden we tussen de krokodillen. Op zo’n twee meter van ons zwom er eentje voorbij (kindjes handjes niet in het water steken). We konden onderweg nog een aantal mooi vogels bewonderen.

Na onze tocht nog een bezoek gebracht aan een olifanten opvangcentrum. Hier wonen 25 olifanten die overdag werken in het park en in de namiddag rusten. We kregen te horen dat het alleen vrouwtjes zijn en dat ze gedekt worden door een (olifanten)stier die in het wild leeft in het nationale park. Vroeger hadden ze ook mannetjes maar deze zijn gedood door de wilde stier. Aan de beschadigde omheining was te zien dat het er soms wild aan toe kon gaan.

Maandag,28/03/2011

Deze morgen zijn we met een olifant de jungle ingetrokken. Per vier zaten we boven op de olifant en zagen we deze keer apen, herten en een neushoorn met een baby van dichtbij.

Om tien uur stond er weer een busje klaar om ons verder te vervoeren naar Pokhara. Deze keer was het een oud rammelkarretje met heel weinig bagageruimte dus moest alle bagage maar op het dak. De vering achteraan was volledig op dus bij iedere put in de weg was het een klop (en hier zijn veel putten).  Na vijf uur dooreen gerammeld te worden zijn we dan toch heel aangekomen in Pokhara .

Hier verbleven we in de Bleu Planet lodge, de lodge van een Belgische vrouw (Sabine) en haar Nepalese man (Ram) . Zij zijn tevens de mensen bij wie we een sponsorkindje hebben dat we één dezer dagen ook zullen bezoeken. We boekten nog dezelfde avond een trekking van 5 dagen met een drager en een gids naar Poon Hill. ‘s Avonds zijn we de straten wat gaan verkennen en hebben de mannen zichzelf getrakteerd op een scheerbeurt bij de barbier. Wat niet echt voorzien was was de (bijhorende) massage van hoofd, nek, rug, schouders en armen waardoor de ‘scheerbeurt’ al gauw een dik uur in beslag nam ……

Fotoalbums van Nepal

Pashupatinath (25)

02 Mei 2011 | Grote reis 2010-2011 | Nepal | Laatste Aanpassing 02 Mei 2011

• Het sanitair
  • Pashupatinath

Bhaktapur (50)

02 Mei 2011 | Grote reis 2010-2011 | Nepal | Laatste Aanpassing 02 Mei 2011

• Garen laten drogen
  • Een praatje slaan met de plaatselijke spinsters
  • Taumadhi square tijdens festival

Kirtipur (14)

01 Mei 2011 | Grote reis 2010-2011 | Nepal | Laatste Aanpassing 01 Mei 2011

• Klooster

Op bezoek bij ons sponsorkindje (23)

14 April 2011 | Grote reis 2010-2011 | Nepal | Laatste Aanpassing 14 April 2011

• Nog een deel van de familie
  • Alisha's school

Trekking door de Himalaya, het dak van de wereld (88)

10 April 2011 | Grote reis 2010-2011 | Nepal | Laatste Aanpassing 10 April 2011

• Dietze

Chitwan national park (25)

09 April 2011 | Grote reis 2010-2011 | Nepal | Laatste Aanpassing 09 April 2011

• Geitjes canabis voederen
  • Bizons
  • Neushoorn in het wild

Kathmandu en omstreken (65)

06 April 2011 | Grote reis 2010-2011 | Nepal | Laatste Aanpassing 07 April 2011

• De trappen naar Swayambunath
  • Oude man, Swayambunath
  • Swayambunath schoon houden

Happy Holi (waterfestival Kathmandu) (24)