Reisverhaal «Luang Prabang en omgeving »

Rond de wereld in 10 maanden: Toernee general | Laos | 1 Reacties 13 November 2016 - Laatste Aanpassing 13 November 2016

9 nov regendag in Luang Prabang

Voor het eerst sinds ons vertrek hebben we nagenoeg gans de dag regen ( soms met bakken). Gelukkig zijn we in het leuke Luang Prabang. We regelen ons visum voor Vietnam (45$ pp) en we bereiden de volgende dagen/weken wat voor en bezoeken een museum ( voormalig paleis van de laatste koning van Laos)
en een theater. Met dans wordt een epos over een prins, zijn prinses en een apenleger uitgebeeld. Het gaat allemaal heel sierlijk, maar ook erg traag. In Java en Bali hebben ooit gelijkaardige dansen gezien.
Tussen de buien slenteren we wat door de gezellige straatjes en markten en er is keuze genoeg uit restaurantjes.
Er zijn in Luang Prabang meer dan 30 tempels ( = vat) en je kan dan ook niet naast de monikken in de oranje gewaden kijken.

10 nov waterval(t) - I'm cycling in the rain...

Grijze lucht maar we wagen het er toch op om mountainbikes te huren ( gewone fietsen hebben hier geen versnellingen) maar al snel gaan de hemelsluizen open. In het begin schuilen we nog en rijden van afdakje naar afdakje. We maken er gebruik van om een SIM kaart aan te schaffen. We zijn nu de fiere
eigenaars van SIM kaarten uit Nepal, Thailand en Laos... en dit lijstje zal nog groeien.
Doel vandaag is om de Tad Sae watervallen te bezoeken. Daarvoor moeten we wel door de bergen, langs kleine dorpjes allemaal in een erg groen kader. Nu weten we waarom: als het in het droge seizoen zo al regent, wat moet dat tijdens de moesson zijn.
Om bij de watervallen te komen moeten we ook nog een onevenwichtig bootje nemen.
De watervallen zijn prachtig en bestaan uit kalkafzettingen waardoor er overal overlopende poeltjes ontstaan. Merkwaardig genoeg groeien er bomen door deze kalk afzetting en bovendien mag je in deze poelen, die smaragdgroen gekleurd zijn, baden. Dat laat ik niet aan mij voorbij gaan.
De terugweg is zowaar nog natter en als verzopen ratten leveren we de bergvelokes terug in.
We riskeren het al om aan een kraampje te eten ( lekker vis en spek) en nadien laten we ons verwennen met een Laotiaanse massage. De jonge dame weet aardig wat druk te zetten tijdens deze drukpunten massage. Ik ben ervan onder de indruk ( en ook wel een beetje ingedrukt). Kostprijs 5 €/uur.

11 nov Weerzien met Tom en Tolino

Tijdens de voorbereiding voor een wandeling aan de overzijde van de Mekong vind ik onze E- reader. De Tolino had dus geen pootjes gekregen maar had zich goed verstopt onderaan één van onze rugzakken.
We nemen een paar keer een bootje dat ons over of verder op de Mekong brengt. Zo ontdekken we verborgen tempels en passeren we dorpjes waar we zien hoe het er dagelijks aan toe gaat op het platteland ( term die hier eigenlijk niet van toepassing is...). Twee meisjes in schooluniform wandelen een tijdje met ons mee terwijl ze wat zang en dans oefenen al stappend. De sierlijke arm en handbewegingen worden er van jongs af in gedrild blijkbaar.
Vanavond heb ik Tom met een tuktukje ( hier: tooktook) afgehaald van de luchthaven. Nadien met ons drieën op de dagelijks markt nog wat gaan drinken.
Het was een leuk weerzien waar Tom zijn avontuur in Turkije wat toegelicht heeft. Hij had enkele uren tijd en is op zijn eentje door Istanboel getrokken, tot zelfs over de Bosporus.

12 nov Tom's doop  ( auteur: Nadine)

Dirk is weer als eerst op en zorgt voor het ontbijt. Voor het eerst na 3 dagen zien we de zon en we huren terug motorfietsen en deze keer moet Dirk het met een handgeschakelde doen, wat wel wat aanpassing vraagt. Voor Tom is het zijn eerste motorrit en hij is er vlug weg mee.
Vermits ook het weer deze keer meezit, bereiken we ons doel voor vandaag, de Kuandsi watervallen, erg vlot. We wandelen eerst door een beren-rescue-center,  waar kraagberen een rustige "oude dag" mogen beleven, na gered te zijn van gewetenloze handelaars.
De KuangSi waterval is wel de moeite! Ook hier zijn er verschillende bekkens waarin het lichtblauw-groen gekleurde water stroomt, maar er is ook een grotere "echte" wateval waarheen Tom en Dirk naar toe klimmen. Het water zorgt voor de nodige afkoeling- en hilariteit. Opnieuw mag er immers in de in elkaar
overvloeiende bekkens gezwommen worden.
De zon komt er echt door,en na een tocht van zo'n 100km langs binnen -en wat grotere wegen, zijn we blij onze benen terug te kunnen strekken!

We besluiten onze dag met een coctail, en terwijl Dirk nog van een aromatische massage geniet,heb ik nog een toffe babbel met onze Tom.

Fotoalbums van locatie «Luang Prabang»

Luang Prabang en omgeving (13)

13 November 2016 | Rond de wereld in 10 maanden: Toernee general | Laos | Laatste Aanpassing 13 November 2016

• DSC00632
  • DSC00559
  • DSC00538
  • DSC00610

Laos: via de Mekong naar Luang Prabang (7)

09 November 2016 | Rond de wereld in 10 maanden: Toernee general | Laos | Laatste Aanpassing 09 November 2016

• DSC00525
  • DSC00532
  • DSC00531
  • DSC00516

Gerrit Blij om te lezen dat Tom goed is aangekomen. Hij vertelde ons dat hij 3x moest overstappen met het vliegtuig. Heeft hij die verzekering toch niet nodig gehad ?? Geplaatst op 14 November 2016