Reisverhaal «DAGBOEK PERU 13sept - 12okt 2008»

PERU | Peru | 0 Reacties 25 September 2008 - Laatste Aanpassing 08 April 2011

BRUSSEL

za 13/9 4.00am : Vertrek naar luchthaven Zaventem.

Vluchten :

• 7.25u vlucht LONDON - 40 min
  • 11.00u (10.00u plaatselijke tijd) vlucht MIAMI - 9,5 uur
  • zo 1.00u AM (17.00u plaatselijke tijd) vlucht Lima 5,5 uur ...

Na 3 vlotte vluchten (totale reistijd van 24uur) zijn we aangekomen in LIMA, de 10 miljoen mensen tellende hoofdstad van dit land. (uurverschil : 7 uur vroeger dan België)

Hier start ons avontuur...

LIMA : 13/9 - 14/9

In LIMA logeren we in een "veilige" buitenwijk BARRANCO - Onze straat is beveiligd met een wachter, hekkens en op sommige huizen zelfs schrikdraad...

Ondanks de negatieve reputatie (veiligheid, vuile stad...) kunnen we het niet laten de binnenstad te verkennen. Een taxirit van 30 minuten en een korte les spaans verder (de chauffeur leerde ons woorden oa  gerechten en drank ) worden we gedropt aan de plaza de armas (zeg maar de grote markt...). Erg veel volk, gezellig, overbewaakt (erg veel politie , enkele pantservoertuigen).

We pikken toevallig de wissel van de wacht mee (veel folklore en muziek). Een bezoekje aan het San Fransisco klooster loont de moeite - enkele meesterwerken van Rubens en zijn leerlingen oa "La subido del Calvaria" , 1000 skeletten in de catacomben en een rondleiding in het engels dat meer op japanees leek... grappig toch.

Ons maagje knort en supperlekker gegeten in typisch restaurant El Fayke Puirama- enkel lokale bevolking en afgeladen vol. We genoten van een typisch Peruaans gerecht  CEVICHE - rauwe gemarineerde vis, zeewier, zoete patat (1 v/d 200 soorten in Peru).

Daarna nog wat rondgeslenterd, gepraat met een Limees die wat engels bij wilde leren, kortom leuk, ontspannend en veilig gevoel. Toch blijkt 70% van de stad onveilig te zijn...

PISCO + PARACAS 15 - 16/9

Na een busrit van 5 uur komen we aan in Pisco, de uitvalbasis voor een bezoek aan de beschermde eilandengroep "Islas Ballestas", waar duizenden zeevogels maar ook 100-den pinguins en zeeleeuwen leven !

Adembenemend prachtig ! De zeevogels zorgen voor de produktie van Guano, tot voor kort het hoofdexportprodukt van Peru (Guano : vogelmest).

Pisco (en een omtrek van +- 100km) werd vorig jaar in augustus  getroffen door een erg zware aardbeving - 7.9 Schaal Richter. De stad ziet eruit alsof ze getroffen werd door hevige bombardementen; alle koloniale gebouwen zijn ingestort, 500 slachtoffers - precies een spookstad !

Een rondrit door het Nationaal Park Paracas voert ons langs idyllische baaien en schitterende uitzichpunten.

ICA 17/9

We trekken verder de woestijn in  (ongeveer 1 uur voorbij PARACAS) richting ICA. Dit is een wat ongezellige plaats waar niet veel te beleven valt. Wat ooit een aantrekkelijke oase moet geweest zijn, is nu herleid tot een onaantrekkelijke toeristenlokplaats waar men buggyriding en sandboarding kan doen op de 100den meters hoge duinen... Geen spek voor onze bek!

Toch een heerlijk restaurant gevonden - Pisco Sour gedronken en Ceviche gegeten - Hemels !

NASCA 18/9

Na een busrit van +- 4 uur komen we aan in dit gezellig stadje.

Hier zullen we met een Cesna-vliegtuigje (5 passagiers) boven de befaamde en misterieuse NASCA-figuren/lijnen vliegen. Dit zijn bodemtekeningen die 1800 jaar geleden werden aangebracht. er zijn echter verschillende theoriëen over de betekenis van deze lijnen : Religieuze betekenis (de afbeeldingen zijn ook terug te vinden op gebruiksvoorwerpen van die tijd), Wiskundig/Kunst (Maria Reich heeft haar volledige leven hieraan gewijd !), en fantasten denken aan kentekens en landingsbanen voor ruimtetuigen (vandaar dat veel Japanse toeristen hier willen zijn).

De figuren zijn enkel zichtbaar vanuit het vliegtuig omdat ze dermate omvangrijk zijn : lijnen van 20cm breed en een lengte van 150 meter. De figuren (aap, condor, man, walvis, kolibri,...) liggen verspreid over een kilometerslange - indrukwekkend.

Met 5 toeristen - na een wachttijd van 5 uur wegens weersomstandigehden - stappen we enthousiast in het vliegtuigje voor een vlucht van 40 minuten... Echter na de 5e figuur maakte het enthousiasme plaats voor een plastiek zakje , wat ik (Piet) niet meer losliet tot na de landing !!!

Het is echt wel eng in zo·n vliegtuigje; de piloot krinkelde onophoudend van links naar rechts, op en neer rond elke figuur, want hij wou echt dat IEDEREEN die gezien had. Reken eens - een 15 tal figuren... Het kon ook te maken hebben met de oogverblindende schoonheid die naast de piloot zat - ze had blijkbaar slechte ogen en de piloot een hoop testosteron...dus op haar verzoek werd nogmaals rond de figuren gevlogen... Zelfs na de landing kon ik het niet laten boven de eerste de beste vuilbak (op de landingsbaan !) te hangen ...

De avond hebben we nog wat rondgekuierd en toch heerlijk gegeten...

AREQUIPA 19 - 20/9

Na een 9 uur durende rit in een luxe nachtbus (gelukkig) komen we rond 8u aan in het op 2100 meter hoog gelegen AREQUIPA, de "witte stad".

In deze stad is alles opgebouwd uit meters dikke witte vulkaansteen, staat vol koloniale huizen en heeft een prachtig "plaza del Armas", ...

Bezoek aan het museum waar de recent gevonden volledig intakte mummie van het 12 jarig meisje Juanita te zien is! Het meisje werd 550 jaar geleden (hoogstwaarschijnlijk) geofferd door INCA-priesters  aan de goden - dit op de 6300 meter hoge vulkaan AMPATAS.

Als lunch probeert Piet de "CUY" -  een van de feestelijke gerechten in Peru ... Gefrituurde cavia...het lugubere aan het hele zaakje is dat het beestje in zijn geheel op je bord "gepresenteerd" wordt - inclusief kopje.

Na de middag bezoeken we het Santa Catalina Convent, een stad in de stad van 2 hectaren groot waar een vrouwelijke kloostergemeenschap sinds eeuwen in volledige afzondering, maar tot een paar eeuwen terug ook in volledige luxe leefden. Pas sinds 1970 heeft dit klooster gedeeltelijk zijn deuren opengezet en vertoeven er nog 50 zusters tussen de 18 en 88 jaar... er is hier ook crisis want vroeger leefden er +- 500 nonnetjes.

Dit klooster is echt een streling voor het oog : prachtige schilderijen, authentieke leefruimtes, prachtige straatjes in mooie kleuren. Er werden hier zelfs al modeshows gegeven, zij het niet in lingerie...

Stilletjes beginnen we te verlangen naar meer avontuur - morgen start onze trektocht joehoe - MAAR........... het noodlot slaat toe...

COLCA TREK 21 - 22 - 23 /9

Net voor het vertrek - gepland om 4 uur deze nacht - valt Domi ziek ... loom, koortsig dus besluiten we een dokter te laten komen.. Bloed- +  faecesonderzoek wijzen op een maag-darm ontstekking (salmonella?)...

Na een zware slapeloze nacht blijkt de koorts te hoog (39) en besluiten we - ook op advies van de dokter - de trekking af te lasten en de 3 dagen in AREQUIPA uit te rusten... Intussen daalt de temperatuur maar het blijft rusten geblazen... We wachten dus wat af en genieten (ik dan) nog wat van de stad en omgeving

Update vanaf 21/9

AREQUIPA 21 - 22 - 23 -24/9

De toestand van ons Dominiqueske verbetert echter niet : na de kortstondige temperatuursdaling lopen de koortsen op tot 39.8 om 15.00u - gebibber en gesidder...
Opnieuw de dokter  erbij gehaald en die adviseert een opname in het medisch centrum (21/9  tem 23/9).
2 dagen en vele baxters later is Dominique terug de oude en beslissen we om niet naar Puno te reizen maar toch alsnog de Colca-trekking te ondernemen.

Update vanaf 25/9

COLCA CANYON 3-daagse trektocht 25 - 26 - 27/9

Eindelijk naar de natuur! Met zijn 8-ten en gids starten we onze trektocht door de Colca Canyon.

Eerste hoogtepunt is Cruz del Condor waar de indrukwekkende condors ons rakelings voorbijzweven - een condor kan 75 jaar oud worden, heeft een vleugelwijdte van meer dan 2 meter en eet enkel dode dieren...
Onze eerste uitdaging is de afdaling tot de bodem van de canyon die we na 4 uur bereiken (deze canyon zou de 2e diepste ter wereld zijn).

We genieten gedurende de 3 dagen van spectaculaire landschappen, traditionele dorpjes en leefgemeenschappen, erg primitieve logementen (geen stroom, ijskoude douches, hutjes...) en een heel tof internationaal gezelschap (Columbia, Guatemala, Nederland en USA).

De laatste dag volgt de beproeving... Vanuit de oase in het dal van de canyon naar de top klimmen... Zomaar eventjes 1000 meter!

CUSCO 28 - 29/9 + 4/10

Vanuit Arequipa vliegen we met LAN-airlines naar Cusco waar we na 2 uur vlucht in de voormiddag landen.
Cusco ligt op 3300 meter - het is er bewolkt en redelijk fris, ´s avonds zelfs koud!

We genieten van de fijne gastronomie en ontdekken deze voormalige hoofstad van de Inca's met al zijn kunstschatten en architectuur (bezoek aan de kathedraal, Inca museum ....)

INCA TRAIL 4-daagse trektocht naar Machu Picchu 30/9 tem 3/10

Ons doel :  te voet 1 van de 7 wereldwonderen bereiken...Machu Picchu!

Deze 30 km lange tocht met als hoogtepunten het oversteken van een 4200 meter hoge bergpas "dead woman pass", talrijke Inca-sites, onbeschrijfelijke natuurpracht, de uitdaging van het pad zelf en ons back to basic verblijf.
Onze groep van 20 personen (Spanje, Argentinië, Canada en Venezuela) wordt bijgestaan door 2 gidsen en 16 porters. Die laatsten maken het eten, verzorgen het tentenkamp (elke dag opzetten/afbreken). Het is fenomenaal hoe deze dragers met 30 kg op hun rug al lopend van de ene naar de andere kampplaats trekken!
De weergoden zijn ons soms minder gunstig gestemd : ´s morgens meestal zonnig, overdag fris en bewolkt en ´s nachts ijskoud en hevige stortvlagen met natte slaapzak tot gevolg!

Zo bereiken we naar 4 fantastische dagen de Machu Picchu!
Deze Inca-site werd pas in 1911 ontdekt. Ongelofelijk hoe ingenieus de Inca´s waren - uitgekiende architecteur, kennis van astrologie, windrichtingen, gebruik van zonnewijzer, ...

We genieten van deze site...Dit moet je gezien, maar vooral BELEEFD hebben...

Update vanaf 5 oktober

PISAC- URUBAMBA - "Heilige Valei" 5 tem 8 okt

Op zondag 5 oktober besluiten we de heilige valei te verkennen voor een 3-tal nachten.

Dag 1 : Met het lokale openbaar vervoer reizen we eerst naar PISAC, gekend voor zijn zondagsmarkt en (Pre-)Inca ruïnes.

We genieten van de omgeving, en van het "echte" leven hier in Peru. Na een flinke wandeling door de markt met al zijn geuren en kleuren, en een bezoek aan de site, reizen we verder naar Urubamba. Hier logeren we "verplicht" 3 nachten :

Onze verblijf was een gezellig bungalowtje op een 2 hectare groot domein  - heel
netjes en verzorgd, midden in de natuur en met een open haard die we telkens
voor het slapengaan aanstaken... de max...

Hondentrainster Dominique was al vanaf minuut 1 bevriend met een prachtige
jonge hond...

Dag 2 : Prachtige wandeling gemaakt - meer dan 6 uren - doorheen prachtige bergdorpjes, onbeschrijfelijke landschappen... Iedereen was heel vriendelijk en behulpzaam om ons de weg te wijzen.

Dag 3 : RUSTDAG VERPLICHT : STAKING IN VOLLEDIGE PERU !!!!!!
 Alle wegen waren afgezet met grote rotsblokken, geen taxi, geen bus, werkelijk ALLES dicht en IEDEREEN op straat ... Ook Dominique was eventjes van de partij... Het was echt een zalige uitzonderlijke dag...Voor het overige hebben we die dag lekker gerelaxed en onze "waakhond" kunstjes geleerd.

Dag 4 Voormiddag : Paardrijden doorheen de kloof... echt ongelofelijk van genoten
Middag : met snelle minibus terug naar Cusco met prachtige zitplaatsen vooraan (de locale mensen op de bus verplichten ons vooraan te zitten zodanig dat wij als toeristen een mooi panoramisch zicht zouden hebben... Het weer is hier al even wisselvallig als in België - het heeft  onderweg gesneeuwd !!!

Namiddag gepland bezoek aan museum maar het was weeral toe - feestdag blijkbaar - we denken dat ze die ter plaatse uitvinden. Dan maar naar het internet-cafe waar we dit verhaal wat zouden bijwerken, en wat blijkt ....
Nog 2 andere vdab-ers waren hetzelfde van plan!!! Inderdaad, het ongelofelijke toeval wil dat ook Nat en Anita daar zaten, wetende dat er misschien wel 100 internetcafes zijn in het centrum van Cusco !
Nat en Anita werken op het hoofdbestuur - dienst ICT, namen loopbaanonderbreking en reizen al sinds januari door Zuid-Amerika. Zo hebben we onze laatste dag in Cusco samen met hen gezellig afgesloten en erg genoten van boeiende reisverhalen...

CUSCO  - LIMA 9/10

We brengen eerst nog eens een bezoek aan het Inkamuseum en vervolgens gaan we per taxi naar de luchthaven, waar we onze vlucht om 11 naar Lima nemen.

De namiddag spenderen we aan eten en deze blog bijwerken.

LIMA  10/10

Vandaag beetje luier- en shoppingdagje + bezoek aan de sjiekere wijk van Lima: "Miraflores".

LIMA - MIAMI - LONDEN - BRUSSEL 11/10 EN 12/10

Onze vlucht is om 6u50 en vermits dit via Miami is, moeten we zorgen dat we zeker op tijd in de luchthaven zijn ... dus om 3 u met heel kleine oogjes uit ons warm nestje !!

Alweer extra strenge controle met vragen als: wat heb je hier gedaan in Peru, waar ben je allemaal geweest, heb je zelf je bagage gemaakt, heeft er iemand u een pakje gegeven,...?

Nan een aangename vlucht van ongeveer 5 uren arriveren we in Miami, waar we alweer ongelooflijk gecontroleerd en ondervraagd worden. Oei...Piet wordt niet doorgelaten...blijkt een probleem te zijn met zijn vingerafdrukken die ze niet terugvinden!!
Vingerafdrukken + foto werd van alle passagiers genomen tijdens de heenvlucht en nu opnieuw (!)
Hij wordt, vergezeld van een flik, meegenomen ter ondervraging en ik word weggestuurd HELP...ik moet gaan wachten waar de bagage toekomt.

Na een "gangsterverhoor" van ongeveer 45 minuten (ik kan je verzekeren dat dat heel lang duurt !!), verscheen Piet terug ten tonele...OEF!!
Gelukkig hadden we ons oorspronkelijke plan om cocathee mee te brengen laten varen(!)

Een beetje moe, maar toch heel ontspannen en voldaan van alweer een prachtig avontuur arriveren we na een totale reistijd van ongeveer 23 u terug in Zaventem.

Fotoalbums van Peru

Peru - Terug in Cusco (6)

08 Oktober 2008 | PERU | Peru | Laatste Aanpassing 29 April 2011

• De cola van Peru - baaaaah
  • Nat en Anita
  • Mummies (bezoek aan INCA-museum)
  • plaatselijke schone

Peru - De Heilige Valei - URUBAMBA en omgeving (9)

05 Oktober 2008 | PERU | Peru | Laatste Aanpassing 30 April 2011

• Verblijf Urubamba - Las Chullpas
  • De 3500 zoutpannen "Salinas" reeds 1000-den jaren
  • STAKING en WEGBLOKKADES

Peru - De Heilige Valei - PISAC (4)

05 Oktober 2008 | PERU | Peru | Laatste Aanpassing 29 April 2011

• Ruïnes van PISAC
  • Markt in PISAC

Peru - Cusco (1)

04 Oktober 2008 | PERU | Peru | Laatste Aanpassing 29 April 2011

• Het laatste avondmaal - let vooral wat er te eten

Peru - Inca trail 4-daagse trektocht Machu Picchu (16)

• Dominique in innig gesprek met "local"
  • Porters maken zich klaar voor de start van de 4-da
  • Na 4 dagen Machu Picchu bereikt...
  • Top bereikt maar nog niet beseft...

Peru - Colca Trektocht (12)

04 Oktober 2008 | PERU | Peru | Laatste Aanpassing 29 April 2011

• Alpaca (soort lama) verliefd op wild konijn
  • Afdaling in de Canyon
  • Oeps...tegenliggers
  • Condor op zoek naar dead tourists...

Peru - Lima (2)

• NA!!!!
  • TIJDENS
  • VOOR

Peru - Oase van Huacachina (1)

24 September 2008 | PERU | Peru | Laatste Aanpassing 29 April 2011

Peru - Paracas national park (2)

• Paracas national park

Peru - Islas Ballestas (4)