Reisverhaal «COSTA RICA - ALLEMAAL BEESTJES - DEEL 2»

COSTA RICA | Costa Rica | 1 Reacties 29 December 2013 - Laatste Aanpassing 06 April 2015

DEEL 2

za 21.12.'13 MANUEL ANTONIO > OJOCHAL

Dominique bast nog steeds als een koortsige hond, dus passeren we langs de kliniek van QUEPOS, waar we via de "spoed" erg snel geholpen worden door een Spaanssprekende dokter. Antibioticakuur is absolute noodzaak.
Pas rond 8 uur vertrekken we vanuit QUEPOS - het is reeds stikkend heet, waarschijnlijk zoals in België ;-).Het voordeel van een omgevingstemperatuur van 40°, is dat Dominique haar koorts niet meer voelt...
Het landschap wordt steeds mooier en glooiender. Apen, toekans, ... passeren de revue.

zo 22.12.'13 OJOCHAL > SIERPE > Boot naar DRAKE BAY

Om 6 uur reeds op de fiets en ontbijten doen we onderweg in een of andere SODA (=plaatselijk/lokaal restaurantje). Gallo pinto con heuvos blijft onze favoriet, stevige maaltijd voor het fietsen.
Bij het naderen van SIERPE horen we in de verte precies luide GOSPEL-muziek en wanneer we dichterbij komen blijkt het een Methodisten-kerkdienst te zijn waar het volle bak ambiance is (dans, zang met live-orkest). We stappen er binnen en binnen de kortste keren staat Dominique mee te shaken tussen de gelovigen die zichzelf in trance dansen - heerlijk moment!
De tocht met de speedboot van SIERPE naar DRAKE BAY (DRAKE was een zeerover) duurt meer dan 1 uur (50km volgens mijn GPS). We varen grotendeels door een rivier met aan de oevers mangroven en krokodillen en de laatste 10km trotseren we de golven op zee tot aan DRAKE.
Bij aankomst blijkt er geen aanlegsteiger te zijn en zit er dus niets anders op dan met de fietsen en onze tassen door het water te waden.
We logeren in CABINAS JADEMAR - basic hutjes met wc&douche, maar vooral met een prachtig uitzicht op de paradijselijke omgeving. Johny, de eigenaar, laat ons genieten van zijn tuin waar tientallen vogelsoorten komen eten : de eerste dag spotten we al 4 ARA-koppels (ARA blijft voor het leven samen), een leguaan en enkele TOEKANS. Het geheim van Johny : bananen en papaya's voederen!

ma 23.12.'13 DRAKE BAY - excursie naar CORCOVADA nationaal park

De boot vertrekt reeds om 6uur - dus rond 5uur uit de veren. Snel het ontbijt uit de fietstas halen (muesli) - blijkt dat in de luchtdichte zak waarin onze voedingswaren bewaard worden, een miniscuul klein gaatje zit, helaas genoeg voor duizenden bijtende kleine mieren...
Op CORCOVADO doen we een 3-uur durende zeer modderige wandeling (met een gids) - gelukkig kregen we rubber botten mee. We zien 3 apensoorten, 2 soorten wilde zwijnen, een luiaard en een tapir (en vele vogels!). Klein detail : in CORCOVADO zitten vele (giftige) slangensoorten, maar spijtig genoeg krijgen we die niet te zien; spinnen daarentegen wel!
Vermoeid komen we rond 14u30 terug in ons hutje - blijkt dat de jonge Oostendenaars Nele en Dieter, die we bij toeval ook in MANUEL ANTONIO zagen, in het hutje naast ons logeren.

di 24.12.'13 DRAKE BAY - fietstocht naar de andere kant van de baai

Vandaag staat er niets op het programma, maar luieren/niets doen kunnen we niet goed. Dus springen we op onze fietsen en nemen we een gravelpad naar een ander prachtig gelegen verlaten zandstrand...de tocht is loodzwaar en duurt 2uur enkel. We moeten de fietsen regelmatig naar boven duwen, en 4 rivieren oversteken - gelukkig zijn KROK ODIL en familie niet op uitstap Big_Grin. Onderweg zien we ook een JAGUARANDI (=grote zwarte blinkende wilde kat - familie van de POEMA en erg zeldzaam).
We hebben een uurtje de tijd om te genieten van het warme zeewater in de afgelegen baai, waar naar het schijnt ook wel eens witte haaien rondzwemmen...
Intussen is het kerstavond, en samen met Nele & Dieter genieten we van een leuke avond die we starten bij GRINGO'S PETE. Dit is een heerlijk visrestaurant met slechts keuze uit 3 gerechten, met zicht op de jungle. Nadien kraken we een fles rum en tatteren tot middernacht.

wo 25.12.'13 DRAKE BAY > SIERPE

We geraken hier niet weg en genieten nog tot de namiddag van DRAKE, om vervolgens de laatste boot naar SIERPE terug te nemen. In SIERPE overnachten we in het hotel-restaurant waar de boten aanmeren, zodanig dat we de volgende dag erg vroeg in de ochtend kunnen verder fietsen.

do 26.12.'13 SIERPE > BUENOS AIRES

Mooie stevig tocht door de bergen, onderweg genoten van lekkere papaya bij een. We verlaten de kust en trekken meer noordwaards de bergen in.
We eindigen op 400 meter hoogte.

vr 27.12.'13 BUENOS AIRES > SAN ISIDRO

Om 6 uur reeds op de fiets, want we moeten terug wat km's klimmen. Onderweg bijna constant ananasplantages van DEL MONTE - volgens de soda-uitbater bezit DEL MONTE 1000 hectaren  plantages.
Na 65 km komen we aan in SAN ISIDRO (800 meter hoogte), de 2e grootste stad van COSTA RICA. We komen er vroeg in de namiddag aan en koelen af in het zwembad van ZIMA-HOTEL. Reeds om 19u onder de veren, want...

za 28.12.'13 SAN ISIDRO > VILLA MILLS (de beklimming heet "CERRO DE LA MUERTE"...brrr)

Om 5 uur zitten we al op de fiets ('t is nog donker), want vandaag wacht ons een loodzware tocht : 42 km CONSTANT stijgen, zonder 1 keer plat of dalen, en dit van 800m tot 3100m!!!

De tocht is echt hevig - iedereen zegt dat we dit niet zullen aankunnen, zeker niet met onze zware fietsen! Maar...we zetten door en 8 uur later komen we rond 13u zachtgekookt aan bij de CABINAS waar gelukkig nog een kamer vrij is... We fietsten 6,5 u aan 6km per uur in de 2 kleinste versnellingen.

Na een verfrissende douche kleden we ons dik aan, want intussen zijn de wolken komen opzetten en is het erg koud geworden (15° - erg koud wanneer je reeds 2 weken temperaturen van minstens 30° gewoon bent).
Tijdens de maaltijd vechten we tegen de vaak, en rond 16u trekken we naar onze CABINA waar we de verwarming stevig aanzetten en wat verder werken aan ons verslag.

zo 29.12.'13 VILLA MILLS > TRINIDAD

De koude buitentemperatuur doet ons uitslapen... pas rond 9 uur "springen" we terug op de fiets om de laatste 4 km van de CERRO DE LA MUERTE te bestijgen (van 3100 naar 3450m).
Voor de ingang van de cabinas staan de costaricaanse "zwaantjes" al klaar om de Vuelta de Costa Rica in goede banen te leiden. Vandaag is het de laatste etappe van de bekendste internationale wielerkoers, een afkooksel van de ronde van Frankrijk...
Onderweg zien we meer en meer mensen langs de kant staan, klaar om te supporteren...op enkele cruciale punten is de sfeer uitgelaten en wanneer men ons ziet afkomen worden we met veel applaus beladen... Ik waan me even Fabian Cancellara en vraag ook dollars per foto dat men van ons neemt Big_Grin... hilariteit alom.
Spijtig genoeg hebben we geen tijd genoeg om de Vuelta te zien passeren, want die zou pas 2uur later aankomen. Het weer op 3000m slaat van de ene minuut op de andere volledig om, dus besloten we maar om 20km verder naar PARAISO DE QUETZAL LODGE te fietsen om daar te genieten van de uitgestrekte omgeving te midden van een nevelwoud.
We logeren in houten hutjes, en reeds vanaf 15u staat de verwarming al aan om de volgende koude nacht te kunnen doorkomen (klein detail - op ons bed liggen 4 dekens, dus dat belooft...).

Fotoalbums van Costa Rica

COSTA RICA 3 (32)

05 Januari 2014 | COSTA RICA | Costa Rica | Laatste Aanpassing 05 Januari 2014

• TORTUGUERO strand (CARAIBISCHE KUST)
  • Onderweg - we moeten stoppen voor overstekende ban
  • 1 van vele andere prachtexemplaren
  • Net fake - ongelofelijk prachtige vogel : TOEKAN

COSTA RICA 2 (61)

29 December 2013 | COSTA RICA | Costa Rica | Laatste Aanpassing 29 December 2013

• Room with a view - Drake Bay
  • Methodistische kerk - de gezangen kwamen van ver o
  • Water en elektriciteit - niet zo'n goede combinati
  • Live-orkest in de kerk

COSTA RICA 1 (36)

20 December 2013 | COSTA RICA | Costa Rica | Laatste Aanpassing 20 December 2013

• luiaard
  • wasbeertjes - kleine diefjes stelen graag drank en
  • Toestand bij aankomst in SAN JOSE
  • strand in nationaal park SAN ANTONIO

alex dryepondt hallo bikers! mooie verhalen en prachtige foto's. ik heb veel respect voor jullie inspanningen. ik ondertussen 'at the office' voor een halven. hier niet teveel volk, morgen zal het wel loslopen, zeggek! allez, tot de volgenden, zeker!? Geplaatst op 02 Januari 2014