Reisverhaal «Bretagne, Vendée en Les Landes»

Lange reis 2019 | Frankrijk | 1 Reacties 19 September 2019 - Laatste Aanpassing 03 Oktober 2019

Twee weken op weg… (bijna 3 weken tegen dat ik klaar ben met dit te schrijven,... sorry, prioriteiten...)

We hebben echt genoten van Bretagne! De prachtige kustlijn! De Bretoense pannenkoeken! De groene omgeving!
Bart kon naar hartelust fietsen en wandelen langs bijzonder mooie plekken, en de rest kon surfen op stranden waar je gewoonweg stil van werd… Ideale golven (voor ons dan toch, we blijven nog altijd beginnertjes) met op de achtergrond niets dan groen… Ik word daar oprecht gelukkig van!!!
Aan zo’n strand dan nog kunnen overnachten, waardoor we zowel ’s avonds als ’s ochtends de golven konden overwinnen was dan ook een ‘dream come true’ ;-).

We sliepen ook twee nachten in Concarneau, met als voornaamste (en eigenlijk enige) reden dat we daar de boot richting ‘Archipel des Glénans’ konden nemen. Dit archipel vormde voor de kinderen een ideale uitstap, daar zij eigenlijk liever meer tropischere oorden hadden opgezocht tijdens onze lange reis. Het was heerlijk! Op de boottocht naar het archipel werden we verrast door vele dolfijnen. Echt indrukwekkend om deze prachtige dieren zo in hun natuurlijke habitat te zien tuimelen en voorbijzwemmen. Zo dicht zagen we ze nog nooit in het wild!
Het archipel zelf was ook een echte verrassing. Wat een volledig andere wereld dan het Bretagne dat hier op een uurtje varen van ligt! Witte stranden op allemaal piepkleine eilandjes, die alnaargelang het getij met elkaar verbonden zijn. Enkel de palmbomen ontbraken om ons het ultieme paradijsgevoel te geven. Het plan was om te wandelen, maar op het eerste strand kwamen de handdoeken al boven en vleiden we ons op het suikerwitte strand. Uiteindelijk, omdat we anders ingesloten zouden worden door het opkomende water zijn we toch gaan wandelen, om te ontdekken dat je het gehele eilandje in een kwartier rondgewandeld hebt.

Doordat we in Bretagne onze plannen om de gehele kustlijn te volgen hadden aangepast wegens het mindere weer, waren we enkele dagen eerder dan voorzien in de streek van Formentine, het kleine dorpje van waaruit de veerboot vertrekt naar Ile d’Yeu. En het moet passen dat mijn ouders net de voorbije week hier waren. Reden genoeg dus om hier een nachtje te blijven zodat we hen konden opwachten wanneer ze van de boot kwamen. We moesten voor de eerste keer een wekker zetten, maar dat hadden we er graag voor over!
Het was een leuk weerzien, waar mijn ouders konden kennismaken met onze manier van reizen, en waar we gezellig konden bijkletsen in een heerlijk visrestaurantje. Na de middag moesten onze wegen terug scheiden, zij hadden nog een rit van 8uur naar huis voor de boeg, wij ‘moesten’ nog een nieuwe plek vinden om onze reis verder te zetten.

We belandden in Bretignolles-sur-mer, op een camping op wandelafstand van een surfstrand. We merkten dat het zondag was: een overvol strand en een druktje die we niet meer echt gewend waren. De kinderen lieten het niet aan hun hart komen en leefden zich volop uit in de krachtige zee. We besloten al snel om hier wat langer te blijven en de dag erna het strand opnieuw op te zoeken om nog eens te surfen. Ik moet er geen tekening bij maken dat ik hier terug heel erg in mijn sas was! En Bart, die kon zich gelukkig ook uitleven op de fiets langs mooie, ruige natuur (veel moerassen hier).

De nachtjes op de camping wisselen we steeds af met een overnachting in de vrije natuur. Om de kosten wat te compenseren, maar ook omdat we zo op hele leuke plekjes belanden. Plekjes waar we verrast worden door een prachtige zonsondergang. Of door mogelijkheden om te ‘move-natten’ (een soort fitness in de vrije natuur, iets waar Bart en ik zeer blij van worden). Of door het ‘alleen-op-de-wereld-gevoel’ waar we allen grote fan van zijn.

Maar na die mooie nachtjes in de vrije natuur moeten we toch weer een camping opzoeken, om dan weer te genieten van douches, niet-stinkende wc’s, elektriciteit,… Je ziet, we houden wel van afwisseling ;-).
Intussen hebben we goed doorgereden en zijn we in Mimizan (een 100km voorbij Bordeaux) gestrand. Jawel, weer een surfstadje, en hier voelen we voor het eerst echt de ‘vibe’ hangen. Leuke restaurantjes, coole winkeltjes, fietsen met een systeem aan de zijkant om surfplanken mee te nemen, een strand waar zelfs bij zonsondergang nog surfers in het water liggen,… We blijven hier ook weer langer dan 1 nachtje!

We zijn het reizen bijlage nog niet beu! Best natuurlijk, we zijn nog maar 2 weken weg… Maar vooraf konden we het leven in Mariette, onze mobilhome, moeilijk inschatten…
Ik geef jullie even een idee van hoe het is om in Mariëtte te leven. Stel dat je van je werk thuiskomt en je wil eerst en vooral naar het toilet. Hier betekent dat dat je van de deur naar het verste plekje in de mobilhome moet, een route van ongeveer 5 meter.
Eerst moet je je benen opheffen omdat er een oplaadkabel de weg verspert. Er hangen hier constant gsm’s en powerbanks aan de kabel.Dan moet je je wringen langs Bart die eten aan het maken is. Ok, dat doet hij niet constant, maar ik laat hem dit nu in dit voorbeeld doen, om te kunnen aantonen dat je soms met twee in een gangetje van ongeveer 30cm breed moet passeren. Met een volle blaas hé, dus even een gezellig praatje maken zit er niet in.
Daarna struikel je bijna over de wasmand die weer omgevallen is. Snel dus wat slips en klamme t-shirts terug in de mand en verder richting wc. We zijn er bijna. Maar dan trekt Lotte je nog even op haar bed omdat ze nood heeft aan een knuffel. Of omdat ze heel graag je kietels wil nemen. Sowieso, trekt ze je dus op haar bed. Wanneer je je eindelijk uit haar greep hebt bevrijd kun je vluchten in het badkamertje.
Hier moet je dan jezelf plooien tussen het chemisch toilet (ik geef hier geen details over, maar het is een noodzakelijk iets waar we ondanks de gruwel toch zeer blij mee zijn) en de wakke, zilte, intussen toch wat plakkerige wetsuits die daar de halve badkamer innemen… Je schuift snel het venstertje open om met je gezicht naar buiten gericht eindelijk te kunnen doen waarvoor je die hele tocht hebt ondernemen.

Om maar te zeggen… Je moet er wel voor dienen om hier te leven…. Maar als bij wonder kunnen we er alle vijf heel hard van genieten om zo dicht bij elkaar te leven. Om ’s avonds als tetrisblokjes allemaal in ons bed te moeten kruipen. Om ’s morgens in omgekeerde volgorde de nachtindeling te wisselen voor de dag-indeling. Om te leven met een hoeveelheid kleren die precies in een klein kastje passen. Om goed te plannen voor je aan tafel gaat… Alles uit de kast onder de zetel gehaald? Alles uit de frigo gehaald? Eens we met vijf aan onze tafel voor vier personen zitten is er niets meer toegankelijk…

Dus ja, we genieten volop hier van onze huidige manier van leven! We hebben het gevoel dat Spanje nadert, en met Spanje eindigt ook ons avontuur met Mariëtte… Dat voelt voor ons heel raar aan… we zullen ze zeker missen!!!

Zoals gezegd blijven we nu even hier hangen, genieten van de surf-vide die hier hangt, en trekken we de volgende week verder richting Biarritz, en richting Noord-Spanje. We hebben tickets voor Real Madrid-Club Brugge aangeschaft, dus er is een lichte tijdsdruk om op 1 oktober in Madrid te zijn!

We houden jullie zeker op de hoogte van hoe dat zal vergaan! Bedankt voor jullie aandacht en tot de volgende keer!!!!!

Fotoalbums van Frankrijk

Derde en vierde week: Baskenland en Noord-Spanje (59)

19 September 2019 | Lange reis 2019 | Frankrijk | Laatste Aanpassing 03 Oktober 2019

• j Een nieuwe gasfles kiezen was toch wel een avont
  • uc
  • us We weten niets meer van deze grotten, maar intr
  • xa Het is watertanden bij het zien van al dat lekk

Onze tweede week: Bretagne, Vendee en Les Landes (50)

19 September 2019 | Lange reis 2019 | Frankrijk | Laatste Aanpassing 19 September 2019

• 18 Heerlijk toch. Waar de bakkers het brood nog me
  • 6 Blinken in mijn vel na zoveel goeie golven!!!
  • 10 Locronan, toeristisch maar charmant.
  • 5

Eerste week Normandië en Bretagne (40)

08 September 2019 | Lange reis 2019 | Frankrijk | Laatste Aanpassing 08 September 2019

• f Eerste overnachtingsplek: een pareltje!
  • zl Wentelteefjes als ontbijt!
  • ze
  • zj Ook Stef lust het wel!

Zomer 2017 (36)

01 Juli 2017 | Zomer 2017 | Frankrijk | Laatste Aanpassing 22 Juli 2017

• De tweede nacht sliepen we in een kleine herdershu

Marleen Vangheluwe Hallo reizigers, bij het lezen en het bekijken van de foto's is het alsof ik er zelf bij ben! Zo zalig! En wat een luxe om in alle vrijheid zoveel tijd met de kinderen door te kunnen brengen! Nog veel plezier tijdens de rest van jullie avontuur! Ik kijk al uit naar de volgende verslagen en foto's! Veel groetjes, Marleen_ Geplaatst op 07 Oktober 2019