Reisverhaal «Laos: via de Mekong naar Luang Prabang»

Rond de wereld in 10 maanden: Toernee general | Laos | 1 Reacties 06 November 2016 - Laatste Aanpassing 09 November 2016

6 nov van Chiang Rai naar Huay Xuai

Met de reguliere lijnbus van Chiang Rai naar Chiang Kong. De airco is vervangen door de deuren die gans de rit blijven open staan.De tocht en ook de oversteek van de grens = oversteek Mekong verloopt vlot ( visum 36$). We wisselen 125$ om in Laotiaanse kip en zijn op slag miljonair: 1$ = 8300 kip.

Voor het eerst in meer dan 2 maanden rijden we weer rechts op de weg, dat is terug even wennen. Hebben we te danken aan onze Franse buren die deze streek overheersten toen de auto voor het eerst op de wegen verscheen.

We vinden snel een hotelletje vlak bij de Mekong en de hitte noopt ons dekking te zoeken op het dakterras         ( gelukkig met dak) en zicht op Mekong en Thailand aan de overkant. We kunnen wat meegenieten van life muziek/karaoke van een cafeetje hier vlakbij ( alhoewel niet elke zanger begunstigd is met het nodige talent)

7 nov Mekong rivier dag 1

We zijn goed op tijd om een leuk plaatsje op de boot te kunnen uitkiezen. Het is al bijna middag als de volgeladen boot ( 80 tal mensen) vertrekt.

Het landschap schuift vlot voorbij, links Laos, rechts Thailand tot de Mekong oostwaarts in Laos draait. Soms is de stroom zo breed als de Schelde in Antwerpen soms is hij een een stuk smaller. Hier en daar steken rotsen boven het wateroppervlak en er is een sterke stroming die ons meehelpt, we varen immers stroomafwaarts.

Een relaxed dagje dat eindigt in Pakbeng waar we een hotelletje beboekt hebben

8 nov Mekong dag 2

Een kopie van gisteren, de boot is wat kleiner en het regent af en toe: gelukkig zitten we onder dak. We babbelen wat met een Australisch koppel en verder bereiden we de volgende dagen wat voor. Lezen kan niet, onze e-reader heeft immers pootjes gekregen.

Opnieuw een rustige dag met heuvels, af en toe enkele hutjes, zelfs enkele olifanten die langs ons heen schuiven. De tocht  die deze keer in Luang Prabang eindigt waar het heerlijk toeven is langs de oevers van de Mekong.

Gust van Roey -Teunen Wat gaat er nog allemaal komen na vliegtuig trein outo brommer en nu boopt.Hier moeten we het maar doen met Wolken -buien en af en toe wat zon . Onze tom is deze morgen vertrokken . We hopen dat hij goed aankomt bij jullie . Vake en moeke Geplaatst op 10 November 2016