Reisverhaal «Bondi, Manly Beach en Beestjes»

Sydney | Australië | 0 Reacties 19 December 2016 - Laatste Aanpassing 08 Januari 2017

19 december, Sydney, Bondi, Manly Beach en Beestjes

Het is me gelukt. Middenin het centrum van Sydney, op klaarlichte dag Cathy kwijtspelen. Hoe is dat kunnen gebeuren... .

We staan om 10.00u klaar aan The Town Hall om een stadswandeling te maken (for free, natuurlijk). De gidse heeft een stem als een klok, die zullen we zeker verstaan. We zijn met een twintigtal toeristen, dat valt dus ook mee. Haar verhalen gaan vooral over de ontstaansgeschiedenis van Sydney en de aankomst van immense scheepsladingen 'misdadigers' uit Engeland en Ierland (een reis van ongeveer acht maanden). Zij vertelt over het bouwen van huizen, het aanleggen van straten. De oprichting van een gigantisch ziekenhuis dat werd betaald met het brouwen en de verkoop van bier. De komst van de banken. Ik moet dat natuurlijk allemaal documenteren, foto's van nemen. Blijven hangen, de groep niet meer zien... . Gelukkig heb ik ook een sleutel van ons verblijf en ken ik de weg. Blij dat ik ook geen vervoer hoef te nemen want ik heb geen cent op zak. En een uur later zie ik Cathy terug, opluchting van beide kanten.

Bondi Beach, een plaats die elke toerist moet zien. Daar gaan we nu naar toe. De mondainste plek in de buurt van Sydney, gekend voor de stoere surfers, bruingebrande lijven, hippe uitgangsbuurten. Ons lijf is gelukkig ook al bruingebrand, hip is het misschien niet zo maar dat trekken we ons niet aan.

We komen aan met de bus in Coogee en zien voor het eerst een overvol strand. Foei, ik moet meteen aan Blankenberge denken. Misschien ligt Knokke meer in de lijn. Opeengepakte twintigers, dertigers. Ook de surfers hebben weinig plek in deze baai. Hoe is het mogelijk dat ze niet over elkaar heen gaan. Maar ook hier blijven de metershoge golven achter.

We beginnen onze wandeling die vermoedelijk drie uur zal duren. Het is heet. Het is klimmen en dalen langsheen steile hellingen en trappen die geen schaduw bieden. We passeren riante vakantiehuizen, steile kliffen, kleine baaien, talloze vakantiegangers. De baaien zijn schitterend. In de verte lijkt er nevel te zijn, het zijn de minuscule waterdruppels door golfslag. Het zeewater is zo helder als pompwater, de kleine stranden zijn omzoomd door een schaduwrijk park met overdekte picknick plaatsen met barbecue. En iedereen laat dat altijd netjes achter! Het mooiste is wel dat in elke baai, ín de oceaan, een zwembad is aangelegd. Soms twee. Dan kunnen de kleintjes veilig leren zwemmen en de sportievelingen baantjes trekken.

In de buurt van Bronte wandelen we langs een oneindig grote begraafplaats. De meeste graven met elegant-romantische beeldhouwwerken zijn uit bleke steen gehouwen. De ontelbare zerken liggen op een helling en kijken als het ware uit over de oceaan. Wandelaars, vogels en de wind houden hen gezelschap. Perfect onderhouden, een graf uit 1870 ziet er even goed uit als een uit 1970. En eens we daar doorheen zijn gewandeld zien we in een volgende baai Bondi liggen. Maar de plaats kan ons niet echt bekoren hoewel het er een drukte van belang is. In de bottle shop kopen we een flesje bier, doen het in een papieren zakje (echt op z'n Amerikaans) en zetten ons op een bankje in het park. Uitzicht op zee. De meeste mensen gaan nu weg, gezinnen met kinderen gaan naar huis. Jongeren maken zich op voor een avondje uit. De vrouwen balanceren op naaldhakken alsof ze op de catwalk lopen. En wij, geen uitgaanders meer, nemen de bus naar huis. Morgen beestjes kijken.

Het is een grijze ochtend wanneer we de ferry nemen naar Manly. Daar is een gigantisch aquarium waar we dieren die in de oceaan leven kunnen zien. Ik ben vooral geïnteresseerd in het vogelbekdier. Ik heb ooit, voor mijn plechtige communie, een heel mooi fotoboek cadeau gekregen over bijzondere dieren. (Jammer genoeg ben ik het kwijt geraakt). Enkele gewonere exemplaren zoals de mol en de egel fascineerden me toen al maar de zeeschildpad, zeepaardjes en het vogelbekdier zijn mij altijd bijgebleven. En nu heb ik de kans om ze te zien.

Alle vissen hier zijn boeiend door hun speciale kleuren, of een rare vorm, of de manier waarop ze zich verschuilen tussen de koralen. Er zijn kwallen die, in een kleinere ruimte, lijken te zweven. We kunnen goed de pompbeweging volgen die ze maken om vooruit te komen. Een bepaalde soort kleine inktvis veranderd van kleur wanneer hij eet. Zeepaardjes blijven meestal met hun staartje aan het zeewier hangen en filteren het zeewater om het plankton te eten. Enorm grote mantelroggen schuiven over de dikke glasplaten, kleine haaien ontwijken hen. Wat een tanden! En heel snel bewegen de grote zeeschildpadden zich tussen alle andere dieren. Maar het vogelbekdier blijkt veel kleiner te zijn dan ik dacht, maar een goede 30 cm! Toch een raar beest met een staart als een otter, een lijf met de pels als een mol en een brede bek als een eend. Ik heb hem nu toch in het echt gezien. Het ganse aquarium trouwens is een bezoek waard. Zo zie we voor het eerst een ei van een kleine haai, spiraalachtig van vorm, donkerkleurig als zeewier. Alleen grotere haaien baren levend. We ontdekken tussen de stenen door een rotsvis, zijn kleine oogjes hebben hem verraden. Wat een camouflage. En de kleine pinguïns zijn echte waterratten die behendig in hoog tempo de visjes grijpen.

We hebben ons verwonderd en geamuseerd als kinderen.

In de namiddag wandelen we langs de kustlijn van Manly. Hier zijn de huizen tot dichtbij het strand gebouwd maar er is geen hoogbouw. De winkels en cafés zijn ondergebracht in goed opgeknapte gebouwen uit de vorige eeuw. Wij vinden het hier veel mooier dan het toeristische Bondi, het is ook minder druk. Langs het wandelpad die over de kliffen loopt liggen mooie villa's met grote ramen en terrassen. Je kunt er lange wandelingen maken door bosrijk gebied. Maar wij houden het korter, we zijn nog stijf van onze wandeling gisteren.

"Dat is Marians versie, nog stijf van gisteren, pffff. Bij gebrek aan eigen wandelschoenen biedt ze mij haar stapschoenen aan die ochtend voor het vertrek. Ik ben content want die zitten echt goed. Ze maakt ze ook nog instap klaar voor mij dwz de juiste zolen inleggen. Bon we wandelen onze wandeling en al vrij snel vraag ik mij af of mijn voeten zouden kunnen uitgezet zijn door al 6 maanden aan een stuk slippers te dragen. Jongens wat doen mijn voeten pijn en mijn grote teennagels. Het is alsof mijn tenen uit die schoenen willen schieten om daglicht te zien, om ruimte te vinden. En na de blauwe plekken en de pijn aan mijn tenen beginnen dan ook mijn hielen af te pellen. Maar tegen die tijd zijn we bijna op onze eindbestemming en de gedachte aan een verfrissende pint geeft moed. Ik wil al niet teveel klagen maar maak toch duidelijk dat het de moment is om te stoppen NU. Het is genoeg geweest voor vandaag. De volgende ochtend weiger ik die schoenen natuurlijk nog aan te doen. Marian maakt een korte studie van het schoeisel en wat blijkt, gisteren heeft ze mij haar schoenen aangeboden met een dubbele zool erin. Ik heb dus de hele dag met schoenen gelopen die minstens 1 maat te klein waren. Ik was dus niet stijf, ik had zeer zere voeten. Een belangrijk verschil... "

We genieten aan een heel kleine baai waar een stuk of zes artiesten met acrobatie bezig. Families brengen de dag picknickend door. Overal heerst er een rustige, gemoedelijke sfeer. Hier, in Manly, zouden we wel een tijdje willen wonen.

Vooraleer Sydney te verlaten bezoeken we de dierentuin. Uiteindelijk zijn we op een continent waar heel wat diersoorten leven die nergens anders voorkomen. En daar willen we toch een paar exemplaren van gezien hebben.

Taronga Zoo kijkt uit op de haven van Sydney en ligt op slechts 12 minuten met de veerboot vanaf Circular Quay. Het park ligt tegen een heuvel aangebouwd en heeft negen kleine wandelroutes. Het lijkt of ze hiermee de dierentuin groter willen laten lijken dan ze in werkelijkheid is. De bewegwijzering is echter niet duidelijk en we moeten regelmatig op onze stappen terugkeren. Ook de verblijven van sommige dieren vinden we erg klein. Deze dierentuin heeft internationale faam maar kan volgens ons niet tippen aan Pairi Daiza in Cambron-Casteau, Henegouwen. We zijn daar met Vince en Lucy geweest en vonden het grandioos! Zo blijft een mens toch chauvinist... . Maar we zien kwetterende, kleurrijke vogelsoorten, kangoeroes, wallaby's, koala's, Tasmaanse duivels, pelikanen ... én een hele resem dieren die uit andere continenten. We eten onze picknick terwijl we uitkijken op de haven van Sydney en mijmeren over wat we al allemaal te zien kregen. En vanavond hebben we nog een concert tegoed!

The Sydney Opera House heeft een gigantisch groot terras aan het water. Het is er druk maar voor ons te lawaaierig. We hebben nog twee uur de tijd vooraleer de voorstelling begint en brengen die door in de Botanische Tuin naast het operagebouw. Cathy geniet soezend van de late namiddagzon terwijl ik nog een stevige wandeling maak langsheen het fantastische park en het water. In de verte liggen een paar grote marineschepen, die wil ik wat van dichterbij bekijken. Geen idee waarom eigenlijk maar het is een doel. Overal is men bezig met de voorbereidingen voor oudejaar. Er worden enorme podia gebouwd met zicht op The Opera House en The Sydney Harbour Bridge. Wij willen daar niet tussen zitten, we hebben ons ooit laten verleiden met oudejaarsavond het vuurwerk te zien in Londen en door de overweldigende drukte is dat niet gelukt. Je wordt zo in de mensenstroom meegezogen dat je zelfs geen keuze hebt waar je naartoe wilt stappen. We hebben toen het vuurwerk alleen maar via grote schermen gezien op Trafalgar Squara. En Cathy heeft zich daar aan een verlichtingspaal vastgeklampt en gewacht en gewacht tot wanneer de grote massa na het vuurwerk weer wegtrok... .

We hebben kaarten voor Haydn’ Symphony no 49 (The Passion) in de Utzon Room en uitgevoerd door The Australian Haydn Ensemble. Utzon was de Deense architect van The Opera House en heeft die in beton opgetrokken kleine concertzaal met bijna 400 plaatsen eveneens ontworpen. Aan één muur hangt een kleurrijk, gigantisch wollen tapijt, de tegenovergestelde muur is een glazen wand die uitzicht biedt op het water. Het geeft een speciaal gevoel, deze ruimte. Terwijl we naar het concert luisteren valt de avond maar een echte zonsondergang kun je aan deze kant van het gebouw niet zien. We zijn hier voor de muziek, de akoestiek. En die is in alle opzichten schitterend. Deze symfonie is geschreven voor maximum 16 spelers en is een voorbeeld van een stormende gevoelsuiting, een tomeloze hartstocht. Ik heb nog nooit dergelijke muziekvoorstelling bijgewoond maar kan er door deze sprankelende uitvoering én toplokatie enorm van genieten! Zo ook Cathy.

Wat een majesteitelijke afsluiting van ons verblijf in Sydney! Een stad om nooit te vergeten.

Fotoalbums van Australië

Nunawading en... op twee wielen wijn proeven (36)

28 Januari 2017 | Nunawading | Australië | Laatste Aanpassing 04 Februari 2017

• F8F56A40-0507-4196-8D5D-E3C03BC6526F
  • 67FBA1B2-8C7B-4717-841A-D03F06998F20
  • B82AB7FD-A62F-4EDC-999C-8049F02E2D3F
  • 64E57551-33AB-428C-B1D4-C26C98969520

Apollo Bay & Warrnambool, The Great Ocean Road (66)

24 Januari 2017 | Warrnambool | Australië | Laatste Aanpassing 01 Februari 2017

• Great Ocean Road, Kakatoe
  • Great Ocean Road,
  • Warrnhambool, The Blue Hole
  • Warrnhambool, Shelly Beach, Thunder Point coastal

Tasmanië, Currawong lakes, het begín van de wereld (37)

18 Januari 2017 | Lake Leak | Australië | Laatste Aanpassing 01 Februari 2017

• 31596BA5-02EA-4BE0-BB8F-9CADD34059EE
  • F8218CD0-8ACC-4B3C-BED5-FE3FB09BBB77
  • E8D61420-BC96-4C6A-8D05-799725CA38C8
  • Tasmanië, de oostkust

Tasmanië, Bruny Island (36)

16 Januari 2017 | Hobart | Australië | Laatste Aanpassing 27 Januari 2017

• A9F176A3-7726-4636-8CC6-F75D4DCBEEAA
  • 6CE920FE-75E8-4BC5-9C38-B31322255352
  • ABEC18BB-463F-4BC8-90FA-03BF3B07C6A5
  • 7DFAA4EC-DA53-4536-B8F6-3A00454CB60C

Tasmanië, Hobart. MONA & Richmond (117)

15 Januari 2017 | Hobart | Australië | Laatste Aanpassing 27 Januari 2017

• Hobart
  • MONA, The origine of Art,
  • Tasmanië, Hobart, Jackman and McRoss

Melbourne, Daylesford & David Hockney (70)

11 Januari 2017 | Melbourne | Australië | Laatste Aanpassing 25 Januari 2017

• Melbourne
  • Melbourne, National Gallery of Voctoria, David Hoc
  • Daylesford

2016 - 2017 in Down Under (13)

31 December 2016 | Melbourne | Australië | Laatste Aanpassing 20 Januari 2017

• 31 december, Balaklava, Vuurwerk in Sydney op tv..
  • 31 december, Balaklava, Melbourne, Australië. Het
  • 31 december, Balaklava, Melbourne, Australië

Phillip Island, een familiegebeuren (50)

28 December 2016 | Phillip island | Australië | Laatste Aanpassing 02 Januari 2017

• Phillip Island, zon, zee en ...
  • F4C127D4-DB2F-4AD5-81CE-B21096EA3BE9
  • 2783A35C-440C-44FF-BB4E-A451775A6B76

Melbourne, bij Eva en Brenden (15)

23 December 2016 | Melbourne | Australië | Laatste Aanpassing 02 Januari 2017

• Melbourne, Queen Victoria Market
  • Melbourne, Flinders Street Station

Bondi, Manly Beach en Beestjes (53)

19 December 2016 | Sydney | Australië | Laatste Aanpassing 07 Januari 2017

• Manly Sea Life Sanctuary
  • Bronte
  • Coogee
  • Sydney Tower

Art Gallery of NSW & Museum of Contemporary Art (44)

14 December 2016 | Sydney | Australië | Laatste Aanpassing 04 Januari 2017

• Sydney, botanische tuin m succulenten, vetplanten
  • The Art Gallery of New South Wales, Julian Rosefel
  • The Art Gallery of New South Wales, Lucian Freud,
  • Museum of Contemperary Art Australia, Tatsuo Miyaj

Sydney, Circulair Quay & Sydney Opera House (27)

12 December 2016 | Sydney | Australië | Laatste Aanpassing 02 Januari 2017

• Elke dag een cruiseschip
  • Sydney, Circular Quay
  • Sydney Opera House

Southport, bij Freddy en Rose (46)

10 December 2016 | Southport | Australië | Laatste Aanpassing 02 Januari 2017

• De echte pelikanen
  • Veel dode kwallen
  • Burleigh Head National Park
  • Samen genieten

Brisbane, verrassend aangenaam (54)

02 December 2016 | Brisbane | Australië | Laatste Aanpassing 02 December 2016

• Brisbane
  • The Gallery of Modern Art, glaswerk van Monir Shah
  • The Gallery of Modern Art

Airlie Beach & The Whitsunday Coast (32)

28 November 2016 | Arlie Beach | Australië | Laatste Aanpassing 15 December 2016

•  Whitsunday National Park
  • The Whitsunday Coast
  • Arlie Beach, diner aan de lagoon

Townsville & Magnetic Island (37)

25 November 2016 | Townsville | Australië | Laatste Aanpassing 21 November 2016

• Met de Spirit of Queensland naar Townsville, suike
  • Met de Spirit of Queensland naar Townsville
  • Townsville, zwembad

Cairns, het begin van de oostkust (54)

19 November 2016 | Cairns, Auatralië | Australië | Laatste Aanpassing 21 November 2016

• 'Queenslander'
  • Kurunda Scenic Railway
  • Kurunda Scenic Railway, spoorwegarbeiders
  • Pelikanen!

Darwin, een evolutie in onze ontdekkingsreis (49)

13 November 2016 | Darwin, Australië | Australië | Laatste Aanpassing 21 November 2016