Reisverhaal «SUMBA - Indonesië op zijn puurst»

INDONESIE - SUMBA FLORES EN KOMODO | Indonesië | 1 Reacties 02 September 2012 - Laatste Aanpassing 02 September 2012

23.08.2012 Brugge >A'DAM

24&25.08.2012 + A’DAM > SINGAPORE > BALI

Na 2 goeie vluchten met Singapore Airlines, komen we – na 18 uur reistijd – aan in Bali. Door de te grote keuze aan goeie films op het vliegtuig (o.a. The Lady en Tot later (Belgische film!), zijn we alles behalve uitgerust.

Met alle geluk blijkt dat de fietsen en de andere bagage de vlucht feilloos overleefd te hebben. We blijven 2 dagen in Bali, omdat we moeten wachten op onze aansluitende vlucht naar Sumba.

26.08.2012 KUTA

Vandaag verkennen we de buurt; we hebben niet het gevoel in Azië te zijn, maar eerder in Benidorm! In Kuta worden toeristen gedropt die westerse luxe en uitgangsmogelijkheden zoeken; het voordeel is dat we rustig onze jetlag kunnen verwerken, genietend van alle moderne voorzieningen (leuke restaurantjes aan de kustlijn met relax-mogelijkheden), en intussen acclimatiseren…toch is dit geen spek voor onze bek.

27.08.2012 BALI (KUTA)  > SUMBA (TAMBULATKA)

We beleven ons 1e spannende moment, want we mogen maar in totaal 30kg meenemen op de vlucht naar Tambulaka (op het eiland SUMBA) en we hebben er 57kg mee… aan de incheckbalie doen ze er niet moeilijk over, maar ze eisen wel dat onze fietsen in een doos vervoerd worden! Na overleg komen we tot een compromis dat de fiets mag “geëmbaleerd” worden in plastiekfolie…

Een paar uur later landen we met het propellervliegtuigje van Wings-air (de grote van een autocar) op Tambulaka, en wachten we met een klein hartje onze bagage af… Gelukkig is alles ok.

Met een jeeptaxi rijden we naar “ORO-BEACH” hotel – desolaat  op 12 km van de hoofdweg, te midden de brousse maar net aan een wonderbaarlijke mooi strand gelegen.  Goeie overnachtingsplaats om het avontuur aan te vangen.

28.08.2012 WAIKELO (TAMBULATKA) > PERO (50km – 400m stijging)

Na gisteren zorgvuldig onze fietsen klaargemaakt te hebben, vertrekken we al erg vroeg (7uur) richting Pero. Nog maar net aan het trappen of we moeten al voorrang verlenen aan een zwarte slang van 1,5 meter…

Het ervaren vanaf het eerste moment het zalige gevoel terug op de fiets te zitten. Deze etape verloopt erg vlotjes (ondanks de hitte en het links rijden) – waarschijnlijk dankzij de vele spontane aanmoedigingen en “hello miesteirrrr”-geroep die als een echo vanuit elke kant van de weg komen… Een noodzakelijk stop op een rustig plaatsje transformeert snel in een drukte van jewelste door mensen die spontaan stoppen om ons te helpen… rond de middag stoppen we om te pick-nickken en binnen de kortste keren observeren een 20-tal toeschouwers ons, hoe we ons eitje pellen en onze tomaat naar binnen werken… Ambience allom wanneer een plaatselijke komiek Dominiques zonnebril en helm opzet…

Tegen de namiddag komen we oververhit aan in Pero. 1 overnachtingsplaats : homestay Story…eerder te bestempelen als een “stal”, maar ja, we hebben geen andere keuze.

Na onze ijskoude mandi (schepbak met water – dient ook om de hurk wc door te spoelen en ter vervanging van WC-papier) nemen we nog een kijkje op het machtige majestueuze verlaten strand.. km lang en geen mens te bespeuren, metershoge golven en krachtige wind.

29.08.2012 PERO

Intussen maakten we kennis met een leuke Australiër, Marc Peterson, die hier reeds enkele maanden in dit erg primitieve gehucht vertoeft. Reden : Hij is designer en tester van kites  – hij beweert dat deze plaats de beste ter wereld  is voor kitesurfing, gezien de unieke ligging (golven die vanuit Afrika tot hier ononderbroken aankomen).

We maken een wandeling van een 3-tal km langs het strand om de traditionele authentieke dorpen RATTENGARO en WAINYAPU te bezoeken (= KAMPUNG of nederzetting). Onderweg ontmoeten we een Braziliaans koppel waarvan de man professioneel surfer en journalist is, en samen met zijn vrouw (camera-vrouw) een documentaire maakt voor de Braziliaanse televisie over de beste kitesurfplaatsen ter wereld (zelfs beter dan het befaamde Hawai !). We worden ook geïnterviewd over ons fietsavontuur (onderweg naar Pero filmden ze ons toevallig terwijl al afziend één van de heuvels opreden) dus… coming soon on Brazilian Television : the famous Piet & Niki travelling on bicycle J … We genieten daarna van het spectaculaire surfen op metershoge golven…

In beide dorpen worden we hartelijk verwelkomd door een nest kinderen, die ons telkens tot bij de KEPALA DESA (=dorpshoofd) leiden. We mogen intekenen in het gastenboek, en er wordt verwacht dat we een kleine donatie doen (geschenk of geld). Uiteindelijk waren ook de sigaretten die we meebrachten en hier en daar uitdeelden, een voltreffer. Na een rondleiding bieden ze ons 2 borden aan met daarop een soort houtachtige ronde schilfertjes, een soort grote groene geschubde boon en een wit poeder (cocaïne? J). Het dorpshoofd fluistert ons iets over opeten en “Marapu” ­… met veel excuses laten we deze eer aan ons voorbijgaan.

In Sumba is 90% katoliek/protestant, maar veel sterker nog is het oude geloof in de kracht en de invloed van de geesten van de overleden familieleden. Vandaar ook dat de graftombes voor het huis worden geplaatst. Men probeert steeds de geesten gunstig te stemmen en men vraagt hen ook raad door het uitvoeren van allerlei rituelen. Men gelooft bijvoorbeeld ook dat hun traditionele woningen ook een “ziel” hebben, en wanneer men het gevoel heeft dat de ziel verloren gegaan is (o.a. bij overlijden) die woning volledig wordt afgebroken en opnieuw opgebouwd…

Terug in ons ‘5 sterren barak’ praten we nog wat met Marc. Hij  verklaart ons voor gek wanneer we hem onze fietsplannen voor morgen vertellen. Hij deed het traject al met de bus; volgens hem kronkelt de weg de ganse tijd tussen berg en dal…hij heeft ons zelfs een noodnummer van een bevriend taxi-chauffeur voor het geval we ons gekke plan toch willen uitvoeren, en raadt ons een hotelletje aan tussenin waar we best kunnen uitblazen…

30.08.2012 PERO > WAIKABUBAK (75km – 900m stijging)

Na een rustige nacht in onze stal en 53 - muggen, luizen en of spinnenbeten (slachtoffer : Dominique) - verder, starten we om 7u onze fietstocht. 3uur later zijn we al in het midden van het traject (WAITABULA) waar we heerlijk lunchen in een WARUNG (=eetstalletje). We slaan de raad van Marc in de wind, en beslissen toch om verder te fietsen. Op het heetst van de dag krijgen we na enkele kilometers een 10% klim voor de kiezen (allerkleinste versnelling à 5km/uur), welke 7 km aanhoudt.. Gelukkig vinden we onderweg heerlijke banaantjes die ons de nodige energie bezorgen. We trekken ons op aan de constante aanmoedigingen van voorflitsende brommers of overbeladen minibusjes…

Uiteindelijk bereiken we tegen 15u onze bestemming – Hotel MonaLisa cottages te WAIKABUBAK.  Een aantal leuke bungalowtjes op een bergwand en kamers met extra grote boxspringbedden… overheerlijk na het luizenbed van Pero…

31.08.2012 WAIKABUBAK

Heerlijk geslapen… We verkennen het stadje (grootste stad van west-Sumba, maar toch maar enkele straten groot).

We bezoeken terug een KAMPUNG (kampung TARUING ligt ten midden het stadje op een klein heuveltje), waar we een 4-tal uren blijven rondhangen… Dominique overbluft de bewoners met haar toch wel wonderlijke basis “bahasa indonesia” woordenschat en we slagen erin om leuke gesprekken aan te knopen met enkele dorpelingen. Zo leren we er het gebruik van de beetlenut (=het goedje dat we bij een ander bezoek niet opaten en wat een rode mond/tanden veroorzaakt en je in hogere sferen brengt), hoe IKAT-doeken geweven worden en hoe de mensen zijn (wat/wie/waar/waarom…). Opvallend is dat hun woningen (van bamboe en teak) opmerkelijk comfortabel zijn en blijkt dat er steeds een constante temperatuur is. Toch is de technologische vooruitgang ook hier reeds doorgedrongen (schotelantenne, televisie, mini zonnepaneeltjes)…Toch willen de bewoners niets anders dan in hun KAMPUNG te blijven wonen waar het heerlijk vertoeven is en de familieband er erg opvallend primeert…

01.09.2012 WAIKABUBAK – WANOKAKA – WAIKABUBAK (45 km - 700m stijging)

Vandaag plannen we een kort ritje naar de kust – zo’n 20 km. Na een korte klim dalen we van 450m naar zeeniveau. Lekker dalen maar … de terugweg zal geen lachertje zijn. In WANOKAKA bezoeken we nog enkele traditionele dorpjes (o.a. PRAISOLI, WAIMERICA) en picknicken we aan het idyllische strand (tussen de vissers).

In de namiddag vangen we onze terugweg aan gewapend met 4 liter water elk. Blijkt erg nodig te zijn voor de hellingen die meestal rond de 10% zijn (of meer). Gelukkig worden we constant aangemoedigd door groot klein oud jong… Uiteindelijk komen we – voldaan van de zware inspanning – terug aan in WAIKABUBAK waar we nog genieten van een lekkere maaltijd in WARUNG GLORIA.

02.09.2012 WAIKABUBAK

Eventjes de blog bijwerken en - samen met duizenden mensen - in het centrum het festival ter ere van de onafhankelijkheid bijwonen. Mooie stoet en we slaan hier en daar een praatje.

Fotoalbums van Indonesië

FLORES - het groene paradijs vervolg (28)

22 September 2012 | INDONESIE - SUMBA FLORES EN KOMODO | Indonesië | Laatste Aanpassing 22 September 2012

• LUIE VARAAN GESPOT
  • OP WEG NAAR EILAND RINCA (SNORKELEN & KOMODOVARANE
  • KANAWA
  • DE VOLGENDE MORGEN - HEERLIJK ONTBIJT

FLORES : Het groene paradijs (27)

14 September 2012 | INDONESIE - SUMBA FLORES EN KOMODO | Indonesië | Laatste Aanpassing 14 September 2012

• LEVENDE KIPPEN VERVOEREN? SIMPEL TOCH...GEWOON AAN
  • HEERLIJKE HOTSPRING AAN DE VOET VAN KELIMUTU - EIN
  • BAJAWA - JE WORDT HIER ERG HAPPY HAPPY (HAPPY HAPP
  • KRUIDNAGEL TE DROGEN LANGS DE WEG

Sumba - Indonesië op zijn puurst (46)

02 September 2012 | INDONESIE - SUMBA FLORES EN KOMODO | Indonesië | Laatste Aanpassing 02 September 2012

• 02.09.2012 HERDENKT MEN DE ONAFHANKELIJKHEID EN HU
  • INKOM TRADITIONEEL HUIS - PRESTIGE HANGT AF VAN HE
  • KINDEREN VAN DE ZEE SAMEN MET BLANKE FEE
  • DAKWERKER NODIG?

SUMATRA (20)

09 September 2003 | INDONESIE - SUMATRA | Indonesië | Laatste Aanpassing 05 Mei 2020

• 1587235056624-9269826e-b256-446a-bd68-048b7c2ac99f
  • 1587234466126-cebf32bb-7f9e-4121-a920-514021ae6ff0
  • 1587234654037-b626cf35-b51b-4941-a6b0-fac5e81825c9
  • 1587235196839-d9d20f37-d177-464d-8ee2-0d26089b3fb1

JAVA EN BALI (30)

31 Augustus 1997 | INDONESIE - JAVA EN BALI | Indonesië | Laatste Aanpassing 19 April 2020

• 1587306999217-a3f54875-6146-4d39-83c9-a6146fd41615
  • 1587306616047-78040a38-3273-4d97-ae6e-6b013d40481e
  • 1587306977388-0ac653fb-fa82-445a-ac55-cb6cae8968ce
  • 1587306446392-4c8568f6-a1e0-4ba3-9885-31b19acdbfd4

Eddy Buytaert Ik zie alles opnieuw voor me, Indonesië is dan ook een van mijn grote favorieten .....maak er een fantastische tijd van !!! Eddy Geplaatst op 03 September 2012