Reisverhaal «4000 eilanden - Mekong »

Rond de wereld in 10 maanden: Toernee general | Laos | 0 Reacties 10 December 2016 - Laatste Aanpassing 11 December 2016

7 dec.                   Pats boem kraaaaak

Mr Poh brengt ons terug naar Pakse waar we een aftands busje nemen naar Don Khong, het grootste maar minst toeristische eiland van de 4000 eilanden op de Mekong nabij de grens met Cambodja.

Alles verloopt vlot en op het eiland aangekomen begint het busje aan de ronde van Don Khong,: een ongewilde gratis sightseeingtour.

De weg wordt alsmaar slechter en af en toe vliegen we van onze stoel met ons hoofd tegen het lage plafond achteraan in het busje. Tot het busje op een bepaald ogenblik een geluid maakt dat je niet wil horen. Ik denk even dat we op een velg aan het rijden zijn, maar de versnellingsbak blijkt het begeven te hebben. Niemand op het busje spreekt ook maar 1 woord Engels... Na een half uur verschijnt er een man met een motorfiets die meer dan een half uur onder de olie druppende bus aan het werk is. Zonder resultaat. Na anderhalf uur worden we opgehaald daar een reuze tuktuk, die eerst nog de rest van het eiland rond rijdt om passagiers thuis af te zetten. Enfin, 4 uur later dan we verwacht hadden en in het donker gaan we op zoek naar een hotelletje. We zullen maar 1 nacht blijven omdat we nu gans het eiland al gezien hebben en we charteren een boot naar een ander eiland. Dit is wel wat duurder aangezien er hier nu nauwelijks toeristen zijn en het er naar uit ziet dat we de boot voor ons alleen zullen hebben.

8 dec.                Van Don Khong naar Don Khone

We verlaten Don Khong, waar er toch een tiental hotels staan maar ik schat dat er minder dan 25 toeristen zijn, per boot.

We zijn de enigen op deze boot die ons langs diverse eilanden en eilandjes tot op Don Khone brengt. Het is een leuk plaatsje waar er meer toeristen zijn, maar zeker geen grote massa. Na de gebruikelijke hotelvergelijking vinden we ons stekje in een bungalowtje op de oever van een Mekongarm die ons scheidt van Don Det, het zustereiland. Palmbomen in overvloed. Binnenkort is er een race met kanoboten en we zien een team oefenen terwijl ze ritmische klanken voortbrengen.

We eten eend samen met Lola, een francaise, die alleen op reis is. Leuk met haar kennis te maken.We hebben de afgelopen maanden al veel jong vrouwen gezien die alleen op stap zijn ( nauwelijks alleen reizende mannen) De afgelopen periode in Zuid Laos is de voertaal meer Frans dan Engels geweest. Heel veel franstaligen ( Fransen, Canadezen, Walen, Zwitsers) blijken voor Laos, een vroegere Franse kolonie te kiezen, en ze hebben gelijk. De hotels staan nog te vaak leeg, de prijzen zijn belachelijk laag. Zo hebben we vandaag een bungalow voor 80000kip, nog geen 10 € op een erg mooie locatie.

Dus bloglezers, boek alvast een volgende reis naar Laos...... overdag 25°C en s'nachts een kleine 20°C..... de muggen krijg je er gratis bij.

9 dec.          Mekong spektakel

We huren een fiets ( 1€/dag) om Don Khone en de Mekong die het eiland omringd te verkennen. Technisch gesproken fietsen we dus midden op de Mekong die hier naar mijn schatting 10 tot 15 km breed is, inclusief alle eilanden en rotspartijen.

Als opwarmer ( eigenlijk niet nodig want de zon brandt op onze hoofden) rijden we langs de Khone Pa Soi watervallen waar veel fuiken en andere visvallen in hout opgesteld staan. We ontmoeten in de buurt kayakkers die de trip maken die wij voor morgen gepland hebben. De wegeltjes zijn erg smal en we moeten soms al bukkend fietsen. De houten bruggetjes zijn in dergelijk staat dat er gaten in zijn die groter zijn dan een fietswiel: die nemen we dus voorzichtig te voet.

Middagmaal op het uiteinde van het eiland waar we een prachtig zicht hebben over de gigantische Mekong. Trouwens de overzijde is Cambodja, waar we over twee dagen naartoe trekken.

Na de middag bezoeken we dan de Somphamit watervallen: hier storten massa's water een tiental mater naar beneden verspreid over een gebied van verschillende hectaren. Ongelooflijk prachtig en we blijven er gans de namiddag tot zonsondergang van genieten.

We zijn nog net niet opgegeten door de muggen die hier in het schemer plotseling in grote getale opduiken terwijl we huiswaarts fietsen.

Anekdote: Tussen al dat watergeweld zien we 2 mannen met rode kayaks op de rotsen. Ze bereiden een afdaling voor van deze watervallen zoeken de beste weg. Luke, de professionele filmer uit Alaska ( zie verslag Bolaven/Tad Lo ), had ons verteld dat hij morgen een film zou maken van mannen die deze watervallen afdalen. We spreken hen aan en het zijn inderdaad deze twee mannen, die trouwens in Nieuw Zeeland wonen. We vernemen dat er in de buurt van hun woonplaats, Rotorua, ook goed kan geraft worden. Dat hebben we genoteerd. Over minder dan 2 weken zijn we immers in Nieuw Zeeland. Voor diegenen die de waaghalzen aan het werk wil zien: Website: seatoskywhitewater

10 dec.        Met de kayak op de Mekong dolfijnen en watervallen spotten.

We hebben ons ingeschreven voor een kayak tocht van één dag en worden met een motorbootje naar het vertrekpunt op Don Det gebracht.

We volgen een Mekong arm stroomafwaarts en aangezien er een waterval ( de Khone Pa Soi watervallen die we gisteren per fiets reeds bezochten) op de weg ligt en ons niveau niet van die aard is om met levensverachting deze per kayak te nemen leggen we een stuk te voet af. Tijdens deze wandeling krijgen we veel informatie over het noorder eiland van nieuwzeelander (een kayakcollega ) die daar woont. Interessant.

Nadien terug in de kayak, er groeien meer en meer struiken in deze rivierarm en de stroming wordt wat sneller. Goed mikken tussen de struiken en af en toe bukken. Dat lukt voor ons, maar een van de andere kayaks keert, uiteraard met passagiers, volledig om.

Vervolgens komen we op een grote watervlakte die meer lijkt op een meer ( met stroming dan wel) dan op een rivier.

Om de dolfijnen te spotten moeten we wel zeker een kilometer stroomopwaarts varen en soms is de stroming zo snel dat we amper vooruit raken. Met wat hulp raken we aan de kant waar een BBQ gemaakt met aangespoeld hout en meegebracht houtskool voor een warm middagmaal zorgt. Deze kant van de rivier is Cambodja: we zijn hier dus illegaal. Niet verder vertellen aub.

Na de lunch nog wat verder stroomopwaarts tot op een plaats waar we inderdaad enkele dolfijnen zien. Vervolgens terug ettelijke km tot het voorlopig eindpunt. We worden per wagen naar de grootse ( debiet) watervallen van Zuid Oost Azië gebracht. De Khone Pha Paeng watervallen. Erg indrukwekkend.

En voor het eerst komen we een min of meer bekende uit België tegen. Francoise Dejaegere, een ex collega van 3M in Diegem herkent me. Ze is hier op training voor reisbegeleidster.

Nadien met Tuktuk, terug een stuk kano er vervolgens achter op een moto dwars door Don Det tot we terug in Dong Kong zijn waar Laos afscheid van ons neemt met een mooie zonsondergang.

Fotoalbums van locatie «Unnamed Road»

4000 eilanden Mekong (12)

11 December 2016 | Rond de wereld in 10 maanden: Toernee general | Laos | Laatste Aanpassing 11 December 2016