Reisverhaal «Superglad in de Niah Caves»

Maleisië | 0 Reacties 01 April 2009 - Laatste Aanpassing 13 April 2009

Hallo, hier zijn we nog eens met een reisverslagje zo in het midden van jullie werkweek (sorry!!).
We zitten momenteel opnieuw in Kota Kinabalu. We zijn al een beetje verder omdat in ons vorig plekje geen internet was en in het dorpje zelf ging de verbinding zodanig traag dat we het opgaven.

Vorige keer eindigden we in Miri, onze laatste stop in Sarawak. Miri is een stad waar weinig te zien is, het is voor vele reizigers de plaats om over Brunei naar Kota Kinabalu te vliegen. De stad is wel een stuk levendiger dan Kapit en dat was ook eens welkom. Leuke restaurantjes en bars met toffe muziek. Hier vierden we dan ook onze 5-jarige jubilee met een kreeftje en voldoende Tiger beers en vodka orange!

Vanuit Miri bezochten we de Niah Caves. Dit zijn drie grotten bekend voor hun vroegere handel in vogelnesten en guano (letterlijk de stront van de grotvogels). Via houten loopbruggen en trappen konden we alle hoeken van de grotten verkennen. Dat was nog redelijk corvee want door de vochtigheid in de grot en de stront die de vogels lieten vallen waren de loopbruggen SUPER glad. Rond de vogelnesten bestaat momenteel een miljoenenbusiness omdat de Chinezen denken dat deze nesten hun geluk en rijkdom geven (Chinees (bij)geloof) en de stront wordt gebruikt in cremes om er jonger uit te zien (???).
Dit terzijde zijn de grotten echt magnifiek. Als je weet dat de mond van 1 van de grotten 50m hoog en meer dan 250m diep is, ...

Ons plan om Mount Kinabalu te beklimmen hebben we moeten opbergen. We hadden op voorhand niets geboekt en deze berg blijkt toch iets populairder te zijn dan we dachten. We zouden enerzijds te lang moeten wachten, maar anderzijds speelden enkele fysische beperkingen (bij Ruth) ook wel een grote rol.
Hierdoor kregen we enkele dagen extra in onze reisplanning en besloten we naar de Klias Peninsula te gaan, ten zuiden van Kota Kinabalu.

Maar eerst deden we iets avontuurlijker. Een whitewater rafting op de Padas rivier (van Tenom naar Beaufort) . En het water zag vaak wit van de stroomversnellingen. De rapids (dwz. de snelle stukken op de rivier) waren soms heel wild en we zijn dan ook 1 keer gekapseisd. Maar de gidsen hadden alles snel onder controle en iedereen werd snel terug in de boot getrokken. Het was echt fun om te doen.
Na de rafting hadden we vanuit Beaufort (waar we met de boten toekwamen) vervoer geregeld naar Kuala Penyu, een stadje aan de Klias Peninsula.

In Kuala Penyu verbleven we in een kleine lodge vlak aan de Zuid-Chinese Zee. Vanuit onze kamer konden we rechtstreeks in de zee duiken. We waren er met ons twee, dus we hadden het strand en de lodge alleen voor ons twee. Echt zalig en juist wat we nodig hadden. Enkele dagen zon, zee en strand,... De foto`s spreken voor zich!! Onze gastheren Max en Robert waren de super en niet verlegen voor een gezellig avondklapke met enkele biertjes.

Gisteren zijn we terug in Kota Kinabalu gearriveerd. Vandaag blijven we er ook nog een dagje zodat Ruth wat kan herstellen van een keelontsteking (ze heeft goei pillekes gekregen van de dokter) en zo kunnen we hier ook al wat leuke souveniertjes kopen.
Morgen trekken we naar Sandakan (NO Borneo) voor het Sepilok Oerang Oetang Centre en daarna verder richting Sukau, waar we er nog enkele dagjes op uittrekken om dieren te spotten.

Tot de volgende keer, en aangezien in Belgie de lente toch al een beetje begonnen is, wensen we iedereen al veel reis en vakantiekriebeltjes...

Ruth en Stefaan

Fotoalbums van Maleisië

Mabul (9)

10 April 2009 | Maleisië | Laatste Aanpassing 10 April 2009

• Ons verblijf bij Uncle Chang

Sukau (17)

• Ons verblijf in Sukau
  • Deze bloedzuiger vond het leuk aan mijn enkel

Sepilok (6)

10 April 2009 | Maleisië | Laatste Aanpassing 10 April 2009

Kuala Penyu (11)

31 Maart 2009 | Maleisië | Laatste Aanpassing 31 Maart 2009

• Ons zwembadje...
  • Hier genoten we drie dagen van zand, zee, zon en r

Niah Caves NP (10)

31 Maart 2009 | Maleisië | Laatste Aanpassing 31 Maart 2009

Drie dagen in een Iban longhouse (15)

23 Maart 2009 | Maleisië | Laatste Aanpassing 23 Maart 2009

• "Sfinksfestival" in Borneo

Bako NP (6)

17 Maart 2009 | Maleisië | Laatste Aanpassing 17 Maart 2009

• Een vleesetende "Picher plant"