Reisverhaal «Don Khong - 4000Islands»

DE GROTE REIS! | Laos | 1 Reacties 01 December 2012 - Laatste Aanpassing 05 December 2012

's ochtends vroeg de boot op naar de overkant, samen met de Franse familie (waar we in het begin weinig mensen meerdere keren tegenkwamen, en vooral kortdurende reizigers, komen we nu meer en meer langreizende koppels tegen, en zien we elke keer mensen terug!)

aangekomen, een klein stukje stappen tot op de “grote baan”, en … géén bus... geen paniek we zijn te vroeg, 15min later stopt de bus, en kunnen alle wachtende toeristen instappen richting 4000 eiladen.

We hadden ons al gerealiseerd dat we te weinig cash geld op zak hadden om tot aan de Cambodiaanse grens te geraken. Er is hier in de grote én mindergrote steden en dorpen overal ATM, dat we er helemaal niet aan gedacht hadden dat het hier weleens wat moeilijker kon worden. Ook niet genoeg dollars, en ik was al danig in paniek en wou de rivier niet oversteken zonder geld. Mohamed blijft in deze omstandigheid de rust zelve en beloofde dat hij wel een retourtje Pakse zou doen als het echt nodig was...

Er was ons reeds gezegd dat het vandaag “Botenfeest” is in Don Khong, een heel groot en belangrijk feest, en inderdaad, aan de boten was het een algemene chaos, vooral lokale mensen die een plaatsje op een boot wouden bemachtigen, en daartussen wij en nog 3 andere toeristes met hetzelfde doel! (al de rest ging meteen door naar Don Khon of Don Det(het “party-eiland”).

Na een kwartiertje toch een bootje kunnen charteren (want elk aankomend bootje werd meteen bestormd door hordes kinderen ;-), en in de verte zagen we de lange raceboten al heen en weer varen.

Volgens de boeken is Don Khong 364 dagen in het jaar Dood, een echt rustpunt voor wie rust zoekt. Maar dus 1 dag in het jaar is het botenfeest, en dan stromen 1000en mensen toe op het eiland om dit te vieren. En net op die dag kwamen wij toe!in een echte jaarmarktstijl, allemaal kraampjes, muziek, en natuurlijk de boten, hoewel dat niet echt heel spectaculair was, wel mooi om te zien.

Gezien het feest had ik toch maar 1dag van tevoren een kamer vastgelegd in Don Khong Guesthouse, net tegenover de ferrylanding(stel je er niet teveel bij voor, een strookje zand van 5m² ;-), heuveltje op, en inderdaad, daar heb je het guesthouse al!, de andere 5guesthouses in de buurt liggen in een straal van 100m, dus eigenlijk hadden we gerust ter plaatse iets kunnen zoeken, maar kom. Het grote koloniale huis oogt wel charmant, en de eeuwig norse eigenares, mevrouw Khampiew wou wel een matrasje bijleggen in onze kamer, weeral voor 150000kip(15euro), dus wij tevreden!Mohamed ging meteen op weg op zoek naar een ATM of bank, die natuurlijk gesloten was omwille van het feest, tot en met maandag erop;-) ATM werkte niet. In een chique hotel had hij wel 200dollar kunnen afhalen met de mastercard, zodat we toch iets safer zaten.

Tegen 17h ons toch een toertje gewaagd in het feestgedruis, dat al wat begon te minderen, en jawel, een beetje verder, een tweede- functionerende- ATM!op het marktje een mooie laotiaanse wikkelrok voor Jenna gekocht, en natuurlijk ook op de echte Laotiaanse draaimolen(filpmje volgt ;-) en het enorme springkasteel, dat voor Jen toch net iets te indrukwekkend bleek, ilyan daarentegen kon zijn plezier niet op, en liet zich gewillig meedrijven door andere kindjes(zie filmpje).

Ook hier pampers beschikbaar in de juiste maat, ik vraag me echt af wat te doen als we ooit zonder komen te zitten!

De volgende dag kregen we de hele andere kant van het eiland te zien: totale rust!

2 fietsen gehuurd, je moet je er echt het kleinste damesmodel bij voorstellen, met zadel op het laagst. Vol goede moed begonnen aan de zuidelijke loop, 16km, en we hebben het geweten!

Een fiets huren bij ons begint steeds met hetzelfde scenario: de 2kids willen bij mama... probleem, niemand geeft toe, daar staan we dan als idioten ;-)na danig onderhandelen geeft jenna meestal toe, maar onze zin in fietsen is al naar een dieptepunt gedaald(waarom doen we het alweer?).

Ilyan in de patapum, in een schroeiende zon, 16km blijkt toch wel heel lang op veel te kleine fietsen zonder versnellingen ;-) we hebben het wel gehaald, en zijn door een prachtig landschap van rijstvelden en kleine dorpjes gefietst, toch de moeite!

Bij terugkomst botsten we vrijwel meteen weer op Thea en Jan, en Jenna was zo blij, dat ze Thea een dik half uur onderhouden heeft met allemaal verhaaltjes, ze was niet meer te stoppen! Ilyan bedolf haar onder de kusjes, ze missen precies toch wel een beetje de “oma/opa/tante”figuur ;-)

wel weer een heel leuk weerzien!

Don khong is inderdaad een heel rustig eiland, maar we hadden toch de nood niet om er langer te blijven, lag misschien ook aan het guesthouse en de eigenares, ik kan de vinger er niet echt opleggen, misschien té rustig?

Fotoalbums van locatie «Khon Tai»

Don Khong - 4000Islands (63)

01 December 2012 | DE GROTE REIS! | Laos | Laatste Aanpassing 05 December 2012

• Pan's Guesthouse, in de hangmat met zich op de Mek
  • 4000islands R13
  • een stop tijdens de fietstocht, de fietsen zijn hi
  • 4000islands R76

Thea van den Eshof Lieve Jenna en Ilyan, Wat leuk om al jullie reisavonturen te lezen. Wij blijven dat natuurlijk allemaal volgen en wie weet komen we elkaar nog tegen! En ik hoop dat Sinterklaas de pakjes bij jullie heeft kunnen brengen. Heel veel groetjes en kusjes ook aan julie papa en mama van Thea en Jan Geplaatst op 05 December 2012