Reisverhaal «Koh Lanta van 01/03/11 tem 08/03/11»

Grote reis 2010-2011 | Thailand | 0 Reacties 17 Maart 2011 - Laatste Aanpassing 17 Maart 2011

Dinsdag,01/03/2011

Een dagje op ontdekking in Khlong Nin (zonder zwemmen in het zwembad). Leuke sfeer hier, niet te druk en ’s avonds kan je lekker slenteren over het strand en gaan eten bij één van de vele leuke restaurantjes op het strand. Vaak wordt er een voorstelling gegeven door soms zeer jonge vuurjongleurs. Succes bij onze jongens gegarandeerd. We kochten ook twee rijstballonnen die werden opgelaten ter nagedachtenis van Bomma en Omi. Lieve wensen werden de hemel ingestuurd.

Woensdag,02/03/2011

Vandaag hadden we weer een uitstap geboekt. We gingen dit keer met een speedboot 4 andere eilanden bezoeken. We werden opgehaald op het strand . Na zo’n 45 minuten varen kwamen we aan op het eerste eiland, Koh Kradan. Het strand is hier weer een voorbeeld voor in de boekjes: parelwit strand en glashelder water. Hier konden we snorkelen. Barend was weer als eerste weg. De rest klaar gemaakt en het water in. Voor de twee kleintjes was het niet zo eenvoudig, er was vrij veel stroming en dus moesten papa en mama hun uiterste best doen om niet te ver af te drijven. Eward ,Artuur en Dietze waren daardoor al vlug terug op de boot. Samen met Barend konden we dan de vissen gaan bewonderen. Hier vonden we al vlug Nemo visjes (clownfish) en andere mooie gekleurde vissen.

Onze volgende stop was dan aan de Emerald Cave op Koh Mook. Hier moesten we allemaal een zwemvest aandoen en op een rijtje achter elkaar aan door een 80 meter lange, donkere grot zwemmen, onze gids achterna. Na een poosje zwemmen zagen we weer licht aan het einde van de tunnel. We kwamen in een echte oase terecht: een klein strandje in het midden van de berg. Hier konden we een tijdje blijven genieten. De jongens werden gegidst door onze kapitein. Hij toonde smalle doorgangen in de wand waar ze konden doorkruipen of zwemmen.

Na terug door die donkere grot gezwommen te hebben zijn we met de boot naar ons derde eiland, Koh Hai (ook wel Koh Ngai genoemd) gevaren om te lunchen. Ze toverden uit de speedboot het eten tevoorschijn en presenteerden het in buffetvorm op het strand. Na ons eten was er weer tijd om te zwemmen en te snorkelen. Onze kapitein vertrok met een paar mensen om verderop te gaan snorkelen en Dirk volgde hem. Ze zwommen een einde de zee in tot aan het koraal. Plots dook hij naar beneden en kwam weer naar boven met een Pufferfish. Deze vis blies zichzelf helemaal op en begon dan helemaal te rillen. Het was wel grappig om te zien .

Aan het laatste eiland van deze trip (Koh Chuak) zagen we verschillende vleermuizen hangen aan de kliffen. Hier konden we weer zwemmen en snorkelen. Er was verderop ook een grot. Dirk en Barend zwommen er heen met de kapitein. Het was een eindje zwemmen maar ze konden terwijl ook weer de vissen bewonderen. De grot had weer een strandje. Hier leidde de kapitein Barend weer door smalle doorgangetjes. Op terugweg naar de boot zagen ze nog een kleinere grot . Toen ze hierin zwommen zagen ze boven zich net een grote schoorsteen waar de zon doorscheen en onder hen een smalle kloof vol visjes.

Deze dag was geslaagd. We hebben weer mooie plekjes gezien.

Donderdag,03/03/2011

Na ons ontbijt zijn we met onze brommer op zoek gegaan naar een ander plaats om te slapen. We reden richting Khlong Dao, blijkbaar logeren hier vaker gezinnen met kinderen. Hier namen we 2 bungalows voor de volgende 5 dagen bij Ancient Realm resort. We reden terug naar onze chalet om in te pakken ,uit te checken en de brommers in te leveren. Er was ondertussen een tuktuk meegereden om ons terug te brengen naar Khlong Dao. We zijn even gaan zwemmen en het strand gaan verkennen. Na de middag zijn we een tuktuk gaan huren om zelf te rijden voor de volgende 5 dagen. Dan moeten we niet steeds te voet of een tuktuk (met chauffeur) betalen.

Vrijdag,04/03/2011

Vandaag is het een grote dag. Barend wordt 10 vandaag en hij begint samen met Dirk aan de PADI Open Water Course (leert duiken) van 4 dagen (als verjaardagscadeau). Barend toonde al langer interesse in het leren duiken maar omdat je de cursus pas kan volgen vanaf 10 jaar hebben we moeten wachten tot op zijn verjaardag, hij kon (mocht) dus geen dag vroeger beginnen.

Ze zijn al 2 dagen aan het voorbereiden in de cursusboek (215 blz) die ze op voorhand hadden meegekregen. Om half negen werden ze opgehaald door de chauffeur van Lanta Diver. In de voormiddag stond theorieles op het programma met video. In de namiddag zijn ze gaan oefenen in het zwembad om hun theorie om te zetten in praktijk. Ze kregen les van een Nederlander die hier al 12 jaar les geeft tussen de Zweden. Jaja, Zweden. Koh Lanta is precies Zweden. Jaarlijks komen er 2 miljoen Zweden op bezoek. Overal hoor je dan ook Zweeds praten, kan je Zweedse snoepjes kopen of Zweedse tijdschriften. Soms denken ze dat wij ook zweden zijn en spreken ze Zweeds tegen ons. Hier op Koh Lanta zijn zelfs een paar Zweedse scholen voor het grote aantal gezinnen dat de helft van het jaar hier komt wonen.

‘s Avonds hebben we Barend zijn verjaardag nog gevierd op het strand met een beach BBQ en een taart samen met nog een Belgisch gezin dat we hier ontmoetten.

Zaterdag,05/03/2011

Terwijl Lieve met E, A en D op het strand bleef zijn Barend en Dirk weer naar de cursus gegaan. Weer een dagje theorie en oefenen in het zwembad.

Zondag,06/03/2011

Vandaag kan het echte werk beginnen, de eerste duik in zee. Heel het gezin kon mee op de boot naar Koh Haa. Terwijl Barend en Dirk de diepte in gingen kon de rest snorkelen in de Lagoon. Eerst de oefeningen herhalen op 12 meter diepte en dan genieten van de onderwaterwereld. De duik duurde 45 min. en door het heldere water konden ze heel veel vissen en koraal bewonderen . Na ons middagmaal op de boot volgde de tweede duik. Ondertussen kon Lieve samen met Eward, Artuur en Dietze de vissen bewonderen tijdens het snorkelen.

Maandag,07/03/2011

Spannende dag vandaag. De vierde en laatste dag van de cursus. Er is vandaag examen. Om acht uur stonden ze weeral op de boot. Na het ontbijt aan boord kregen ze een briefing en maakten ze het gerief klaar om te duiken. Na 2 uur varen waren ze weer aan Koh Haa (wat eigenlijk 5 eilanden betekent) Tijdens de eerste duik zagen ze haaien (kleintjes natuurlijk). Na de middag hadden ze nog twee duiken en konden ze o.a. schildpadden bewonderen. Op de terugweg naar  Koh Lanta kregen ze nog een schriftelijk examen en ja hoor, Dirk en Barend zijn nu Open Water Diver en Junior Open Water Diver.

Ondertussen was er boven Koh Lanta een zwaar onweer los gebroken. Lieve kon zien hoe snel de straten onderstonden in de stad en hoe het begon binnen te regen in onze bungalow.

Hier een klein overzichtje van de zeedieren die gespot werden tijdens de 5 duiken:

Boxfish, Trigger fish, Clownfish, Lionfish, Scorpionfish, Blacktip reefshark, Sepia, Squid, Angelfish, Barracudas, Zeeschildpadden, Blue Seastar, Pufferfish, Butterflyfish, Longfin Bannerfish, Grooper, Cornetfish, Trumpetfish, Moon Wrasse, Banded Sea Krait, Parrotfish en nog vele andere…

Dinsdag,08/03/2011

Vandaag vertrokken we rond 12.00 h. met een jeep naar de ferry. We gingen terug naar Ao Nang, weer naar J2B om onze bagage op te halen. Na 2 uur met de boot kwamen we aan maar moesten we eerst nog op zee overstappen op een kleinere boot die dan verder vaarde richting haven. Onderweg nog een stop op zee gemaakt om een andere groep mensen te laten overstappen.

Toen we aankwamen in Ao Nang was er een gratis pendeldienst naar het centrum. Hier kochten we nog snel vliegtickets voor morgen naar Bangkok met Thai Airways. Door een speciale actie waren deze vluchten zelfs nog goedkoper dan met Air Asia (en was de snack inbegrepen).

Op weg dan naar J2b kwamen we nog twee koppels tegen die richting J2b gingen. Het was hun eerste bezoek daar en we verwittigden hen al voorzichtig voor wat ze konden verwachten. Onze boot voor de oversteek was plots duurder geworden omdat we met deze andere toeristen mee moesten. Aan de overkant werden de koppels opgewacht door de eigenaar van J2B met zijn jeep. Wij gingen wel te voet. ‘s Avonds spraken we de nieuwe gasten en ja hoor, ze waren al volop aan het zoeken naar een andere verblijfplaats. Voorlopig konden ze nog niet lachen met wat ze hier zagen maar ze hadden tenminste een goed verhaal, over hun verblijf hier, voor thuis.

Fotoalbums van Thailand

Krabi, Ao Nang (16)

16 April 2017 | Thailand Pasen 2017 | Thailand | Laatste Aanpassing 03 Augustus 2017

• DSC 1097
  • DSC 1132
  • DSC 1124
  • DSC 1137

Bangkok Songkran 2017 (28)

11 April 2017 | Thailand Pasen 2017 | Thailand | Laatste Aanpassing 03 Augustus 2017

• DSC 0760
  • DSC 0924
  • DSC 0674
  • DSC 0985

Koh Kradan, Koh Ngai (31)

09 April 2017 | Thailand Pasen 2017 | Thailand | Laatste Aanpassing 03 Augustus 2017

• DSC 0584
  • DSC 0346
  • DSC 0343
  • DSC 0468

Koh Lanta deel 2 (37)

07 April 2017 | Thailand Pasen 2017 | Thailand | Laatste Aanpassing 02 Augustus 2017

• DSC 0249
  • DSC 0207
  • DSC 0206
  • DSC 0234

Koh Lanta deel 1 (23)

05 April 2017 | Thailand Pasen 2017 | Thailand | Laatste Aanpassing 02 Augustus 2017

• DSC 0006
  • DSC 0119
  • DSC 0164
  • DSC 0002

Koh Phangan (21)

24 Augustus 2016 | Thailand zomer 2016 | Thailand | Laatste Aanpassing 13 Januari 2017

Koh Samui (39)

19 Augustus 2016 | Thailand zomer 2016 | Thailand | Laatste Aanpassing 13 Januari 2017

Chiang Mai deel 2 (49)

15 Augustus 2016 | Thailand zomer 2016 | Thailand | Laatste Aanpassing 12 Januari 2017

Chiang Mai deel 1 (33)

13 Augustus 2016 | Thailand zomer 2016 | Thailand | Laatste Aanpassing 12 Januari 2017

Nachttrein naar Chiang Mai (8)

12 Augustus 2016 | Thailand zomer 2016 | Thailand | Laatste Aanpassing 12 Januari 2017

Bangkok (22)

10 Augustus 2016 | Thailand zomer 2016 | Thailand | Laatste Aanpassing 12 Januari 2017

Afsluiten van de reis met het Songkran festival (35)

16 April 2013 | Grote reis 2012-2013 | Thailand | Laatste Aanpassing 03 Juli 2013

• Wachten in Londen op onze aansluiting naar Brussel
  • Met z'n zessen (en bagage) passen we ook in een ge
  • Geitjes voederen in Dusit Zoo

Zuid Thailand (66)

15 April 2013 | Grote reis 2012-2013 | Thailand | Laatste Aanpassing 03 Juli 2013

• Koh Ngai

Een jarige in Bangkok (25)

04 April 2013 | Grote reis 2012-2013 | Thailand | Laatste Aanpassing 04 April 2013

• DSC 0192
  • DSC 0190
  • DSC 0061
  • DSC 0209

Enkele dagen Chiang Mai (37)

01 April 2013 | Grote reis 2012-2013 | Thailand | Laatste Aanpassing 01 April 2013

• Adventure hotel
  • Met de nachttrein naar Bangkok
  • Waterpret in het hotel
  • Wachten in het treinstation

Chiang Rai (43)

27 Maart 2013 | Grote reis 2012-2013 | Thailand | Laatste Aanpassing 27 Maart 2013

• Binnenkant tempel
  • Met Evan en Sarah uit Amerika en Mauro en la mama
  • Muurschilderingen binnenkant tempel
  • Theeplantages

Bangkok (29)

14 Februari 2013 | Grote reis 2012-2013 | Thailand | Laatste Aanpassing 14 Februari 2013

• En dan met de bus over de Mekong van Thailand naar
  • Noedels drogen
  • Uitzicht balkon Prince Palace

Kanchanaburi (27)

20 Maart 2011 | Grote reis 2010-2011 | Thailand | Laatste Aanpassing 20 Maart 2011

Koh Lanta (31)

17 Maart 2011 | Grote reis 2010-2011 | Thailand | Laatste Aanpassing 17 Maart 2011

• A @ Koh Hai
  • Picknick op het strand
  • Koh Hai

Koh Yum (18)

12 Maart 2011 | Grote reis 2010-2011 | Thailand | Laatste Aanpassing 12 Maart 2011

• Overstap van ferry op longtailboot
  • Strand in zicht
  • @ Luboa hut

Krabi - Ao Nang (26)

08 Maart 2011 | Grote reis 2010-2011 | Thailand | Laatste Aanpassing 08 Maart 2011

• Strand voor J2B bij eb
  • De jongste
  • Zeesterren zoeken
  • Chicken Island

Deel 3: Chiang Mai, Chiang Rai (64)

01 Januari 2011 | Grote reis 2010-2011 | Thailand | Laatste Aanpassing 07 Januari 2011

• Zelf papier maken
  • Bamboeraften
  • Om 6 uur 's ochtends aankomst op het busstation va

Deel 2: Bangkok en Koh Samui (17)

01 Januari 2011 | Grote reis 2010-2011 | Thailand | Laatste Aanpassing 01 Januari 2011

• Ang Thong nationaal marinepark
  • Dietze zeeziek
  • Een tuktuk voor grote gezinnen in Bangkok
  • Klaar om te kayakken

General (40)

04 November 2010 | Grote reis 2010-2011 | Thailand | Laatste Aanpassing 03 December 2010