Reisverhaal «Ir18-04»

Ierland 2018 - Schotland 2018 | Ierland | 0 Reacties 22 April 2018 - Laatste Aanpassing 29 April 2018

Ir18-04

Di 24/04 We zijn uiteindelijk een dagje langer op de camping in Killybegs gebleven, rustig en ontspannen wat gelezen, genikst, gewandeld (droog vertrokken en mestnat teruggekomen…) afijn, tijdens het reizen moet je af en toe eens rust nemen…☺️ Vanmorgen zijn we terug vertrokken via ‘Ardara’ en verder noord-oostelijk tot ‘Dunfanaghy’ waar we halt houden en lunchen. Van daar gaat het zuid-oost tot ‘Letterkenny’ waar we nog wat inkopen doen in een Dunnes-warenhuis en dan gaat het weer noord-oost tot ongeveer ‘Speenoge’ waar we een afslag nemen naar het ‘Inch Wildfowl Reserve’. Een grote waterplas met nogal wat (water)vogel-bevolking. We zetten Mwenzi op de Farland Car Park en maken een wandeling over de dam die de ‘Lough Swilly’ zee-arm scheidt van het zoetwaterbassin van het reservaat. De volle omtrek van het reservaat kan afgewandeld worden en is 8km lang.
Buiten vrij grote aantallen Knobbelzwanen zien we Blauwe reiger, Kleine zilverreiger, Aalscholver, Fuut, Kuifeend, Wilde eend, Bergeend, Kokmeeuw, Visdief, Wulp, Grutto en grote groepen steltlopertjes die tè ver staan om juist op naam te brengen. De opvallendste vogel is echter de Grote stern (Sterna sandvicensis wordt hier Sandwich Stern genoemd) die hier weldra met 400 paartjes op een eilandje zullen gaan broeden.
We plannen om hier te overnachten. Gereden: 163km.

Wo 25/04 We hebben nog nóóit, nog nérgens, zó lang, zúlk onstabiel weer meegemaakt. ’t Is gewoon onvoorstelbaar. Bijna een volle maand nu. Je wordt ’s morgens wakker onder een stralende hemel, blauwe lucht en vijf minuten later regent het dat het giet… dat patroon zet zich dan de hele dag door. Dát is misschien de constante ? De constante dat je nóóit buiten kan gaan zonder regenkledij aan te trekken !
Vanmorgen bezochten we ‘Grianán of Aileach’ op ‘Greenan Mountain’. Het was een flinke klim want dit mooi gerestaureerde, oude stenen fort ligt op de top van de berg. Het werd rond 900 AD gebouwd en heeft dus heel wat geschiedenis achter de kiezen. Indrukwekkend toch weer. Prachtige vergezichten ook wanneer na de zoveelste regenbui de lucht weer helder wordt door de constante sterke wind (je ziet dan 360º rondom je waar het wél weer regent…). Beneden, bij een oude kerk is er een bezoekers centrum waar we even binnen willen kijken maar het opent pas om 11u. en daar wachten we niet op.
Via ‘Buncrana’ rijden we naar het meest noordelijk gelegen dorpje en uitzichtpunt van Ierland, ‘Malin’ en ‘Malin Head’. We lunchen eerst op de parking en gaan dan op pad naar de buitengewoon winderige top van Malin Head waar we het zee-landschap en de kusten ten oosten en ten westen van ons hebben. Als je hier naar het westen kijkt, kijk je richting Labrador, Canada, in het oosten ligt Schotland. Die zekerheid heb je wel. We zakken terug af via de oostkust en belanden in ‘Culdaff’ waar we de parking naar een strand inslaan. Tijdens een wandeling op het strand zien we verschillende Jan-van-genten het water induiken op jacht naar vis. We hebben dit schouwspel al zo vaak gezien maar telkens weer verbaast het. Later, als het weer even droog is, nemen we de tijd om er wat opnames van te maken. Onwaarschijnlijk toch hoe die vogels naar beneden suizen, zich tot een pijlvorm samenvouwen en dan in zee storten. Even later ploppen ze als het ware terug boven water. Waarschijnlijk, weten we niet zeker, slikken ze de gevangen vis meteen binnen zodat meeuwen geen kans krijgen om ze te beroven als ze terug boven komen.
Na een volgende hevige regenbui tijdens zonneschijn verschijnt er een volle regenboog boven zee en we kunnen Mwenzi daar op de foto mooi onder plaatsen. We gaan hier ook maar overnachten, het wordt waarschijnlijk onze laatste nacht in de republiek Ierland, morgen wacht Noord-Ierland.
Gereden: 94km.

Do 26/04 Het regende, stormde en goot de hele nacht en hield ons soms uit de slaap, zó lelijk deed het.Vanmorgen nog enkele buien gehad maar op de middag klaarde het open en bleef het de hele middag, tot nu, 20u. droog en zonnig. Wie had dat durven denken. Is het misschien omdat we op de middag van de Republiek Ierland naar Noord-Ierland zijn gereden ? Wie weet…
We waren vanmorgen al eerst via ‘Moville’ tot ‘Greencastle’ gereden om vandaaruit de ferry te nemen naar ‘Magilligan Point’ in Noord-Ierland. Dat wilden we doen om het drukke ‘Londonderry/Derry te mijden maar de ferry vaarde vandaag niet uit. Waarschijnlijk omwille van de felle windstoten. Dan maar via land. We konden Londonderry/Derry echter wel omzeilen door een brug over ‘Lough Foyle’ en zo waren we uit Ierland, en in Noord-Ierland. De kilometers maakten plaats voor mijlen en de Euro’s werden Ponden. Noord-Ierse ponden dan wel die we liefst ook hier uitgeven want in Engeland zijn die niet erg gewenst (die Britten toch !?). We herinneren ons de Schotse Ponden, hetzelfde probleem, alhoewel de Britse Ponden daar wél gemakkelijk van de hand gingen. Waarschijnlijk neemt men hier ook wel makkelijker Britse Ponden aan…
Vandaar ging het via de kustweg naar ‘Portstewart’ en ‘Portrush’, via ‘Dunluce Castle’ tot ‘Bushmills’. Deze naam zal bij whiskey-kenners wel meer dan één belletje doen rinkelen. Na een wandelingetje door het dorp zijn we uiteraard ook deze distilleerderij gaan bezoeken. Zij claimen de oudste ‘Distillery’ van Ierland te zijn, hun (distilleer-)vergunning loopt al sinds 1608 maar er werd toen al minstens 200 jaar whiskey gestookt. Al zeker sinds 1400 dus !!!
Na het bezoek wandelden we nog wat door het pittoreske dorpje en kwamen tot de ontdekking dat op de Bushmill rivier nog zalm voorkomt. Daar mocht nu al op gevist worden maar zelf denken we dat het nog wat vroeg is daarvoor. Naast de rivier werd zelfs een onderzoekscentrum opgericht die moet helpen de trek van de zalm op deze rivier te blijven verzekeren. We willen morgen zo vroeg mogelijk naar onze volgende bestemming rijden om mensenmassa’s te mijden en dus overnachten we hier in Bushmills op de Park & Ride parking, niet zo ver van ons doel. Gereden: 132km.

Vr 27/04 Bijna niet te geloven (bijna mag geschrapt worden). Vannacht bleef het droog en tot nu, 20u, is het nog steeds droog en scheen de zon de hele dag… we weten niet hoe het in de Ierse Republiek is, maar in Noord-Ierland schijnt de zon al sinds we hier gisterenmiddag toekwamen 😎.
Zonsopkomst konden we niet voor zijn maar we waren vanmorgen wel de eerste bezoekers van de ‘Giant’s Causeway’, sinds 1986 een Wereld Erfgoed Site van de Unesco. Het is een 60 miljoen jaar oud resultaat van vulkanische activiteit waarbij afkoelende en krimpende lagen lava een oppervlakte maakten van 40.000 samengebalde basalt kolommen. We zagen al eerder zulke basaltstructuren, bv in Yellowstone, maar hier is het een oppervlakte die deels in zee loopt, net als een “Reuzen looppad”. De plek gonst natuurlijk van mythes en legendes waarin de reus ‘Finn McCool’ de hoofdrol speelt. Het visitor center dat de Britse ‘National Trust’ er heeft laten neerzetten is nogal megalomaan maar de site zelf, enkel te zien na een tochtje van 25 minuten, is echt de moeite waard.
Maar we moesten ons haasten om wat opnamen te maken, in de verte konden we al hordes dagjestoeristen zien aankomen. Rond 10u worden de autobussen leeggegoten. Het is een sport geworden om die voor te zijn. We hadden graag ’s avonds nog opnames gemaakt maar tot zo laat willen we niet meer wachten, het is tenslotte helemaal niet zeker dat we dan alleen zouden zijn, zeker niet met het aankomende weekeind.
We rijden nadien verder naar een andere, zeer bekende, toeristische stopplaats. ‘Carrick-a-Rede’ wordt vertaald als “de rots op de weg van de zalmtrek”. De bedoelde rots ligt op 20m van het vasteland en ongeveer 350 jaar geleden legden vissers er, op een hoogte van 30m, een loopbrug heen van koorden en planken om tijdens de zalmtrek de plek makkelijker te kunnen bereiken. Omdat de visvangst op deze zalm hier, sinds 2002, niet meer plaatsvind, werd de loopbrug een speeltje voor de toeristen. Na een mooie wandeling langs de hoge kliffen hebben we natuurlijk ook de loopbrug overgestoken en wandelden we tot het oude vissersschuurtje dat er nog steeds staat. Het mooie weer maakte het natuurlijk super.
We hebben de avond afgesloten zoals gisteren, met een dineetje in de ‘The French Rooms’, een shop, café restaurant in Bushmills waar we ook gisteren lekker gegeten hebben. We brengen hier ook voor een tweede keer de nacht door. Gereden: 33km.

Za 28/04 Vannacht heeft het geregend maar vanmorgen scheen de zon voor de rest van de dag. Daar kunnen we mee leven, als het dan toch wil regenen, dan maar ’s nachts 😌. We zijn vandaag exact een maand op het Ierse eiland. Van Bushmills gaat het naar ‘Ballycastle’. We houden het vandaag kalmpjes en gaan alleen wat wandelen in het stadje en later op het lange strand dat gelegen is naast een golfterrein. Het is gedeeltelijk zandstrand maar we vinden ook grote plekken met keien, van grotere, vuistdikke keien tot héél kleine, door de golfslag en het spoelende zeewater gladgeslepen steentjes, in enorme hoeveelheden, kleuren en vormen. De mooie, ronde of ovalen, spierwitte steentjes vallen des te meer op. Als we op een strand lopen hebben we altijd aandacht op de aard van de bodem en het is verrassend hoezeer die kan verschillen.
Vanop het strand zien we ook de ferry varen die pendelt tussen Ballycastle en ‘Mull of Kintyre’ het dichtbij gelegen Schotse eiland. We zullen overnachten op de grote parking nabij de sportvelden van Ballycastle. Gereden: 30km.

Zo 29/04 Het was een onrustige avond gisteren op de parking, nogal wat hangjongeren met het bijgaande rumoer en na 22u. kwamen nog wat debieltjes met hun opgefokte autootjes wat lawaai maken. Na 23u werd het echter rustig en hadden we toch een goede nacht.
We besluiten om de rest van het weekend ui te zitten op een camping in ‘Cushendall’. Morgen vertrekken we naar ‘Belfast’ voor een kort bezoek en daarna gaat het naar ‘Larne’ waar we tickets kopen voor de ferry richting Schotland. Maar daarover uiteraard meer later. Hier op de camping waait een kille wind, is het slechts 10ºC, maar het is zonnig. Vanavond werd het zelfs windstil, de zee lag erbij als een stille waterplas. Gereden: 26km.

Fotoalbums van Ierland

Ir18-05 - Sc18-01 (9)

30 April 2018 | Ierland 2018 - Schotland 2018 | Ierland | Laatste Aanpassing 08 Mei 2018

• Ir18-05 - Sc18-01   05 Retro-bezoek aan de scheeps
  • Ir18-05 - Sc18-01   02 Titanic maquette
  • Ir18-05 - Sc18-01   07 Game of Thrones filmhal en
  • Ir18-05 - Sc18-01   06 De robot die in 1985 de ver
  • Ir18-05 - Sc18-01   03 De grote Titanic werf en co

Ir18-04 (31)

22 April 2018 | Ierland 2018 - Schotland 2018 | Ierland | Laatste Aanpassing 22 April 2018

• Ir18-04   08 Noordelijkste punt van Ierland
  • Ir18-04   26 Carrick-a-Rede Rope Bridge 1
  • Ir18-04   23 Giant's Causeway 3
  • Ir18-04   14 Duik van de Jan-van -Gent 4
  • Ir18-04   28 Carrick-a-Rede Rope Bridge 3

Ir18-03 (60)

11 April 2018 | Ierland 2018 - Schotland 2018 | Ierland | Laatste Aanpassing 22 April 2018

• Ir18-03   47 Ceide Fields - Klein hoefblad = lente
  • Ir18-03   43 Ceide Fields - hoe vond- en vindt men
  • Ir18-03   11 Cliffs of Moher
  • Ir18-03   14 Fossielen op de muren
  • Ir18-03   49 Gezellig aan het water in Sligo

Ir18-02 (46)

02 April 2018 | Ierland 2018 - Schotland 2018 | Ierland | Laatste Aanpassing 02 April 2018

• Ir18-02   43 Charlie Chaplin in Waterville
  • Ir18-02   34 Ontelbare watervallen in Gap of Dunlo
  • Ir18-02   41 Proclamatie aan het Ierse volk
  • Ir18-02   46 US-Navy Memorial aan Bolus Head
  • Ir18-02   29 Killarney - drukte in een winkelstraa

Ir18-01 (33)

25 Maart 2018 | Ierland 2018 - Schotland 2018 | Ierland | Laatste Aanpassing 22 Maart 2018