Reisverhaal «CHINA -Yunnan deel 2»

CHINA | China | 4 Reacties 08 November 2015 - Laatste Aanpassing 14 November 2015

1 NOVEMBER 2015 > BINCHUAN – QINAZHEN

Vermits Piet terug hersteld is vertrekken we voor een prachtige tocht door de bergen. Zelfs de motregen kan de pret niet bederven. We passeren langs kleine dorpjes met authentieke huizen en hier en daar een dakpanfabriekje/-atelier.
Op een bepaald moment stop ik even en worden we uitgenodigd voor thee in zo’n fabriekje en bekijken we het ganse manuele (!!!) productieproces - echt de moeite om te zien. Daarna moeten we plaatsnemen op van die ministoeltjes en schenkt men ons aan de lopende band thee in vuile mokken en propt men ons vol met pindanoten. Wat zijn de mensen hier toch vriendelijk! Bij vertrek delen we een aantal chocotofs uit en men is hiermee zot content.
In Qina is het moeilijk om een hotel te vinden omdat we geen Chinese karakters kunnen lezen, maar na een paar keer rondvragen, komen we toch terecht in een proper hotel.

2 NOVEMBER 2015 > QINAZHEN – WEWETENNIETWAAR

Na een paar inkopen op de markt – vergezeld van de nodige hilariteit – beslissen we om langs het meer te fietsen ipv door de bergen wegens laaghangende wolken en regen. Overal in het landschap verspreid zie je grafmonumenten, die de mensen versieren meer zeer kleurrijke kunststof ‘waaiers’.

Het wordt een rustig tochtje met de nodige hellingen.
Bij aankomst in het stadje zonder naam, vragen we naar een hotel, maar hier krijgen we ofwel een raar gebaar met de handen (volzet?) ofwel wijst men naar een zeer kleurrijk computerscherm, maar we weten totaal niet wat ze bedoelen. Na een 4-tal keer te zijn afgewezen, hebben we door dat we een chinees paspoort moeten hebben opdat men ons kan registreren. Nu hebben we wel een klein probleemke want het is al 17u en om ergens in een stal of zo te kruipen is het te koud ‘s nachts… . dan maar naar de hoofdweg om een camion/bus tegen te houden die ons wil meenemen naar de eerstvolgende grotere stad - Youngsheng. Plots komt er een politieauto aangereden en doe hem stoppen. Met de hulp van mijn google vertaalapp. Leg ik uit wat het probleem is en dat we ten einde raad zijn. Zij doen een paar telefoontjes en een kwartier later mogen we naar het politiekantoor waar we worden ontvangen door een engelssprekende luitenant. Hij stuurt een van zijn mannen mee op pad om voor ons een hotel te regelen en zo worden we onder politiebegeleiding geëscorteerd naar het properste hotel van dat stadje.
De eigenaar (een oudere man) begeleidt ons ook nog naar een lekker eettentje en nadien gaat hij nog, zo fier als een gieter, met ons naar de supermarkt ;-)
Eind goed al goed.

3 NOVEMBER 2015 WEWETENNIETWAAR > ? - LIJIANG

Om 7u vertrokken voor een dijk van een rit van 80 km naar Lijiang. Er staat een klim van 30 km op het programma met 1350m als start- en 2688m als eindpunt, goed voor 5u klimwerk.Onderweg ontsnap ik een paar keer aan een vlaag van gerecycleerde maïs en andere troep die uit de ramen van de tegenliggende bussen en auto’s vliegen. Het landschap is echter wondermooi wat het leed van de klim verzacht. De laatste 10 loodzware kilometers doet Piet een beroep op de hulp van Pink Floyd, ikke van snickers en cola.
Redelijk groggy komen we aan in Lijiang, een zeer pittoresk stadje dat door de UNESCO erkend is als werelderfgoed.
Overdag is het klimaat hier heel aangenaam (rond de 20 graden), maar ’s avonds worden de donsvestjes boven gehaald (ligging op 2400 m)

4 NOVEMBER 2015 – LIJIANG

Rustdag, lekker relaxen en slenteren door de oude stad en een paar mooie tempels bezoeken. Leuk om zien is dat er ’s morgens en 's avonds in het park of op het marktplein steeds mensen staan te dansen of te turnen.

5 NOVEMBER 2015 LIJIANG>QIAOTOU

Eerst regenbroek gaan kopen in Lijiang want Piet is erin geslaagd de zijne kwijt te spelen (de nieuwe broek is een beetje aan de korte kant – beter dan niets…). Tochtje van 80 km op en neer doorheen mooie dorpjes, maar laatste stuk is een drukke weg. In Qiaotou logeren we bij een zeer enthousiaste en grappige hoteluitbater en we mogen een keuze maken uit zijn frigo wat we willen eten.

6 NOVEMBER 2015 QIAOTOU > TIJGERKLOOF Tiger Leaping George

Wondermooie rit door de tijgerkloof – 15 km lang en van diepste tot hoogste punt bedraagt zomaar eventjes 3900 meter. Zeer indrukwekkend om door te fietsen.
Plots worden we voorbij gestoken door een bulldozer en een paar kilometer verder zien we de reden. Een hoop enorme rotsblokken verspert de weg en de bulldozer probeert om ze inde afgrond te duwen – vrij spectaculair om te zien. Na een uur wachten doet men plots teken naar ons dat we snel over de blokken heen kunnen klauteren…allemaal gemakkelijker gezegd dan gedaan met onze fietsen natuurlijk en het moest allemaal rap gaan want er hingen nog gevaarlijke uitziende stukken rots die ook naar beneden dreigden te komen…, na veel geklauter is het ons toch gelukt om de andere kant te bereiken en onze tocht verder te zetten. Ons oorspronkelijke doel voor die dag – Haba- kunnen we door het oponthoud niet meer bereiken en zo overnachten we in de kloof zelf. We hebben een prachtig guesthouse gevonden met magnifiek zicht vanuit onze kamer. Het is er ’s avonds en ’s morgens wel berekoud want we zitten op 2000 meter en er waait een strakke wind

7 NOVEMBER 2015 TIGER LEAPING GEORGE>HABA

Deze morgen vertrokken met 7 lagen kleding, muts, handschoenen,…voor een rit van 40km met een straffe klim van 22 km. We laten de kloof achter ons, doen onze 6 kledinglagen af en klimmen naar HABA op 2700 meter . De laatste klimkilometers wegen zwaar en het wordt tijd dat het gedaan is want Piet begint al rare liedjes te componeren en tegen de vliegen te praten ;-). Haba is een prachtig authentiek bergdorpje dat ook omringd is door gigantische bergen van meer dan 5000 meter.
We eten er heerlijk krokant gebakken yakvlees , aardappelen in look en rijst, om onze…stokjes… af te likken

8 NOVEMBER 2015 HABA>SHANGRI LA

Vermits het niet mogelijk is om te overnachten tussen Haba en Shangri La en we over een afstand van meer dan 100 km 3 passen boven de 3500 meter over moeten, besluiten we om een bus te nemen om dit traject te overbruggen.
Het wordt een bergrit van 5 uren in een volgepropt minibusje…geef ons toch maar de fiets hoor, maar ja soms kan het écht niet anders. Daarenboven heeft men hier nog de gewoonte om overal te roken

9 NOVEMBER 2015 SHANGRI LA

Laat ontbeten want het vriest hier dat het kraakt. Rond 11uur dik ingepakt naar Songzalin klooster gefietst, waar een 600-tal boeddhistische monniken wonen. Het is een prachtig bouwwerk dat ook little Potala wordt genoemd. We wandelen naar de plaats waar rituele 'hemelbegrafenissen' plaatshebben (jhator). De overledene wordt hierbij in stukken gesneden en aan de vogels gevoederd, zodat de ziel op die manier naar de hemel wordt gebracht.

We hangen een ganse namiddag rond het klooster en het omringende dorpje en genieten ondertussen van het warme zonnetje en aanschouwen dagdagelijkse activiteiten van de inwoners.

's Avonds nog kijkje gaan nemenop het marktplein waar de locals alweer hun dagelijks dansje aan het doen zijn.

Fotoalbums van China

CHINA - Yunnan deel 3 (21)

13 November 2015 | CHINA | China | Laatste Aanpassing 13 November 2015

• Energievoorraad bijvullen
  • Onderweg
  • Als we geen konijn moeten hebben...
  • Onderweg tijdens klim Shigu - Lijiang

CHINA - Yunnan deel 2 (44)

05 November 2015 | CHINA | China | Laatste Aanpassing 05 November 2015

• Onderweg
  • Joehoe...top 2633 m bereikt!
  • Songzalin monastery - Tibetaans boeddhistisch kloo
  • Ontbijt

CHINA - Yunnan deel 1 (24)

24 Oktober 2015 | CHINA | China | Laatste Aanpassing 30 Oktober 2015

• Mooie bamboetempel in Kunming.
  • Regionale groenten
  • Resultaat van voorgaande foto's. Openbaar toilet;
  • Bus van Kunming naar Dalí. Onze lunch is ook al me

Micheline hey globetrotters, die Chinezen weten écht wat recyclage is hé ;-) Dode mensen worden voer voor de roofvogels ... opgeruimd staat netjes ... hahaha. Nog veel leute en veilig terugkomen hé. groetekes, Mich'. Geplaatst op 16 November 2015
Eric Mercier Hey Piet en Dominique, Wat een prachtige bergtochten!! Zal weer een onvergetelijke reis worden. Doet mij soms aan onze reis in Nepal denken.Nog veel plezier daar. Ik ben benieuwd naar het vervolg. Groetjes uit Brugge Eric Geplaatst op 15 November 2015
Jan Jonckheere wat me opvalt is dat ze je toch helpen, zelfs al spreek je geen Chinees/ heb de tour van Kunming naar Shangrila vroeger gedaan maar niet met de fiets/ in maart 2016 zou ik Zuid Yunnan doen/toch de mooiste Chinese provincie vind ik JJ Chinasquare Geplaatst op 12 November 2015
Patrick Naeyaert Amaai, als dit geen avonturiers zijn.Dat is wat anders dan een ritje langs de Donau. Schitterend reisverhaal, met nodige dramatiek... Geplaatst op 09 November 2015